Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet

Bilag 1. Øgede brændstofafgifter

Virkemidlets udformning

Brændstofafgifterne øges, og der vurderes fire forskellige forhøjelser. Benzinafgiften øges med henholdsvis 22 øre, 30 øre, 1 krone og 4 kroner. For at fastholde en konstant dieselandel i bilparken øges afgifterne på diesel således at forbrugerpriserne på diesel og benzin vokser proportionalt. Dette betyder at dieselafgiften øges med hhv. 18, 25, 83 og 332 øre/l.

CO2 reduktioner

Reduktionen af emissionerne af CO2 skyldes flere effekter, nemlig dels energieffektivisering af bilerne og af kørslen, dels reduktion i årskørslen, og dels reduktion af bilparken. Den gennemsnitlige årlige CO2 reduktion i perioden 2008-12 er:
143.000 tons ved en stigning i benzinafgiften på 22 øre og på dieselafgiften på 18 øre, svarende til en energibesparelse på 1,9 PJ eller 59 mio. l. brændstof
193.000 tons ved en stigning i benzinafgiften på 30 øre og på dieselafgiften på 25 øre, svarende til en energibesparelse på 2,6 PJ eller 80 mio. l. brændstof
595.000 tons ved en stigning i benzinafgiften på 1 krone og på dieselafgiften på 83 øre, svarende til en energibesparelse på 8,1PJ eller 247 mio. l. brændstof
1.800.000 tons ved en stigning i benzinafgiften på 4 kr. og på dieselafgiften å 3,32 kr, svarende til en energibesparelse på 25 PJ eller 747 mio. l. brændstof.

Samfundsøkonomiske omkostninger

De samfundsøkonomiske reduktionsomkostninger vokser med afgiftsforhøjelsen fra ca. 1200 kr/tons CO2 ved en stigning på 22 øre/l benzin og 18 øre/l diesel til ca. 2200 kr/tons ved en stigning på 4 og 3,32 kr/l.

Model 1.
Stigning i brændstofafgifter på hhv. 22 øre/l benzin og 18 øre/l diesel (Generel stigning i forbrugerprisen på 3,4 %)

Diskonteringsrate

6%

3%

Reduktionsomk.

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Forbrugertab

9,06

5.562

11,87

5.562

heraf trekantstab

0,09

 

0,12

 

øget afgiftsbetaling

8,97

 

11,75

 

Offentligt provenu tab:

-3,05

-1.872

-4,00

-1.872

benzinafgift

-5,01

 

-6,57

 

dieselafgift

-0,56

 

-0,73

 

bilafgifter

2,52

 

3,30

 

Forbrugere og offentlig sektor i alt

6,01

3.690

7,88

3.690

Eksternalitet

-4,01

-2.463

-5,26

-2.463

Samfundsøkonomiske omkostninger i alt

2,00

1.227

2,62

1.227

CO2 reduktion:

1,6 mio. tons

2,1 mio. tons


Model 2.

Stigning i brændstofafgifter på hhv. 30 øre/l benzin og 25 øre/l diesel (Generel stigning i forbrugerprisen på 4,6 %)

Diskonteringsrate

6%

3%

Reduktionsomk.

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Forbrugertab

12,32

5.596

16,14

5.596

heraf trekantstab

0,17

 

0,22

 

øget afgiftsbetaling

12,15

 

15,92

 

Offentligt provenu tab:

-4,14

-1.883

-5,43

-1.883

benzinafgift

-6,79

 

-8,90

 

dieselafgift

-0,76

 

-1,00

 

bilafgifter

3,41

 

4,47

 

Forbrugere og offentlig sektor i alt

8,17

3.713

10,71

3.713

Eksternalitet

-5,43

-2.465

-7,11

-2.465

Samfundsøkonomiske omkostninger i alt

2,75

1.248

3,60

1.248

CO2 reduktion:

2,2 mio. tons

2,9 mio. tons


Model 3.

Stigning i brændstofafgifter på hhv. 1 kr/l benzin og 83 øre/l diesel (Generel stigning i forbrugerprisen på 15,3 %)

Diskonteringsrate

6%

3%

Reduktionsomk.

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Forbrugertab

39,90

5.882

52,28

5.882

heraf trekantstab

1,70

 

2,23

 

øget afgiftsbetaling

38,19

 

50,05

 

Offentligt provenu tab:

-13,37

-1.971

-17,52

-1.971

benzinafgift

-21,63

 

-28,34

 

dieselafgift

-2,40

 

-3,14

 

bilafgifter

10,66

 

13,97

 

Forbrugere og offentlig sektor i alt

26,53

3.911

34,76

3.911

Eksternalitet

-16,84

-2.483

-22,07

-2.483

Samfundsøkonomiske omkostninger i alt

9,69

1.428

12,69

1.428

CO2 reduktion:

6,8 mio. tons

8,9 mio. tons


Model 4.

Stigning i brændstofafgifter på hhv. 4 kr/l benzin og 3,32 kr/l diesel (Generel stigning i forbrugerprisen på 3,4 %)

Diskonteringsrate

6%

3%

Reduktionsomk.

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Mia kr.
i alt

Kr/tons
CO2

Forbrugertab

145,72

7.059

190,94

7.059

heraf trekantstab

20,72

 

27,15

 

øget afgiftsbetaling

124,99

 

163,79

 

Offentligt provenu tab:

-47,84

-2.318

-62,69

-2.318

benzinafgift

-73,73

 

-96,62

 

dieselafgift

-8,14

 

-10,67

 

bilafgifter

34,03

 

44,59

 

Forbrugere og offentlig sektor i alt

97,87

4.741

128,24

4.741

Eksternalitet

-52,49

-2.543

-68,78

-2.543

Samfundsøkonomiske omkostninger i alt

45,38

2.199

59,47

2.199

CO2 reduktion:

20,6 mio. tons

27,0 mio. tons

Fortolkning, følsomhedsanalyser og kritiske faktorer

Provenueffekten spiller en afgørende rolle for dette virkemiddel. Specielt fordi forbrug af brændstof er komplementær med bilkøb, som er en anden højt beskattet vare. Ændringer i forbrugsadfærden på sådanne højt beskattede goder vil derfor får ganske store provenueffekter.

En stigning i brændstofafgiften påvirker direkte kørselsomfanget, og derfor er der betydelige eksternalitetsgevinster forbundet med dette tiltag. Nedenstående tabel viser reduktionsomkostningernes afhængighed af værdisætningen af eksternalitetsomkostningerne. Eksternalitetsomkostninger er som udgangspunkt antaget at udgøre 0,60 kr/km (Energistyrelsen maj 2001).

Reduktionsomkostninger, kr/tons CO2

Afgiftsforhøjelse

Eksternalitetsomkostning per kilometer

50 øre

60 øre

70 øre

Model 1: 0,22 kr/l

1.638

1.227

817

Model 2: 0,30 kr/l

1.659

1.248

837

Model 3: 1,00 kr/l

1.842

1.428

1.014

Model 4: 4,00 kr/l

2.622

2.199

1.775


Følsomheden over for ændrede eksternalitetsomkostninger reduceres dog noget af at afgifter både giver incitament til at reducere energiforbruget pr. kørt km (altså mere energieffektive biler og kørsel), dels omfanget af bilkørslen. Eksternaliteterne er knyttet til kørselsomfanget, og den del af CO2-reduktionen der hidrører fra effektivisering af bilparken og kørslen bidrager ikke til reducerede eksternalitetsomkostninger. Af den grund slår faldet i eksternalitetsomkostningerne ikke igennem i helt så stort omfang som hvis der var blevet lagt en afgift på kørslen i stedet for en forhøjelse af brændstofafgifterne.

Forhøjelse af brændstofafgifter skønnes at give anledning til øget grænsehandel og dermed øget provenutab for staten. Denne effekt er ikke medregnet i vurderingen af de samfundsøkonomiske omkostninger, men tidligere analyser fra Skatteministeriet indikerer at der kan blive tale om væsentlige omkostninger. Grænsehandel kan betragtes som en begrænsende faktor for at gennemførelsen af ensidige danske afgiftsforhøjelser.

Anvendte forudsætninger

Alle provenueffekter i forhold til bilafgifterne antages at komme fra ændringer i bilparkens størrelse. Effekten af en ændring i sammensætningen af nybilsalget i retning af mere energieffektive biler er ikke medtaget.

Da langt størstedelen af de samfundsøkonomiske omkostninger ved øgede brændstofafgifter sker med det samme skelnes ikke mellem effekter på kort og langt sigt.

Beregningerne er gennemført vend anvendelse af følgende elasticiteter:

Elasticiteter

Til

   

Fra

Liter/km

Års kørsel

Bilpark

Brændstofpris

-0,15

-0,27

-0,30

Bilpark

 

-0,40

 

Kilde: Energistyrelsen maj 2001. Omkostninger ved CO2-reduktion for udvalgte tiltag

Elasticiteterne angiver de adfærdsændringer som forhøjelser af brændstofpriserne forventes at give anledning til. Elasticiteterne angiver f.eks. at 10% stigning i brændstofpriserne medfører forbedring i bilernes gennemsnitlige energieffektivitet på 1,5% som følge af mere energibesparende kørestil og anskaffelse af mere energieffektive biler. Herudover vil 10% prisstigning også medføre 2,7% reduktion i den årlige kørsel og endelig vil der ske et fald i bilparken på 3% i forhold til hvad der ville ske uden en stigning i brændstofpriserne. Et fald i bilparkens størrelse, eller mindre vækst i bilparken, vil virke tilbage på kørselsomfanget og yderligere reducere det lidt.

Ændringer i brændstofforbruget ved afgiftsændringer er således summen af de forskellige ovenstående effekter, nemlig øget brændstofeffektivitet, reduceret årskørsel samt mindre bilpark der også medfører reduceret kørselsomfang.

Provenumæssigt betyder dette dels at der mistes provenu som følge af mindre brændselsforbrug, dels mistes provenu som følge af lidt færre biler og dermed provenu fra bilbeskatningen.

Kilder

Omkostninger ved CO2-reduktion for udvalgte tiltag. Bilagsrapport. Energistyrelsen, maj 2001