Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet

5 Resultater

I nedenstående tabel er resultaterne af vurderingen af virkemidlernes CO2-reduktion og de tilhørende reduktionsomkostninger angivet. I de tilfælde, hvor reduktionsomkostninger er blevet beregnet, er de angivet i kr./tons CO2 for en 20-årig periode, dvs. meromkostninger og CO2-reduktioner for hele perioden er blevet vurderet, nutidsværdien for begge er blevet beregnet, og gennemsnitsomkostningen pr. tons CO2 herefter beregnet.

Til sammenligning er de foreliggende resultater fra tidligere gennemførte omkostningsvurderinger også angivet.

Tabel 5.1
Oversigt over resultater

Virkemiddel

Reduktion/år i gennemsnit 2008-12. Tons CO2/år

Samfunds- økonomisk reduktions- omkostning, 6%
Kr/tons CO2

Sammenligning med tidligere beregnede redukt. omk. kr/tons CO2

Øget brændstofafgift
0,22 og 0,18 kr/l
0,30 og 0,25 kr/l.
1,00 og 0,83 kr/l
4,00 og 3,32 kr./l

  
143.000
193.000
595.000
1.800.000

  
1.227
1.248
1.428
2.199

Energistyrelsen 2001:
1.204 kr/t ved 10% øget afgift (ca. 0,35 kr/l benzin)

Kørselsafgift på persontransport i bil
Udifferentieret afgift på 7,4 øre/km (svarende til øget brændstofafg. på 1 kr/l)

451.000

1.137

 

Kørselsafgift på godstransport
25-30 øre/vognkm

 
141.000

  
-321

Trafikministeriet 1997:
- 430 kr/t ved gods km. afgift. Eksternalitets-omk. 2,25 kr/km

Afskaffelse af befordringsfradrag

563.000

647

 

Bedre godslogistik i byer

42.000

-1.046

Trafikministeriet 1997:
- 1.719 kr/t ved gods roadpricing. Eksternalitets-omk. 2,25 kr/km

Bedre kollektiv transport
20% reducerede takster
20% reduceret rejsetid


-16.000
55.000


Ej beregnet
Ej beregnet