| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet
I nedenstående tabel er resultaterne af vurderingen af virkemidlernes CO2-reduktion
og de tilhørende reduktionsomkostninger angivet. I de tilfælde, hvor
reduktionsomkostninger er blevet beregnet, er de angivet i kr./tons CO2 for en
20-årig periode, dvs. meromkostninger og CO2-reduktioner for hele perioden er
blevet vurderet, nutidsværdien for begge er blevet beregnet, og gennemsnitsomkostningen
pr. tons CO2 herefter beregnet.
Til sammenligning er de foreliggende resultater fra tidligere gennemførte
omkostningsvurderinger også angivet.
Tabel 5.1
Oversigt over resultater
Virkemiddel |
Reduktion/år i gennemsnit 2008-12.
Tons CO2/år |
Samfunds- økonomisk reduktions-
omkostning, 6%
Kr/tons CO2 |
Sammenligning med tidligere beregnede
redukt. omk. kr/tons CO2 |
Øget brændstofafgift
0,22 og 0,18 kr/l
0,30 og 0,25 kr/l.
1,00 og 0,83 kr/l
4,00 og 3,32 kr./l |
143.000
193.000
595.000
1.800.000 |
1.227
1.248
1.428
2.199 |
Energistyrelsen 2001:
1.204 kr/t ved 10% øget afgift (ca. 0,35 kr/l benzin) |
Kørselsafgift på persontransport i
bil
Udifferentieret afgift på 7,4 øre/km (svarende til øget brændstofafg. på 1 kr/l) |
451.000 |
1.137 |
|
Kørselsafgift på godstransport
25-30 øre/vognkm |
141.000 |
-321 |
Trafikministeriet 1997:
- 430 kr/t ved gods km. afgift. Eksternalitets-omk. 2,25 kr/km |
Afskaffelse af befordringsfradrag |
563.000 |
647 |
|
Bedre godslogistik i byer |
42.000 |
-1.046 |
Trafikministeriet 1997:
- 1.719 kr/t ved gods roadpricing. Eksternalitets-omk. 2,25 kr/km |
Bedre kollektiv transport
20% reducerede takster
20% reduceret rejsetid |
-16.000
55.000
|
Ej beregnet
Ej beregnet
|
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |