Indsamling af organisk affald fra husholdninger, små erhvervskøkkener og fødevareforretninger i Aalborg kommune 1 Indledning
1.1 BaggrundDet fremgår af Aalborg kommunes affaldsplan 2000-2012, at alt organisk affald skal behandles i biogasanlæg. Kildesortering af madaffald fra husholdninger skal indføres etapevis fra 2003 til 2006. For små erhvervskøkkener er kildesortering indført i 2000, supermarkeder og detailhandel forventes at følge i løbet af 2002. Siden 1990 har kommunen indsamlet kildesorteret affald fra områder med forskellige former for bebyggelse fra i alt 2.300 husholdninger. Deltagelse i ordningen er frivillig. I 2000 blev gennemført en indledende undersøgelse: "Forsortering af organisk affald til biogas med DeWaster". Undersøgelsen blev udført på husholdningsaffald indsamlet i papirsække, den viste at det organiske affald har et lavt indhold af tungmetaller, mens indholdet af DEHP og NPE er i samme størrelsesorden som afskæringsværdierne i Miljø- og Energiministeriets "Bekendtgørelse om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål (slambekendtgørelsen)" nr. 49 fra 20 januar 2000. Affaldet behandles på Vaarst-Fjellerad biogasanlæg. Anlægget har en beregnet kapacitet på 170 t i døgnet i alt. Heraf 75% gylle og 25% andet organisk affald. Anlægget har en separat linie med en kapacitet på 10-15 t i døgnet. På denne linie udføres forsøg med sortering, afgasning og indholdsbestemmelse af madaffaldet, som først efter afgasning blandes med den afgassede gylle/industriaffald. Mængden af indsamlet dagrenovation ved forskellige ordninger er kortlagt for 1998 og indgår i Aalborg kommunes affaldsplan 2000-2012. Tabel 3
1.2 FormålDette projekt har til formål at udvikle teknisk og økonomisk acceptable løsninger for indsamling og bioforgasning af organisk affald fra husholdninger, mindre erhvervskøkkener, supermarkeder og en række fødevareforretninger i Aalborg kommune. 1.3 Projektets omfangProjektet omfatter
Figur 3 Projektet er delt i 4 faser. I hver fase ændres indsamlingen:
Undersøgelsen skal vise, om det valgte system fungerer fra leverandør til slutdisponering. Den skal afdække tilfredshed, praktiske problemer, økonomi og arbejdsmiljø samt beskrive affaldsmængder og sammensætning. Undersøgelsesmetoderne er beskrevet i bilag A. Rapporten er disponeret, så den følger affaldets vej fra leverandør, via indsamling og behandling til slutdisponering. Dernæst trækkes en samlet vurdering af systemet op og den samlede organisation af indsamling og behandling beskrives. Resultaterne fra det indledende projekt er inddraget som supplement til de nye undersøgelser.
|