Indsamling af organisk affald fra husholdninger, små erhvervskøkkener og fødevareforretninger i Aalborg kommune

3 Renovationsvæsenets indsamling

3.1 Indsamlingsbil
3.2 Arbejdsmiljø ved indsamling
3.3 Indsamling fra små erhvervskøkkener
3.4 Indsamling fra husholdninger
3.5 Indsamling fra supermarkeder og små fødevareforretninger
3.6 Økonomi for indsamling
3.7 Vurdering af indsamling

3.1 Indsamlingsbil

Alt organisk affald indsamles med samme renovationsvogn "Vaskebjørnen". Bilen er monteret med tromlekomprimator, skylleudstyr og vejeudstyr.

I forsøgsperioden indsamles hver kategori for sig (enfamilieboliger 2 dage, etageboliger 1 dag, erhvervskøkkener 1 dag osv.) Det er hensigten, at indsamlingen i fremtiden skal ske ved ruteindsamling, derved vil affald fra boliger og erhverv blive blandet.

Tromlekomprimeringen åbner poserne og blander affaldet inden aflæsning.

Containerne skylles efter behov ca. hver 3. gang. Til skylning af en container anvendes 6 l vand. Skyllevandet skal kunne løbe fra affaldet gennem et ristesystem til en opsamlingsbeholder.

Bilen kan løfte containere på op til ca. 400 kg. Der kan være 4-5 tons affald i det roterende lad. Bilen er monteret med to aksler. Da affaldet ligger over bagakslen har der været problemer med for højt akseltryk. Derfor må det anbefales, at der ved nyanskaffelse anvendes et treakslet køretøj.

Der har været problemer med lugt. Der er derfor etableret lugtbegrænsning ved forstøvning af væske over affaldet i ladet. Væsken binder, indkapsler og nedbryder aerosoler. I øvrigt skal bilen forsynes med håndvaskeudstyr.

Bilen er forsynet med vejeceller, som dog ikke udnyttes i forsøgsfasen, men de giver mulighed for at indføre afregning efter vægt senere.

Bilen er desuden forsynet med kærrer til indsamling af 80 l containere uden hjul.

3.2 Arbejdsmiljø ved indsamling

Aalborg kommunes BST har vurderet ergonomi og arbejdshygiejne ved indsamlingen (Bilag G).

3.2.1 Ergonomi

Arbejdet med affaldsindsamling er karakteriseret ved at være varieret og dynamisk. Skraldemændene bevæger sig meget, og udfører mange forskellige processer. Kraftkravet og energikravet kan være stort ved denne form for arbejde.

Den ergonomiske belastning ved affaldsindsamling er meget afhængig af metode og udstyr. Fælles er dog at skraldemanden udsættes for en meget varieret belastning ved at skifte mellem perioder, hvor der arbejdes tomhændet og perioder med belastning, og endvidere ved at variere mellem træk og skub ved transport af kærre/container. Når affaldet transporteres i container er der meget få løft, men til gengæld er skraldemanden i kontakt med kærren en stor del af den effektive arbejdsdag.

Skal der indsamles i sække, vil der komme flere løft. Disse løft vil dog foregå tæt på kroppen. Hvis der fortsat indsamles med kærre vil bæring og kast af sække kunne begrænses.

Arbejdet med indsamling af biologisk affald må karakteriseres som et arbejde med varieret belastning, hvor der fortsat er muligheder for forbedringer.

3.2.2 Arbejdshygiejne

Indsamling af organisk affald fra husholdninger giver ikke nogen nævneværdig arbejdshygiejnisk/biologisk påvirkning af medarbejderne. Den lille eksponering, der er tale om, opvejes af den korte eksponeringstid, og har dermed kun begrænset betydning i sundhedsmæssig henseende.

Eksponeringen er derimod langt større ved indsamling af organisk affald fra 300 - 400 ltr’s containere, hvor kun dele af affaldet er indpakket, og der specielt i forbindelse med skylle- og nedsænkningsprocessen er en del gasser og aerosoler i luften. Der er kun tale om en kortvarig eksponering, men det kan dog ikke udelukkes, at eksponeringen kan give anledning til gener.

Aflæsningsproceduren på biogasanlægget giver under de observerede forhold ikke anledning til eksponering af problematisk karakter.

3.3 Indsamling fra små erhvervskøkkener

Afhentning af organisk affald sker i forsøgsperioden hver onsdag. Ved fuld udbygning vil erhvervskøkkenerne indgå i en ruteopdelt indsamling. Nogle af køkkenerne ejer deres container andre lejer.

3.4 Indsamling fra husholdninger

Enfamilieboliger får afhentet organisk dagrenovation hver anden uge. Etageboliger får det afhentet hver uge.

Indsamlingen fra husholdninger er delt i 5 ruter, to dage indsamles fra enfamilieboliger (skiftevis i to områder), mens den 3. dag indsamles fra etageejendomme.

Containerne skylles efter behov. Forbruget af vand er målt på en tur i etageområde og en tur til enfamilieboliger.

I området med enfamilieboliger er brugt 0,3 l pr. bolig, heraf er 0,2 afledt som spildevand mens resten forblev i affaldet.

I etageområdet er brugt 0,036 l vand pr. bolig, der er afledt 0,043 l som spildevand, så affaldet har afgivet vand.

Forbruget af diesel er målt på de samme to ture til 13 l/tons i etageområde og 21 l/tons i enfamilieområde. Ved fuld udbygning må transporten forventes at blive mere effektiv, da affaldet vil blive indsamlet i samlede områder uden hensyn til om det stammer fra erhverv, enfamilie- eller etageboliger.

3.5 Indsamling fra supermarkeder og små fødevareforretninger

Indsamlingen foretages normalt ruteopdelt, så der indsamles fra både erhvervskøkkener, husholdninger og butikker på samme tur.

Det har vist sig, at affald fra supermarkederne til tider er ret kompakt, med en vægtfylde op til 0,8 kg/l mod normalt 0,5 kg/l. Derfor har det været nødvendigt at udskifte 660 l containerne med containere på hhv. 300 og 400 l.

3.6 Økonomi for indsamling

Husholdningerne tilbydes en frivillig ordning. Ved fuld udbygning antages, at 65% af enfamilieboligerne og 50% af etageboligerne deltager. Erhvervskøkkener, supermarkeder og fødevareforretninger får en tvungen ordning og forventes at deltage 100%. Desuden antages, at storkøkkener tilsluttes ordningen.

Der regnes med at indsamlingssystemet ved fuld udbygning omfatter følgende antal forbrugere og mængder:

Tabel 9
Antal enheder med kildesorteret, organisk affald og kg. pr. enhed pr. uge

Organisk

Antal

Masse

 

 

kg/uge/enhed

Små køkkener

350

28

Enfamilieboliger

30.000

5,8

Etageboliger

18.000

1,4

Supermarkeder

20

1.000

Detailforretninger

150

85

Storkøkkener

50

339

I alt

48.570

258.700

 

Tabel 10
Antal enheder med restaffald og kg. pr. enhed pr. uge

Rest

Antal

Masse

 

 

kg/enhed/uge

Små køkkener

350

30

Enfamilieboliger

46.788

6

Etageboliger

36.560

5

Supermarkeder

20

1.500

Detailforretninger

150

100

Storkøkkener

50

350

I alt

83.918

536.528


3.6.1 Overslag over etableringsomkostninger

Etableringsomkostninger beregnes ud fra enhedspriser skønnet af renovationsvæsenet:

Tabel 11
Enhedspriser for etableringsomkostninger

Anskaffelse

 

Størrelse

Udgift

Levetid

 

 

 

kr. pr. stk.

år

Erhvervskøkken

Køkkenspand

40 l

159

10

 

Køkkenspand

16 l

15

10

Bolig

Køkkenstativ

stativ

35

10

Bolig (individuel)

1/2 Dobbelt skjul m. stativ

skjul

400

10

Bolig (individuel)

Skjul

 

730

10

Sækkestativ

 

 

730

10

Erhverv

Container

80 l

169

10

 

Container

120 l

300

10

 

Container

140 l

300

10

 

Container

300 l

800

10

 

Container

400 l

2100

10

 

Container

7.000 l

15000

10

Indsamling

Bil med skylleanlæg

 

1.400.000

8

 

Brugtvognspris v. 8 år

 

-400.000

 

 

Bil traditionel

 

1.000.000

8

 

Brugtvognspris v. 8 år

 

-300.000

 

 

Kærrer (3 stk. pr. bil)

 

5.000

5

 

Bilreserve

5%

 

 

Rente

 

6%

 

 


På baggrund af antallet af enheder og enhedspriserne beregnes etableringsomkostningerne ved fuld udbygning.

Tabel 12
Omkostninger til etablering af indsamlingssystem til organisk affald (*1000 kr.)

Se her!

 

Tabel 13
Omkostninger til etablering af indsamlingssystem til restaffald (*1000 kr.)

Etablering

Antal

Skjul

Containere

Bil

I alt

*1000 kr.

 

skjul

400 l.

antal

kr.

kr.

Små køkkener

350

 

45

0,1

103

568

Enfamilieboliger

46.788

18.715

 

11,7

8.363

27.079

Etageboliger

36.560

 

 

3,0

2.153

17.508

Supermarkeder

20

 

 

0,1

79

349

Detailforretninger

150

 

8

0,1

44

314

Storkøkkener

50

 

 

0,1

77

257

I alt

83.918

18.715

53

15

10.820

46.075


Etableringen af et indsamlingssystem til kildesortering ved fuld udbygning af forsøgsordningen vil koste 25 mill. kr. for den organiske fraktion og 46 mill. kr. for restfraktionen. I alt 71 mill. kr.

3.6.2 Overslag over driftsomkostninger

Beregningerne laves ud fra renovationsvæsenets enhedspriser og normtal for indsamling. De anvendte tal bygger på lokale aftaler og priser i Aalborg, de vil antageligt være forskellige for forskellige kommuner.

Tabel 14
Normtal og enhedspriser for drift af indsamlingsordning

Drift

Normtal indsamling

Sække

1400

stk./person/uge

 

2-hjulede containere

850

stk./person/uge

 

4-hjulede containere

850

stk./person/uge

 

Kroghejse

60

stk./person/uge

Timepriser

Timeløn skraldemand

188,59

kr./time

 

Chaufførtillæg

4,94

kr./time

 

Drift trad. bil

169

kr./time

 

Drift Vaskebjørnen

170

kr./time

Administration mv.

organisk affald

500000

kr./år

 

rest affald

700000

kr./år

Poser

Køkkenposer

0,3

kr./stk.

 

Distribution af poser/bolig

20

kr./bolig

Sække

70 l

1,9

kr./stk.

 

100 l

2

kr./stk.

 

160 l

2,3

kr./stk.

Behandling

Forbrænding rest

523

kr./ton

 

Behandling organisk

479

kr./ton

 

Tabel 15
Driftsomkostninger for indsamling og behandling af den organiske fraktion

Drift

Køkken-
poser

Distri- bution

Ind- samling

Be-
hand- ling

Af-
skriv- ning

Admini- stration

I alt

 

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr./år

Små køkkener

47

20

587

673

114

52

522.438

Enfamilie- boliger

47

20

293

144

106

11

18.650.370

Etage- boliger

47

20

59

35

16

3

3.215.229

Super- markeder

 

 

2.691

24.908

1.371

1.935

618.116

Detail- forret-
ninger

 

 

587

2.117

146

165

452.154

Stor- køkkener

 

 

1.635

8.444

737

656

573.567

I alt

 

 

 

 

 

 

24.031.874

 

Tabel 16
Driftsomkostninger for indsamling og behandling af restfraktionen

Drift

Ind-
samling

Behand-
ling

Afskriv- ning

Admini- stration

I alt pr. tømning

I alt

 

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr./enh.
/år

kr.
/tømning

kr./år

Små køkkener

586

816

228

39

32

584.138

Enfamilie- boliger

460

163

83

8

14

33.403.683

Etage- boliger

117

136

67

7

6

11.927.883

Super- markeder

5371

40794

2474

1.957

973

1.011.934

Detail- forretninger

586

2720

292

130

72

559.210

Stor- køkkener

1807

9519

738

457

241

625.997

I alt

 

 

 

 

 

48.112.845


Indsamlingen af organisk affald koster årligt 24 mill. kr. inklusiv afskrivning af udstyr og behandling. Indsamlingen af restfraktionen koster 48 mill. kr. pr. år. I alt koster ordningen altså 72 mill. kr. pr. år.

Indsamling uden kildesortering vurderes i bilag N til at koste knap 60 mill. kr. pr. år, så udbygning af forsøgsordningen til fuld skala skønnes at være 20% dyrere end de nuværende omkostninger.

3.7 Vurdering af indsamling

Indsamlingen bør tilrettelægges, så affald fra forskellige leverandører blandes, da meget ensartet affald fra køkkener eller supermarkeder kan give problemer for forbehandlingen (se kapitel 4). Det er i praksis også lettest at tilrettelægge indsamlingen i områder uden hensyn til, om leverandørerne er erhverv eller boliger.

De anvendte kærrer bør kunne indstilles til den enkelte person for at sikre en god arbejdsstilling.

Den nuværende ordningen skønnes at fordyre renovationssystemet med 20%. Det skyldes først og fremmest en øget indsamling.