Indsamling af organisk affald fra husholdninger, små erhvervskøkkener og fødevareforretninger i Aalborg kommune 3 Renovationsvæsenets indsamling3.1 IndsamlingsbilAlt organisk affald indsamles med samme renovationsvogn "Vaskebjørnen". Bilen er monteret med tromlekomprimator, skylleudstyr og vejeudstyr. I forsøgsperioden indsamles hver kategori for sig (enfamilieboliger 2 dage, etageboliger 1 dag, erhvervskøkkener 1 dag osv.) Det er hensigten, at indsamlingen i fremtiden skal ske ved ruteindsamling, derved vil affald fra boliger og erhverv blive blandet. Tromlekomprimeringen åbner poserne og blander affaldet inden aflæsning. Containerne skylles efter behov ca. hver 3. gang. Til skylning af en container anvendes 6 l vand. Skyllevandet skal kunne løbe fra affaldet gennem et ristesystem til en opsamlingsbeholder. Bilen kan løfte containere på op til ca. 400 kg. Der kan være 4-5 tons affald i det roterende lad. Bilen er monteret med to aksler. Da affaldet ligger over bagakslen har der været problemer med for højt akseltryk. Derfor må det anbefales, at der ved nyanskaffelse anvendes et treakslet køretøj. Der har været problemer med lugt. Der er derfor etableret lugtbegrænsning ved forstøvning af væske over affaldet i ladet. Væsken binder, indkapsler og nedbryder aerosoler. I øvrigt skal bilen forsynes med håndvaskeudstyr. Bilen er forsynet med vejeceller, som dog ikke udnyttes i forsøgsfasen, men de giver mulighed for at indføre afregning efter vægt senere. Bilen er desuden forsynet med kærrer til indsamling af 80 l containere uden hjul. 3.2 Arbejdsmiljø ved indsamlingAalborg kommunes BST har vurderet ergonomi og arbejdshygiejne ved indsamlingen (Bilag G). 3.2.1 ErgonomiArbejdet med affaldsindsamling er karakteriseret ved at være varieret og dynamisk. Skraldemændene bevæger sig meget, og udfører mange forskellige processer. Kraftkravet og energikravet kan være stort ved denne form for arbejde. Den ergonomiske belastning ved affaldsindsamling er meget afhængig af metode og udstyr. Fælles er dog at skraldemanden udsættes for en meget varieret belastning ved at skifte mellem perioder, hvor der arbejdes tomhændet og perioder med belastning, og endvidere ved at variere mellem træk og skub ved transport af kærre/container. Når affaldet transporteres i container er der meget få løft, men til gengæld er skraldemanden i kontakt med kærren en stor del af den effektive arbejdsdag. Skal der indsamles i sække, vil der komme flere løft. Disse løft vil dog foregå tæt på kroppen. Hvis der fortsat indsamles med kærre vil bæring og kast af sække kunne begrænses. Arbejdet med indsamling af biologisk affald må karakteriseres som et arbejde med varieret belastning, hvor der fortsat er muligheder for forbedringer. 3.2.2 ArbejdshygiejneIndsamling af organisk affald fra husholdninger giver ikke nogen nævneværdig arbejdshygiejnisk/biologisk påvirkning af medarbejderne. Den lille eksponering, der er tale om, opvejes af den korte eksponeringstid, og har dermed kun begrænset betydning i sundhedsmæssig henseende. Eksponeringen er derimod langt større ved indsamling af organisk affald fra 300 - 400 ltrs containere, hvor kun dele af affaldet er indpakket, og der specielt i forbindelse med skylle- og nedsænkningsprocessen er en del gasser og aerosoler i luften. Der er kun tale om en kortvarig eksponering, men det kan dog ikke udelukkes, at eksponeringen kan give anledning til gener. Aflæsningsproceduren på biogasanlægget giver under de observerede forhold ikke anledning til eksponering af problematisk karakter. 3.3 Indsamling fra små erhvervskøkkenerAfhentning af organisk affald sker i forsøgsperioden hver onsdag. Ved fuld udbygning vil erhvervskøkkenerne indgå i en ruteopdelt indsamling. Nogle af køkkenerne ejer deres container andre lejer. 3.4 Indsamling fra husholdningerEnfamilieboliger får afhentet organisk dagrenovation hver anden uge. Etageboliger får det afhentet hver uge. Indsamlingen fra husholdninger er delt i 5 ruter, to dage indsamles fra enfamilieboliger (skiftevis i to områder), mens den 3. dag indsamles fra etageejendomme. Containerne skylles efter behov. Forbruget af vand er målt på en tur i etageområde og en tur til enfamilieboliger. I området med enfamilieboliger er brugt 0,3 l pr. bolig, heraf er 0,2 afledt som spildevand mens resten forblev i affaldet. I etageområdet er brugt 0,036 l vand pr. bolig, der er afledt 0,043 l som spildevand, så affaldet har afgivet vand. Forbruget af diesel er målt på de samme to ture til 13 l/tons i etageområde og 21 l/tons i enfamilieområde. Ved fuld udbygning må transporten forventes at blive mere effektiv, da affaldet vil blive indsamlet i samlede områder uden hensyn til om det stammer fra erhverv, enfamilie- eller etageboliger. 3.5 Indsamling fra supermarkeder og små fødevareforretningerIndsamlingen foretages normalt ruteopdelt, så der indsamles fra både erhvervskøkkener, husholdninger og butikker på samme tur. Det har vist sig, at affald fra supermarkederne til tider er ret kompakt, med en vægtfylde op til 0,8 kg/l mod normalt 0,5 kg/l. Derfor har det været nødvendigt at udskifte 660 l containerne med containere på hhv. 300 og 400 l. 3.6 Økonomi for indsamlingHusholdningerne tilbydes en frivillig ordning. Ved fuld udbygning antages, at 65% af enfamilieboligerne og 50% af etageboligerne deltager. Erhvervskøkkener, supermarkeder og fødevareforretninger får en tvungen ordning og forventes at deltage 100%. Desuden antages, at storkøkkener tilsluttes ordningen. Der regnes med at indsamlingssystemet ved fuld udbygning omfatter følgende antal forbrugere og mængder: Tabel 9
Tabel 10
Etableringsomkostninger beregnes ud fra enhedspriser skønnet af renovationsvæsenet: Tabel 11
Tabel 12
Tabel 13
3.6.2 Overslag over driftsomkostningerBeregningerne laves ud fra renovationsvæsenets enhedspriser og normtal for indsamling. De anvendte tal bygger på lokale aftaler og priser i Aalborg, de vil antageligt være forskellige for forskellige kommuner. Tabel 14
Tabel 15
Tabel 16
Indsamling uden kildesortering vurderes i bilag N til at koste knap 60 mill. kr. pr. år, så udbygning af forsøgsordningen til fuld skala skønnes at være 20% dyrere end de nuværende omkostninger. 3.7 Vurdering af indsamlingIndsamlingen bør tilrettelægges, så affald fra forskellige leverandører blandes, da meget ensartet affald fra køkkener eller supermarkeder kan give problemer for forbehandlingen (se kapitel 4). Det er i praksis også lettest at tilrettelægge indsamlingen i områder uden hensyn til, om leverandørerne er erhverv eller boliger. De anvendte kærrer bør kunne indstilles til den enkelte person for at sikre en god arbejdsstilling. Den nuværende ordningen skønnes at fordyre renovationssystemet med 20%. Det skyldes først og fremmest en øget indsamling.
|