Evaluering af produktpanelerne

Forord

Miljøstyrelsen iværksatte i 1998 et eksperiment med nedsættelsen af tre produktpaneler. På baggrund af produktlivscyklustankegangen blev produktpanelerne sammensat af en række markedsaktører inden for elektronik-, tekstilog godstransportområdet. Hensigten med produktpanelerne var at styrke aktøraktivering og -samarbejde som virkemiddel i den produktorienterede miljøstrategi.

Produktpanelerne har som udgangspunkt vide rammer, så længe panelernes arbejde ligger inden for den overordnede målsætning i den produktorienterede miljøstrategi om at fremme udvikling og afsætning af relativt set renere produkter. Forløb og resultater i de tre produktpaneler er vidt forskellige, hvilket har givet et bredt og nuanceret erfaringsgrundlag for denne evaluering af produktpanelerne.

Evalueringen er udviklingsorienteret med fokus på en kritisk vurdering af det nuværende koncept for produktpaneler. Evalueringen er opdelt i tre dele, som henholdsvis:
Vurderer om de tre produktpanelers arbejde ligger inden for de rammer, der fra starten var udstukket for produktpanelernes virke.
Vurderer produktpanelerne som instrument i den produktorienterede miljøstrategi.
Gennemfører en kritisk analyse af konceptet produktpaneler, som baggrund for anbefalinger vedrørende justeringer af konceptet.

Evalueringen er gennemført i perioden fra juni til oktober 2001 af et analyseteam fra Oxford Research A/S. Analyseteamet har været ledet af teamleader Leif Jakobsen med deltagelse af analytiker Palle Ellemann Knudsen, chefanalytiker Michael Juhler Jensen og researcher Anne Chabert. Direktør Kim Møller har endvidere bidraget med sparring i projektforløbet. Miljøstyrelsen har løbende fulgt udarbejdelsen af evalueringen, men det er Oxford Research A/S, der alene har ansvaret for konklusioner og anbefalinger.