Miljøhensyn i design og produktudvikling

3 Værktøjer på websitet

3.1 Overblik
3.2 Ved / Ved ikke
3.3 Indsatsområder
3.4 Tjekliste
3.5 Argumenter
3.6 Livscyklustræ
  

Værktøjerne på websitet er tænkt til inspiration og motivation for inddragelse af miljøhensyn i design- og produktudviklingen – ikke dybtgående miljøanalyser eller livscyklusvurderinger. Projektet har ud fra en behovsanalyse og den løbende dialog med målgruppen søgt at skabe visuelt og let tilgængelige værktøjer.

Værktøjerne på websitet er udviklet ved løbende bistand fra mere end ti designfirmaer og deres kunder (oftest produktionsvirksomheder). Dialogen har bl.a. været baseret på drøftelser af designfirmaernes og virksomhedernes tidligere produktudviklingsforløb, hvor der har været fokus på miljøforhold, herunder også forbedringer af arbejdsmiljøet. Værktøjsudviklingen er indgået ved at designfirmaerne har fået udleveret udkast til værktøjerne til anvendelse i det daglige arbejde og i konkrete produktudviklingsforløb – og har kommenteret disse.

Inddragelsen af målgruppen er blevet underbygget af to workshops. Her har designfirmaer, virksomheder og andre interesserede sammen med Dansk Design Center og PlanMiljø, dybdegående gennemgået behovet for værktøjer i de enkelte faser af design- og produktudviklingsforløbet. På den første workshop var der eksterne oplægsholdere bl.a. Dr. Conny Bakker, Info-Eco (Holland) og Claus Stig Pedersen, Brødrene Hartmann A/S.

Derudover har projektet deltaget som oplægsholder i et arrangement afholdt af Dansk Forening for Produktudvikling. Her blev skitser til en række af de værktøjer i projektet, der nu fremstår endeligt, fremlagt. Dette gav anledning til en interessant og lærerig dialog med deltagerne fra foreningen samt de øvrige interessenter. Projektets deltagelse i arrangementet har været en del af projektets bestræbelser på at modtage tilbagemeldinger og sikre forankring hos projektets målgruppe.

I projektets første fase bistod PlanMiljø aktivt i miljøvurderinger af konkrete produktudviklingsforløb. Det stod dog snart klart, at denne fremgangsmåde ikke bidrog til at afklare målgruppens behov. De færreste designere og produktudviklere har mulighed for at arbejde med egentlig miljøvurderinger, endsige livscyklusvurderinger. Målgruppen er ikke uddannet til denne opgave, har yderst sjældent den fornødne tid hertil, og interesserer sig af indlysende årsager mere for den kreative proces. Målgruppen skal derimod kunne sætte miljøspørgsmålet ind i en større sammenhæng og om nødvendigt rekvirere miljøekspertise til konkrete opgaver.

Med denne erkendelse søgte projektet kontakt til en langt bredere kreds af designere og produktudviklere end oprindeligt tilsigtet. Dette gav projektet et betydeligt løft, nye værktøjer opstod og andre, tidligere planlagte værktøjer blev taget af bordet. Det øgede samarbejde betød desuden, at Vidensdelen blev udbygget og yderligere tilrettet målgruppens behov.

I de følgende vil værktøjerne blive præsenteret i den rækkefølge, som de optræder på websitet:

3.1 Overblik

Værktøjet Overblik er et resultat af dialogen med designerne og produktudviklerne, som efterspurgte muligheden for en overskuelig og visuel præsentation af livscyklusfaserne. Resultatet blev et værktøj med en indføring i de fem faser i et livscyklusforløb (råmaterialer, produktion, forbrug, bortskaffelse og transport) kombineret med de tre typiske designfaser (analyse, skitsering og projektering).

Værktøjet behandler miljøspørgsmål i de enkelte designfaser og tydeliggør dermed, at jo tidligere i designforløbet, der arbejdes med miljøspørgsmålene, jo længere tilbage i produktkæden kan der opnås miljøgevinster.

3.2 Ved / Ved ikke

Ved / Ved ikke er visuelt baseret og fungerer ved, at brugeren får stillet et spørgsmål til otte forskellige parametre:
Farlige stoffer
Knapper råstoffer
Transport
Energi
Emissioner
Bortskaffelse
Arbejdsmiljø
Materialemængde

Parametrene vurderes for et produkt/materiale (A) i forhold til et alternativ (B) med samme ydelse. Vurderingen er alene kvalitativ og baseret på et kvalificeret skøn, idet der på websitet under hver parameter videregives inspiration til at foretage dette skøn. "Ved ikke"-svar er også gyldige, idet man herved får indkredset de områder, hvor brugeren må indhente ekstra viden.

Svarene for valg A og B bliver aftegnet i et "spiderdiagram", som illustrerer forskellen mellem de to alternativer. Værktøjet tjener alene til inspiration og erkendelse, ikke til egentlig miljøvurdering.

3.3 Indsatsområder

Med dette værktøj kan brugeren sætte fokus på en række initiativer, der fremkommer i gennemgangen af livscyklusfaserne og en række miljø-indsatsområder, fx energimæssige forhold i råvarefasen. Formålet med værktøjet er at skabe rammerne for strategisk inddragelse af miljøhensyn i design- og produktudvikling, hvilket ikke mindst er relevant, når designeren skal afveje miljøhensynet mod en række andre, mere traditionelle hensyn som:

- Kvalitet
- Udseende
- Brugervenlighed og Ergonomi
- Økonomi
- Leveringstider
- Funktionalitet
- Samarbejdsaftaler med leverandører

Værktøjet rummer 35 forskellige kombinationsmuligheder (syv indsatsområder x de fem livscyklusfaser) med en visuel formidling af et relativt stort datamateriale.

Værktøjet er inspireret af "The Strategy List", der optræder i bogen "How to do EcoDesign?", Ursula Tischner et. al, Verlag form GmbH, 2000

3.4 Tjekliste

Tjeklisten er et resultat af, at designerne og produktudviklerne efterspurgte et værktøj, der gør det muligt at dokumentere og tjekke, at alle væsentlige miljøaspekter er gennemgået i et udviklingsforløb.

Designerne og produktudviklerne er naturligt opmærksomme på behovet for, at den ekstra arbejdsindsats ved at inddrage miljøhensyn i produktudviklingen, så vidt muligt skal kunne faktureres kunden. For at dette skal kunne lade sig gøre, skal designerne og produktudviklerne videst muligt kunne dokumentere fremgangsmåder og resultater fra miljøindsatsen.

Tjeklisten giver mulighed for at gennemgå alle livscyklusfaserne for produktet via spørgsmål, hvor brugeren verificerer og dokumenterer, hvilke miljøaspekter af produktets livsforløb, som er håndteret eller indirekte forsøgt påvirket via kunden eller leverandører. Sidstnævnte er væsentligt ud fra den erkendelse, at designere og produktudviklere ofte kun har direkte indflydelse på en afgrænset del af produktets samlede udformning og tilvejebringelse. Derfor kan det være væsentligt, at designere og produktudviklere forsøger at påvirke miljøaspekterne indirekte via dialog med de involverede aktører.

Tjeklisten kan anvendes når som helst undervejs i et produktudviklingsforløb. Anvendt tidligt i forløbet kan listen fungere som huskeliste for miljøaspekterne i et produktudviklingsforløb; anvendt sent vil listen fungere som tjekliste og dokumentation.

Tjeklisten downloades i Word-format og lader sig let modificere til personligt brug ud fra brugerens ønsker og muligheder.

3.5 Argumenter

Ofte har designere og produktudviklere som nævnt kun direkte indflydelse på en afgrænset del af produktets samlede udformning og tilvejebringelse – men trods dette mulighed for at påvirke mange miljøaspekter indirekte ved dialog med kunden og samarbejdspartnere.

Hvor Tjeklisten bidrager til, at brugeren kan stille de "rigtige" spørgsmål, er Argumenter tænkt til at hjælpe designeren og produktudvikleren med at argumentere for øget miljøhensyn i produktudviklingen. Værktøjet omfatter også etiske og moralske vinkler.

At argumentere for miljøhensyn ligner den proces, hvor der argumenteres for at få en designvinkel på et produkt. Produktet skal tilføjes en merværdi, der ofte koster ekstra, men som I sidste ende må forventes at betale sig hjem pga. kundernes vilje til at betale mere.

Argumenter downloades i Word-format og lader sig let modificere og præcisere i forhold til de produkter og den branche, designeren og produktudvikleren står over for.

3.6 Livscyklustræ

Livscyklustræet har til formål at hjælpe brugerne med at skitsere et produkts livsforløb – fra tilblivelse til bortskaffelse, hvilket med fordel kan ske i samarbejde med kunden eller samarbejdspartnere. Websiten viser, hvordan et livscyklustræ fungerer, og hvordan aktørerne ved en brainstorming kan identificere relevante miljøforhold i produktets livsforløb. Et eksempel på et livscyklustræ for et møbel kan downloades fra siden i Powerpoint-format.

Livscyklustræ indgår som et af værktøjerne i projektet "Hot Spot Finding", der er udviklet for Miljøstyrelsen.