Anti-pæleorm

6 Imprægnering af træ

6.1 Imprægneringsmetoder
6.2 Imprægneringsmidler
      6.2.1 Oliebaserede
      6.2.2 Creosot:
      6.2.3 Petroleums baseret
      6.2.4 Vandopløselige

Træ angribes relativt nemt af en mængde organismer, der kan anvende træets cellulose som føde.

Ved anvendelse som skibsbygningsmateriale vil man naturligvis forhindre træets mulighed for at være fødeemne.

En del træsorter har en naturlig modstandsevne grundet naturligt forkomne olier, harpikser, garvesyre, o.s.v. , man vil da med fordel kunne vælge disse træsorter som byggemateriale.

Desværre findes der ikke en træsort der beskytter mod alle forekomne organismer, og da stort set slet ikke mod pæleorm.

Man har i de sidste 150 –200 år forsøgt at hindre pæleormsangreb på træ ved diverse imprægneringer.

Flere metoder har vist sig at fungere, specielt til havnebygningstømmer; mens træ til skibe har vist sig vanskeligere at imprægnere, så det er acceptabelt for industrien.

Generelt drejer det sig om kemikalier af forskellig art der kan beskytte træet imod, svamp, insekter og pæleorm.

Disse kemikalier kan enten være giftige eller forhindre organismer i at vokse på træet.

Kemikaliet skal også kunne bringes ind i træet, og forblive der i så lang en periode som muligt.

Naturligvis giver det problemer i valget af kemikalier da disse ikke bør være giftige for det omgivende vandmiljø.

Der er i princippet to typer:    

- olier der indeholder kemikaliet

- uorganiske salte, der som oftest er opløselige i vand.    

I det følgende beskrives metoderne for imprægnering og deres relevans for skibsbygning.

6.1 Imprægneringsmetoder

Der findes forskellige metoder til at imprægnere træ,    

- lægge træet i kold væske

- lægge træet i varm væske, bedre end kold

- koge væsken med træet i

- presse væsken ind i træet gennem rodenden af stammen

- anbringe træet i en tank og trykke det ind fra alle sider

 

- påsmøring/sprøjtning

Den sidste metode er den eneste praktisk anvendelig. De andre metoder medfører, at der enten skal arbejdes i imprægneret træ eller at en imprægnering efter f.eks. planketilpasning, vil forsinke byggeriet meget. Det vil sige at man indenfor skibsbygning har et ringe udgangspunkt for at imprægnere træ.

Påsmøring af et træskibs klædning bliver normalt udført flere gange:

  • man smører spanter og plankekanter inden montage af ny planke.
  • man smører efter plankemontage
  • man smører efter klædningen er blevet afhøvlet

Samtlige disse påsmøringer skal forhindre at der går svamp i skibet under bygningen, hvilket man er bekymret for, da man har haft enkelte tilfælde hvor hele nybygninger måtte skrottes.

6.2 Imprægneringsmidler

6.2.1 Oliebaserede

Disse er normalt anvendelige på skibe da de forbliver længe i træet og ikke er vandopløselige. Yderligere vil olien ikke få træet til at svulme.

6.2.2 Creosot:

Dette kul-tjære-baserede imprægneringsmiddel er særdeles effektivt over for stort set alt der angriber træ. Det har vist sig meget effektivt over for pæleorm.

Creosot har været anvendt siden 1889, men er nu under stramme regulativer. Disse reguleringer er sket løbende, men i EU Direktiv 2001/90/EF af 26. oktober 2001 skærpes brugen yderligere, og implementeres senest 30. juni 2003. (Teknologisk Institut)

Brugen af Creosot indebærer en større kræftrisiko end hidtil antaget. Der fastsættes grænseværdier, som beskyttelse af forbrugeren, i forbindelse med anvendelse af Creosot som træbeskyttelsesmiddel. ( www.danmark2002.dk/lovstof/vedtagne direktiver )

6.2.3 Petroleums baseret

Diverse petroleums olier med enten kobbersulfater, zinkklorid eller kviksølvklorid i. Såfremt der er passende mængder kobber i opnår man en god modstandsdygtighed for pæleorm. Træet vil få en grøn farve af disse kobberopløsninger.

6.2.4 Vandopløselige

Her har man anvendt et uorganisk salt baseret på kobber og krom i vandig opløsning. Det er meget effektivt; men det kræver at imprægneringen udføres i det færdige materiale. Materialet vil også svulme, hvilket medfører at der skal en længere tørreperiode til inden montage. Desværre er det vandopløseligt, hvilket betyder det kan udvaskes af træet hvilket medfører nedsat imprægneringsevne, og naturligvis en forurening af havet.

Imprægnering af træskibe har vist sig yderst vanskeligt, hvis man ønsker at imprægnere mod alle former for organismer.

Hidtil har man imprægneret mod svamp; mens imprægnering mod pæleorme og pælekrebs ikke er udført. Yderligere må det konstateres, at det er blevet endnu vanskeligere at imprægnere imod svamp, idet alle hidtil anvendte midler før eller siden udvaskes i vandet og derved medfører forurening.

Tidligere tiders skibe til f.eks. Østindien, holdt kun til denne ene tur. Ubehandlede skibe højst et år, dog op til tre år under forudsætning af kraftige reparationer. Da konstruktionsformen er givet, bliver det nødvendigt at koncentrere fremtidige tiltag om at skabe en passende barriere imod angreb af disse organismer.