Verificering af mængden af hvidblikemballage på det danske marked

8 Undersøgelse gennem detailhandels-emballagedatabase

I 1997 gennemførte en stor detailhandelskæde en kortlægning af emballageforbruget til ca. 5.000 af de varenumre, der sælges i alle deres butikker. I denne undersøgelse er hver eneste emballage specificeret m.h.t. materiale og vægt. Disse data er så koblet sammen med antal solgte enheder i den aktuelle periode. Herigennem er det muligt at opregne den samlede hvidblikemballagemængde til de produkter, der er emballeret i hvidblikemballager.

De væsentlige leverandører til kæden er blevet bedt om, at indrapportere specifikke data for de emballager, de anvender til deres produkter. Der drejer sig om emballagetype, materialer, vægt og volumen af emballagerne. På denne baggrund er der således opbygget en database over den anvendte emballage til ca. 5.000 produkter.

Dog er undersøgelsen ikke alt omfattende – for en række varegrupper er der ikke indsamlet data, ligesom at der ikke er indrapporteret data for alle varer i de aktuelle varegrupper. Men gennem anvendelse af emballagedatabasen med opjusteringer for de manglende produkter samt en opjustering til et totalt markedstal på basis af markedsandelsberegninger kan man komme frem til et nogenlunde tal for anvendelsen af hvidblikemballage.

Da emballagedatabasen indeholder direkte salgsdata, kan resultater fra databasen ikke gengives i materialet her. Men på basis af opjusteringer til de aktuelle totale varegrupper samt til hele dagligvaremarkedet på basis af en samlet markedsandelsbetragtning for detailhandelskæden contra den resterende del af dagligvarehandelen – eksklusiv specialhandelen – kan man beregne et samlet hvidblikemballageforbrug for de varegrupper, der er indeholdt i emballagedatabasen.

Gennem en samlet opgørelse af hvidblikemballageforbruget med tilhørende opjustering til hele dagligvaremarkedet kommer man frem til et samlet hvidblikemballageforbrug på 5.781 tons pr. år.

Hvidblikemballageforbrug gennem salg i dagligvarehandelen 5.781 tons

Men man skal dog være opmærksom på, at de 5.781 tons hvidblik pr. år ikke er udtryk for den samlede hvidblik-salgsemballagemængde – altså det tal der kan sammenlignes med de 35.850 tons, som emballageforsyningsstatistikken kommer frem til.

Gennem emballagedatabasen er det også muligt at få en fordeling af emballageanvendelsen fordelt på varegrupper:


Tabel 11
Klik på billedet for at se html-version af "Tabel 11".

Ved en nærmere gennemgang af emballagedatabasen kan man konstatere at et så stort dåseprodukt som flåede tomater er meget dårligt repræsenteret. Gennem oplysninger fra forsyningsdatabasen kan forbruget af hvidblikdåser til flåede tomater opgøres til ca. 3.000 tons pr. år. Derved kommer man op på salgsemballagemængde på 8.781 tons.

I forhold til de 8.781 tons findes en mængde øvrige hvidblik-salgsemballager, der skal opgøres på anden vis og tillægges den samlede mængde. Det drejer sig om følgende forhold:

  • Salg/emballageforbrug af de samme produkter og varegrupper gennem specialhandel, cateringgrossister samt ”cash and carry”-butikker
  • Salg/emballageforbrug for de produktgrupper der ikke indgår i emballagedatabasen

Ad. Salg/emballageforbrug af de samme produkter og varegrupper gennem specialhandel, cateringgrossister samt ”cash and carry”-butikker

De samme produkter og samme produktgrupper sælges også gennem andre salgskanaler end dagligvarehandelen, som inkluderer alle supermarkeder, varehuse, minimarkeder, kiosker og tankstationer. Der er ca. 10.000 af den type butikker. Af øvrige butikker, der sælger visse af de aktuelle dagligvare-produkter, kan nævnes specialhandel, cateringgrossister og ”cash and carry”-butikker. Specialhandelen omfatter f.eks. bagere, slagtere, Matas m.v. Cateringgrossister leverer til restauranter, kantiner og institutioner. ”Cash-and-carry”-butikker er Metro, INCO og S-Engros, hvor mindre handlende, mindre restauranter, kantiner og momsregistrerede virksomheder kan handle ind. Generelt vurderes salget gennem disse afsætningskanaler at være på ca. 20% af salget gennem dagligvaremarkedet. Herved kommer man frem til en hvidblikmængde igennem disse afsætningskanaler på 1.756 tons.

Ad. Salg/emballageforbrug for de produktgrupper der ikke indgår i emballagedatabasen

I emballagedatabasen indgår de fleste varegrupper inden for kategorien af dagligvarer. Men derudover anvendes der hvidblikemballager til en række andre varegrupper. Det drejer sig om en lang række kemiske produkter som f.eks. maling, olier m.v. Men eftersom disse produkter er pålagt den vægtbaserede emballageafgift kan man se på, hvor stort et beløb, der er betalt i emballageafgift for disse varegrupper. I afsnit 10 her i rapporten om emballageafgifter er der redegjort for, at disse emballagemængder samlet tegner sig for en tonnage på 8.323 tons. Denne mængde kan så tillægges opgørelsen her.

Ud fra de gennemførte opgørelser kommer man frem til følgende samlede mængde hvidblik:


Tabel 12
Klik på billedet for at se html-version af "Tabel 12".

Hertil skal så lægges mængden fra de hvidblikemballager, som ikke er omfattet af emballageafgiften, hvilket drejer sig om andre produktgrupper samt emballage, der har et rumindhold på over 20 liter.

Med disse bemærkninger i betragtning kommer man op på en samlet hvidblikemballagetonnage på omkring 20.000 tons pr. år.