Hot-Spot Finding

Bilag E: Afrapportering Kansas Wenaas A/S

1 Kansas Wenaas A/S

Kansas blev stiftet i Dalum i 1920 af Stenstrup, og siden er gruppen Kansas Wenaas A/S vokset til at blive Europas største producent af arbejdstøj. Kansas Danmark A/S er selskabet som dækker Kansasregionen på nedenstående organisationsskema.
I dag er Kansas Wenaas A/S repræsenteret i USA og i 12 lande i Europa, og vi beskæftiger 3100 medarbejdere, af hvilke150 arbejder i Odense. I Kansas Wenaas arbejder vi vedvarende med at forbedre vore produkter både udfra et etisk og et kvalitetsmæssigt perspektiv.
Vi deltager i 7 ud af 12 CEN TC 162 standardgrupper (the European agency responsible for development of EN-standards for protective clothing) og har formandsposten i en enkelt af disse. Ydermere rådgiver vi ISO og CENELEC/IEC i deres arbejde med at udvikle sikkerhedsstandarder for beskyttelsesbeklædning.

1.1 Organisation

Organisation

Hot-Spot-værktøjet har været anvendt i Kansas Danmark A/S, som er markeret på organisationsgrammet.

KANSAS Danmark A/S nuværende stade vedrørende systematisk miljøarbejde:

Kansas Danmark A/S har løbende arbejdet med miljømæssige spørgsmål vedrørende fremstillingen af vores produkter, og vi er i gang med at certificere vores bomuld-/polyesterprodukter i overensstemmelse med EU-blomst kriterier.
Dette vil sikre, at vore produkter bliver produceret på en miljøhensigtsmæssig måde, og at vore leverandører overholder miljøprocedurer i overensstemmelse med EU-blomstens kriterier.Vi efterkommer EEC - direktivet for Personlige Værnemidler (89/686/EEC) - der må ikke være skadelige kemikalier i tekstiler og tilbehør, der kan skade forbruger eller miljø og har udskiftet vores leverandørbase, fordi nogle leverandører ikke kunne opfylde direktivet. Dette gælder ikke kun for personlige værnemidler, men også for almindeligt arbejdstøj, som vi også har CE- mærket.
Projektets baggrund samt redegørelse hvorfor miljøvurderingen er vigtig.

Baggrunden for iværksættelsen af projektet er en kombination af vores filosofi om at producere det bedste tøj, forbrugernes stigende miljøbevidsthed og stigende miljøkrav fra myndighederne.

Målet med projektet er at udvikle hjælpeværktøjer til et ledelsessystem, der vil kombinere vores kvalitetskontrol og miljømæssige initiativer vedrørende vores produkter.

Projektet har været fokuseret på et par af vores produkter, hvor vi gennemgik de forskellige faser i produktudviklingen med Hot-Spot værktøjet.

Miljøet spiller en større og større rolle hos de forskellige professionelle indkøbere som vi har kontakt med. Mange af dem indkøber vore produkter som en biting, og der har de behov for at vide, at alle ting vedrørende miljø og kvalitet bare er i top. Det stiller store krav til dokumentation og information, hvilket vi lægger store kræfter i.

Den umiddelbare visuelle måde, hvorpå en indkøber/slutbruger kan se om et givent produkt er miljømæssigt i orden, er ved at få dokumentation for det eller ved at kunne læse om det i brochurer m.v.
Mange instanser, som f.eks. de offentlige indkøbere, kræver direkte miljøredegørelser og dokumenterede miljøredegørelser, hvorefter de direkte vil give præferencer til de produkter, som har de korrekte miljøcertificeringer.

Denne fremgangsmåde skubber Kansas Danmark A/S kraftigt mod en større fokus på miljøområdet og også mod at anvende ledelsessystemer, som integreret tager højde for disse ting.

Vi valgte at gå med i Hot Spot-arbejdet udfra filosofien om, at kan man anvende noget software til at undersøge og dokumentere miljømæssige spørgsmål i forbindelse med produktudviklingen af nye produkter, vil det klart være at foretrække.

1.2 Produktudviklingsforløb

Produktudviklingen hos Kansas Danmark A/S har stor fokus fra alle interessenter: Ledelse, forhandlere, medarbejdere og omverdenen. For at kunne skitsere de forskellige faser i vores produktudvikling har vi medtaget et flowdiagram, som beskriver de forskellige processer som et produkt gennemløber, før vi når til selve ordren – flowet omhandler konkret specielt ordreproduceret arbejdstøj.

Pre-Order - Drawings, Samples & Prices

Igennem de enkelte processer (på tegningen markeret som kasser) vil der være mange forskellige ting, som man skal tage højde for, herunder de miljømæssige påvirkninger.

I de fleste tilfælde vil det være indkøberen og produktudvikleren, som udfra slutbrugerens krav vil få dokumenteret de miljømæssige påvirkninger og tiltag, der skal gøres i forbindelse med de konkrete produkter.
Som processerne kører nu,er det produktudviklingschefen og Indkøbschefen som i fællesskab gennemgår alle miljø- og kvalitetsmæssige karakteristika på produkterne. Det kan være f.eks. miljømærkning af råvaren : Øko-Tex 100 eller EU-Blomsten. I øjeblikket kræver Kansas Danmark A/S en form for miljødokumentation af alle vore leverandører.

1.2.1 Organisering af produktudviklingen

Organisering af produktudviklingen

  • Ledelsen definerer de produktmæssige mål.
  • Kim L. Christensen (produktudviklingschef, medlem af daglig ledelse i Kansas Danmark A/S) vil lede produktudviklingen og er ansvarlig for de praktiske gøremål.
  • Designerne er ansvarlige for specifikke områder.
  • De øvrige medarbejdere bliver ansvarlige for deres egne områder.
  • Eksternt indhenter vi mange oplysninger fra mange forskellige interessenter : forhandlere, slutbrugere og mange andre.

1.3 Redegørelse for brug af Hot Spot-værktøjet.

Brugen af Hot Spot-værktøjet har indtil videre været koncentreret om produktudviklingschef Kim L. Christensen, som har anvendt værktøjet i forbindelse med nogle enkelte nye produkter indenfor vores kommende Bretex-kollektion.

I første omgang har det været anvendt parallelt med vore forskellige checklister, da de første versioner af værktøjet ikke helt passede til vores måde at arbejde på.

Efterfølgende har vi så anvendt den sidste version af værktøjet, og denne har mange gode elementer indbygget. Vi har haft stor glæde af SWOT – mens MEKA-delen ikke kan anvendes i dens nuværende form – primært fordi vi ikke har den bagvedliggende information (relevante data, som omhandler vore produkter, fandtes ikke).

MEKA-delen har vi dog diskuteret med vores primære metervareleverandører, som er begyndt at give os forskellige rapporter med MEKA-systematikken som skabelon. I forbindelse med Bretex-kollektionsudviklingen har vi brugt Materiale-Energi-Kemikalie og andet forbrug meget konkret – med gode tilbagemeldinger, som kan anvendes direkte.

SWOT-analysen har vi haft stor glæde af - det er en meget god måde at styre brainstormingen, når nye produkter igangsættes.

Da vi anvender SWOT-analysen i andre sammenhænge, har det desuden været nemt at gå til, da de forskellige involverede medarbejdere kendte systematikken i forvejen.

De overordnede designregler har vi også diskuteret meget frem og tilbage – mange af de opridsede eksempler er tænkte eksempler – og vi gjorde os stor umage med at opstille vores egne kriterier.
Det var dog ikke nemt, da vi hele tiden skulle holde os for øje, at vi ikke måtte påtvinge diverse funktioner merarbejde i form af forskelligt administrativt arbejde. Det er dog stadig under intern diskussion, da der vil være flere arbejdsfunktioner som skal udføres – og det gøres jo ikke i dag – det vil sige merarbejde.
De opstillede regler kan ikke anvendes som de er – men med tilretninger kan man anvende denne fase som en huskeliste til mange forskellige ting, som man skal huske på i produktudviklingsfasen.

Synliggørelsen og dokumentationen af de miljømæssige problemer og de miljømæssige fordele ved at anvende en given råvare eller at udvikle et givent produkt har været det bedste ved anvendelsen af Hot Spot-værktøjet. og har vi haft en del tids- og ressourcemæssige problemer, som skyldes ekstrem travlhed i hele organisationen.

Skemaopbygningen i SWOT-værktøjet har været en virkelig god måde at visualisere de forskellige miljømæssige påvirkninger/problemer på, specielt når vi har skullet involvere vores eksportmarkeder. Når man bruger visuelle skemaer vil udenlandske salgsenheder meget nemt kunne forstå, hvad det drejer sig om, men vigtigst af alt – de kan se miljøpåvirkningerne nemt og enkelt.
Den rent skrifligt verbale kommunikation får et gevaldigt løft ved anvendelse af overskuelig skematik.

Brugen af værktøjet har givet inspiration til forskellige måder at anskueliggøre miljø- og kvalitetsmæssige egenskaber ved forskellige sammenlignelige råvarer. Når man sammenligner sammenlignelige råvarer, har den direkte skematiske sammenligning været god og overskuelig. For eksempel har vi har spurgt på kemikalier eller farvestoffer, når vi har haft forhandlinger med vore største leverandører.

I vores organisation skal - hvis vi beslutter at anvende værktøjet - følgende personer/funktioner anvende det: Indkøbsfunktionen, produktudviklingsfunktionen og delvist salgsfunktionen (udtræk af dokumentation til kunder).

1.4 Svar og resultater fra Hot Spot-processen

Vi havde forventet at kunne få et hurtigt og nemt overblik over de forskellige miljømæssige problemer og muligheder, som nye produkter fører med sig.

Disse forventninger har vi fået indfriet – men der skal selvfølgelig laves en mere konkret tilretning til vore metoder og arbejdsflows, førend alle ting er afpasset fuldstændigt.

Håndteringen af resultaterne kræver almindelig tekstilmæssige kundskaber, hvilket alle ansatte i Kansas Danmark A/S skal have, så selve forståelsen og den videre anvendelse har der ikke været nogen problemer med. Det skal dertil siges, at resultaterne ikke har været bredt fuldstændigt ud i organisationen, men kun til en lille kreds af nøglemedarbejdere.

Anvendelse af resultater til intern/ekstern formidling af produktets miljømæssige Hot Spot.

Resultaterne egner sig delvist til videreformidling, primært har der været problemer med formuleringen og systematikken, som ikke er tekstilrelateret, men mere akademisk opbygget. Det medfører nogle misforståelser og mange uddybende spørgsmål, som der så skal bruges tid på. Vores medarbejdere er tekstiluddannede – og da værktøjet er generelt og bredt formuleret, vil der være ting som ikke er umiddelbart forståelige. Derfor anbefales det klart at tilrette tekster og andet, førend man tager det i brug i virksomheden.

Med konkrete målrettede tilrettelser i Hot Spot-værktøjet mener jeg dog, at vi kan få dette bragt i orden, hvorefter vi vil kunne anvende dele af resultaterne til information omkring vores produkter.

1.5 Konklusion

Grundtanken i Kansas Danmark A/S er at producere den absolut mest slidstærke og funktionelle kvalitetsbeklædning til specialarbejdere. Kansas Danmark A/S sætter arbejdstøj-standarder for alle typer virksomheder og forretninger. For at fortsætte med at producere det bedste arbejdstøj og opretholde positionen som den største leverandør af arbejdsbeklædning, ser vi det både som et ansvar og en nødvendighed at medtage miljømæssige spørgsmål og emner vedrørende vores produkter.

Til dette hører der en målrettet forståelig kommunikation af både miljømæssige og kvalitetsmæssige informationer relateret til produkterne. Jeg mener, at Hot Spot-værktøjet kan anvendes i dette arbejde, med tilretninger selvfølgelig, men grundlæggende er brugerfladen, systematikken og skemaoversigterne meget gode som formidlingsværktøjer.

Det er vores filosofi at være meget visuelle i vores kommunikation til omverdenen, og det kan resultaterne fra Hot Spot-værktøjet hjælpe os meget med.

Så alt i alt kan jeg konstatere, at Hot Spot-værktøjet er godt, og at det har et potentiale i produktudviklingen indenfor tekstilbranchen.

Odense, den 7-6-2002

Kim L. Christensen
Produktudviklingschef
Kansas Danmark A/S