Hot-Spot Finding

Bilag G: Afrapportering System B8 møbler A/S

1 System B8 møbler A/S

1.1 Beskrivelse af System B8 møbler

System B8 møbler a/s (B8) udvikler, producerer og forhandler møbler til kontorer og konference-/møderum som skriveborde, stole, skærmvægge, reoler og andre opbevaringsmøbler.
Møblerne produceres primært i spånplader med pålimet finer. Desuden forarbejdes metaldele, der indgår som understel og andre bærende dele af møblerne, afhængig af type og design. Som rådgiver inden for totalindretninger af kontorer forhandler B8 også handelsvarer som lamper, tavler, kantinemøbler etc., der ligger uden for B8‘s produktionskoncept, men som er en naturlig del af sortimentet.
B8 har i dag ca. 210 ansatte primært beskæftiget med produktion og administration på fabrikken i Bjerringbro.
B8 er certificeret i henhold til 9001 i 1993 og ISO 14001 samt EMAS registreret i 1999. B8 har derfor de seneste 3 - 4 år arbejdet systematisk med implementering af miljøaspekter i alle virksomhedens aktiviteter, herunder i produktudviklingen.

1.2 B8’s produktudvikling

1.2.1 Organisering

Alle udviklingsopgaver hos B8 gennemføres i projektform. Det vil i denne sammenhæng sige, at opgaverne løses af tværorganisatoriske teams under ledelse af en projektleder. Desuden kan der i projektgruppen indgå eksterne ressourcer som f.eks. designere og eksperter.

  • Projektsponsor
    Alle udviklingsprojekter ejes i princippet af en projektsponsor, som er medlem af direktionen.
  • Produktudvikling
    Produktudviklingen indstiller til projektigangsættelse til direktionen, der beslutter hvem der skal være projektsponsor på det enkelte projekt.
  • Styregruppen
    Styregruppen sammensættes af projektlederen og projektsponsoren.
  • Projektlederen
    Projektlederen udpeges af projektsponsoren og har som opgave at føre projektet gennem udviklingsfaserne og sikre den fornødne fremdrift og kvalitet i arbejdet. Disse parametre er fastlagt i beskrivelsen af det enkelte projekt.

    Projektlederen har således ansvar for at:
    • Føre projektet gennem den formelle faseplan
    • Sikre overholdelse af plan, budget og kvalitet for projektet
    • Udarbejde relevante beslutningsoplæg
    • Sikre de rette ressourcer til projektet
    • Sikre de rette kompetencer i projektet
    • Rapportere fremdrift/afvigelser
  • Projektgruppen
    Projektlederen nedsætter en projektgruppe for det enkelte projekt. Projektgruppen kan variere fra fase til fase.

    Desuden sikres det gennem inddragelse af relevante personer, at projektkvaliteten sikres både med hensyn til gennemførelse og resultat. Projektets aktiviteter styres/koordineres på projektmøder, der afholdes ad hoc i forhold til projektets stade og behov. Beslutninger fastholdes i beslutningsreferater (aktivitetsoversigter). Der er i afsnit 8 (værktøjer) eksempel på en sådan aktivitetsoversigt.
  • Produktudvikling
    Produktudvikling skal bidrage i processen med opstramning af produktudviklingen hos B8. Udover dette arbejder produktudvikling bl.a. med følgende opgaver:

    • Sikre allokering og koordinering af ressourcer til de enkelte projekter
    • Give support til projektlederen
    • Være ansvarlig for udarbejdelse af plan for produktudviklingens samlede projektportefølje
    • Udarbejde oplæg til produktstrategi
    • Sikre koordinering med andre projekter i virksomheden
    • Sikre indsamling og sortering af produktideer
    • Bidrage til den samlede organisations fokus på produktudvikling
    • Etablere generel information om produktudvikling i og udenfor B8
  • Direktionen
    Direktionen bidrager til de konkrete udviklingsprojekter på følgende områder:

    • Beslutning vedrørende igangsættelse af udviklingsprojekterne
    • Beslutning af den til enhver tid gældende produktstrategi
    • Beslutning om gennemførelse af generelle tiltag forelagt af produktudviklingen (f.eks. kompetenceudvikling, ressourceudvidelse, metodeændringer)
    • Udpege projektsponsor
1.2.2 Faseplanen

Den grundlæggende idé med faseplanen er at skabe en opdeling af udviklingsprojekterne der muliggør et overskueligt forløb for både beslutningstagerne og projektdeltagerne. Desuden at sikre, at de nødvendige beslutninger træffes på det rette tidspunkt og det rette grundlag.

Faseplanen er således karakteriseret ved følgende:

  • Består kun af de faser der er nødvendige for at sikre dynamik
  • Har milepælene (gatene) placeret præcis hvor der er behov for eksterne beslutninger
  • Kan rumme og håndtere forskellige projekttyper
  • Udgør en solid platform for kommunikation om projekterne

Faseplanen

Alle produktudviklingsprojekter skal gennemføres i henhold til faseplanen.

Projekterne deles i to hovedgrupper:

  • Produktvedligehold (type 1) som omfatter alle projekter der relaterer til eksisterende produktfamilier. Det kan f.eks. være sortimentsudvidelser, produktvedligeholdelse og kostreduktion.
  • Nyudvikling (type 2) som omfatter alle fundamentalt nye produktfamilier eller nye koncepter (herunder innovationer f.eks. indførelse af ny teknologi og processer også i eksisterende produkter).

1.3 Miljøvurdering og System B8

Miljøvurderingen er en vigtigt konkurrenceparameter i forbindelse med salgsprocessen. System B8 er miljø- og kvalitetscertificeret, fordi vi mener at det er en pligtegenskab i forbindelse med salg til større danske private og offentlige virksomheder.

1.4 System B8’s brug af Hot Spot-værktøjet

Vi har i produktudvikling brugt værktøjet i forbindelse med idefasen i et konkret projekt (KKDK).
Processen blev igangsat ved, at produktchefen indkaldte alle involverede parter i udviklingsprocessen til et møde. Dette møde blev indledt med hjælp fra de tilstedeværende ved at livcyklustræet for støjskærmen blev tegnet på tavlen. Herefter blev der foretaget en SWOT-analyse på de enkelte "kasser" ud fra alle forhold. Det vil sige miljøpåvirkningerne var kun ét fokusområde i den samlede SWOT-analyse. På denne måde blev det overskueligt synliggjort, hvor i det påtænkte produkts livscyklus der var forskellige typer af Hot Spots. Processen var meget effektiv, og flere mødedeltagere fik en "aha-oplevelse" ved at se produktets procesdiagram. De miljømæssige Hot Spots blev ikke gjort til noget særligt, men behandlet på lige vilkår med øvrige styrker, svagheder, trusler og muligheder ved produktet. På denne måde vil B8 forsætte med at integrere miljøaspekter i produktudviklingsprocessen på lige fod med øvrige aspekter.
Det er ikke nødvendigt, at alle involverede i produktudviklingsforløbet kan bruge værktøjet. Det er derimod essentielt, at projektlederen for udviklingsforløbet er inde i værktøjet og kan anvende det og inddrage relevante personer på de rigtige tidspunkter i produktudviklingsforløbet. B8 mener ikke, at det er nødvendigt at have særlig viden om miljø for at kunne køre processen. Projektlederen skal derimod have mulighed for at kunne trække på miljøviden på relevante tidspunkter under forløbet.

1.5 Konklusion

Værktøjet er et godt værktøj der egner sig til

a) bevidstgørelse omkring miljøaspektet tidligt i produktudviklingsforløbet
b) brug som et generelt værktøj i forbindelse med at finde den kritiske vej i produktudviklingsforløbet både for standardprodukter og for kundprojekter.