Støjemission fra motorsportskøretøjer, asfaltbane

4 Sammenligning med tidligere målinger

For Road Racing er der tre klasser i bilaget til motorsportsvejledningen, som stammer fra Emissionskatalog 1991, og som er målt igen på Vandel. Det er:

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 8‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 9‘‘

Indenfor måleubestemtheden på 3 dB ses der ikke væsentlige afvigelser mellem de nye og de tidligere målinger. Som anført er de aktuelle målinger af Superbike et udtryk for de tilstedeværende cykler under afdelingen af DM, som næppe alle var repræsentative for klassen.

For racerkøretøjerne er der er to klasser, som blev målt til emissionskataloget i 1984 [3], og som stadig kører, Formel Ford og klasse N. Der er ingen tal i motorsportsvejledningen for disse klasser.

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 10‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 10‘‘

De nye målinger er et par dB lavere end målingerne fra 1984, men i betragtning af ubestemtheden på 3 dB er forskellene ikke signifikante. I denne sammenhæng skal det også erindres, at deklarationsmetoden tilsyneladende giver resultater, som er et par dB lavere end den tidligere benyttede metode, jf. afsnit 2.

De generelle resultater kan tolkes således, at motorsporten har haft held med at fastholde det støjniveau, der nu engang er. Der er tale om en periode på 18 år. Det skal i øvrigt bemærkes, at de to klasser, hvor kildestøjen var størst i 1984, nemlig Formel 3 og Special Saloon, ikke længere kører mere.