Dialog, netværksdannelse og erfaringsudveksling blandt virksomheder om LCA og miljøhensyn i produktudvikling.

6 Procesbeskrivelse

6.1 Markedsføring og dannelse af netværk
6.2 Den fælles hjemmeside
      6.2.1 Den offentligt tilgængelige del
      6.2.2 Den ikke-offentligt tilgængelige del
6.3 Den strukturerede arbejdsgruppe, efteråret 2001
      6.3.1 Seminar 1
      6.3.2 Seminar 2
      6.3.3 Seminar 3
      6.3.4 Seminar 4
      6.3.5 Seminar 5
6.4 Den strukturerede arbejdsgruppe, foråret 2002
      6.4.1 Seminar 1
      6.4.2 Seminar 2
      6.4.3 Seminar 3
      6.4.4 Seminar 4
      6.4.5 Seminar 5
6.5 Hotline-supporten i efteråret 2001 og 2002
6.6 Deltagernes løbende evaluering
      6.6.1 Virksomheder i 2001-gruppen
      6.6.2 Virksomheder i 2002-gruppen
      6.6.3 Konsulenternes evaluering af processen
6.7 Umiddelbare anbefalinger

6.1 Markedsføring og dannelse af netværk

De første netværk blev etableret i efteråret 2001 via flere forskellige salgsindsatser.

Der blev udarbejdet en pjece beskrivende alle tre typer netværk. Denne pjece blev udsendt til en lang række af virksomheder - primært som indstik i Dansk Industris medlemsblad på miljøområdet. Det vurderes at et par tusinde virksomheder herved fik kendskab til projektet og dets hjemmeside: www.netop-lca.dk

Som supplement til DI-udsendelsen tog Rambøll/COWI kontakt til ca. 300 virksomheder. Kontakten blev gennemført enten via telefon, e-mail eller brev.

Dette salgsarbejde resulterede i 2001 i 8 deltagere 1), der gennemførte forløbet i den strukturerede arbejdsgruppe. 22) af disse valgte at fortsætte i specialistgruppen, da deres arbejde i den strukturerede arbejdsgruppe var tilendebragt. Undervejs måtte 3 3) 8 på grund af manglende ressourcer melde sig ud af gruppen.

I løbet af efteråret 2001 blev projektet eksponeret i flere tidsskrifter, og der blev taget direkte kontakt til en lang række virksomheder som blev vurderet at have interesse i LCA. Dette salgsarbejde førte til i alt 64 deltagere i den strukturerede arbejdsgruppe i foråret 2002.

Antallet af tilmeldinger var i 2002 reelt højere end antallet af deltagere, men lige før starten af forløbet indkom 5 afbud 5), og undervejs blev to virksomheder6) nødt til at melde sig ud af gruppen. Årsagerne til disse afbud var primært akut mangel på ressourcer, især tid.

6.2 Den fælles hjemmeside

Hjemmesiden blev i perioden 1. august 2001 til 18. juli 2002 i alt blevet besøgt 4.867 gange. Antal besøg per dag svingedeimellem 9 og 22. Per måned er fordelingen som beskrevet i Tabel 1.

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 1‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 1‘‘

Der var således tale om en kraftig nyhedseffekt i oktober måned 2001, hvor antallet af besøg toppede med 667. Herefter har det månedlige antal besøg svinget imellem 350 og 550.

6.2.1 Den offentligt tilgængelige del

I projektperioden blev nyhedsforumet i den offentlige del opdateret af COWI. De deltagende virksomheder har været brugere af, men ikke bidragsydere til denne del af siden.

Databasen med relevante LCA-links er løbende blevet opdateret af COWI, og i forbindelse med projektets evalueringer blevet de beskrevet som berigende for virksomhedernes arbejde.

6.2.2 Den ikke-offentligt tilgængelige del

Rambøll/COWI har forestået opdateringen af formåls- og introduktionselementerne.

Nyhedsforaene er blevet opdateret med relevante emner fra LCA-fagområdet.

Under punktet "Netværksseminarer" er materialet (overheads, opgavebeskrivelser m.m.) fra de enkelte seminarer blevet placeret efter de enkelte seminarer. Denne facilitet er i forbindelse med projektets evalueringer af virksomhederne blevet beskrevet som meget nyttig, fordi virksomhederne herved havde hurtig adgang til materiale, der kunne anvendes til internt salg af og information om LCA-arbejdet.

6.3 Den strukturerede arbejdsgruppe, efteråret 2001

Der har været 11 tilmeldte virksomheder til forløbet i den strukturerede arbejdsgruppe. Heraf meldte to af virksomhederne hurtigt fra, fordi deres deltagere fik nyt arbejde og måtte melde fra efter 3. seminar. I alt gennemførte således 8 af virksomhederne forløbet.

Seminar 1 blev sammen med seminar 2 afholdt i henholdsvis en Jyllandsgruppe og en Fynsgruppe, hvilket skyldtes deltagernes geografiske spredning i landet. Efter seminar 2 var det virksomhedernes ønske at slå de to grupper sammen til én, for herved at få et større forum for erfaringsudveksling. Ligeledes var der i Fynsgruppen flere deltagere, der blev forhindrede i at deltage på grund af jobskift, hvormed Fynsgruppen blev væsentligt minimeret i deltagerantal.

På seminar 1 blev det besluttet at seminarerne skulle afholdes på skift hos de deltagende virksomheder. Dette valg har resulteret i, at der til hvert seminar har været afsat tid til rundvisning på værtsvirksomhederne. Rundvisningerne har givet deltagerne et godt indblik i de vilkår, som er gældende hos de enkelte virksomheder. Dette har været med til at øge forståelsen af relevante problemstillinger i forbindelse med LCA-arbejdet og bør gentages i fremtidige vækstgrupper.

6.3.1 Seminar 1

På første seminar, der blev afholdt hos COWI, blev projektet introduceret for deltagerne, og deltagerne blev præsenteret for hinanden.

Derudover blev der holdt oplæg om formål og målsætning og valg af funktionel enhed, og der blev givet en introduktion til hvordan der kan foretages systemafgrænsning ved brug af SWOT-LCA, som er en kvalitativ metode, der ud fra eksisterende viden i virksomheden kan identificere de miljømæssige styrker og svagheder samt muligheder og trusler, der findes i produktets livscyklus. Begrebet SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats) er velkendt fra især fagområdet økonomi og har vist sig nyttig til at få et hurtigt overblik over en virksomheds miljøforhold eller de umiddelbare miljøforhold, der er knyttet til produktionen af et produkt eller en tjenesteydelse.

Deltagerne fik herefter en gruppeopgave, der bestod i at fastlægge formål, ydelse og funktionel enhed for en kuglepen. Ligeledes skulle deltagerne optegne flowchartet for kuglepennen.

Slutteligt blev opgaven diskuteret. Deltagerne fik til hjemmeopgave at lave samme øvelse for deres eget valgte produkt.

6.3.2 Seminar 2

På seminar 2 blev hjemmeopgaven fra seminar 1 først diskuteret, og værtsvirksomheden blev præsenteret.

Om eftermiddagen gennemførte deltagerne i fællesskab en SWOT-LCA på henholdsvis et Stelton-askebæger og 1 m² Fibertex Nonwoven fiberdug. Dette blev gjort gennem brainstorm over hvilke miljøsvagheder, -styrker, -trusler og -muligheder, der findes for det pågældende produkt. Efter denne brainstorm blev styrker, svagheder, trusler og muligheder indplaceret i flowchartet for produktet. Ud fra dette overblik blev systemafgrænsningen foretages således, at der kan tages hensyn til, at LCA-arbejdet kan vende svagheder til styrker og trusler til muligheder.

Herudover blev der foretaget en introduktion til MEKA-metoden.

Hjemmeopgaven for deltagerne var at foretage en SWOT-LCA for deres eget produkt i samarbejde med LCA-nøglepersonerne fra deres virksomhed.

6.3.3 Seminar 3

I forbindelse med seminar 3 blev Jyllandsgruppen og Fynsgruppen samlet.

Deltagernes hjemmeopgaver med udarbejdelse af SWOT-LCA blev først diskuteret, hvorefter MEKA-metodens trin blev gennemgået, og der blev givet et eksempel herpå.

Om eftermiddagen blev der foretaget en introduktion til UMIP pc-værktøj, hvor palle-eksemplet blev gennemgået på storskærm.

Som hjemmeopgave skulle deltagerne indsamle data for hvert sit produkt og lave et MEKA-skema over det.

6.3.4 Seminar 4

På seminar 4 blev deltagernes udarbejdede MEKA-skemaer præsenteret og diskuteret.

Derudover blev der holdt et indlæg om kemikalievurdering. Dette var et af de områder som mange af deltagerne havde haft problemer med i forbindelse med udarbejdelse af MEKA-skemaet.

Eftermiddagen af dette seminar blev brugt til en introduktion til SimaPro. Introduktionen blev foretaget af Jacob Madsen fra Aalborg Universitet, Mark Goedkoop fra PRé og Bo Weidema fra 2-0 LCA Consultants.

Som oplæg til sidste seminars gennemgang af UMIP pc-værktøjets styrker og svagheder bestod hjemmeopgaven i at identificere alle de kemikalier, som er koblet til produktionen af virksomhedernes case-produkter.

6.3.5 Seminar 5

5. seminars emne var efter deltagernes ønske en praktisk afprøvning af UMIP pc-værktøjet. Dette seminar blev derfor afholdt hos Instituttet for Produktudvikling (IPU) på Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Her fik deltagerne mulighed for selv at prøve programmet af. Der blev arbejdet med et fælles eksempel, hvor palleeksemplet endnu engang blev brugt. Morten Als Pedersen fra IPU gennemgik ved seminaret det kursus som købere af UMIP pc-værktøjet oprindeligt fik tilbudt.

Ud over den praktiske opgave med afprøvning af UMIP pc-værktøjet blev det på seminaret gennemgået og diskuteret hvordan resultaterne af en LCA skal vurderes og præsenteres.

6.4 Den strukturerede arbejdsgruppe, foråret 2002

Ud fra tilmeldingerne blev virksomhederne til seminar 1 fordelt i to grupper:

  • En Fynsgruppe
  • En ikke-Fynsgruppe.

Umiddelbart havde Industriens Miljøklub Fyn identificeret 5 virksomheder der ville deltage i "Fynsgruppen". To af disse var gartnerier. Da en forsøgsgård for økologisk produktion under Landbohøjskolen udtrykte ønske om at deltage i NETOP-LCA var vurderingen at det kunne være fagligt berigende at gartnerierne og forsøgsgården var medlemmer af den samme arbejdsgruppe. Denne gruppe kunne herved komme op på 6 deltagere.

Umiddelbart før seminar 1 meldte 3 virksomheder helt fra i "Fynsgruppen", og også Landbohøjskolens forsøgsgård måtte melde afbud til seminar 1 og senere til hele forløbet.

"Fynsgruppen" ville herefter kun bestå af to virksomheder.

Industriens Miljøklub Fyn stillede en repræsentant til rådighed for "Fynsgruppen".

6.4.1 Seminar 1

Dette seminar, der blev afholdt hos COWI, blev gennemført som beskrevet i afsnit 6.3.1 for 2 virksomheder i "Fynsgruppen" og 5 i "ikke-Fynsgruppen".

På grund af de mange sidste-øjebliks-frameldinger i "Fynsgruppen" blev det besluttet at slå de to grupper sammen. Efter gensidig præsentation af deltagerne og det arbejde som skulle udføres i gruppen, fik deltagerne en første introduktion til begreberne funktionel enhed og systemafgrænsning.

Deltagerne fik herefter en gruppeopgave, der bestod i at fastlægge formål, ydelse og funktionel enhed for en kuglepen. Ligeledes skulle deltagerne optegne flowchartet for kuglepennen.

Som afslutning på seminaret blev hjemmeopgaven om systemanalyse kort beskrevet.

6.4.2 Seminar 2

Alle fem virksomheder havde i deres hjemmeopgave om systemanalyse valgt et produkt til det videre arbejde.

Efter rundvisningen på værtsvirksomheden blev brugen af SWOT-analyse til at afgrænse et system præsenteret ved gennemførelse af en SWOT-analyse på værtsvirksomhedens produkt. Deltagerne fungerede som repræsentanter for relevante afdelinger i værtsvirksomheden.

I forlængelse af SWOT-analysen fik virksomhederne udleveret hjemmeopgaven, der bestod i at få gennemført en SWOT-analyse på deres udvalgte produkt.

Herefter fik deltagerne den første introduktion til det kommende arbejde med udarbejdelse af et MEKA-skema.

6.4.3 Seminar 3

Virksomhederne havde identificeret systemgrænsen for det system som de ville arbejde videre med. Fulde SWOT-analyser eller elementer herfra er blevet anvendt som værktøj til identifikation af systemgrænserne.

Efter rundvisningen på værtvirksomheden blev der fokuseret på udarbejdelse af MEKA-skemaet og især arbejdet med kemikalier. I forlængelse af et teoriindlæg gennemførte deltagerne en gruppeopgave om identifikation og typeinddeling af kemiske stoffer til et MEKA-skema for en tænkt virksomhed.

Da opgaven kan være relativt omfattende at løse manuelt, blev en elektronisk løsningsmulighed præsenteret. Deltagerne fik oplyst hvordan de kunne få adgang til det præsenterede kemikaliestyringsværktøj.

DEVI, der deltog i den strukturerede arbejdsgruppe i efteråret 2001, præsenterede herefter deres praktiske erfaringer med at udarbejde et MEKA-skema.

Afslutningsvis fik deltagerne som hjemmeopgave at udarbejde et MEKA-skema for deres produkt.

6.4.4 Seminar 4

For at have adgang til edb-undervisningsfaciliteter blev dette seminar afholdt hos COWI.

De udarbejdede MEKA-skemaer blev præsenteret og drøftet. Drøftelsen drejede sig især om værdien af omfattende note-apparat til MEKA-skemaet, idet det med stor sandsynlighed bliver anvendt løsrevet fra den øvrige LCA-rapportering.

Hjemmeopgaven til næste seminar blev at supplere det udarbejdede MEKA-skema med en ekstra "række", der beskriver de kendte emissioner fra de forskellige faser. Beskrivelsen af emissionerne fra virksomhedens egen fase skulle ud fra deres grønne regnskab/miljøredegørelse opgøres kvantitativt. Emissionerne fra de andre faser skulle opgøres kvalitativt.

Resten af seminaret blev brugt til introduktion til UMIP pc-værktøjet.

6.4.5 Seminar 5

Løsningerne af hjemmeopgaven fra sidste seminar blev gennemgået.

Hjemmeopgaven handlede om at supplere det klassiske MEKA-skema med en række om emissioner fra de enkelte faser. Baggrunden herfor er til en egentlig kvantitativ beregning at få et første kvalitativt indtryk af emissionerne, som man har kendskab til i de faser der ligger uden for ens egen del af produktkæden. Til produktionsfasen har virksomheder relativt let ved at allokere emissioner, der er opgjort i deres grønne regnskab/miljøredegørelse, ud på de enkelte produkter - herunder det som er casen for deres arbejde i gruppen.

Virksomhederne havde haft besvær med at skelne data for især energiforbruget og de samlede emissioner. Til et første overblik over emissionerne koblet til energiforbruget blev nøgletallene på Green Networks hjemmeside (www.greennetwork.dk) betragtet som meget nyttige.

En af virksomhederne har med succes benyttet Transportrådets rapport: GODSTRANSPORTKÆDER - miljø- og omkostningsforhold til estimering af emissioner fra transportfasen.

En virksomhed havde identificeret data fra analyser af indholdsstoffer i visse luftafkast. Disse data var ikke anvendt til det grønne regnskab, men berigede MEKA-skemaet.

Præsentationen af hjemmeopgaverne blev igen afsluttet med en drøftelse af værdien af noter til MEKA-skemaet, der må forventes at blive anvendt løsrevet fra den øvrige LCA-rapportering.

Grundfos præsenterede herefter deres erfaringer med deres LCA-arbejde.

Afslutningsvis præsenterede Pré Consultants den ny version af SimaPro.

6.5 Hotline-supporten i efteråret 2001 og 2002

Deltagerne har kunnet kontakte koordinatorerne af den strukturerede arbejdsgruppe imellem seminarerne. Der har været enkelte af deltagerne, der har brugt denne mulighed, men ellers har det været erfaringsopsamlingen i forbindelse med seminarerne der har været mest anvendt af deltagerne til at stille spørgsmål til rådgiverne.

6.6 Deltagernes løbende evaluering

Ved starten af hvert seminar har deltagerne fået udleveret et evaluerings-skema, svarende til skemaet der ses i bilag 1. Deltagerne har således i løbet af seminarerne kunnet give deres evaluering af seminarernes aktiviteter samt komme med ændringsforslag. Der er fra de kursusansvarlige blevet lagt stor vægt på disse evalueringsskemaer, dels for at kunne indrette kursusforløbet efter deltagerne ønsker og for at få en vurdering af egen præstation. Der er i løbet af de 5 seminarer udfyldt i alt 71 evalueringsskemaer, hvor hvert skema repræsenterer evalueringen af elementerne på det pågældende seminar (indlæg, diskussioner og forplejning m.m.).

Evalueringen af de enkelte elementer er blevet anvendt til at tilpasse indholdet af de næste seminarer. Det samlede forløb i foråret 2002 er ligeledes blevet tilpasset ud fra evalueringerne af forløbet i efteråret 2001.

6.6.1 Virksomheder i 2001-gruppen

Af de 33 evalueringer svarer 21 af respondenterne at seminaret generelt set har været godt, 8 af respondenterne at det har været middel, og 1 svarer at seminar 1 har været dårligt. 3 af respondenterne har ikke svaret på dette spørgsmål. Et af spørgsmålene i evalueringsskemaet var om seminaret har indfriet deltagernes forventninger. Til dette svarede 23 af respondenterne ja, 1 nej, 4 svarede "både og", mens 2 svarede "ved ikke". 3 af de 33 respondenter havde ikke besvaret spørgsmålet.

Det blev betonet, at det kan være problematisk at sammenlægge arbejdsgrupper efter at de er begyndt på arbejdet. En sammenlægning kræver en grundig ekstra gensidig præsentation for at deltagerne kan forstå og udnytte hinandens erfaringer fra meget forskellige produktioner.

Virksomhederne har udtrykt at teoriindlæggene er centrale, og at de praktiske "fif" i arbejdet med f.eks. UMIP pc-værktøjet og gode datakilder på Internettet har været berigende for arbejdet. På samme vis er den fælles hjemmeside blevet opfattet som et godt værktøj - især fordi det via siden har været muligt at anvende præsentationerne fra de enkelte seminarer til information hjemme i virksomheden. Sidens links til udvalgte LCA-hjemmesider har ligeledes været til stor nytte.

Mange af virksomhederne er interesseret i hvordan LCA kan bruges mere konkret til miljøvaredeklarationer.

6.6.2 Virksomheder i 2002-gruppen

I andet forløb blev der afleveret 37 evalueringsskemaer. Af dem svarede 30 at det enkelte seminar overordnet har været godt og 5 af respondenterne at det har været middel. 2 af respondenterne har ikke svaret på dette spørgsmål.

Ligeledes var et af spørgsmålene i evalueringsskemaet om seminaret har indfriet deltagernes forventninger. Til dette svarede 23 af respondenterne ja, og 1 svarede ved ikke. Ingen svarede nej. 13 af de 37 respondenter havde ikke besvaret spørgsmålet.

I evalueringerne har flere af deltagerne fremhævet SWOT-analysen som et værktøj, der kan anvendes inden for flere områder i deres miljøarbejde. Ligesom gruppen i efteråret betoner gruppen i foråret 2002 at det er nyttigt at illustrere teorien med gruppeopgaver og de eksterne indlæg om konkrete praktiske erfaringer.

Diskussionerne i forbindelse med fremlæggelse af hjemmeopgaverne bliver af deltagerne opfattet som et centralt element i arbejdet.

6.6.2.1 Deltagerne mundtlige slutevaluering

6.6.2.2 2001-gruppen

Størrelsen af gruppen kan være afgørende for udbyttet af deltagelsen, for jo større den er, jo større risiko er der for, at dominerende personer kommer til at dæmpe/hindre mindre dominerende deltagere i at bidrage til diskussionerne. Stram styring af diskussionen fra konsulenternes side kan således ofte være nødvendig. Samtidig med denne pointe betoner virksomhederne, at jo bredere kreds man får inspiration fra jo bedre.

Den etablerede kontakt til de andre virksomheder blev betegnet som nyttig, idet opstarten af LCA-arbejde kræver sparring med andre.

Den konkrete undervisning i brugen af UMIP pc-værktøjet på 5. seminar opfattes af de fleste deltagere som berigende.

Generelt opfattes hjemmeopgaverne som et godt udgangspunkt for konstruktive diskussioner på det efterfølgende seminar.

Projektets hjemmesiden og ideerne til internetadresser med data blev fremhævet som nyttig.

Information om hvordan arbejdsmiljø og kemikalier kan håndteres i LCA, er områder som flere af deltagerne kunne ønske sig mere uddybet.

 

6.6.2.3 2002-gruppen

Overordnet udtrykte deltagerne tilfredshed med det samlede forløb, hvor introduktionerne til LCA-begreberne blev fremhævet som berigende og er blevet suppleret på inspirerende vis med eksterne indlæg om andre virksomheders erfaringer med LCA-arbejde.

Networking i gruppen mellem seminarerne har ikke været fremherskende, men nu kender deltagerne hinanden og hinandens produktioner/produkter, så de vurderer at det nu falder dem naturligt at kontakte hinanden, selvom de repræsenterer meget forskellige brancher. Det at de enkelte seminarer er blevet afholdt hos forskellige virksomheder har bidraget til at virksomhederne er kommet tæt på hinanden.

Ideen med at opbygge et udvidet MEKA-skema vurderede virksomhederne som god.

Af forslag til forbedringer foreslog deltagerne at et "teoretisk" produkt kunne inddrages som regneeksempel, hvilket måske kunne lette arbejdet med virksomhedernes egne produkter og udfyldelsen af MEKA-skemaet.

6.6.3 Konsulenternes evaluering af processen

Generelt har der været tale om et udmærket forløb og opbygningen af seminarerne har fungeret. Det skal betones at de to grupper har været meget forskellige. Deres ambitioner har været forskellige, hvilket har betydet at deres engagement har været forskelligt.

Det har vist sig, at det er problematisk at sammenlægge grupper undervejs, og det kan også være problematisk, hvis grupperne bliver for store. Det vurderes at den øvre grænse for deltagere på seminarerne er ca. 10 deltagere. Ved store grupper er det nødvendigt at udvælge nogle enkelte deltagere til at fremlægge deres løsning af hjemmeopgaven for at få tid til en god diskussion.

Deltagerne i begge grupper er nået langt i forhold til deres ambitioner, har arbejdet meget konstruktivt med hjemmeopgaverne og har på den måde fået igangsat en LCA-proces for et af deres produkter.

Der har i begge grupper været mange gode diskussioner på baggrund af deltagernes erfaringer fra deres eget miljøarbejde og deres løsning af hjemmeopgaverne.

Programmerne for de enkelte seminarer er blevet tilpasset virksomhedernes ønsker og det vurderes, at programmerne i den endelige drejebog repræsenterer en tilstrækkelig blanding af teori og praksis, så deltagernes efterspørgsel efter praktiske eksempler efterkommes.

Det har været godt at afholde seminarerne hos deltagerne, idet deltagerne på denne måde har fået et mere detaljeret indblik i hinandens dagligdag, hvorved spørgsmålene til hinandens præsentationer har været virkelighedsnære og konstruktive.

Pauserne og rundvisningerne på seminarerne har spillet en særlig rolle, idet deltagerne her har knyttet personlige bånd, der har gjort det lettere for deltagerne at kontakte hinanden mellem seminarerne. De eksterne præsentationer af, hvordan andre virksomheder har arbejdet med LCA er et vigtigt pædagogisk element, idet det åbner deltagernes øjne på en effektiv facon set i forhold til, hvis konsulenter præsenterer det samme eksempel.

Forløbet i seminarerne har ført til at interesse for at arbejde med LCA og produktorienteret miljøarbejde er blevet vagt i sådan en grad, at flere af virksomhederne er gået videre i arbejdet og har simuleret deres eget produkt i et pc-værktøj SimaPro eller UMIP pc-værktøj).

Flere virksomheder er ligeledes blevet opmærksomme på mulighederne i at bygge videre på MEKA-skemaet i retning af en miljøvaredeklaration for at høste den konkurrencekraft der kan ligge heri.

Der vurderes ligeledes at projektets hjemmeside har fungeret godt og har været en nyttig informationskilde for deltagerne.

6.7 Umiddelbare anbefalinger

Erfaringerne fra de to forløb har dannet baggrund for den af COWI udarbejdede "drejebog"7 for gennemførelse af forløbet af en struktureret arbejdsgruppe. Denne drejebog beskriver den vurderede bedste måde at gennemføre en struktureret LCA-arbejdsgruppe på. Programmerne her i vurderes at kunne tilfredsstille virksomhedernes ønsker om at supplere teori med praktiske eksempler. Det kan især anbefales, at programmernes punkter med praktiske eksempler varetages af eksterne virksomheder, der selv har arbejdet med emnet.

Det bør betones at virksomheder i mange tilfælde helst vil have så stor en arbejdsgruppe som muligt, så man kan få så mange input som muligt. Ved passende opdeling af gruppen i forbindelse med gruppeopgaver er det erfaringen fra de 2 forløb, at store grupper ikke behøver at være blokerende for diskussionerne. Det kan derfor anbefales at følge virksomhedernes ønsker om så store grupper som muligt. Gruppens sammensætning og struktur skal være krystalklar fra begyndelsen, idet sammenlægning af grupper undervejs i forløbet kan virke forstyrrende på arbejdet.

Med hensyn til indhold af de enkelte seminarer er det erfaringen at jo mere deltagerne inddrages i udformningen, jo mere engagement opnås der i enkelte diskussioner. Det kan derfor anbefales at seminarerne gennemføres med grundig evaluering af de enkelte seminarer for at identificere ønsker til indhold af næste seminar. Materialet i drejebogen skal derfor opfattes som forslag der skal tilpasses de enkelte grupper. Dette gælder især hjemmeopgaverne, som vurderes at være meget afgørende for succes i arbejdet i denne type netværksgruppe.

I dette projekt har det haft en meget positiv effekt for stemningen i grupperne at de enkelte seminarer er blevet afholdt på skift hos enkelte deltagere.


1 Cellpack, Devi, Fibertex, TIC Thisted (på vegne af en medlemsvirksomhed), Stelton, Kvadrat, Linds Fabrikker, Herning Ingeniør- og Handelsskole (arbejdede med et undervisningseksempel)
2 Fibertex og Devi
3 LK, HI Hansen, Consite
4 Gartneriet Alfred Pedersen & Søn, Chempilots a/s, Egetæpper, ECCO Sko A/S, Slagteriernes Forskningsinstitut (på vegne af Danish Crown), Midtjysk Teknologicenter (på vegne af en medlemsvirksomhed)
5 Gartneriet Rosborg-Bellinge A/S, Electrolux Nyborg A/S, Schanhide, Scherning Farver, Faggruppen for Økologisk Jordbrug, KVL der ville deltage med et undervisningseksempel.  
6 Cerealia Unibake A/S og Cerealia Danmark A/S