Chiptuning af køretøjer - miljømæssig effekt

2 Omfang og udbredelse

For at afgøre, om elektronisk tuning (chiptuning) udgør et miljøproblem i Danmark, skal man kende tuningens omfang og udbredelse.

Dette har vist sig at være svært at bestemme. Der findes ingen samlet oversigt over omfanget af chiptuning i Danmark. Der findes f.eks. ingen separat toldkode for den type udstyr, som kunne afsløre, hvor mange enheder der importeres. Der findes heller ingen samlet brancheforening for leverandører af chiptuning, som kan give en vurdering af omfanget.

Desuden er de enkelte importører og forhandlere meget tilbageholdende med at give oplysninger om salget, formentlig af konkurrencehensyn, men måske også fordi der i branchen er en vis erkendelse af, at ikke alle produkterne er fuldt lovlige. Den ret betydelige medieinteresse, som chiptuning tiltrak samtidig med nærværende projekt, gjorde det ikke nemmere at indhente oplysninger. [1]

Teknologisk Institut har derfor måtte tage ret utraditionelle metoder i brug for at forsøge at skabe et overblik over omfanget af chiptuning i Danmark. Der er derfor indledningsvis taget uformel kontakt til en række importører og forhandlere, som er blevet bedt om at give oplysninger om salget af deres produkter.

Derudover har Teknologisk Institut foretaget søgninger på Internettet. Dels for at få et indtryk af udbuddet af chiptuningsudstyr, dels for at få et indtryk af "tonen" i branchen. Hvad er den almindelige holdning til chiptuning hos henholdsvis importører, forhandlere og bilejere, og hvordan er videnniveauet vedrørende lovgivning, effekter af tuning, garantiforhold osv. Adskillige importører og forhandleres hjemmesider og forskellige debatfora er således blevet besøgt.

Endelig har Teknologisk Institut, umiddelbart inden afslutningen af projektet, skrevet til et antal større importører og producenter, og officielt forespurgt om deres salg og vurdering af omfanget af chiptuning.

2.1 Importører/producenter og forhandlere i Danmark

Det er indledningsvis undersøgt, hvor mange importører, producenter og forhandlere af tuningsudstyr der findes i Danmark. Denne undersøgelse har vist, at der findes mindst 16 større importører og producenter af chiptuningsudstyr. Herudover findes der meget sandsynligt et antal mindre forhandlere.

Med hensyn til forhandlere har flere kilder antydet, at der findes op mod 500, som forhandler chiptuningsudstyr i et eller andet omfang. Adskillige af disse sælger dog kun få enheder.

Adskillige mindre værksteder udfører chiptuning i begrænset omfang. De annoncerer ikke og søger ikke denne type opgaver aktivt, men udfører det kun på opfordring.

2.2 Chiptuningsudstyr på Internettet

Tendensen i dag er, at flere og flere mennesker orienterer sig og handler på Internettet i søgning efter et konkret produkt. Derfor må det også antages, at Internettet er en vigtig faktor, når det drejer sig om chiptuning.

Der blev derfor gennemført en søgning på Internettet. Der blev ved hjælp af søgemaskinen "Google" søgt på ordet "chiptuning" og udelukkende sider på dansk. Denne søgning resulterede i, at der blev fundet 37 danske forhandlere, som præsenterer og sælger chiptuningsudstyr via nettet.

Herudover blev der fundet adskillige udenlandske forhandlere, som også henvender sig til det danske marked.

Blandt forhandlerne er der enkelte, som tilbyder omprogrammering af eksisterende chip eller ombytningschip, men langt de fleste tilbyder chiptuningsbokse i forskellige afskygninger.

Chiptuningsbokse er ofte færdige pakkeløsninger, som bilejere med sagkyndig indsigt selv kan montere. Der forekommer derfor med stor sandsynlighed en betydelig import af chiptuningsudstyr netop via handel på Internettet, som det ikke er muligt at registrere.

Forhandlerhjemmesider

Flere af forhandlerhjemmesiderne blev gennemgået for at få et indtryk af, hvad besøgende præsenteres for af facts og løfter, når de besøger hjemmesiderne. Det gennemgående billede er, at der ifølge forhandlerne nærmest ikke er grænser for de ting, man vinder ved at chiptune. Optimering, øgning af virkningsgrad, brændstofbesparelse og miljøvenlig er ord, der ofte anvendes.

For ikke-fagfolk kan det være svært at gennemskue, at der også kan være ulemper, og at det måske ikke er fuldt lovligt, hvilket de færreste nævner.

Debatfora

I forbindelse med søgningen på Internettet dukkede der også adskillige debatfora op, hvor chiptuning diskuteres. Det viste sig, at der foregår en udbredt diskussion om emnet.

Et gennemgående indtryk af diskussionen er, at der er stor usikkerhed om blandt andet, hvorvidt chiptuning er lovligt og hvilke krav, der er fra myndighederne, om garantien fra bilforhandlerne bortfalder ved tuning, og hvilke effekter - både ønskede og uønskede - der reelt kan forventes af chiptuning.

2.3 Forespørgsel til importører, producenter og forhandlere

Der er i første omgang taget uformel kontakt til flere forhandlere for at få deres bud på udbredelsen af chiptuning i Danmark. Efterfølgende er der skrevet til de 16 største danske importører og producenter af chiptuningsudstyr og officielt forespurgt om deres salg og deres vurdering af omfanget.

Denne undersøgelse har - som forventet - vist, at det er svært at få seriøse bud på omfanget ud af importører og forhandlerne. De forhandlere, vi har kontaktet, ville ikke komme med bud på omfanget, og den skriftlige forespørgsel til importører og producenter resulterede kun i to tilbagemeldinger.

De to leverandører, der svarede, oplyste, at de udelukkende sælger chiptuning til dieseldrevne person- og varebiler. Samlet sælger de to leverandører ifølge deres egne oplysninger ca. 500 enheder på årsbasis.

Den lave svarprocent taget i betragtning er det desværre ikke muligt at drage meningsfulde konklusioner på baggrund af undersøgelsen.

Årsagerne til, at importører og producenter er meget tilbageholdende med at afgive oplysninger, er formentlig konkurrencehensyn samt en erkendelse af, at ikke alle produkterne er fuldt lovlige. Samtidig har der under projektets løbetid været stor fokus på chiptuning i medierne, og reaktionerne herpå er fra flere sider er, at det er et problem, som skal tages alvorligt.

Importører, producenter og forhandlere frygter formentlig dermed - og sandsynligvis også med rette - at det, hvis de reelle tal kommer frem, vil det være nødvendigt fra myndighedernes side at skride ind med yderligere restriktioner.

2.4 Konklusion på omfang og udbredelse

Undersøgelsen har vist, at der findes et meget stort udbud af chiptuningsudstyr i Danmark. Der findes 16 større og et ukendt antal mindre importører og producenter og op mod 500 forhandlere.

Derudover findes der et stort udbud af produkter, som kan købes direkte af udenlandske forhandlere via Internettet.

Der findes ingen separat toldkode for chiptuningsudstyr, som vil kunne afsløre, hvor mange enheder der importeres. Samtidig har det vist sig, at importører og forhandlere er meget tilbageholdende med at afgive oplysninger om salget.

På den baggrund må det konkluderes, at der ikke kan gives et præcist skøn over antallet af chiptunede biler i Danmark.

Teknologisk Institut har tidligere anslået, at hver anden nyere dieselbil chiptunes. FDM har anslået, at det drejer sig om hver tredje. Disse tal anses fortsat for realistiske, men de kan ikke præciseres yderligere på baggrund af undersøgelsen.

Med hensyn til chiptunede benzinbiler vurderer Teknologisk Institut, at antallet er meget begrænset.

Hvis der ønskes et mere præcist skøn over omfanget, kunne der iværksættes en undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af bilejere, hvor disse spørges, om de har chiptunet deres bil. Der findes analysemetoder, som kan anvendes til denne type opgave, og som korrigerer for den usikkerhed, der forekommer, når folk skal svare på spørgsmål inden for et område, hvor ikke alle svarene kan forventes at være helt sandfærdige. En sådan undersøgelse har der imidlertid ikke været ressourcer til i nærværende projekt.

Søgningen på Internettet har vist et behov for et omfattende oplysningsarbejde, hvis det skal blive almindeligt kendt, hvad der er gældende lov, og hvad tuning reelt betyder for miljøet, holdbarhed, garanti mm. Rigtig mange er i tvivl, og ligeså mange kommer med forkerte oplysninger.


Fodnoter

[1] Chiptuning blev omtalt i en række medier i sommeren 2003. Omtalen kulminerede med et indslag i TV-avisen på DR og blev efterfulgt af en række artikler i dagspressen og ugebladet Ingeniøren.

 



Version 1.0 Januar 2004, © Miljøstyrelsen.