| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Storskraldsordninger - øget genbrug og genanvendelse
1 Metode og begrebsafklaring
Undersøgelsen er tilrettelagt med henblik på at beskrive den dobbelte målsætning:
- For det første at etablere viden om eksisterende storskraldsordninger – herunder om deres effektivitet og typen af
det affald, der indsamles gennem ordningerne
- For det andet at opstille konkrete bud på muligheder for en øgning af genanvendelsen og at undersøge
mulighederne for affaldsforebyggelse gennem øget genbrug af mængden af storskrald.
Viden om storskraldsordninger er indhentet gennem en kortlægning, der dels bygger på de oplysninger, der ligger i
forskellige databaser m.v., dels er indhentet gennem interview med repræsentanter for storskraldsordninger. Den
anvendte fremgangsmåde er beskrevet mere detaljeret i afsnit 1.2.
Muligheder for at øge genanvendelse og genbrug af storskrald bygger i denne undersøgelse først og fremmest på
viden indhentet gennem særligt nedsatte fokusgrupper. Inddragelse af fokusgrupper er nærmere beskrevet i afsnit
1.1.
1.1 Fokusgrupper
Der er etableret to fokusgrupper. Fokusgruppe I var sammensat af praktikere, der har kendskab til storskrald
gennem det daglige arbejde. Fokusgruppe II var sammensat af personer med erfaring fra planlægning, organisering
og logistik af ordninger for storskrald.
Projektgruppen har givet oplæg til hvert møde i fokusgrupperne, ligesom det er projektgruppen, der har styret
diskussionen og skrevet referat fra møderne. Hver fokusgruppe har været samlet to gange.
Resultatet af arbejdet i de to fokusgrupper danner grundlag for opstilling af muligheder for at øge genanvendelse og
genbrug af storskrald – se også kapitel 7. Diskussionen i de to fokusgrupper er desuden en del af grundlaget for de
anbefalinger, der fremgår af kapitel 8.
1.1.1 Fokusgruppe I
Fokusgruppe I var sammensat af pladsfolk, indsamlere, viceværter og grønne guider. I alt 12 personer indgik i
Fokusgruppe. Sammensætning af gruppen er nævnt i forordet til denne rapport.
Fokusgruppe I er kendetegnet ved at være praktikere, der har det nærmeste kendskab til hvilke effekter, der
smides ud med storskrald. Gruppens opgave har været:
Ud fra egen erfaring at udpege produkter eller materialer, der kan udsorteres fra storskrald med henblik på dels
øget genbrug, dels øget genanvendelse.
På gruppens første møde blev der således opstillet en liste over potentielt genanvendelige henholdsvis genbrugelige
produkter og materialer i storskrald. Frem til andet møde skulle gruppens medlemmer målrettet følge de listede
produkter for på den baggrund at skønne mængden heraf og prioritere produkterne.
Det blev hurtigt klart, at gruppen var nødt til at skelne mellem genanvendelse og genbrug af storskrald. Genbrug
handler mest om produkter, mens genanvendelse dækker materialer.
Det var oprindelig intentionen, at Fokusgruppe I ikke skulle tage hensyn til de barrierer, der kunne ligge i at
genanvende eller genbruge visse fraktioner i storskrald. I praksis viste det sig umuligt at afgrænse sig fra denne
problemstilling, og derfor indeholdt den af Fokusgruppe I opstillede liste også en prioritering af, hvilke fraktioner
gruppen vurderede realistiske at indsamle.
1.1.2 Fokusgruppe II
Fokusgruppe II blev som nævnt sammensat af 11 personer med erfaring for planlægning og organisering af
ordninger for storskrald. Gruppens personkreds var primært sammensat af personer fra kommuner og
affaldsselskaber.
Fokusgruppe II's arbejdsopgave var:
At vurdere hvorledes ordninger for de af Fokusgruppe I opstillede lister over potentielt genanvendelige henholdsvis
genbrugelige emner i storskrald kan realiseres.
På gruppens første møde drøftedes muligheder og begrænsninger for at øge genanvendelse/genbrug af udvalgte
emner i storskrald. På denne baggrund udarbejdede projektgruppen konkrete forslag til øget genbrug og
genanvendelse – disse forslag blev diskuteret på fokusgruppens andet møde.
1.2 Kortlægning af ordninger for storskrald
Indledningsvis blev det identificeret, hvilke kommuner der har hvilke ordningstyper. Som udgangspunkt for denne
del af undersøgelsen anvendtes den af Videncenter for Affald opbyggede Kommunedatabase, /7/. Der blev
gennemført kvalitetskontrol på oplysninger i Kommunedatabasen. En del kommuner havde på
opgørelsestidspunktet ikke været inde og godkende oplysninger i databasen, og for at opnå et mere dækkende
billede blev disse kommuner kontaktet direkte med et brev. Herigennem opnås et repræsentativt billede over
udbredelsen af kommunale hente- og bringeordninger for storskrald. Ud over disse indgår også "andre ordninger" i
projektet.
Et repræsentativt udvalg af ordninger indenfor hver af de tre ordningstyper er besigtiget, og på den baggrund er de
særlige karakteristika for de identificerede ordningstyper beskrevet. I forbindelse med besigtigelsen er der blevet
spurgt til følgende forhold: definition af storskrald, organisering af ordning, fraktioner og mængde, afsætning og
økonomi, information, genbrug, ikke-kommunale ordninger og forventede ændringer af ordningen.
Oplysninger om mængden af storskrald er indhentet gennem særlige udtræk via ISAG.
Fra de besigtigede ordninger er der indhentet oplysninger om, hvilke fraktioner og hvilken mængde der er
indsamlet.
Fra bemandede containerpladser er der udvalgt tre fraktioner af storskrald (småt brændbart, stort brændbart samt
småt jern og metal), som alle er blevet sorteret i delfraktioner. Analysen er anvendt til dels at vurdere hvorvidt affald
i disse fraktioner kunne genbruges og eller genanvendes. Analysen siger også noget om, hvad der bliver sorteret
forkert, men dette var ikke en del af den oprindelige målsætning.
1.2.1 De gode historier
Håndtering af storskrald opleves af mange brugere positivt. Flere brugerundersøgelser viser således stor tilfredshed
med containerpladser, hvor brugerne især roser den indbyggede fleksibilitet samt den service og vejledning, som
personalet på containerpladserne kan yde til brugerne.
Denne tilfredshed har vi også oplevet i forbindelse med besigtigelsen af ordninger for storskrald. De interviewede
har som regel haft nogle "gode historier" at berette fra deres storskraldsordninger. Projektgruppen har valgt at
bringe nogle af disse gode historier i rapporten. De gode historier er indrammet i tekstbokse.
1.3 Definitioner og begreber
1.3.1 Storskrald
Affald fra husholdninger opdeles i de fire affaldstyper:
Dagrenovation
Storskrald
Haveaffald
Farligt affald
Storskrald kan opdeles i række fraktioner som f.eks. pap, glas, beton, jern og metal.
Storskrald består af større kasserede brugsgenstande (som f.eks. møbler, barnevogne, hårde hvidevarer, tæpper
m.v.) fra private husholdninger. Det vil typisk - men ikke udelukkende - være affald, der ikke kan håndteres via
den almindelige dagrenovationsordning.
Der er store forskelle i hvilke affaldsfraktioner, der indgår i de enkelte kommuners definition af storskrald. I dette
projekt er det valgt at anvende ovenstående definition, som stammer fra Affaldsbekendtgørelsen, /4/.
1.3.1.1 Affald
Alt, som brugeren afleverer på en kommunal containerplads, må betragtes som affald – uanset om det siden hen
genbruges, genanvendes eller bortskaffes. Ejendomsretten og ansvaret for det afleverede affald er kommunens.
Af hensyn til borgernes berettigede forventning om, at affald afleveret til genanvendelse, forbrænding eller
deponering, ikke genbruges, bør borgeren opfordres til selv at vælge, om hans/hendes affald må genbruges.
1.3.1.2 Genbrug
I projektet vil begrebet genbrug blive anvendt. Med genbrug menes, at en genstand bliver brugt igen til sit
oprindelige formål, som f.eks. en ølflaske, der bliver vasket og genpåfyldt. I forhold til storskrald kan f.eks. møbler
blive genbrugt.
1.3.1.3 Genanvendelse
I projektet vil begrebet genanvendelse blive brugt. Med genanvendelse menes, at en genstand gennemgår en
behandling, hvorefter materialet indgår i ny produktion. I flaskeeksemplet kan det f.eks. være en knust flaske, der
omsmeltes og indgår i glasmassen til fremstilling af nye flasker. I forhold til storskrald kan det f.eks. være en
papemballage, som indgår i massen til ny produktion.
1.3.2 Storskraldsordninger
Det er tvungent at etablere en ordning for storskrald, idet alt affald skal håndteres. Derimod er der ikke generelt
krav om indsamlingsordning eller om etablering af containerplads. Desuden skal kommunerne sikre, at bestemte
fraktioner bliver indsamlet og behandlet som foreskrevet i Affaldsbekendtgørelsen, /4/.
En betydelig del af reguleringen af storskraldsområdet skal findes i særbekendtgørelser, der regulerer en bestemt
affaldsfraktion. For visse fraktioner kan der særbekendtgørelserne være pligt til at etablere indsamlingsordninger.
Reelt set har de fleste kommuner valgt at indsamle de berørte fraktioner gennem etablering af forskellige former for
indsamlingsordninger for storskrald.
Indsamlingsordninger for storskrald kan være organiseret på to forskellige måder:
- Henteordning, hvor storskraldet afhentes tæt på husstanden, f.eks. på matriklen eller i en boligforenings
storskraldsrum.
- Bringeordning, hvor borgeren selv bringer storskraldet til et opsamlingssted - f.eks. kommunens/affaldsselskabets
containerplads.
Kommunen vælger selv, hvilken type ordning for storskrald, den vil etablere. Uanset hvilken form for
indsamlingsordning der etableres, har kommunen ansvaret for ordningen - herunder bl.a. at storskraldet
afhentes/kan afleveres og håndteres korrekt. Borgerne er forpligtigede til at følge kommunens bestemmelser om
f.eks. sortering og afhentning/aflevering, der oftest vil være fastsat i et regulativ for storskrald.
1.3.2.1 Henteordninger
Der er to forskellige typer af henteordninger, nemlig ruteindsamling og ringeordning. Det kan enten være kommunen
selv eller dennes affaldsselskab, der står for den praktiske udførelse af henteordningerne, alt efter hvordan
opgaveløsningen er fastsat mellem de to parter. Der kan desuden være forskel på, hvordan ordningerne er
organiseret alt efter, om storskraldet afhentes fra énfamilieboliger, fra etageejendomme eller fra sommerhuse.
Der kan stilles forskellige krav til sorteringen (f.eks. opdelt i brændbart, ikke-brændbart, jern og metal),
emballeringen (f.eks. i sække eller bundtet), og at de enkelte enheder ikke overstiger fastsatte mål og vægtgrænser.
Ved en ruteindsamling afhentes storskrald hos borgeren med et fast interval, f.eks. 6 gange årligt på bestemte
dage, som kommunen (eller affaldsselskabet) udmelder. På indsamlingsdagen skal storskraldet stilles ud, således at
det kan afhentes.
I nogle kommuner foregår indsamlingen ved, at de forskellige fraktioner sættes ud til afhentning på forskellige dage.
Andre steder kører der flere indsamlingsbiler efter hinanden, som hver især tager forskellige fraktioner med.
Ved en ringeordning (tilkaldeordning) skal borgeren ringe og aftale afhentning med kommunen/affaldsselskabet.
Dette kan enten ske på faste dage eller efter den enkelte borgers behov. På indsamlingsdagen skal storskraldet
stilles ud, således at det kan afhentes.
Specielt udlændinge bliver meget imponerede, når de i forbindelse med rundvisninger hører, at storskrald afhentes
uden ekstra betaling.
Dorte Nielsen, AVV
Afhængigt af hvilken model kommunen/affaldsselskabet følger, vil det kunne være én eller flere biler, der afhenter
storskraldet.
1.3.2.2 Bringeordninger
Der findes flere typer af bringeordninger, herunder containerpladser, direkte genbrug m.fl. Det kan enten være
kommunen selv eller dennes affaldsselskab, der står for den praktiske udførelse af bringeordningerne, alt efter
hvordan opgaveløsningen er fastsat mellem de to parter.
Containerplads
ommunerne (og affaldsselskaberne) har forskellige betegnelser for de pladser, hvortil borgerne kan bringe deres
storskrald. Typisk vil de blive benævnt: Containerpladser, containerstationer, genbrugspladser eller
genbrugsstationer. I dette projekt er det valgt konsekvent at bruge betegnelsen containerpladser.
Containerpladser kan enten være bemandede eller ubemandede, og vil som regel have faste daglige/ugentlige
åbningstider.
På containerpladserne skal borgerne sortere deres storskrald og placere det i forskellige containere. Hvis pladserne
er bemandede, vil de ansatte typisk hjælpe (vejlede) borgerne med at foretage den rette sortering.
Adgangsmulighederne til containerpladserne varierer fra kommune til kommune (og fra affaldsselskab til
affaldsselskab). Nogle steder har borgere (og evt. erhverv) fri adgang, mens der i stigende omfang ses
adgangsbegrænsninger som bom-systemer med/uden tilhørende betalingssystem.
1.3.2.3 Direkte genbrug - kommunale/fælleskommunale genbrugsbutikker
Udover de traditionelle storskraldsordninger har flere kommuner og affaldsselskaber etableret forskellige former for
genbrugsbutikker. Typisk vil borgerne enten direkte, via containerpladserne eller ved at ringe efter særskilt
afhentning, kunne levere storskraldseffekter til videresalg i kommunens/affaldsselskabets butik.
1.3.2.4 Andre ordninger
Udover de kommunale/fælleskommunale ordninger findes der andre typer af ordninger, hvor storskraldet
genbruges. Det kan være ordninger i boligselskaber/boligkaréer, hvor der f.eks. kan være etableret
byttecontainere/-hylder eller internetbaserede byttemuligheder, hvor beboerne henholdsvis kan komme af med og
modtage genbrugelige storskraldseffekter.
Det kan også være ordninger i regi af humanitære organisationer som f.eks. Røde Kors, UFF, Kirkens Korshær og
Frelsens Hær, hvortil genbrugelige effekter typisk kan leveres direkte. Mange af de kommunale/fælleskommunale
containerpladser har desuden opstillet containere for organisationerne, hvor borgerne kan levere effekter, som
derefter afhentes af organisationerne selv.
I nogle kommuner indsamler spejderne genbrugelige storskraldseffekter, som f.eks. kan videresælges på lokale
loppemarkeder.
1.3.2.5 Miljøstationer
Nogle kommuner har etableret ubemandede miljøstationer, hvor borgerne kan bringe udvalgte fraktioner til et lokalt
opsamlingssted. Det vil typisk være fraktionerne papir, aviser, glas, flasker og batterier, der kan leveres her. Det vil
ikke (eller sjældent) være muligt at aflevere storskrald på de lokale miljøstationer, hvorfor de ikke indgår yderligere
i dette projekt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.
|