Etablering og drift af anlæg til opsamling, rensning og genanvendelse af gråvand til toiletskyl og maskinvask af tøj

3 Beboerinformation og -undersøgelse

Det var en forudsætning for gennemførelse af projektet, at beboerne i ejendommen godkendte projektet. Der har tidligere været et gråvandsanlæg i ejendommen, som gav anledning til meget store lugtgener.

Den 20.12.2000 blev der afholdt et beboermøde med det ene punkt at tage stilling til gennemførelse af projektet. Et medlem af Nordhavnsgårdens bestyrelse havde inden mødet besøgt et gråvandsanlæg i Berlin, Tyskland af den type der var aktuel for Nordhavnsgården. Billeder og erfaringer fra det anlæg blev fremlagt på mødet. Endvidere blev der givet information om, at det behandlede grå spildevand ikke kunne forventes at have den samme kvalitet som vandværksvand, og der derfor ikke kunne forventes den samme sikkerhed mod eventuel smitte med mikroorganismer som kan give sygdomsproblemer hos mennesker. Den beslutningsdygtige forsamling godkendte projektet, med den anmærkning, at projektet omgående skulle stoppes, hvis der var lugtgener fra anlægget.

Løbende under hele projektforløbet har der været information om projektet på Nordhavnsgårdens interne TV. Alle beboere har været inviteret til fremvisning af anlægget. Det skal bemærkes, at kun få beboere har taget imod invitationen og set anlægget. Årsagen hertil kendes ikke.

Den 26.02.2002 blev der afholdt et orienteringsmøde om "brug af behandlet gråt spildevand til toiletskyl" . Beboerne blev orienteret om, at ca. 80 lejemål fra april 2002 ville blive forsynet med behandlet vand til toiletskyl. De foreløbige resultater af vandanalyserne blev fremlagt. Resultaterne påviste, at den mikrobiologiske kvalitet af det behandlede vand var meget tæt på kravene til drikkevand. Det blev dog påpeget, at det behandlede vand har en anden kvalitet end drikkevand.

Der har ikke været begrænsninger eller indskrænkninger i beboernes anvendelse af kemikalier.

Beboerne blev informeret om, at der 2- 3 uger efter opstart (fremføring af behandlet vand) ville der blive gennemført en beboerundersøgelse.

3.1 Beboerundersøgelse

Der er blevet gennemført to beboerundersøgelser omfattende alle 84 lejemål. Endvidere blev udvalgt 5 beboere der i en længere periode skulle foretage registreringer.

Den første undersøgelse blev gennemført ca. 14 dage efter anlæggets ibrugtagning, og omfattede 3 spørgsmål omkring lugt, misfarvning og vandmangel i toiletter. Spørgsmålene fremgår af tabel 3.1. Der var mulighed for uddybning af svarene.

Skemaet skulle afleveres til ejendomsinspektøren. Nordhavnsgården opfordrede til at beboerne angav navn og adresse på besvarelsen, så eventuelle fejl og ulemper ved anvendelse af det behandlede vand i toiletterne kunne udbedres hurtigst muligt.

Ud af de 84 lejligheder svarede 36 lejemål på spørgeskemaet. De 36 besvarelser fordelte sig som vist i tabel 3.1.

Tabel 3.1: Resultat af den første beboerundersøgelse

  Ja Nej
Har du observeret usædvanlig lugt fra toilettet? 6 27
Har du observeret misfarvning af vandet i toilettet? 5 29
Har du observeret mangel på vand i toilettet? 9 27

Enkelte beboere havde observeret de driftsstop, der havde været under opstarten af anlægget. Desuden var der observeret lugtgener, som ikke umiddelbart kunne stamme fra toilettet, men fra afløbet generelt.

Efter ca. 10 måneders anvendelse af gråvandsanlægget blev der gennemført endnu en beboerundersøgelse mhp. at indsamle brugernes erfaringer med anvendelse af gråvand til toiletskyl.

Ud af de 84 lejligheder besvarede 33 lejemål spørgeskemaet, der bestod af 4 spørgsmål omkring misfarvning af vand og kumme, lugt samt mangel på vand. Spørgsmålene fremgår af tabel 3.2. Der var mulighed for uddybning og kommentering af erfaringerne. Spørgeskemaet kunne afleveres anonymt. De 33 besvarelser fordelte sig som vist i tabel 3.2.

Tabel 3.2: Resultat af den anden beboerundersøgelse

Har du/I bemærket: Ja Nej Ved ikke
- misfarvning af vandet? 5 25 3
- misfarvning af kummen? 10 20 3
- usædvanlig lugt? 5 27 1
- mangel på vand? 14 16 3

Der har i løbet af anlæggets driftsperiode været vandmangel et par gange. Dette er i overensstemmelse med at der i gennemsnit fra beboernes side er oplevet vandmangel 2,4 gange i løbet af de 10 måneder anlægget har været i drift.

Ca. 63% af besvarelserne havde hverken misfarvninger eller lugtgener, mens ca. 28% havde en af generne. 9% havde observeret både lugt og misfarvning.

Der var i forbindelse med besvarelsen 10 bemærkninger, hvoraf de 4 var positive tilkendegivelser over for anlægget. De øvrige bemærkninger omfattede den føromtalte vandmangel og enkelte oplevede en hurtigere misfarvning af kummen i forhold til tidligere.

En besvarelsespr°Cent på 39% er ikke særlig højt, men dette kunne indikere at beboerne generelt er tilfredse med anlægget, og derfor ikke har haft behov for at komme med kommentarer. Det skal også bemærkes, at brugerundersøgelser er yderst problematiske at gennemføre da der ofte "overrapporteres" om eventuelle negative effekter. Ideelt bør en undersøgelse omfatte husstande, som ikke ved om toiletter i deres husstande tilføres behandlet gråt spildevand eller vand fra drikkevandsforsyningen.

Der var udvalgt 5 lejemål til at føre en protokol over en periode på 2-3 måneder over hændelser, der kunne relateres til gråvandsanlægget. Undersøgelsen blev indstillet, da ingen af de udvalgte lejemål efter ca. 2 måneder havde gjort nogen bemærkninger.

Generelt vurderes anlægget at fungere godt set både fra beboernes og inspektørens side. Anlægget har vist sig driftsteknisk stabilt og de mindre gener der er opstået undervejs kunne løses på en hensigtsmæssig måde på baggrund af de erfaringer der er gjort.

 



Version 1.0 Marts 2004, © Miljøstyrelsen.