Indsamling og genanvendelse af metalemballage fra husholdninger 3 Indsamlet mængde i ordninger3.1 DatamanglerSom det fremgår af afsnit 2.5, sker der i de fleste tilfælde en sammenblanding af metalemballage fra de forskellige hente- og/eller bringeordninger - typisk på affaldsselskabets containerplads. Normalt foretages der ikke særskilt indvejning af indsamlet metalemballage fra de enkelte ordninger (hente/bringe) under den kommunale eller fælleskommunale ordning. Dette betyder, at det ikke med de aktuelt indsamlede data er muligt at belyse effektiviteten af de enkelte ordninger. I de tilfælde, hvor der foretages sortering i en aluminiumsfraktion og en restfraktion før afsætning til produkthandler, bliver restfraktionen typisk lagt i containeren til kommune-letjern. I sådanne situationer er det heller ikke muligt at belyse den samlede effektivitet af hele ordningen. Vurdering af effektivitet lader sig i dette projekt hovedsagelig foregå for ordningstyper, hvor der alene kan afleveres sorteret metalemballage (øl- og sodavandsdåser) på containerpladsen, og hvor mængden afsættes usorteret til en produkthandler. Konsekvensen af manglende data medfører, at sammenligning mellem forskellige ordningers effektivitet ikke kan gennemføres uden meget stor usikkerhed. Hertil kommer, at ordninger for indsamling af sorteret metalemballage ikke er særlig udbredt, hvorfor det statistiske grundlag for en måling af effektivitet i sig selv er meget spinkelt. 3.2 Indsamlet mængde sorteret metalemballagePå trods af de ovenfor nævnte datamangler præsenteres den indsamlede mængde for tre af grundtyperne. 3.2.1 Afhentning af kildesorteret metalemballage I Tabel 3.1 ses et eksempel på hvor stor en mængde, der kan indsamles for en henteordning. Der er tillige mulighed for at aflevere usorteret småt jern og metal på den kommunale containerplads. Tabel 3.1 Henteordning (sorteret) 2002.
1) Det fælleskommunale affaldsselskab AFRN dækker kommunerne: Christiansfeld, Gram, Haderslev, Nr. Rangstrup, Rødding og Vojens. Kun data fra husstandsindsamlingen i fem af kommunerne indgår, Nørre Rangstrup tilsluttede sig først ordningen i slutningen af 2002. Den oplyste mængde er alene mængden af metalemballage indsamlet gennem henteordningen. Metalemballage indsamlet gennem bringeordning på containerplads kan ikke adskilles fra indsamlet metal i øvrigt. Dette gælder i øvrigt generelt, hvor metal indsamles som kommune-letjern på containerplads. Det fremgår, at henteordningen i AFRN for de fem kommuner under ét indsamler 5,52 kg/husstand. I Tabel 3.2 er der vist data for to identiske ordninger. Der afhentes kildesorteret metalemballage sammen med andet storskrald. Husstandene har også mulighed for at placere kildesorteret metalemballage i særskilte beholdere på den kommunale containerplads. Tabel 3.2 Afhentning af storskrald og bringeordning til containerplads. 2002. Kg
1) Oplyst som en anslået mængde på 600 kg pr. måned 2) Det fælleskommunale affaldsselskab ASV dækker kommunerne: Bredebo, Højer, Løgumkloster, Skærbæk og Tønder. Sidstnævnte kommune indgår ikke i beregningen. Der foreligger ingen kommunefordelte oplysninger. Data til belysning af indsamlingsmængden for de i Tabel 3.2 nævnte kommuner er sparsomme, som det fremgår af tabellen. Det er ikke muligt at fordele indsamlingsmængden på henteordning og bringeordning. Data dækker indsamlingsmængden i henteordningen såvel som på containerpladsen. Det fremgår, at den indsamlede mængde pr. husstand ligger væsentlig under den mængde, der er beregnet for en henteordning alene (Tabel 3.1). 3.2.2 Bringeordning til decentralt placerede kuber og til containerplads I Tabel 3.3 er der præsenteret data for seks ordninger, der indeholder en kombination af bringeordning til decentralt placerede kuber og containerplads. I begge tilfælde er der mulighed for at aflevere sorteret metalemballage. Tabel 3.3 bringeordning til kuber og containerplads 2002. Kg
1) Det fælleskommunale affaldsselskab AVV dækker kommunerne: Brønderslev, Hirtshals, Hjørring, Løkken-Vrå og Sindal. Mængden gælder aluminium sorteret og indvejet på
Genbrugscenteret. Ved aluminium forstås øl- og sodavandsdåser samt køkkentøj. Mængden er inkl. ikke-frasorteret hvidblik. Oplysningerne er usikre. Der foreligger ingen
kommunefordelte oplysninger. Det ses, at disse kommuner, der alene har en bringeordning til centralt placerede kuber i kombination med containerplads, frembringer en meget forskellig indsamlingsmængde pr. husstand. Når der ses bort fra medlemskommunerne i AVV (usikre data) fås en indsamlingsmængde af metalemballage i intervallet 2,0 – 4,4 kg/husstand. 3.2.3 Bringeordning til containerplads med særskilt container Tabel 3.4 Kun bringeordning til containerplads 2002. Kg
1) Aluminium og hvidblik Kommuner, der kun har en bringeordning til containerplads, hvor der er opstillet en palleramme til metalemballage (Haarby, Glamsbjerg og Ringe), indsamlede mellem 1,24 og 1,89 kg pr. husstand i 2002. I Åbenrå indsamles metalemballage kun fra den ene af kommunens tre containerpladser. Det skønnes, at halvdelen af kommunens husstande benytter denne plads. Under denne forudsætning indsamles 0,48 kg metalemballage af aluminium fra hver af de husstande, der benytter containerpladsen. Aluminiumemballagen opsamles sammen med anden metalemballage, og kommunen vurderer, at 30 procent af den indsamlede emballage er af aluminium. Det vil sige, at ordningen indsamler 8.300 kg metalemballage, heraf 5.800 kg hvidblik og 2.500 kg aluminium. Anvendes fordelingen 30:70 også på oplysningerne fra Bogense fås en total indsamlet mængde metalemballage på 6.000 kg eller (6.000 kg/2.905 husstande) 2,06 kg pr. husstand. Der foreligger ikke oplysninger om potentialet i de enkelte kommuner. Med undtagelse af Aabenraa ligger de øvrige kommuner i samme geografiske afstand fra handelscentret – som antages at være grænseregionen ved den dansk-tyske grænse. 3.3 Indsamlet mængde usorteret småt jern og metalDet er her tale om kommuner, der f.eks. har storskraldsordninger, hvor metalemballage kan indsamles sammen med andet metal eller bringeordninger, hvor husstanden kan aflevere metalemballage i en container til kommune-letjern. I kommuner hvor begge ordninger fungerer sideløbende vil metalemballage fra henteordningen typisk blive omlastet til den container, der er opstillet til kommune-letjern på containerpladsen. Der er gennemført en sorteringsanalyse af to containere med kommune-letjern fra en containerplads inden for affaldssamarbejdet I/S Alssund Affald. Tabel 3.5 bringeordning til containerplads. Usorteret. 2002. Kg
1) Totalt indvejet mængde af jern og metal i kommune- letjernsfraktionen. På basis af sorteringsanalysen (se afsnit 4.2.4) er indholdet af emballage fra private husstande beregnet til at udgøre 1,7% (vægt), hvilket svarer 1,10 kg pr. husstand. Sorteringsanalyser gennemført i forbindelse med udarbejdelsen af 'Statistik for metalemballage' /7/ beregner en gennemsnitlig mængde på 1,83 kg metalemballage pr. husstand. 3.4 SammenfatningSom nævnt i afsnit 3.1 er det meget vanskeligt at foretage entydige konklusioner, fordi manglende data medfører, at sammenligninger mellem forskellige ordninger ikke kan gennemføres uden meget stor usikkerhed. Hertil kommer, at ordninger for indsamling af sorteret metalemballage ikke er særlig udbredte, hvorfor det statistiske grundlag i sig selv er meget spinkelt. Tabel 3.6 Ordningstyper med nøgletal 2002. Kg pr. husstand pr. år. 2003
1) Antal kommuner og/eller affaldsselskaber der indgår i beregningsgrundlaget. Tabel 3.6 viser, hvilke nøgletal (indsamlet metalemballage i kg/husstand), der er beregnet under de enkelte ordningstyper. Data fra kommuner, der er vurderet meget usikre eller særligt mangelfulde, indgår ikke. Det fremgår, at indsamlingsmængden pr. husstand varierer fra 1,10 til 5,52 kg. Højest for en henteordning for sorteret metalemballage. Potentialet for metalemballage fordelt på kommuner kendes ikke. Derfor er det vanskeligt at sammenligne ordningernes effektivitet. Den højst forekommende mængde pr. husstand indsamles i kommuner, der traditionelt har mange turister og særligt tyske turister. I enkelte kommuner sker der en fordobling eller tredobling af antallet af husstande i sommerferieperioden. Dette forhold påvirker størrelsen af indsamlingsmængden. Hvis der i disse kommuner korrigeres herfor, vil mængden målt pr. husstand falde. Det skal påpeges, at en ordnings effektivitet ikke alene afhænger af ordningens opbygning men også af andre forhold som ordningens alder og den informationsindsats, der er knyttet til den.
|