Forenkling af kommunale affaldsregulativer fase 2: Konkrete forslag til regulativtekst

8 Vurdering af ressourcebesparelser og begrænsninger i administrative byrder

Følgende aktører er relevante i forhold til ressourcebesparelser og begrænsninger i administrative byrder:

  • Kommuner
  • Transportører/affaldsindsamlere
  • Affaldsproducenter i form af virksomheder
  • Miljøstyrelsen

Det er vanskeligt at give en valid vurdering af de enkelte aktørers ressourcebesparelser og begrænsninger i administrative byrder, som følge af dette projekt.

Der er mange forhold, der har betydning for den enkelte aktørs ressourceforbrug i relation til kommunale affaldsregulativer. Nogle af disse forhold, herunder aktørernes roller, rettigheder og pligter er ikke endeligt afklaret. Disse forhold søges afklaret i andre af de af Miljøministerens Arbejdsgruppes igangsatte projekter.

Udfra oplysninger i Videncenter for Affalds Kommunekatalog er kommunerne spurgt om hvor mange administrative årsværk Teknisk Forvaltning anvender til administration af affald og genanvendelse. Baseret på oplysninger fra 2002 skønnes det, at der i alt anvendes ca. i størrelsesordenen 400 årsværk i kommunerne alene til området affald og genanvendelse. Dertil skal lægges ressourceforbrug i de fælleskommunale affaldsselskaber. Hvis det antages, at fx ca. 10% af disse ressourcer i gennemsnit i dag anvendes af kommunerne i forbindelse udarbejdelse, implementering og administration af regulativer, svarer det til ca. 40 årsværk.

I rapporterne Kommunal benchmarking - Dokumentationsrapport og Tilfredse virksomheder - gode råd og vink til den kommunale håndtering af erhvervsaffaldsområdet, begge med undertitlen Erhvervs - og Selskabsstyrelsens benchmarking-undersøgelse af den kommunale administration af erhvervsaffaldsområdet udgivet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i samarbejde med Kommunernes Landsforening konkluderes, at kommunerne kan blive mere effektive i deres administration af erhvervsaffaldsområdet. I nogle tilfælde helt op til 15-20%. Undersøgelsen omfatter 40 kommuner og 1200 virksomheder.

Projektets resultater viser endvidere at: "Virksomhederne føler sig moderat besværet, men bruger meget tid". Bygge- og anlægsbranchen bruger således 37,3 timer pr. ansat pr. år, mens virksomheder inden for handel og kontor og service bruger 18,4 timer pr. ansat pr. år.

Undersøgelsen viste ligeledes en række geografiske forskelle: I vestligt placerede kommuner er virksomhedernes tidsforbrug på de samlede opgaver og administrative byrder betydeligt lavere i forbindelse med affaldshåndteringen end i østligt placerede kommuner.

Tilsvarende oplever virksomhederne mere besvær i større bykommuner end i landkommuner. Endvidere viser undersøgelsen, at virksomhederne bruger mest tid på samlede opgaver og administrative byrder i kommuner, som er interessent i et affaldsselskab, mens virksomhederne har et lavere timeforbrug i kommuner, som klarer opgaverne selv.

Ifølge Videncenter for Affalds hjemmeside www.affaldsinfo.dk kendes det præcise antal vognmandsfirmaer, der kører med affald ikke. Det vurderes, at 2.000-3.000 vognmandsfirmaer i en eller anden form kører med affald, hovedparten med affaldstransport som en mindre sideaktivitet. Det vurderes, at der er ca. 250 vognmandsvirksomheder i Danmark, hvor affaldstransport udgør hovedaktiviteten. Det anslås at ca. 8.000 personer er beskæftiget med indsamling af affald i Danmark i 2003.

De ovenstående vurderinger og resultater indikerer et vist ressourceforbrug hos såvel kommuner som virksomheder. Med et nyt forenklet system, som der lægges op til med dette projekt, vil der kunne opnås ressourcebesparelser hos aktørerne samtidig med at de administrative byrder begrænses.

De kommunale forvaltninger vil have lettere ved at omsætte det gældende regelsæt og ændringer heraf til konkrete regulativtekster, da disse i stort omfang er ensrettet.

Selvom der ikke sker en væsentlig forenkling i antallet af ordninger i de enkelte kommuner, vil det nye forenklede system betyde en lettelse af virksomhedernes byrder. Det vurderes således, at affaldsproducerende virksomheder og transportører med aktiviteter i flere kommuner vil opnå en lettelse, hvis systemet implementeres.

Årsagen er, at det gældende regelsæt i langt større omfang end i dag vil være ensrettet og adgangen til de gældende regulativer vil være samlet på ét sted og vil være let tilgængelige for alle.

En overordnet vurdering er endvidere, at der med det nye forenklede system, på kort sigt vil komme et øget ressourceforbrug i kommunerne i forbindelse med implementeringen af det nye system. En vurdering af omkostninger til etablering, drift og vedligeholdelse af det nye system fremgår at Fase 4 rapporten.

Med udsigt til ændringer i de kommunale strukturer, vil en del kommuner under alle omstændigheder have omkostninger i forbindelse med at tilpasse de kommunale regulativer til den nye struktur. Implementeres det nye forenklede system i forbindelse med denne omstrukturering, må der forventes en samlet ressourcebesparelse.

Som anført, har det vist sig, at være forbundet med meget stor usikkerhed, at vurdere de økonomiske konsekvenser af de administrative lettelser. Nærmere konkretisering end ovenstående vurderinger af de økonomiske konsekvenser er derfor udeladt efter aftale med Miljøstyrelsen. Der henvises i øvrigt til dette projekts Fase 4 rapport – Afsnit 3.6-3.7.

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.