Gennemsigtighed i kommunale affaldsgebyrer

Bilag B

Rammemodel for serviceområdedeklaration

1. Serviceområdets navn og formål

Serviceområdet xx har til formål at orientere borgere, institutioner, virksomheder og andre interesserede om, hvilke ydelser kommunen leverer inden for affaldsordningen(erne) yy, zz og om kommunens forventninger til affaldsproducenterne vedrørende disse ordninger.

I serviceområdedeklarationen informeres om mål, indsatser og regler for den (de) affaldsordning(er), der tilsammen udgør dette serviceområde. Endvidere informeres om obligatoriske ydelser, der leveres til alle, der er omfattet af serviceområdet, og om eventuelle frivillige ydelser, den enkelte borger, institution eller virksomhed kan vælge at benytte sig af.

I gebyrdelen oplyses om gebyrerne og om grundlaget for beregning heraf.

Eksempler på generelle mål

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

Dagrenovationsordningen er en obligatorisk ordning, der skal sikre, at håndtering, transport og bortskaffelse af husholdningsaffald fra virksomheder og private husstande sker på en miljø- og arbejdsmiljømæssig forsvarlig måde.


Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

Genbrugsstationen er et tilbud til kommunens borgere om aflevering af alle former for mindre mængder sorteret affald her og nu - dog undtaget dagrenovation.

Nærgenbrugsstationen indgår som en del af NN kommunes servicetilbud på renovationsområdet.


2. Mål

a. Generelle mål

Mål for serviceområdet kan beskrives på baggrund af den gældende affaldsplan. Planer for fremtidige udbud kan indgå heri.

Som minimum oplyses om, hvor information om affaldsplanen kan rekvireres.

Eksempler på kvalitetsmål

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

Byrådets mål for kvaliteten i dagrenovationsordningen er:

  • At afhentning af dagrenovation sker i overensstemmelse med den afhentningsplan, byrådet har offentliggjort
  • At gener i forbindelse med afhentningen begrænses mest muligt
  • At arbejdsmiljøregler overholdes, og at helbreds- og sundhedsskader undgås

Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

Byrådets mål for kvaliteten i genbrugsstationen er:

  • At fremme genanvendelsen af affald for forbedring af miljøet samt sikre, at affald, der ikke genanvendes, bortskaffes til forbrænding under optimal ressourceudnyttelse eller til deponi på miljøgodkendte lossepladser
  • At der hele tiden sker en løbende optimering af drifts- og arbejdsmiljømæssige forhold på genbrugsstationen
  • At affaldet sorteres i flere affaldstyper med henblik på optimal genanvendelse
  • At nedsætte andelen af affald, der går til deponi
  • At der ydes/leveres en god service og kvalitet

b. Kvalitetsmål

Mål for kvaliteten i de pågældende affaldsordning(er), som indgår i serviceområdet, kan beskrives, herunder aktiviteter og indsatser fastlagt i forbindelse med budgetlægningen og fastsættelse af gebyrer.

Som minimum oplyses om, hvor information om affaldsplanen og dens kvalitetsmål kan rekvireres.

Eksempler på miljø- og arbejdsmiljømål

Eksempel:

Byrådets mål for miljøindsatsen i alle led er:

  • At miljøregler overholdes
  • At kontrollerbare udslip af forurenende stoffer begrænses mest muligt
  • At konkrete mål for miljøindsatsen, der er fastlagt i forbindelse med årsbudgettet, opfyldes
  • At utilsigtede udslip undgås i muligt omfang
  • At der vedligeholdes en beredskabsplan til effektiv sikring af, at skadevirkninger som følge af utilsigtede udslip begrænses mest muligt

Eksempel:

Byrådets mål for indsatsen på arbejdsmiljøområdet i alle led er:

  • At arbejdsmiljøregler overholdes
  • At der på baggrund af arbejdspladsundersøgelser vedligeholdes en arbejdsmiljøplan til effektiv sikring af, at arbejdsmiljøet fortsat forbedres
  • At arbejdet tilrettelægges og gennemføres under størst mulig hensyntagen til medarbejdernes helbred og sundhed
  • At konkrete mål for arbejdsmiljøindsatsen, der er fastlagt i arbejdsmiljøplanen og i forbindelse med årsbudgettet, opfyldes
  • At ulykker med helbredsmæssige skader undgås

Der henvises som yderligere inspiration til miljø- og arbejdsmiljøchecklisten udgivet af [xxx].

c. Miljø- og arbejdsmiljømål

Kommunens mål for miljø- og arbejdsmiljøindsatsen kan være fastlagt i Kommuneplan, Affaldsplan, Miljøplan, Arbejdsmiljøplan eller andet.

Som minimum omtales den del af miljø- og/eller arbejdsmiljøindsatsen, som er omkostningskrævende for den/de pågældende affaldsordninger i dette serviceområde. Heri er indbefattet særlige miljø- og arbejdsmiljøkrav til transportører og behandlere.

Eksempler på affaldsproducenternes identifikation

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

Ordningen skal benyttes af private husstande, institutioner og virksomheder med ansat personale.


Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

Genbrugsstationen kan benyttes af private husstande.

Virksomheder kan benytte genbrugsstationen, såfremt det sker i forbindelse med udførelse af opgaver for en privat husstand, der er berettiget til at benytte denne. Se nærmere under ”Regler for benyttelse”.


3. Affaldsproducenter

a. Serviceområdets affaldsproducenter

Oplysninger om hvilke producentgrupper, der skal henholdsvis kan benytte affaldsordningerne i serviceområdet, oplyses som pligtig information.

Eksempler på regler for benyttelse af serviceområdet

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

Renovationsbeholderen må kun anvendes til følgende affaldstyper:

  • Fedt, kød og pålæg (indpakket)
  • Brødrester
  • Sod og aske (indpakket)
  • Bleer (indpakket)
  • Juice- og mælkekartoner
  • Forurenet papir, pap og plast
  • Flamingo og andet småt brændbart

Skarpe genstande skal indpakkes

Ved placering af affaldsbeholderen skal følgende forhold være opfyldt:

  • Der må ikke være mere end 25 meter fra vejen til renovationsbeholderen
  • Adgangsvejen skal have kørefast underlag
  • Adgangsvejen skal mindst være 0,9 meter bred og have en frihøjde på 2,2 meter
  • Døre og låger skal kunne holdes fast i åben stilling
  • Sne og is skal være ryddet
  • Der skal være sørget for god belysning
  • Der må ikke være trapper og trin. Der kan dog ofte laves ramper som løsning af problemet (kontakt os for at få at vide, hvordan rampen skal laves)

Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

  • Genbrugsstationen må kun benyttes af biler med en totalvægt på max. 3.500 kg inkl. trailer
  • Legitimation i form af sygesikringsbevis eller rekvisition fra en privat husstand forevises på anmodning fra genbrugsstationens personale

Virksomheder og institutioner må ikke benytte genbrugsstationen, men henvises til at benytte transportører og behandlingsanlæg, der er omfattet af kommunens anvisningsordninger.


b. Regler for benyttelse af serviceområdet

Reglerne for benyttelse af serviceområdet skal som minimum omfatte bestemmelserne i regulativ for den (de) pågældende affaldsordning(er).

For henteordninger kan reglerne eksempelvis omfatte hvilke affaldstyper, der er omfattet af ordningen, og om placering af beholdere, adgangsveje, belysning mv. Herudover kan suppleres med vejledning og retningslinjer til fremme af forståelse af reglerne.

For bringeordninger kan reglerne omfatte bestemmelser om dokumentation for benyttelsesret og om eventuelle begrænsninger i denne.

Eksempler på forventninger til affaldsproducenterne

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

  • at du opfylder kravene til adgangsvejen til renovationsbeholderen
  • at du overholder bestemmelserne om, hvad du må bruge renovationsbeholderen til
  • at du har forståelse for, at tømning af renovationsbeholderen kan medføre begrænsede gener, herunder i forbindelse med tømningstidspunktet

Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

  • at du sorterer affaldet og afleverer det i de respektive containere for den enkelte affaldstype. Sorteringsvejledning fremgår af skiltning på stationen, ved de enkelte containere og af folder for stationen
  • at du retter henvendelse til personalet, hvis du er i tvivl om sorteringen, eller hvilken container du skal aflevere affaldet i
  • at du selv aflæsser affaldet og kommer det i containerne (selvbetjening)
  • at du ved spild i forbindelse med aflæsningen sørger for at feje/samle spildet op
  • at du eventuelt kun frasorterer og tager ting med hjem til eget brug
  • at du ikke fjerner farligt affald, EE-affald m.m. fra genbrugsstationen

c. Forventninger til affaldsproducenterne

Her kan efter kommunens tradition for kommunikation med borgerne redegøres for forventningerne til affaldsproducenterne.

Afsnittet vil bl.a. være en vejledning i god adfærd og hensyntagen til andre interessenter.

Afsnittet er obligatorisk for så vidt angår de forventninger, der stilles fra kommunens side, og som ved undladelse heraf medfører opkrævning af særgebyr hos affaldsproducenterne.

Eksempler på servicering

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

  • at sikre tømning af renovationsbeholderen til forud offentliggjort tid, medmindre særlige forhold hindrer dette, eksempelvis vejrlig, strejker og lockout
  • levering af ekstra sække og/eller ekstra afhentning efter dit behov og mod særskilt betaling
  • at foretage tømning af renovationsbeholderen mod ekstrabetaling, såfremt placeringen af beholderen ikke opfylder reglerne herfor
  • at afklare forholdet hurtigst muligt, såfremt din renovationsbeholder ikke er tømt til fastlagt tid

Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

  • at modtage alle former for sorteret affald, bortset fra dagrenovation
  • at afhente hårde hvidevarer fra private husstande gratis, men efter aftale
  • at vejlede dig med sortering af affaldet
  • at anvise i hvilke containere affaldet skal afleveres
  • at udlevere gratis kompost i perioder samt gratis flis

4. Servicering

I dette afsnit redegøres for kvalitets- og serviceniveau i de ydelser, der leveres af kommunen.

Afsnittet skal som minimum beskrive de pligter, kommunen har påtaget sig, og som der betales for via de i gebyrdelen anførte gebyrer. Herudover redegøres for særlige ydelser og tilbud til affaldsproducenterne, som der ligeledes, men særskilt, oplyses priser for under gebyrdelen.

Eksempler på samarbejder

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

Kommunen har indgået aftale med YY Kraftvarme A/S, hvor affaldet forbrændes under produktion af el og varme.

Kraftvarmeværkets takster er indregnet i gebyret for dagrenovation.

Der er indgået kontrakt med MM Vognmandsforretning A/S om indsamling og transport af affaldet til kraftvarmeværket.

Kontrakten med transportøren udløber i 2006, hvor opgaven vil blive udbudt i ny licitation.

Eventuelle bemærkninger til indsamling af affald og forslag til ændringer kan indsendes til forvaltningen.


Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

Kommunen har indgået aftale med YY Kraftvarme A/S om modtagelse af forbrændingsegnet affald, der forbrændes under produktion af el og varme.

Affald til deponi afleveres til Affaldsselskabet ZZ I/S.

Genbrugelige materialer afhentes i henhold til særlige aftaler af diverse genbrugsvirksomheder.

Liste over indgåede aftaler om bortkørsel af affald til genbrug, forbrænding eller deponi fremgår af opslag på genbrugsstationen. Aftalernes løbetid fremgår af listen.


5. Orientering

a. Samarbejder

Som minimum informeres om aftaler af længere varighed med affaldsselskaber og energiselskaber om behandling af affaldet til genbrug, forbrænding eller deponi.

Der kan suppleres med information om transportører, om løbetiden af de enkelte transportøraftaler og om tidspunktet for eventuelt udbud.

Der kan endvidere meddeles anvisning på, hvorledes affaldsproducenterne kan medvirke til kvalitetssikring af transportørydelse mv.

Eksempler på tømningstider/åbningstider

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

Tømning af renovationsbeholderen vil finde sted mellem kl. 06.00 og 14.00 på faste ugedage i henhold til den offentliggjorte tømningsplan.

Tømningsdage i forbindelse med helligdage mv. offentliggøres umiddelbart forud for disse.


Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

Genbrugsstationens åbningstider er

Mandag : 12:00 - 17:00
Tirsdag : 12:00 - 17:00
Onsdag : 12:00 - 17:00
Torsdag : 12:00 - 17:00
Fredag : 12:00 - 17:00
Lørdag : 09:00 - 18:00
Søndag : 09:00 - 16:00

Der er altid lukket grundlovsdag 5. juni, juleaftensdag og nytårsaftensdag.


b. Tømningstider/åbningstider

Der skal som minimum oplyses om tømningstider henholdsvis åbningstider i normalsituationen og i forbindelse med helligdage og særlige fridage.

Gebyrdelen

Gebyrdelen skal give information til de typer af affaldsproducenter, som skal eller kan anvende de ordninger, der ligger i det pågældende serviceområde. Informationen skal som minimum omfatte de omkostningstyper, der fremgår af gebyroverblikket. I gebyroverblikket opdeles de samlede håndteringsaktiviteter ifølge affaldsbekendtgørelsen i direkte håndtering, (indsamling og transport) og i selve behandlingsaktiviteterne.

Gebyroverblik

Gebyrdelens gebyroverblik kan være mere detaljeret. Idet gebyrerne fastlægges årligt, udstedes gebyrdelen ligeledes årligt. De øvrige dele af serviceområdedeklarationen kan have en flerårig opdateringsfrekvens.

En beskrivelse som i følgende eksempler kan supplere gebyroversigten:

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

Dagrenovationsordningen er brugerbetalt, og betaling for driften indgår som en del af det årligt fastsatte renovationsgebyr, der opkræves via ejendomsskattebilletten.

Gebyret dækker omkostninger til

  • Håndtering af affaldet, dvs. opbevaringsbeholdere og indsamling
  • Behandling, herunder forbrænding
  • Kommunens forvaltningsmæssige aktiviteter, herunder planlægning og administration

Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

Genbrugsstationen er brugerbetalt. Der bliver dog ikke opkrævet direkte betaling ved benyttelse af stationen.Betalingen for driften af stationen indgår som en del af det årligt fastsatte renovationsgebyr, som opkræves hos private husstande via ejendomsskattebilletten.

Gebyret dækker omkostninger til

  • Håndtering af affaldet, dvs. opbevaringsbeholdere og indsamling
  • Behandling, herunder forbrænding og deponi
  • Kommunens forvaltningsmæssige aktiviteter, herunder planlægning og administration

Indtægter ved salg af genbrugelige materialer indgår i gebyrberegningen.

Institutioner og virksomheder må ikke benytte genbrugsstationen og betaler ikke hertil.


6. Gebyrdelen

Afsnittet skal som minimum indeholde informationer, der giver affaldsproducenterne overblik over gebyrets sammensætning for hver af de gebyrtyper, der er omfattet af serviceområdet.

a. Gebyroverblik

Gebyroverblik Serviceområde xxx
Ordningstype Dagreno-
vation
type 1
Dagreno-
vation
type 2
       
Kroner            
+ Håndterings-
omkostninger
+ Behandlings-
omkostninger
+ Kommunal-
forvaltnings-
mæssige aktiviteter
           
= Samlet årsgebyr            
+/- Regulering til tidligere års opkrævning            
= Samlet gebyr            
+ Moms            
= Gebyr inkl. moms            
Takst gældende for perioden 200x            
Regulering gældende for regnskabsåret 200y            

Ordningstyperne defineres i typer efter deres karakteristika såsom dagrenovation type 1: 52 tømninger pr. år af 110 liters sæk etc.

Gebyroverbliksskemaet er obligatorisk. For særligt interesserede, der måtte ønske specifikation af gebyroverblikkets poster, skal der være oplysninger om, hvor disse kan rekvireres.

Anvendt budgetteringspraksis

Indregningsmetoder

De budgetterede omkostninger, som indregnes i hver ordningstype, skal ske ud fra driftsøkonomiske metoder efter ABC-metoden.

Fordelingsmetoder

For hvert led i værdikæden; direkte håndtering, behandling og kommunalforvaltningsmæssige aktiviteter, oplyses der om hvilke typer af aktiviteter, der er budgetteret med. Uvæsentlige aktiviteter målt i relation til de enkelte dele af gebyret pr. ordningstype kan undlades.

Der oplyses om hvilken fordelingsnøgle, som er anvendt pr. aktivitet pr. ordningstype.

Der kan under anvendt budgetteringspraksis henvises til anvendt regnskabspraksis i kommunens affaldsårsberetning for så vidt angår supplerende information. Dette gælder dog ikke de anvendte fordelingsnøgler, hvis formål i gebyroverblikket er at give et gennemsigtigt billede af fordeling af budgetterede omkostninger mellem affaldsproducenttyperne struktureret efter deres trækning på de pågældende aktiviteter under affaldsområdet.

b. Anvendt budgetteringspraksis

Obligatorisk indeholder dette afsnit følgende bekræftelsesafsnit og informationsafsnit om metoder:

Gebyroverblikket er udarbejdet i overensstemmelse med god regnskabsskik og de grundlæggende regnskabsprincipper for fastsættelse af affaldsgebyrer og beregning heraf.

Indregningsmetoder

Indregning af forventede omkostninger til indsamling og transport, behandling og kommunalforvaltningsmæssige aktiviteter er budgetteret efter driftsøkonomiske principper.

Fordelingsmetoder

Aktivitetstyper Fordelingsnøgler Ordningstype
     
     
     
     
     

Eksempel på yderligere information

Her kan du læse mere:

Affaldsplan, herunder affaldsstrategi og -politik

Budget og regnskab

Affaldsårsberetning

Her findes kilderne (rådhus, biblioteker mv.)

Evt. hjemmeside med relevante direkte adgange


Her finder du os:

Eksempel vedrørende en dagrenovationsordning:

NN Kommune
Teknisk Forvaltning
Centervej 1
9999 Sundkøbing
Tlf. nr.: 12 34 56 78
Fax nr.: 12 34 56 79
E-mailadresse er: abc@nnkommune.dk


Eksempel vedrørende en genbrugsstation:

Genbrugsstationen
Industrivej 12
9999 Sundkøbing
Tlf. nr.: 12 34 56 88
Fax nr.: 12 34 56 89
E-mailadresse er: def@nnkommune.dk


7. Yderligere information

Her finder du os:

Der skal som minimum oplyses om kilderne til yderligere informationer, om hvor man finder disse kilder, og om hvordan man kan komme i kontakt med kommunen.

Forklaringstekst

På højresiderne findes den standardiserede model for affaldsårsberetninger. En affaldsårsberetning redegør for det realiserede grundlag for opkrævning af affaldsgebyrer for ét regnskabsår. Modellen er en minimumsrammemodel. Som minimum skal rækkefølgen for de obligatoriske informationer følges. De obligatoriske minimumsinformationstyper fremgår af modellen og den tilhørende forklaringstekst på disse venstre sider. Supplerende eller uddybende informationer kan medtages.

En affaldsårsberetning indeholder følgende afsnit:

  1. Resultatopgørelse
  2. Noter
  3. Anvendt regnskabspraksis
  4. Affaldsgebyrnøgletal
  5. Affaldsproducentnøgletal
  6. Miljø- og arbejdsmiljøoplysninger
  7. Realiserede mål i regnskabsåret mv.
  8. Yderligere information

Resultatopgørelse

Resultatopgørelsen viser de omkostninger, der i regnskabsåret er afholdt efter driftsøkonomiske principper opdelt på kommunens serviceområder. Et serviceområde omfatter en eller flere ordninger for én type affaldsproducent.

De bundne serviceområder er erhvervsaffald, dagrenovation og husholdningsaffald. Derudover skal der opdeles i de serviceområder, der har samme omkostningsstruktur, og som udbydes af kommunen.

Det skal oplyses, under hvilke serviceområder de obligatoriske ordninger indgår.

De samlede årsomkostninger omfatter således driftsomkostninger til direkte håndtering (indsamling og transport), til behandling (selve affaldsbehandlingen), til de kommunalforvaltningsmæssige aktiviteter, årets afskrivninger på de kommunale anlægsaktiver og årets nettokapitalomkostninger.

Efter indtægtsførelse af de opkrævede affaldsgebyrer fremkommer der et over-/underskud, der overføres til det næste regnskabsår inden for ”hvile i sig selv”-perioden. Til hver regnskabspost er der knyttet en note.

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.