| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Gennemsigtighed i kommunale affaldsgebyrer
Bilag C
Rammemodel for affaldsårsberetning
1. Resultatopgørelse for regnskabsåret 20xx
|
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
Note |
I alt |
Dagreno- vation |
|
|
|
|
|
|
|
Årsomkostninger ekskl. moms: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ Håndtering |
A, D, E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ Behandling |
B, D, E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ Kommunalfor- valtningsmæssige aktiviteter |
C, D, E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= Samlede årsomkostninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Affaldsgebyrer opkrævet for året ekskl. moms |
F |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= Overskud/underskud til overførsel til næste år |
G |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noter
Noterne A, B og C indeholder en specifikation af de typer af aktiviteter og processer, som den enkelte kommune kan opdele de samlede årsomkostninger i for henholdsvis direkte håndtering (indsamling og
transport), behandling og de kommunalforvaltningsmæssige aktiviteter. Som minimum skal der ske en opdeling som anført i noterne i modelregnskabet. En yderligere specifikation tilskyndes, herunder også
driftsindtægter.
2. Noter ('000 kr.)
Note A - Håndtering
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Håndteringsom- kostninger: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Specifikation |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsomkostninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afskrivninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kapitalomkostninger (netto) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Note B - Behandling
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Behandlingsom- kostninger: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Specifikation |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsomkostninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afskrivninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kapitalomkostninger (netto) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Note C - Kommunalforvaltningsmæssige aktiviteter
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalfor- valtningsmæssige aktivitets- omkostninger: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Specifikation |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsomkostninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afskrivninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kapitalomkostninger (netto) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Note D omfatter de anlægsaktiver, som er henført til serviceområderne ved begyndelsen af et regnskabsår. Årets tilgang er køb af anlægsaktiver. Årets afgang er salg eller udrangering af aktiver til den
bogførte værdi på afgangstidspunktet. Årets afskrivning er de driftsøkonomiske afskrivninger inkl. eventuelle nedskrivninger efter nytteværdisprincippet.
For aktiver anskaffet til en pris på mellem 50-100 tkr. er det op til den enkelte kommune at fastlægge grænsen for aktivering og omkostningsførelse. Derfor oplyses der i affaldsårsberetningen derom.
Beløbsgrænserne fremgår af den gule mappe.
Som yderligere information kan der frivilligt oplyses om, hvad årets tilgang omfatter, herunder hvilke typer af investeringer, der er foretaget i regnskabsåret. Typerne bør som minimum omfatte grunde og
bygninger, tekniske anlæg, maskiner, større specialudstyr og transportmidler, inventar og IT-udstyr, materielle anlægsaktiver under udførelse, grunde og bygninger bestemt til videresalg og forudbetalinger for
materielle anlægsaktiver.
Det skal bemærkes, at det alene er de anlægsaktiver, som er ejet af en kommune med en direkte og bestemmende indflydelse, som optages i balanceopgørelsen, og som indgår i kommunens B/R-system.
Henlæggelser til fremtidige investeringer fragår i takt med deres anvendelse på henlæggelseskontoen og reducerer balanceopgørelsens afskrivningskonto.
Henlæggelser til fremtidige investeringer er afskaffet med virkning for regnskabsåret NN. I en overgangsperiode vil henlagte midler således fragå i anskaffelsessummen for de investeringer, som de bliver
vedtaget at skulle finansiere. Overgangsperiodens længde vil være individuel afhængig af, hvilke opkrævninger den enkelte kommune har foretaget til henlæggelse til fremtidige investeringer, og som ikke er
anvendt ved opstart af det første regnskabsår med anvendelse af driftsøkonomiske principper for fastlæggelse af affaldsgebyrer.
Note D - Afskrivninger - balanceopgørelse og henlæggelseskonto
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Balanceop- gørelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ Anlægsaktiver primo regnskabsåret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ Tilgang i årets løb |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Anvendte henlæggelser |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Afgang i årets løb |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= Afskrivnings- kontoen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Årets afskrivninger* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= Saldo ultimo regnskabsåret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Aktiver med en anskaffelsessum under x tkr. omkostningsføres i anskaffelsesåret.
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Henlæggelses- konto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ Henlæggelser primo regnskabsåret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Anvendt henlæggelse i året |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= Henlæggelser ultimo regnskabsåret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Note E omfatter de kapitalomkostninger, som kommunen har afholdt i regnskabsåret. Kapitalomkostninger omfatter renteudgifter og renteindtægter. Medregnet heri er eventuelle indtægter fra finansielle
aktiver, hvorfra der er modtaget andre finansielle indtægter/udgifter i regnskabsåret.
Note F er en opdeling i, hvorledes affaldsgebyrer er opdelt på private affaldsproducenter/husholdninger og på erhvervsvirksomheder.
Note G viser ”hvile i sig selv”-kontoen primo regnskabsåret og ultimo regnskabsåret. Ændringen sker som følge af årets over-/underskud.
Der oplyses om inden for hvilken fremtidig periode, saldoen ultimo regnskabsåret skal udlignes i. Det foreslås at følge samme periodefrekvens for ”hvile i sig selv”-perioden som kommunalbestyrelsens
fireårsplan for den kommunale håndtering af affald i henhold til Bekendtgørelsen om affald § 5 (BEK nr. 619 af 27. juni 2000).
Note E - Kapitalomkostninger
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Kapitalomkostninger: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Specifikation |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Renteomkostninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Renteindtægter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre finansielle indtægter/udgifter mv. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Note F - Affaldsgebyrer opkrævet i regnskabsåret
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Affaldsgebyrer opkrævet i regnskabsåret: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Specifikation |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Private affaldsproducenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erhvervsvirksomheder |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Note G - Overskud/underskud og ”hvile i sig selv”-kontoen
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
”Hvile i sig selv”- konto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ Saldo ”hvile i sig selv”-kontoen primo regnskabsåret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+/- Årets overskud/ underskud |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= Saldo ”hvile i sig selv”-kontoen ultimo regnskabsåret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo ”hvile i sig selv”-kontoen ultimo regnskabsåret skal udlignes i regnskabsperioden fra 200x til 200y.
Anvendt regnskabspraksis
Indregningsmetoder
De omkostninger, som indregnes i affaldsgebyrer pr. serviceområde, sker ud fra driftsøkonomiske metoder efter ABC-modellen.
I den udstrækning, der er indgået aftale om køb af ydelser fra eksterne transportører etc., kan alene de omkostninger opdelt i aktivitetstyper, som kommunen har kendskab til, indgå i resultatopgørelsen.
Vedrørende aktiviteter udført af affaldsselskaber, som analogt med kommunen er underkastet ”hvile i sig selv”-princippet, må opdeling i aktiviteter og omkostninger ske efter ABC-modellen. Fravigelse deraf
grundet manglende data- og registreringsgrundlag skal oplyses under anvendt regnskabspraksis.
Fordelings- og opgørelsesmetoder
For hvert led i værdikæden; direkte håndtering, behandling og kommunalforvaltningsmæssige aktiviteter, oplyses der om hvilke typer af aktiviteter, som er medtaget i opgørelsen, og med hvilken
fordelingsnøgle disse er fordelt på de konkrete serviceområder. Oplysningerne kan gives i tekst eller i skemaform. Fordelingsnøglerne struktureres i grupperne som eksempelvis; frekvens, produceret ton,
kapacitet til produktion målt i ton eller volumen, målt tidsforbrug, skønnet tidsforbrug, pr. husstand, pr. virksomhed, pr. km eller tilsvarende egnet og relevant fordelingsnøgle pr. aktivitetsomkostning.
Det oplyses vedrørende kapitalomkostningerne hvilken intern rentefod, der har været anvendt i regnskabsåret for henholdsvis renteindtægter og renteudgifter.
Måling og afskrivninger
Anlægsaktiver omfatter materielle anlægsaktiver såsom bygninger, maskiner, inventar og driftsmateriel, som er anskaffet og anvendes til drift og forvaltning af et eller flere serviceområder, og som forventes
anvendt i mere end ét regnskabsår. Alternativt udgiftsføres aktivet i anskaffelsesåret. Fordeling af anskaffelsessummen mellem flere serviceområder sker i henhold til udnyttelse af det enkelte aktiv.
Værdiansættelse måles på anskaffelsestidspunktet andragende anskaffelses- eller kostprisen.
Ifølge den gule mappe sker måling af anlægsaktiver anskaffet før den 1. januar 1999 skønsmæssigt ved at rekonstruere kostprisen ud fra genanskaffelsesprisen for et lignende aktiv og rense denne pris for
prisstigninger siden anskaffelsen og summen af afskrivninger for den periode, som aktivet har været i brug. Såfremt denne overgangsregel er relevant, oplyses dette under afsnittet om måling og afskrivninger.
Afskrivningsgrundlaget er den målte værdi reduceret med en forventet scrapværdi. Afskrivning sker systematisk og lineært over aktivets forventede brugstid.
Afskrivningsperioden oplyses under anvendt regnskabspraksis for hver type anlægsaktiv.
3. Anvendt regnskabspraksis
Affaldsårsberetningen er aflagt i overensstemmelse med god regnskabspraksis og de grundlæggende regnskabsprincipper for opgørelse af affaldsgebyrer.
Indregningsmetoder
Indregning af omkostninger til direkte håndtering (indsamling og transport), behandling og kommunalforvaltningsmæssige aktiviteter er sket efter driftsøkonomiske principper. De indregnede omkostninger er
baseret på aktiviteter direkte relateret til de enkelte serviceområder. For så vidt angår aktiviteter erhvervet ved køb fra eksterne samarbejdspartnere er vederlag afholdt af kommunen allokeret til
serviceområderne. Alle omkostninger er periodiserede.
Fordelings- og opgørelsesmetoder
Aktivitetstyper |
Fordelingsnøgle |
Serviceområder |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Renteindtægter vedrørende kommunalinterne mellemværender med NN er forrentet med N% p.a.
Renteudgifter vedrører kommunalinterne mellemværender med YY er forrentet med N% p.a.
Måling og afskrivninger
Anlægsaktiverne er målt med udgangspunkt i deres anskaffelsespris/kostpris og reduceret med lineære afskrivninger efter den angivne afskrivningsperiode og eventuel forventet scrapværdi pr. aktiv. For
aktiver erhvervet før årstal med en bogført værdi ultimo regnskabsåret på tkr. er den skønnede værdi målt til det beløb, som skal afdrages i kommende år på lån optaget til anskaffelse af disse aktiver. Den
årlige afskrivning sættes i disse tilfælde lig årets afdrag.
Anlægsaktiverne tilhørende serviceområde A omfatter følgende:
|
Afskrivningsperiode |
Bygninger |
N år |
Driftsmateriel |
Y år |
Inventar |
Z år |
Etc. |
Aktiver med en anskaffelsessum under Z tkr. udgiftsføres i anskaffelsesåret.
[Oplysningerne gives pr. serviceområde.]
For anlægsaktiver, der er anskaffet før fastlæggelse og opkrævning af affaldsgebyrer efter driftsøkonomiske principper og anvendelse af denne affaldsårsberetningsmodel skal det konkret vurderes for hvert
aktiv, hvorvidt der er sket opkrævning for anskaffelsesprisen fra affaldsproducenterne. Såfremt dette er tilfældet, er det vigtigt, at opkrævning ikke sker igen via indregning af afskrivninger. For visse aktiver
må den skønsmæssige, rekonstruerede kostpris ansættes til lig det beløb, som kommunen skal afdrage på et optaget lån til finansiering af et aktiv erhvervet før skæringsdagen for anvendelse af denne model.
”Hvile i sig selv”-perioden
Der kan overføres overskud eller underskud pr. serviceområde fra et regnskabsår til det næste. Regulering af forskellen sker via takstfastsættelse for de kommende regnskabsår. Det vil sige, at eksempelvis
underskud for 2003 opkræves i 2005 via takstregulering. Alternativt kan kommunen vælge at dele opkrævning mellem årene 2005 og 2006, såfremt ”hvile i sig selv”-perioden er fastlagt til fireårsperioden
2003 - 2006 begge inkl. Dog kan der ikke overføres over-/underskud til 2007. Over-/underskud for 2007 skal ske ved efterregulering af beløb opkrævet i 2006.
”Hvile i sig selv”-perioden
Forskellen mellem opkrævede affaldsgebyrer pr. serviceområde og de i regnskabsåret afholdte, samlede årsomkostninger udgør det overskuds- eller underskudsbeløb, der skal indgå som en reduktion eller
en forøgelse af de takster, der vedtages for det kommende regnskabsår 20xx (+ 2 år).
Kommunens ”hvile i sig selv”-periode omfatter (fx) regnskabsårene 20xx
(-1 år) til 20xx (+3 år).
Affaldsgebyrnøgletal
Affaldsgebyrnøgletal omfatter de obligatoriske informationer om sammenhæng mellem de samlede årsomkostninger og affaldsgenereringen.
Håndteringsomkostningerne i forhold til antal tons håndteret affald vises pr. serviceområde.
Behandlingsomkostninger pr. ton vises pr. serviceområde både som et samlet nøgletal og opdelt i omkostninger pr. ton til deponi, forbrænding og genanvendelse.
De kommunalforvaltningsmæssige omkostninger, afskrivninger, kapitalomkostninger og de samlede årsomkostninger vises endvidere pr. ton håndteret og behandlet affald.
4. Affaldsgebyrnøgletal
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Håndteringsårs- omkostninger pr. ton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Behandlingsårs- omkostninger pr. ton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De kommunalforvaltnings- mæssige omkostninger pr. ton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De samlede årsomkostninger pr. ton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fordelt på serviceområder |
'000 kr. |
I alt |
Dagrenovation |
|
|
|
|
|
|
|
Behandlingsårs- omkostninger pr. ton: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Specifikation |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deponiomkostninger pr. ton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forbrændings- omkostninger pr. ton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Genanvendelses- omkostninger pr. ton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Affaldsproducentnøgletal
Informationer om affaldsproducenter har til formål at give læseren af affaldsårsberetningen et indblik i kommunens typer af affaldsproducenter og deres volumen. Folketal, antal private husstande og antal
virksomheder opgøres som gennemsnit mellem primo og ultimo regnskabsåret.
Affaldsproducentnøgletal viser de i regnskabsåret opkrævede omkostninger pr. ton fra de forskellige typer af affaldsproducenter og dermed hvilken del af årets overskud/underskud, der tilhører
affaldsproducenterne.
5. Affaldsproducentnøgletal
Folketal* |
|
Antal private husstande* |
|
Parcelhelårsboliger |
|
Antal helårslejligheder |
|
Antal delårsboliger |
|
Antal virksomheder* |
|
Produktionsvirksomheder |
|
Handel |
|
Kontor og service |
|
* Gennemsnit af primo og ultimo antal i regnskabsåret
|
Samlede årsom- kostninger pr. ton |
Håndterings- omkostninger pr. ton |
Behandlings- omkostninger pr. ton |
Kommunal- forvaltnings- mæssige aktiviteter pr. ton |
Affaldsproducent |
Op- kræ- vet |
Overført overskud/ underskud |
Op- kræ- vet |
Overført overskud/ underskud |
Op- kræ- vet |
Overført overskud/ underskud |
Op- kræ- vet |
Overført overskud/ underskud |
Dagrenovation private husstande |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dagrenovation erhvervsvirksomheder |
|
|
|
|
|
|
|
|
Øvrigt affald private husstande |
|
|
|
|
|
|
|
|
Erhvervsaffald produktionsvirksomheder |
|
|
|
|
|
|
|
|
Erhvervsaffald handelsvirksomheder |
|
|
|
|
|
|
|
|
Erhvervsaffald kontor og service |
|
|
|
|
|
|
|
|
Miljø- og arbejdsmiljøoplysninger
Antal tons CO2 inkl. øvrige CO2 ækvivalente emissioner pr. ton km transporteret affald skal vise en væsentlig miljøeffekt af den mængde affald, som er håndteret under kommunens forvaltning.
Tilsvarende kan vises for behandling af affald.
Antal arbejdsulykker skal oplyses som det antal ulykker i værdikædens 3 led, som er sket i regnskabsåret, og som har medført fravær på mere end én dag ud over tilskadekomstdagen. Det tilhørende
sygefravær som følge af arbejdsulykker kan vælges oplyst.
Under afsnittet om særlige miljøforhold og særlige arbejdsmiljøforhold kan beskrives miljø- og arbejdsmiljøkrav til transportører og behandlere. Specifikke aktiviteter og/eller hensyntagen til miljø- og
arbejdsmiljøforhold kan oplistes, såfremt det vurderes, at disse har haft indflydelse på affaldsgebyrerne.
For de enkelte serviceområder kan yderligere forhold omtales. Der henvises som inspiration til miljø- og arbejdsmiljøchecklisten udgivet af xxx.
6. Miljø- og arbejdsmiljøoplysninger
Antal tons CO2 pr. transporteret tons km |
|
|
|
Antal arbejdsulykker i regnskabsåret |
|
|
En arbejdsulykke er en medarbejderhændelse, der har medført et fravær på mere end én dag ud over tilskadekomstdagen.
Særlige miljøforhold:
Særlige arbejdsmiljøforhold:
Realiserede mål i regnskabsåret
Under dette afsnit kan anføres en opfølgning på de mål, som er oplistet i serviceområdedeklarationen. Endvidere kan dette afsnit rumme yderligere information, som kommunen måtte ønske at offentliggøre
på affaldsområdet.
Yderligere information
Det anføres til hvem, på hvilket telefonnummer og til hvilken e-mailadresse man kan rette henvendelse til kommunen for rekvirering af yderligere information eller forespørgsler til denne affaldsårsberetning.
7. Realiserede mål i regnskabsåret mv.
8. Yderligere information
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.
|