Rapport fra Myndighedsudvalget

7. Miljømæssige konsekvenser

På kort sigt vurderes de miljømæssige konsekvenser af en ændret kompetencefordeling, således som et flertal i udvalget anbefaler, at være meget begrænsede. Det hænger sammen med, at miljøgodkendelses- og tilsynsarbejdet hovedsageligt vedrører allerede godkendte virksomheder, der er i drift, og som ikke nødvendigvis står overfor at skulle have en ny eller ændret godkendelse.

De mest komplicerede virksomheder overføres til staten, fordi de nødvendige og helt specielle kompetencer kan samles der, hvilket vurderes at være en miljømæssig fordel i såvel godkendelses- som tilsynsmæssig sammenhæng. Forslaget om udvidelse af call-in bestemmelsen i miljøbeskyttelsesloven kan ligeledes bidrage til, at der er sikkerhed for at de nødvendige kompetencer er til stede i forbindelse med godkendelse og tilsyn af en virksomhed.

Udvalget har ikke haft grundlag for at foretage en nærmere vurdering af de miljømæssige konsekvenser af overflytningen af godkendelses- og tilsynskompetencen fra amterne til kommunerne. Flertallet i udvalget finder, at den kommende kvalitetesstyringsordning kan bidrage til en sikring af kvaliteten i det kommunale godkendelses- og tilsynsarbejde.

Et mindretal i udvalget bestående af Danmarks Naturfredningsforening og Amtsrådsforeningen og finder, at i og med, at udvalget ikke har drøftet spørgsmålet om fordeling af amternes ressourcer, jf. nedenfor, har man ikke kunnet vurdere, om det er hensigtsmæssigt at uddelegere de mange virksomheder til kommunerne, herunder om det kan ske uden miljømæssige forringelser. Mindretallet mener ikke, at opsplitning af amternes nuværende faglige miljøer på 3 statslige centre og ca. 100 kommuner kan ske uden miljømæssige forringelser, ligesom man finder, at en kvalitetsstyringsordning ikke kan råde bod på manglende faglig kompetence.

 



Version 1.0 December 2004, © Miljøstyrelsen.