Pilotbenchmarking af miljøtilsynet

5 Godkendelser og tilladelser

5.1 Overordnede konklusioner og anbefalinger
5.2 Analyser af kommunernes besvarelser
5.3 Vurdering af målepunkt: sagsbehandlingstider

Sagsbehandlingstiden vedr. tilsynsadministrationernes afgørelser vedr. miljøgodkendelser og tilladelser har været en af de centrale parametre, som især industrien har ønsket at inddrage.

Målepunkt 7: Sagsbehandlingstiden fra ansøgningstidspunkt til sagen er fuldt oplyst.

Målepunkt 8: Sagsbehandlingstiden fra sagen er fuldt oplyst til sagen er blevet afgjort.

5.1 Overordnede konklusioner og anbefalinger

  • Generelt er der få besvarelser for kommunerne vedr. tidsforbruget i relation i sagsbehandlingen af godkendelser og tilladelser.
  • Tidsforbruget for de fire kommuner, der har svaret, ligger relativt stabilt på ca. 15-25 uger per sag. Tre ud af fire kommuner oplevede længere gennemsnitlig sagsbehandlingstid fra starten af sagen, til sagen blev fuldt oplyst, end fra sagen er fuldt oplyst til afgørelse i sagen.
  • Amterne oplyste markant flere sager end kommunerne, hvorfor dette datagrundlag vurderes at være bedre til at udregne den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
  • På trods af den lave besvarelsesprocent blandt kommunerne vurderes målepunktet til at være relevant, hvis der ønskes fokus på sagsbehandlingstider. Med et bedre datagrundlag – flere besvarelser – ville det i analysen være muligt at skelne mellem forskellige typer af godkendelser, virksomhedernes kategorisering og virksomhedens branche.

5.2 Analyser af kommunernes besvarelser

I spørgeskemaet blev der spurgt til tidsforbruget i forhold til kapitel 5 godkendelser og tilslutningstilladelser.

Relativt få kommuner har valgt at besvare spørgsmålene vedr. sagsbehandlingstiden for godkendelser og tilladelser i kommunerne. Derudover skal det bemærkes, at små kommuner kun behandler et lille antal godkendelser i løbet af et år. Dette ændres dog sandsynligvis på baggrund af kommunalreformen, hvor kommunerne bliver større og ansvarsområder flyttes.

I figur 15 nedenfor fremgår det, at der kun er mindre variation i sagsbehandlingstiden imellem de kommuner, der har besvaret spørgsmålet. For de fire kommunerne ligger den gennemsnitlige sagsbehandlingstid mellem 15-25 uger per godkendelse/ tilladelse. Det skal også bemærkes, at for tre kommuner (K1, K2, K3) er det gennemsnitlige tidsforløb fra ansøgningstidspunktet til sagen er fuldt oplyst mindre, end fra sagen er fuldt oplyst til afgørelsen. Den sidste del af sagsbehandlingsarbejdet er den del af arbejdet, hvor kommunerne har mest kontrol over tidsforbruget.

Figur 15: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid kommuner

Figur 15: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid kommuner

Amterne behandler generelt flere godkendelser, hvorfor datagrundlaget for disse vurderes til at være bedre end for kommunerne. Amterne havde dog ikke i deres besvarelser differentieret mellem de to tidsperioder, og som det fremgår af figuren nedenfor, ligger den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for amterne mellem 15 og 30 uger for de tre amter, der har besvaret spørgsmålet.

Figur 16: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid amter

Figur 16: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid amter

5.3 Vurdering af målepunkt: sagsbehandlingstider

På trods af den lave besvarelsesprocent blandt kommunerne vurderes målepunktet til at være relevant, hvis der ønskes fokus på nedbringelse af sagsbehandlingstider. Med et bedre datagrundlag – flere besvarelser – ville det i analysen være muligt at skelne mellem forskellige typer af godkendelser, virksomhedernes kategorisering og virksomhedens branche.

 



Version 1.0 Marts 2005, © Miljøstyrelsen.