Elbiler i Danmark

4 Miljø og energi

4.1 Den lokale miljøpåvirkning fra elbiler i bymiljøet
4.2 Elbilers energiforbrug
4.3 Elbiler og vedvarende energi

4.1 Den lokale miljøpåvirkning fra elbiler i bymiljøet

Luftforurening fra trafikken har i mange år været et alvorligt miljøproblem specielt i storbyområderne. Et af de væsentligste formål med at satse på elbiler, der i sig selv emissionsfri, har været at igangsætte en teknologisk udvikling, der på længere sigt effektivt vil kunne reducere luftforureningen fra trafikken i storbyerne.

Elbilen har samtidig et meget lavt støjniveau. Ved tæt trafik f.eks. i storbyernes centrale dele er motorstøjen fra bilerne den dominerende støjkilde. En større udbredelse af elbiler vil kunne give et væsentligt bidrag til reduktion af støjniveauet i sådanne områder. Ved højere hastigheder er dækstøjen fra bilerne dominerende.

4.2 Elbilers energiforbrug

Et andet formål med at satse på elbiler er at mindske transportsektorens næsten fuldstændige afhængighed af olieprodukter. El produceres på basis af mange forskellige energikilder og giver samtidig mulighed for en effektiv anvendelse af vedvarende energi i transportsektoren, f.eks. gennem elproduktion på basis af vandkraft, vind, sol eller biomasse. Ikke mindst udsigten til stærkt stigende oliepriser i takt med et øget forbrug generelt og specielt i store lande som Kina og Indien har øget interessen for at udvikle alternative energikilder til transportsektoren.

Dagens elbiler har ved bykørsel et energiforbrug, der ligger ca. 50% lavere end tilsvarende benzinbiler. Og elbiler har et betydeligt udviklingspotentiale i retning af mere energieffektiv teknologi.

Fremtidens danske elproduktion vil være kendetegnet ved stadigt mere effektive elværker med øget kraftvarmeandel, større fleksibilitet, bl.a. i form af øget anvendelse af naturgas og udnyttelse af vedvarende energi. Dette vil betyde væsentlige reduktioner i CO2-emissionerne pr. produceret enhed.

Samlet set vil en sideløbende forbedring af elbiler og elproduktion betyde

yderligere reduktioner i energiforbruget i forhold til benzin- og dieselbiler. Hertil kommer, at de løbende forbedringer i selve elproduktionen vil slå øjeblikkeligt igennem for alle elbilers vedkommende, mens bilernes gennemsnitlige levetid på ca. 15 år indebærer betydelige forsinkelser, før nye forbedringer i brændstofeffektiviteten slår igennem for hele bilparken.

De fleste undersøgelser viser, at elbilkørere næsten altid foretrækker at oplade bilerne om natten. Dette betyder at den nødvendige infrastruktur til opladning af bilen allerede eksisterer. Beregninger for Danmark har vist, at ved en andel af den samlede bilpark på 30% elbiler, vil dette kun betyde en forøgelse af det samlede elforbrug på ca. 3%. Dette indebærer, at den altovervejende del af det yderligere elforbrug til elbiler vil være en marginal belastning i lavlastperioden, og vil således i praksis kunne dækkes af den eksisterende elproduktionskapacitet.

Der vil for elforsyningen kunne opnås væsentlige fordele ved etablering af systemer til styring af starttidspunktet for opladning af elbilerne. Med økonomiske incitamenter og mulighed for tovejs kommunikation vil det være muligt at planlægge elproduktionen med de bedste kraftværksenheder, således at elektriciteten produceres til den laveste pris og med den mindste miljøbelastning.

Medens elbilen i sig selv er emissionsfri, afhænger det samlede energiforbrug og miljøbelastningen helt af produktionsformen for den anvendte elektricitet. For el produceret med f.eks. vandkraft eller vindmøller er der ingen emissioner, og ved elproduktion med fossile brændsler afhænger emissionerne af brændselstypen, og hvorvidt der produceres på kraftvarmeværker, hvor varmen kan udnyttes.

4.3 Elbiler og vedvarende energi

På længere sigt vil en større udbredelse af elbiler kunne spille positivt sammen med et elforsyningssystem baseret på en væsentlig andel af vedvarende energikilder. Elbiler kan derved blive et effektivt middel til at udbrede vedvarende energi i den danske transportsektor. De danske vindkraftressourcer er betydelige i forhold til elbehovet i transportsektoren. Ved en andel af bestanden af person- og varebiler på ca. 10 % vil det samlede elforbrug for energieffektive elbiler kunne dækkes af en vindkapacitet på ca. 100 MW, eller svarende til 1 års udbygning af vindmøllekapaciteten. Der vil kunne opnås fordele ved en parallel udbygning af vindmøllekapaciteten og elbilparken, idet elbilernes batterikapacitet vil kunne fungere som aftager af overskydende strøm fra vindmøllerne.

 



Version 1.0 Maj 2005, © Miljøstyrelsen.