Dialog om miljø og marketing i virksomheder

1 Bilag B - Interviewguide

Dato, tid og sted:

Navn på interviewee:

Evt. andre deltagere:

Formål med interview:
Baggrunden for dette interview er, at Miljøstyrelsen støtter et projekt med titlen

Samarbejdsmodeller til dialog om miljø og marketing i virksomheder

Det er derfor blevet besluttet at lave en række interviews I nogle udvalgte virksomheder. Denne Interview Guide er en del af en analyse af de krav der skal til for at opleve et bedre sammenspil imellem miljø og marketing.

Formålet med interviewet er at skabe et indblik i den medarbejders viden omkring emnet, samt bedre at forstå sammenhængen imellem den manglende succes der generelt hersker indenfor området.

Endvidere vil der også blive stillet nogle uddybende spørgsmål til den enkelte medarbejder med det formål at få indsamlet så megen viden til det videre analysearbejde som muligt.

Understreg, at der ikke vil blive direkte citeret.

1.1 Hvordan arbejder din virksomhed med den belyste problemstilling i dag

Tilstræb at få medarbejderen til at komme med egne holdninger, men fokusér på at få citater der understøtter modeludviklingsarbejdet ...

Hvis det ikke går uopfordret, kom da med et par forslag.

  • Hvilke tiltag har man succes med?
    •  
    •  
    •  
    •  
  • Hvorfor:
    •  
    •  
    •  
    •  
  • Hvilke tiltag har man ikke succes med?
    •  
    •  
    •  
    •  
  • Hvorfor:
    •  
    •  
    •  
    •  

1.2 Hvem der har taget initiativ til indsatsen?

Tilstræb at få medarbejderen til at komme med egne holdninger, men fokusér på at få citater der understøtter modeludviklingsarbejdet...

Hvis det ikke går uopfordret, kom da med et par forslag:
Forslag til uddybende spørgsmål kunne være

  1. Hvorfor tror du initiativet er kommet derfra?
  2. Er det naturligt at initiativet kommer derfra?
  3. Ville du kunne forestille dig andre der kunne tage initiativet?

1.3 Hvem der er involveret i dialog og samarbejde?

Tilstræb at få medarbejderen til at komme med egne ord beskriver hvem der er involveret.

Hvis det ikke går uopfordret, kom da med et par forslag.

Spørgeskema

1.4 Hvilke barrierer virksomheden har konstateret ved de forsøg, der er gjort

Tilstræb at få medarbejderen til at komme med egne holdninger, men fokusér på at få citater der understøtter modeludviklingsarbejdet...

Hvis det ikke går uopfordret, kom da med et par forslag.

  • Hvilke interne barrierer har du/I mødt?
    •  
    •  
    •  
    •  
  • Hvorfor:
    •  
    •  
    •  
    •  
  • Hvilke eksterne barrierer har du/I mødt?
    •  
    •  
    •  
    •  
  • Hvorfor:

1.5 Hvad har din virksomhed fået ud af indsatsen

Tilstræb at få medarbejderen til at komme med egne holdninger, men fokusér på at få citater der understøtter modeludviklingsarbejdet ...

Hvis det ikke går uopfordret, kom da med et par forslag.

  • Hvilke direkte økonomiske fordele har I opnået?
    • Mersalg
    • Besparelser
    • Kapitalnedbringelse
    • Hvorfor:
  • Hvilke inddirekte økonomiske fordele har I opnået?
    • Brand
    • PR
    • Medarbejdere
    •  
  • Hvorfor:
  • Hvilke andre fordele har I opnået?
    • Stolthed
    • Lokalt engagement
    •  
    •  
  • Hvorfor:
    •  
    •  

1.6 Hvordan virksomhedens organisation er indrettet for at understøtte denne udvikling

Tilstræb at få medarbejderen til at komme med egne holdninger, men fokusér på at få citater der understøtter modeludviklingsarbejdet ...

Hvis det ikke går uopfordret, kom da med et par forslag.

  • Hvordan har I organiseret Jer omkring dette/disse initiativ(er)?
    • Projektorienteret
    • Matrixorganisation
    • Taskforce
    •  
  • Hvorfor:
    •  
    •  

1.7 Forbedringsforslag og referat af øvrige emner dækket i interview

  • Spørg efter medarbejderens hypoteser om problemstillinger og forslag til forbedringer af disse
  • Spørg efter forslag til besparelses- og rationaliseringsmuligheder
  • Spørg efter medarbejderens hypoteser om nye tilgange til forbedringer
  • Referer andre emner omhandlet i samtalen

Sig tak for medarbejderens tid og ønsk ham/hende en fortsat god dag

 



Version 1.0 Maj 2005, © Miljøstyrelsen.