Dialog om miljø og marketing i virksomheder

1 Forord

1.1 Formål
1.2 Projektgruppen
1.3 Følgegruppe

1.1 Formål

Formålet med dette projekt har været at analysere barrierer og muligheder for at anvende miljø som salgsargument. I den forbindelse er der foretaget en litteraturanalyse samt en interviewrunde. Interviewrunden har omfattet virksomheder med salg til såvel private som professionelle samt virksomheder, der fungerer som underleverandører i en produktkæde.

På baggrund af analysen er der udviklet 5 værktøjer til hjælp for virksomhedernes salgsarbejde (værktøj 1-5). Analysedelen af projektet viste, at der var 5 meget forskellige typer af barrierer og muligheder. De 5 værktøjer retter sig derfor mod disse forskellige behov.

De 5 værktøjer er efterfølgende afprøvet på en række virksomheder. Erfaringerne fra denne afprøvning indgår i rapporten.

1.2 Projektgruppen

Projektet er gennemført i perioden 1/1 2004 – 31/10 2004 med tilskud fra Miljøstyrelsen. Projektet er gennemført som et samarbejde imellem fire virksomheder:

Brandy
Kontakt: Christian Brylle, tlf. 33 32 08 07,
www.brandy.dk, cb@brandy.dk

ECO House
Kontakt: Dorte kardel, tlf. 20 99 35 14,
www.ecohouse.dk, kardel@post12.tele.dk

Miljøpartner
Kontakt: Mette Pedersen, tlf. 63 61 02 22,
www.miljoepartner.dk, mette@miljoepartner.dk

Rix Management
Kontakt: Peter Rix, tlf. 39 96 06 60,
www.rixman.dk, peter@rixman.dk

1.3 Følgegruppe

Der har til projektet været tilknyttet en følgegruppe bestående af:

  • Mariane Hounum, Miljøstyrelsen (formand for følgegruppen)
  • Tina Sternest, Dansk Industri
  • Nils Thorup, Grundfos
  • Niels Sørensen, LO
  • Annette Kromann, DNV
  • Bo Gjetting, Center for Ledelse
  • Klaus R. S. Steensen, HTS
  • Kirsten Schmidt, DK-teknik

 



Version 1.0 Maj 2005, © Miljøstyrelsen.