Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2004

4 Kampagner i 2004

4.1 Kampagner i 2004

Kemikalieinspektionen har i 2004 iværksat 6 kampagner og videreført 2 kampagner fra 2003 indenfor følgende områder:

Tabel 4: Kampagner 2004

Bekendtgørelsesområde Kampagne
Bekæmpelsesmidler - Kontrolanalyser af aktivstoffer i bekæmpelsesmidler
- Kontrol med forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd
- Kontrolanalyser af mikrobiologiske bekæmpelsesmidler
- Kontrol med ulovlige bekæmpelsesmidler hos granplantageejere
Klassificering og mærkning
- Fortsættelse af kontrol med mærkning af tekstilvaskemidler
Anvendelsesbegrænsning
- Kontrol med bundmaling
Kosmetik
- Fortsættelse af kontrol med sæber og cremer for indhold af kviksølvjodid og hydroquinon
Legetøj
- Kontrolanalyser af phthalater i
PVC-badeudstyr til børn

4.1.1 Kontrolanalyser af aktivstoffer i bekæmpelsesmidler

Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler, der på Danmarks Miljøundersøgelser analyseres for overensstemmelse med det deklarerede indhold af aktivstof, det vil sige tolerancetærsklen anført i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler, § 11.

I 2004 blev der foretaget analyser af produkter indeholdende aktivstofferne: bentazon, coumatetralyl, dicamba, dichlorprop-P, foramsulfuron, hymexazol, imidacloprid, iodosulfuron-methyl, MCPA, mechlorprop-P, mercaptodimethur, rimsulfuron og triasulfuron.

Alle de indsamlede produkter blev derudover analyseret for indhold af octylphenol og nonylphenol.

Der blev i forbindelse med undersøgelsen foretaget analyser af 26 produkter. I to tilfælde viste analysen et indhold af aktivstof, der ikke var i overensstemmelse med de accepterede tolerancer. I begge tilfælde viste de for højt indhold. I ét tilfælde blev der fundet nonylphenol, dog kun i mindre mængde.

Resultaterne af undersøgelsen udgives i en rapport, jf. listen over referencer, bilag B, (3).

Sagsbehandlingen af overtrædelserne er endnu ikke afsluttet.

4.1.2 Kontrol med forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd

Kemikalieinspektionen foretog i 2004 tilsynsbesøg hos 113 landmænd. Formålet var hovedsageligt at kontrollere, om der blev opbevaret ulovlige bekæmpelsesmidler.

Ulovlige midler kan være produkter, der ikke er godkendt - hvilket typisk indebærer, at de er ulovligt importeret - eller de kan være forbudt i henhold til bekendtgørelsen herom.

Resultatet af kontrollen viste, at 11 landmænd var i besiddelse af forbudte bekæmpelsesmidler. Der var tale om rester af tidligere godkendte midler, som ikke var bortskaffet. Sagerne blev afsluttet med påbud til de ansvarlige om at bortskaffe midlerne på lovlig vis og indsende dokumentation herfor til Miljøstyrelsen.

Hos en landmand blev der opbevaret et ulovligt importeret bekæmpelsesmiddel. Landmanden blev meldt til politiet og sagen blev afsluttet med en bøde.

4.1.3 Kontrolanalyser af mikrobiologiske bekæmpelsesmidler

Miljøstyrelsen anmodede i 2004 Danmarks Miljøundersøgelser om at foretage en kontrolanalyse af samtlige mikrobiologiske plantebeskyttelsesmidler på det danske marked. Der blev foretaget kontrolanalyser af 13 midler.

Produkterne blev kontrolleret med hensyn til kvantitet og identitet af den aktive mikroorganisme (arts niveau), og endelig blev indholdet af kontaminerende mikroorganismer detekteret og kvantificeret. En sådan kontrol er den første af sin art i EU.

I syv produkter var der et signifikant lavere antal mikroorganismer end specificeret på etiketterne. Der er i EU ikke fastsat acceptable tolerancer, men Miljøstyrelsen vurderer at alle syv produkter lå uden for en acceptabel tolerance. Den anvendte og andre tilgængelige metoder er dog forbundet med en vis usikkerhed.

Tre produkter var forurenet med andre mikroorganismer. Dette vil blive undersøgt nærmere. Miljøstyrelsen vurderer, at niveauet er uacceptabelt højt.

Miljøstyrelsen og de involverede firmaet følger op på alle de uoverensstemmelser kontrolanalysen påviste. Resultaterne af undersøgelsen udgives i en rapport , jf. listen over referencer (bilag B), (4).

4.1.4 Kontrol med ulovlige bekæmpelsesmidler hos granplantageejere

Formålet med kampagnen var at kontrollere for ulovligt importerede midler. I alt 44 granplantageejere blev besøgt, 31 på Sjælland, 11 på Fyn og to i Jylland. Der blev ikke fundet ulovligt importerede midler. Seks granplantageejere fik påbud om bortskaffelse af forbudte bekæmpelsesmidler. De fulgte påbuddene midlerne er nu bortskaffede.

Kampagnen fortsætter i 2005, hvor Kemikalieinspektionen i samarbejde med en række kommuner gennemfører tilsyn, herunder udtagning af jordprøver til analyse.

4.1.5 Fortsættelse af kontrol med mærkning af tekstilvaskemidler

Kampagnen er en fortsættelse af den nordiske kampagne om klassificering og mærkning af tekstilvaskemidler, der startede i 2003. Kemikalieinspektionen besøgte 13 virksomheder og kontrollerede klassificeringen og mærkningen af 63 produkter, hvilket svarer til 44 % af de produkter, som virksomhederne markedsfører på det danske marked.

Det viste sig, at flertallet i branchen anvendte de såkaldte AISE-guidelines, der bl.a. foreskriver anvendelse af to test Low Volume Eye Test og Human Patch Test, der ikke er internationalt anerkendte testmetoder.

Da Miljøstyrelsen ikke accepterer anvendelsen af disse testmetoder, vurderede Miljøstyrelsen, at 43 af produkterne ikke var klassificeret og mærket korrekt (svarende til 68 % af produkterne). I starten af 2004 påbød Kemikalieinspektionen derfor seks af virksomhederne, at de skulle lovliggøre deres produkter inden 1. august 2004.

Da der er uenighed om fortolkningen af reglerne, lagde Brancheforeningen SPT og tre af de største virksomheder på området sag an mod Miljøstyrelsen, for at få prøvet lovligheden af det udstedte påbud. I forbindelse med retssagen om lovligheden af det nedlagte påbud, blev Østre Landsret anmodet om at træffe bestemmelse om, der skulle tillægges sagsanlægget opsættende virkning, således at produkterne først skulle mærkes, når der var afsagt endelig dom i sagen. Sagsøgers anmodning om at tillægge sagsanlægget opsættende virkning blev mundtligt forhandlet og blev ikke taget til følge i Landsretten.

Kendelsen medførte, at de omhandlede tekstilvaskemidler blev faremærket pr. 1. august 2004, mens selve retssagen endnu ikke er afgjort.

Resultaterne af undersøgelsen udgives i en rapport , jf. listen over referencer (bilag B), (2).

Kendelse afsagt af Østre Landsret den 4. juni 2004

2. afd. nr. B-643-4

Sagsøger nedlagde anmodning om, at sagsanlægget tillagdes opsættende virkning, fordi domstolene har en ulovhjemlet adgang til undtagelsesvis at tilægge en administrativ afgørelse opsættende virkning. Årsagen til anmodningen var at der var rejst rimelig tvivl om påbuddets lovlighed, at det ville betyde en betydeligt økonomisk tab

( ca. 2 mio. for alle virksomhederne) for virksomhederne at efterkomme påbuddene, at en mærkning ville medføre uoprettelig skade for forbrugernes tillid til faremærkningen, og at produkternes mærkning gennem en årrække har været uændret og ikke har udgjort en fare for forbrugerne.

Sagsøgte (Miljøstyrelsen v/ Kammeradvokaten) gjorde gældende, at sagsøgers begæring om opsættende virkning ikke tages til følge, da betingelserne herfor ikke var opfyldt. Sagsøger havde ikke sandsynliggjort berettigelsen af den nedlagte påstand, at opsættende virkning udfra økonomiske hensyn kun gives, hvis virksomhedernes eksistensgrundlag bringes i fare, at hensynet til den offentlige sundhed vægtes højere end virksomhedernes økonomi, og at en del af virksomhedernes konkurrenter overholder gældende regler om faremærkning.

Landsretten bemærkede, at selskabernes interesse i ikke at opfylde påbuddene ikke kunne opveje sagsøgtes interesse i, at påbuddenes opfyldelse ikke udsættes.

Landsretten bestemte, at sagsøgers anmodning om opsættende virkning ikke tages til følge.

4.1.6 Kontrol med bundmaling

I efteråret 2003 trådte nye regler om bundmaling til fritidsbåde i kraft. Reglerne fastsætter nye grænseværdier for frigivelse af kobber til vandmiljøet. Frigivelsen skal være mindre end 200 μg Cu/cm2 efter de første 14 dage og mindre end 350 μg Cu/cm2 til og med dag 30, jf. § 5 i bekendtgørelsen.

For at sikre at samtlige produkter på markedet overholder de nye krav til frigivelse af kobber, bad Miljøstyrelsen i efteråret 2004 producenter og importører af bundmaling om at fremsende fyldestgørende dokumentation for at bundmalinger på det danske marked overholder kravene for frigivelse af kobber. Der blev sendt brev til syv producenter/ importører.

Tre producenter/importører dokumenterede, at de overholder krav til frigivelse af kobber. To producenter/importører dokumenterer, at der ikke er kobber i bundmalingen. To producenter/importører dokumenterer, at de ikke markedsfører bundmaling til fritidsbåde på det danske marked.

4.1.7 Fortsættelse af kontrol med sæber og cremer for indhold af kviksølvjodid og hydroquinon

Kviksølvjodid og hydroquinon er ikke tilladte i kosmetiske produkter. I 2000 undersøgte Kemikalieinspektionen på baggrund af en notifikation fra Sverige, om der blev solgt kviksølvholdige sæber i butikker, som typisk henvender sig til kunder med afrikansk baggrund. Sæber med kviksølvjodid bruges til at blege huden med. Da der dengang på trods af en aktiv informationsinsats i samarbejde med IND-Sams Health Information Centre blev fundet kviksølvholdige sæber, besluttede Kemikalieinspektionen i 2003 at gentage kontrollen og samtidig udvide den med en kontrol af hydroquinonholdige cremer og sæber.

Kemikalieinspektionen informerede via brev en række butiksindehavere i København og Århus om de ulovlige produkter. I løbet af 2003 og 2004 blev 20 butikker besøgt. Kemikalieinspektionen fandt under besøg i 13 af butikkerne 85 hydroquinonholdige cremer/sæber og 1 sæbe med indhold af kviksølvjodid. En del af mærkerne blev solgt i flere butikker.

Butiksindehaverne modtog indskærpelser om forbuddene.

De butikker, hvor der var fundet ulovlige produkter, blev genbesøgt. I en enkelt butik blev der igen fundet hydroquinonholdige produkter. Ejeren af butikken fik påbud om at ophøre med salget.

Kemikalieinspektionen har efterfølgende overfor EU notificeret 41 mærker af hydroquinonholdige sæber og cremer.

Kemikalieinspektionen konstaterede, at der i nogle af butikkerne blev solgt lægemidler. Kemikalieinspektionen har orienteret Lægemiddelstyrelsen om dette.

ToldSkat i København og Århus har efterfølgende indberettet en del forsendelser mistænkt for indhold af hydroquinonholdige cremer/sæber.

4.1.8 Kontrol af phthalater i PVC-badeudstyr til børn

Phthalater i legetøj og småbørnsartikler til børn under tre år er ikke tilladt. Pr. 1. januar 2004 blev oppusteligt badeudstyr, der hidtil havde været undtaget, omfattet af forbuddet.

I perioden 28. april til 28. maj 2004 besøgte Kemikalieinspektionen 27 butikker/butikskæder for at udtage prøver af baderinge, badebassiner og svømmevinger til analyse for indhold af phthalater. Yderligere seks netbutikkers hjemmesider blev besøgt. Der blev udtaget 22 produkter som kunne mistænkes for at indeholde phthalater. Produkterne blev forsommeren 2004 analyseret hos Eurofins Danmark A/S. 11 af produkterne indeholdt mere end de tilladte 0,05 vægtprocent phthalater

De ulovlige produkter var ni sæt badevinger, en badering og en babybadevest. Samtlige forhandlere har trukket produkterne tilbage. Samtlige 11 forhandlere er blevet politianmeldt . Foreløbig fire forhandlere har vedtaget et bødeforlæg på 10.000 kr.

4.2 Håndhævelse i forbindelse med kampagner

De gennemførte kontrolkampagner gav anledning til en

række sager om overtrædelse af kemikalielovgivningen.

Tabel 5: Sager i forbindelse med kampagner 2004, fordelt efter afslutningsform.

Afslutningsform/kampagne Ej overtrædelse Vejledning/indskærpelse Påbud/ forbud Anden afslutning* Uafsluttet
Kontrolanalyser af aktivstoffer i bekæmpelsesmidler          
Kontrol med forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd 102 - 11 - -
Kontrolanalyser af mikrobiologiske bekæmpelsesmidler 6 - - 7  
Kontrol med ulovlige bekæmpelsesmidler hos granplantageeejere 38 - 6 - -
Fortsættelse af kontrol med mærkning af tekstilvaskemidler - - 6 - -
Kontrol med bundmaling 5 - - 2*** -
Fortsættelse af kontrol med sæber og cremer for indhold af kviksølvjodid og hydroquinon 7 13 1 - -
Kontrolanalyser af phthalater i PVC-badeudstyr til børn 11 - - 11** 0

*)Kan f.eks. være frivillig tilbagetrækning af produkt eller ændring af produktets sammensætning.

**) politianmeldt. Sagerne er beskrevet særskilt i kapitel 9

***) markedsfører ikke omhandlede bundmaling

Der er udstedt 24 påbud/forbud i forbindelse med de syv kampagner, der er afsluttet. Én kampagne er endnu ikke afsluttet.

Kemikalieinspektionen vil i nødvendigt omfang følge op på de sager, hvor der er udstedt påbud/forbud, for at se om afgørelserne efterkommes.

 



Version 1.0 Maj 2005, © Miljøstyrelsen.