Integreret miljø- og energiledelse

2 Konvolutfabrikken Danmark A/S

Denne beskrivelse er udarbejdet af Rikke Westergaard, Teknologisk Institut i samarbejde med virksomheden.

2.1 Virksomheden og dens produktion

1.1 Virksomhedens navn Konvolutfabrikken Danmark
Adresse Buddingevej 306,
2860 Søborg
Kontaktperson Martin Kielsgaard
1.2 Virksomhedens størrelse 121 ansatte, heraf er:
- ca. 70 funktionærer
- ca. 40-50 timelønnet.
  Omsætningen er 212.601 mio. kr. i år 2002 for National (koncernen).
Omsætningen for Konvolutfabrikken Danmark er 135 mio. kr. for 2002.
. Konvolutfabrikken Danmark er en del af holdingselskabet National (Danmark). Nationals aktiviteter er koncentreret om tre forretningsområder:
Lettershop – aktiviteter (Lettershopgruppen)
Konvolutter og konvoluttryk (Konvolutfabrikken Danmark)
Grafiske løsninger – tryksager og blanketter (WJ Christensen).
1.3 Produkter Produkter:

Konvolutfabrikkens primære produkt er fremstilling af standard og specialkonvolutter. Udvalget er større end 200 varianter inden for konvolutter og postemballager. Fabrikken arbejder primært med svanemærket papir f.eks. Postillon, Freja, Saga og Cylus. Desuden produceres Tri-pak og bobleposer

Markedet:

Virksomhedens marked er primært det danske markedet. Markedsandelen anslås til 35%, hvilket svarer til at virksomheden betjener ca. 2000 kunder.
1.4 Væsentlige miljøpåvirkninger De væsentligste miljøforhold er:

Produktion af konvolutter:

•Produktion af konvolutter på ark- og rullemaskiner
•Afvaskning af trykfarve
•Afvaskning af lim og latex
•Opbevaring, håndtering og bortskaffelse af affald
•Transport af råvarer og færdigvarer

Trykkerier:

•Fremkaldelse af film
•Fremkaldelse af plader
•Produktion af trykte konvolutter
•Afvaskning af trykfarver
•Opbevaring, håndtering og bortskaffelse af affald
•Transport af råvarer og færdigvarer
1.5 Miljøgodkendelse Virksomheden er ikke en listevirksomhed, men en anmeldelsespligtig virksomhed. Ændringer i produktionen og udledning af spildevand skal godkendes af kommunen.
1.6 Miljøledelse Certificeret efter ISO 14001. Har været certificeret i 3 år
Arbejder efter ISO 9001, men er ikke certificeret.
1.7 Energiledelse Energiledelse er indbygget i miljøledelsessystemet. Der findes ikke et separat energiledelsessystem.

2.2 Det aktuelle (integrerede system)

2.1 Systemets omfang Miljøledelsessystemet dækker hele konvolutfabrikken. Systemet omfatter primært miljø. I begrebet miljø indgår energiområdet. Elementer fra arbejdsmiljø indgår ligeledes i systemet.
2.2 Politik Virksomheden har en fælles politik inden for miljø-, arbejdsmiljø- og kvalitetsområdet.

Miljø-, arbejdsmiljø- og kvalitetspolitik

Konvolutfabrikken Danmark A/S er et privat dansk ejet selskab i koncernen National Industri A/S. Virksomheden producerer, trykker og markedsfører konvolutter.

Det er Konvolutfabrikken Danmarks politik at arbejde i overensstemmelse med alle gældende love, regulativer og interne regler indenfor miljø og arbejdsmiljø. Det er vores politik, at vi vil arbejde aktivt for løbende at forbedre vores miljø- og arbejdsmiljøindsats ved at opstille mål, som rækker længere end overholdelse af miljø og arbejdsmiljølovgivningen, for derigennem at kunne fremstå som en innovativ kompetent og attraktiv samarbejdspartner.

Det er vores miljø-, arbejdsmiljø- og kvalitetspolitik at imødekomme vores interessenters krav og forventninger ikke blot til produkterne, men til alle områder, hvor konvolutfabrikken har en væsentlig påvirkning og indflydelse.

Vi vil hele tiden følge nøje med i nye og bedre teknologier samt i markedsudviklingen for derved at forsøge at være på forkant med udviklingen i alle faser til gavn for både vore kunder, miljøet og os selv.

Opretholdelse af vores ledelsessystemer skal garantere, at der etableres præcise målsætninger, der gør os i stand til at implementere, gennemføre og kontrollere vores løbende forbedringer.

Konvolutfabrikken Danmark skal sikre et trygt arbejdsmiljø for sine ansatte, skabe den rette miljøprofil overfor sine interessenter og samtidig opfylde kundernes krav med et fejlfrit produkt til den aftalte tid.
2.3 Formål med systemet De vigtigste argumenter er følgende:

- Øge konkurrencedygtigheden

- Øge markedsandelen

- Opnå driftsbesparelser

- Øge miljøbevidsthed i virksomheden

- Sikre at miljø indgår i virksomhedens image
2.4 Organisation og ansvar
Organisation og ansvar
  Konvolutfabrikken Danmark har beskrevet ansvar og beføjelser i deres håndbog. Nedenfor er de væsentlige ansvar og beføjelser gengivet.

Direktøren

Direktøren har det overordnede ansvar for at udvikle og tilpasse organisationen og at sikre, at de nødvendige personalemæssige og udstyrsmæssige ressourcer er til stede således, at de besluttede miljøaktiviteter kan gennemføres på tilfredsstillende vis.

Det er direktørens opgave løbende at overvåge, at de valgte produktionsprocesser er tilstrækkeligt verificerede, således at de besluttede miljømål kan opnås.

Salgsdirektøren

Salgsdirektøren er over for ledelsen ansvarlig for, at virksomhedens produkter og øvrige ydelser markedsføres i overensstemmelse med virksomhedens miljøpolitik.

I sin egenskab af chef for marketing er det tillige hans/hendes ansvar, at markedsføringen af produkterne ikke er af en sådan karakter, at kunderne bibringes urealistiske forestillinger om produktets egenskaber og pålidelighed.

I sin egenskab af chef for marketing er det tillige hans/hendes opgave at medvirke til, at relevante tilbagemeldinger fra markedet tilflyder den øvrige ledelse.

Produktionschefen

Produktionschefen er over for ledelsen ansvarlig for, at virksomhedens konvolutproduktion sker i overensstemmelse med virksomhedens miljøpolitik.

Produktionschefen er ansvarlig for at sikre, at den nødvendige produktionskapacitet er til stede, således at produktionen udføres under hensynstagen til myndighedernes krav.

Direktørerne for trykkerierne

Direktørerne for trykkerierne er over for ledelsen ansvarlige for, at virksomhedens produkt af off-settryk sker i overensstemmelse med virksomhedens miljøpolitik.

Direktørerne er ansvarlige for at sikre, at den nødvendige produktionskapacitet er til stede, således at produktionen udføres under hensynstagen til myndigheders krav.

Miljø- og kvalitetschef

Miljø- og kvalitetschefen er over for ledelsen ansvarlig for, at virksomhedens miljøledelsessystem er i overensstemmelse med virksomhedens miljøpolitik samt overholder kravene i DS/EN ISO 14001:1996, Vedkommende har opfølgnings- og rapporteringspligt over for den øvrige ledelse. Miljø- og kvalitetschefen referer til direktøren.

Miljø- og kvalitetschefen har beføjelser til at holde leverancer tilbage, hvis disse skønnes behæftet med fejl, sådanne afgørelser kan kun omstødes af direktøren.

I sin egenskab af Miljø- og kvalitetschef er det hans/hendes opgave på baggrund af interne audit, statistisk materiale samt tilbagemeldinger fra kunder løbende at overvåge, hvorvidt miljøledelsesaktiviteterne fungerer efter hensigten.

Endvidere er der i håndbogen beskrevet ansvar og beføjelser for:
•Operatører og
•Ledelsens repræsentant
2.5 Løbende forbedringer Forslag indsamles fra:

- kundehenvendelser,

- sælgere (dialog med kunder),

- indkøbere,

- afvigelsesrapportering (medarbejdere),

- ugentlige produktionsmøder.

Alt foregår i en meget åben dialog.

Prioritering foretages ved vurdering af indkomne forslag, udfra lovkrav, miljø-, kvalitets- og arbejdsmiljømæssige gevinster samt økonomiske udgifter forbundet hermed.


2.3 Integrationsprocessen

3.1 Hvem initierede det første system? Miljø og Energi blev gennemført samtidig af ledelsen.

Det gjorde ledelsen.
3.2 Ressourceforbruget ved indførelse af det første system Følgende er et overslag over ressourceforbruget ved indførelse af miljøledelse i virksomheden:

Udarbejdelse:

- Miljøchef ca. 420.000 kr.

- Medarbejder ca. 100.000 kr.

Undervisning á 4 timer:

- 50 funktionærer ca. 28.000 kr.

- 40 timelønnede ca. 19.000 kr.

I alt ca. 560.000 kr.

Desuden fik virksomheden tilskud fra den grønne jobpulje på ca. 250.000 kr.

Processen tog ca. 1 år.
3.3 Hvad var de direkte/indirekte gevinster ved indførelse af det første system Følgende direkte/indirekte gevinster er opnået ved indførelse af miljøledelse, hvor energi er indbygget:
•Der er i samme periode registreret en gennemsnitlig salgsforøgelse på ca. 5-10%, - effekt kan dog ikke måles som en direkte årsag til indførelse af miljø- og energiledelse.
•Miljøarbejdet har gjort at holdningen i firmaet er blevet lidt mere positiv.
•Sortering af papir (ca. 400.000 kr. pr. år.)
•Spritfarver udskiftet med vand, hvilket har medført at de miljø- og arbejdsmiljømæssige forhold er forbedret og kvalitetsniveauet hævet.
•Indførte energitiltag har medført besparelser på 50.000 kr./år.
•Endvidere er der opnået energibesparelser ved ændringen af holdninger vedr. energiforbrug på ca. 1%.
•Reduceret gasforbrug i form af anvendelse af overskudsvarme og effektivisering af styringen. Reduktionen er på ca. 20% svarende til ca. 48.000 kr./år
3.4 Hvem initierede implementering af det andet system? Miljø- og energi blev indført samtidig
3.5 Er dette 2. system integreret i det første system. Se under første system
3.6 Hvad var ressourceforbruget ved indførelse af det 2. system Se under første system
3.7 Gevinster ved etablering af det integrerede system Se under første system

2.4 Fordele ved det opnåede integrerede system

4.1 Administrative fordele Konvolutfabrikkens systemer har hele tiden været integreret.

Kvalitets- og miljøchefen mener, at det er en klar fordel at integrere systemerne. Besparelser inden for vedligeholdelse af systemet kan opnås, idet det oftest er den samme person, der administrer systemerne. Endvidere er der mange sammenfaldende procedurer, hvilket med fordel kan sammenlægges.

Rapportering kan endvidere lettes betydeligt, idet der ikke skal foretages to rapporteringer med kun en. Endvidere kan resultaterne lettere sammenholdes.

Medarbejderne har også lettere ved at håndtere et system frem for to.

Afslutningsvis skal det bemærkes, at virksomheden har haft gode erfaringer med at lægge systemet på intranettet.
4.2 Konkrete forbedringer Der er opnået betydelige besparelser, se direkte/indirekte gevinster, - punkt 3.3.
4.3 Øvrige forbedringer Ingen bemærkninger

2.5 Kommunikationsformer

5.1 Er der sket ændringer ? Systemerne har hele tiden været integreret. Kvalitets- og miljøchefen mener, at det er lettere at kommunikere om miljø og energi, hvis der foreligger et system, idet systemet sikrer en struktureret miljø- og energiindsats.
5.2 Hvad har det betydet? Der er skabt åbenhed omkring miljø og energi. Punkterne er optaget på driftsmødet.
5.3 Har der været en efterspørgsel på oplysninger om miljø og energi? Forespørgsler kommer primært fra offentlige kunder, der ønsker oplysninger om miljø- og energi.

Virksomheden rapporterer endvidere til kommunen, og staten (statistik).
5.4 Andet  

2.6 Økonomiske konsekvenser

6.1 Konsekvenser internt - Der er opnået driftsbesparelser på over ½ mio. kr. pr. år
6.2 Konsekvenser eksternt Der er ingen.
6.3 Markedsfordele? Der er i samme periode registreret en gennemsnitlig salgsforøgelse på ca. 5-10%, - effekt kan dog ikke måles som en direkte årsag til indførelse af miljø- og energiledelse.

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.