Integreret miljø- og energiledelse

7 Arvid Nielsson

Denne beskrivelse er udarbejdet af Svend Erik Brødsgaard, Enervison og Hans Andersen, Teknologisk Institut i samarbejde med virksomheden.

7.1 Virksomheden og dens produktion

1.1Virksomhedens navn Arvid Nilsson A/S
Adresse Lysbjergvej 10, 6500 Vojens, tlf. 73107320

www.Arvidnilsson.com
Kontaktperson Morten Frydendall

Kvalitets- og miljøchef
1.2 Virksomhedens størrelse Nøgletal 2001:

Antal medarbejdere : - funktionærer 60

- timelønnede 20

Omsætning i mio. kr.: 200 mio.

Arvid Nilsson Danmark A/S er en del af koncernen Arvid Nilsson Gruppen der omfatter en række virksomheder i hele skandinavien. Virksomhederne leverer produkter inden for befæstelse til såvel maskinindustri, byggeindustri, offshore som vindmøllelindustri. Arvid Nilsson har en markedsandel på 25-30% i Danmark.

Arvid Nilsson koncernen indførte kvalitetssikring i henhold til ISO 9002 i 1995 og blev certificeret samme år.

Indførsel af energi- og miljøledelse kom som en naturlig forlængelse af det allerede implementerede kvalitetsledelsessystem.

I 1999 blev virksomheden certificeret i henhold til ISO 14001.

Aftalen er i stand med Morten Frydendall, der er ansvarlig for kvalitet og miljø i virksomhedens danske afdelinger.
1.3 Produkter Arvid Nilsson A/S fremstiller og sælger stålbolte, skruer, møtrikker etc. til industri og produktionsvirksomheder med andre ord alle typer af befæstning.

Produkterne sælges under såvel eget navn som under de virksomheders navne for hvem man er underleverandør til.

Fra virksomheden i Hammelev – som denne beskrivelse tager udgangspunkt i – leveres der produkter til hele verdensmarkedet.

Produkterne købes fra underleverandører over hele verden og pakkes for salg i egen og andres emballage.

Uddrag fra virksomhedens vision :

Vi koncentrerer os om befæstelseselementer og – teknik, fordi det er her, vi har vor grundkompetence. Men vor vision begrænser os ikke – vi udvider betydningen af begrebet. Således skal vi i fremtiden videreudvikle dette område og tage andre typer befæstelseselementer ind i vort sortiment. Vi skal også tilbyde den bedste rådgivning vedrørende befæstelsesteknik.
1.4 Væsentlige miljøforhold Virksomhedens væsentligste miljøforhold kan listes til :

- Forbrug af ressourcer (energi, råvarer og hjælpestoffer)

- Affald (genbrug, forbrænding, deponering, farligt affald)

- Metalhydroxider til deponi

- Spildevand

- Olieaffald til genanvendelse

- Fejlproduktion, øget forbrug af energi og råvare samt affald

Arvid Nilsson A/S forbrug af energi er specielt i forbindelse med overfladebehandlingen i form af el til produktionsudstyr, ventilation m.v.

Virksomheden er beliggende i et industriområde der grænser op til en motorvej. Der er således ikke særligt skærpede krav vedr. støjgrænser fra transport og ventilationsanlæg.

Virksomheden er kategoriseret som en særligt forurenede eller energi tung virksomhed, hvilket skyldes anvendelsen af kemikalier, der indeholder hexavalent chrom.
1.5 Miljøgodkendelse Vojens kommune er tilsyns myndighed for virksomheden.

Arvid Nilsson A/S Virksomheden er kategoriseret som en kap. 5 virksomhed, hvorfor der er udarbejdet en miljøgodkendelse i forbindelse med etableringen af virksomhedens overfladebehandlingsafdeling i 1996.
1.6 Miljøledelse I efteråret 1998 afsluttede virksomheden en miljøstatus opbygget efter ISO 14001 og EMAS konceptet, dog uden certificering. Det var virksomhedens mål at blive certificeret efter ISO 14001 året efter. Certificeringen blev gennemført i 1999.

Siden 1995 har virksomheden været kvalitetscertificeret i henhold til ISO 9002.
1.7 Kvalitetssikring I efteråret 1995 blev virksomheden kvalitetscertificeret jf. ISO 9002:1994.

I 2002 er den seneste recertificering gennemført jf. ISO 9001:2000
1.8 Energiledelse På trods af at Arvid Nilsson A/S ikke er "aftalevirksomhed" har man i vinteren 1998 / 1999 udvidet kvalitetssikringskonceptet til også at omfatte Energi- og miljøledelse. Det samlede ledelsessystem er integreret i miljøledelsessystemet og er der i gennem certificeret.

7.2 Det aktuelle (integrerede) system

2.1 Systemets omfang Arvid Nilsson A/S har selv beskrevet omfanget af deres systemer på følgende måde :

Miljø: er de påvirkninger, af nær og fjerne omgivelser, vor virksomhed har, når der produceres og leveres ydelser. Med miljø menes påvirkninger fra produkter, råvarer, hjælpestoffer, energi, vand, luftemissioner, spildevand, støj, røg, affald, risici m.v.

Gennem økonomisk forsvarlige valg, søges bevidst, at reducere påvirkningerne af nær- og fjernmiljøet.

Miljøstatusen er et selvudviklet ledelsesværktøj, der sætter miljøarbejdet i system. Værktøjet sikrer, at virksomheden arbejder struktureret og styret med dens miljøpåvirkninger. Ledelsessystemet beskriver, hvem der skal gøre hvad, hvornår og hvordan. Ledelsessystemet sikrer ligeledes, at gældende miljølovgivning overholdes, og at der sker en løbende reduktion af miljøbelastningen fra virksomheden.

Miljøstatussen omfatter også energiledelse og er edb-baseret placeret virksomhedens server.

Miljøstatussen er opbygget efter nedenstående modelskitse :
Miljøstatussen
2.2 Politik Arvid Nilsson A/S miljøpolitik omfatter såvel ekstern miljøpåvirkning som ressourceforbrug (materiale og energiforbrug).

Miljø og energipolitik :

Det er Arvid Nilsson A/S's mål gennem helhedsorienteret miljøarbejde, at optimere virksomhedens produkter og processer for at nå en bæredygtig produktions- og ledelsesform.

Kvalitets- og miljømålsætninger (inkl. energi):

Vi benytter følgende målsætninger som grundlag for vores valg af væsentlige miljøpåvirkninger og som udgangspunkt for hvor vi vil styre på kvalitet og miljø. Hjørnestenene i Arvid Nilsson A/S er: Kunden, medarbejderne, samfundet og Arvid Nilssons Fond.

Kunden:

Kunden skal opleve tilfredshed med samarbejdet. Dette gælder indenfor de følgende aktuelle punkter.

At vores produkter til stadighed lever op til vores kunders forventninger og som minimum til de normerede krav.

At vi forebygger fejl, identificerer, registrerer og træffer beslutninger om afvigelser på et så tidligt tidspunkt som muligt, for at reducere omkostningerne og sikre at kunderne får rette produkt, i aftalt mængde, i aftalt kvalitet og til aftalt tid.

At vores servicegrad er på min 96% målt på totalt antal L-varenumre i forhold til antal udsolgte L-varenumre.

At vores leveringer kan ske efter følgende mål:

"Hasteordre" – samme dag

"Omgående ordre – senest næste dag

"Uden angivelse" – Inden 1 uge

"Med angivelse" – På den ønskede leveringsdag

At fejlbehæftede vareleverancer max. udgør 5 promille af fakturerede varelinier

At varelinier med fejl fra leverandører max udgør 2 promille af fakturerede varelinier.

At vi ved at kende vores ressourceforbrug og miljøbelastninger kan dokumentere at vores måde at drive forretning på er miljøvenlig.

Medarbejderne:

Medarbejderne skal opleve os som en bedre arbejdsplads end konkurrerende arbejdspladser. Dette gælder følgende vigtige punkter.

At vi satser på den enkelte medarbejders dygtighed og kvalitetsbevidsthed igennem information, uddannelse og holdningsbearbejdning.

At vores arbejdsplads er sikker, og at vi forebygger risici, nedslidning og uheld gennem vurdering af den enkelte arbejdsplads.

Samfundet:

Arvid Nilsson A/S vil at myndigheder, naboer, kunder og medier opfatter os som troværdige og værdiskabende for samfundet. Dette gælder indenfor følgende udvalgte områder:

At vi gennem omhyggelig produktion minimerer spild.

At de faste affaldsmængder fra produktionen løbende reduceres

At vores miljømål og miljøgennemgang er tilgængelige via Grønt regnskab.

At vi som minimum overholder de krav der er stillet af myndigheder og lovgivning.

At vi til stadighed forbedrer vores processer for herigennem at nedbringe den samlede miljøbelastning.

At vi er blandt de mest miljøvenlige i vores branche.

Virksomheden (Ejerne):

Arvid Nilsson A/S vil at vores finansielle interessenter oplever os som en sund og veldrevet virksomhed. Dette gælder indenfor følgende punkter:

At vi forebygger problemer og udnytter muligheder.

At vi udnytter vores mandskab og produktionsapparat bedst muligt.

At vi løbende optimerer flowet i hele virksomhedsmodellen og holder vores lagre så små som det er muligt af hensyn til leveringssikkerheden og det vi har lovet vores kunder.

At vi sikrer et tæt og langvarigt samarbejde med vores kunder.

At vi løbende holder øje med vores omkostninger og sikrer tilstrækkelig høj indtjening.

Politikkerne og målsætningerne er yderligere detaljeret ud i instruktioner for de enkelte arbejdsprocesser.

Indkøb

Aftale og salg

produktionen

Lager og pakkeri

Planlægning i OBC

Produktion i OBC

Vedligehold og energi

Kemisk vedligehold

Personale

Evaluering og ledelse
2.3 Formål med systemet Miljøstatus er udarbejdet med det formål at blive certificeret inden for ISO 14001 og EMAS ordningen. Miljøledelsessystemet skal sikre, at Arvid Nilsson A/S 's miljøpolitik efterleves. Systemet skal igangsætte og fastholde en proces hvor miljøforhold sættes i fokus både i forbindelse med den daglige drift og i forbindelse med større procesomlægninger og nyanlæg, endvidere gennem motivering af medarbejderne og underleverandører til øget opmærksomhed om virksomhedens miljøforhold.

Energiledelsessystemet skal sikre, at Arvid Nilsson A/S 's energipolitik efterleves. Systemet skal igangsætte og fastholde en proces hvor energiforbruget sættes i fokus både i forbindelse med den daglige drift og i forbindelse med større procesomlægninger og nyanlæg, endvidere gennem motivering af medarbejderne og underleverandører til øget opmærksomhed om virksomhedens energiforbrug.
2.4 Organisation og ansvar Arvid Nilsson A/S's miljø, kvalitet og energiledelse er knyttet til det gældende organisation.

I Arvid Nilsson A/S ledelsessystem er ansvar og kompetencer angivet. De væsentligste funktioner er her nævnt :

Direktør

Produktchef, herunder miljø, energi og kvalitet

Logistikchef

Salgshef

Key Account Manager

Økonomichef

Indkøbschef

Personale
2.5 Løbende forbedringer Forslag til løbende forbedringer indsamles via interne og eksterne audit. Interne audits afholdes 1 gange årligt via et særligt udvalgt auditørkorps. Eksterne audits afholdes 1 gang pr. år.

Forslag til forbedringer prioriteres, afhængigt af hvor store investeringer eller organisatoriske ændringer de involverer, direkte af de timelønnede medarbejdere, afdelingsledere eller af den administrerende direktør.

7.3 Integrationsprocessen

3.1 Hvem initierede det første system? Jens Holdt Poulsen (daværende kvalitetschef) og Jørgen Nordin (Koncerndirektør) var initiativtager til indførelse af det første kvalitetssikringssystem tilbage i 1995.
3.2 Ressourceforbrug ved etablering af det første system Ressourceforbruget ved indførelsen af det første kvalitetssikring er ikke tilgængelig, men det menes at der er anvendt det meste af halvandet mandeår.

Ved opstart af systembeskrivelse har Teknologisk Institut være anvendt som ekstern konsulent. Omfanget har været stort.
3.3 Gevinster efter etablering af det første Ved indførelsen af kvalitetssikring opnåede man en klar synliggørelse af interne afvigelser. Disse afvigelser afstedkom ofte fejl i leverancer eller direkte fejlleverancer.

Synliggørelsen flyttede således fokus fra korrigerende handlinger over på forebyggende handlinger. Resultatet blev væsentligt færre leverancer behæftet med fejl. Dog må siges at det første system – papirbaseret – blev noget tungt og derfor ufleksibelt for revideringer efterhånden som der indløb flere og flere erfaringer og konkrete forslag til forbedringer.
3.4 Hvem initierede implementering af det andet system? Morten Frydendal (kvalitetschef) og Peter Korremann (koncerndirektør) var initiativtager til revidering og udbygning af det første kvalitetssikringssystem, til også at omhandle miljø og energi. Revisionen medførte at hele systemet ændrede karakter og blev et samlet ledelsessystemet, samtidig med at det gennemgik en kraftig "slankekur" og blev edb-baseret.

Den mest dramatiske ændring bestod i at systemet blev langt mere "målbaseret" fremfor som hidtidigt meget instruerende. Rent faktisk blev systemets direkte instrukser reduceret til et fåtal "FG-regler", populært for Fanden Galeme. Eller sagt med andre ord volumen reduceret til "Need to have" fremfor "Nice to have".

Formålet ved udbygningen af systemet var at opnå en ISO 14001, samt at få det efterhånden hensynende 1. generations papirbaserede værktøj udviklet og rigtigt i brug igen.
3.5 Er det 2. system integreret i det første system. I dag er alle problemstillinger vedr. kvalitet, miljø og energi integreret i Miljøledelsessystemet (inkl. ledelses/instruktions håndbog på i alt kun ca. 50 elektroniske sider.)

Systemerne er i dag integreret i en sådan grad at såvel praktisk som organisatorisk adskillelse ikke lader sig gøre.
3.6 Ressourceforbrug ved indførelse af det 2. system De interne ressourcer til etablering til den udvidede anden generation af systemet vurderes meget mindre end opstarts omkostningerne. Det vurderes at der kun er brugt 25 % set i forhold til 1. generation – dvs. ca. et mandeår.

Hertil kommer omkostningerne for certificering af systemerne, der også er reduceret idet det er et integreret system.
3.7 Gevinster efter etablering af det integrerede system I forbindelse med indførelsen af det integrerede system blev der udarbejdet følgende handlingsplan for energiområdet:

Det er virksomhedens intention at gennemgå et område/felt hvert år de næste tre år.

1999 er området : Ventilation i overfladebehandlingområdet (varmegenvinding)

2000 er området : Konvertering af elvarme i procesanlæg

2002 er området : Opvarmning af haller og administration

Indenfor området kvalitet har systemet afstedkommet følgende forbedringer:

reklamationsstyringssystem er sat i drift, hvilket får en stor del af æren for at omsætningen fastholdes i et generelt vigende marked. Antallet af kunder der mistes pga. utilfredshed er stort set reduceret til nul. Systemet har yderligere afstedkommet at der i højere grad fokuseres på at levere kundespecifikke løsninger indenfor befæstelse fremfor kun at levere bolte m.v.

Varenr. fortolker er udvidet således, at nye kunder kan overtages uden stort praktisk besvær ude hos kunden. Analogien ses hos banker og teleselskaber, som tager alt det praktiske besvær ved leverandørskift.

Indenfor Miljø præger ledelsessystemet aktiviteterne på følgende måde:

Nødvendige tiltag i forbindelse med den hjemlige produktion forsøges overført til den i dag større anvendelse af underleverandører.

7.4 Fordele ved det integrerede system

4.1 Administrative forhold Arvid Nilsson A/S mener klart, at det er en administrativ fordel at systemerne er integrerede. Det forenkler i høj grad vedligeholdelsen af systemerne, og nedsætter omkostningerne til auditering og verificering. I Arvid Nilsson's tilfælde er succes 100% afhængigt af at alle medarbejdere har accepteret systemet og handler derefter. Det meget enkle integrerede elektronisk baserede system er en forudsætning for at denne totalt dækkende medarbejderinddragelse har kunnet opnås.
4.2 Konkrete forbedringer I forbindelse med indførelsen af det integrerede ledelsessystem er der frem til i dag gennemført følgende projekter :

Energi :

Trykluft, lækager 26 MWh/år

Ventilation, weekenddrift 19 MWh/år

Ventilation, behovstilpasning 64 MWh/år

Proces, programændring affedtning 41 MWh/år

Proces, driftstid kapselblæser 15 MWh/år

Proces, driftstid tromlerotor 19 MWh/år

Proces, ændre på opskrift 101 MWh/år

Proces, reducere varmebehov surzink 25 MWh/år

Proces, konvertering af elvarme 340 MWh/år

Proces, Reduceret driftstid cirk. pumper 69 MWh/år

I løbet af en periode på tre år gennemført enegibesparende projekter med en årlig reduktion i omkostningerne på ca. 40 % af deres nuværende årlige omkostninger til energi .
4.3 Øvrige forbedringer Det integrerede mere målbaserede ledelsessystem har bevirket at man også har gennemført en ændring af selve organisationen – et ledelseslag er fjernet således at der i dag haves en bredere og fladere struktur. Det nye system og medarbejdernes accept har bevirket at det strenge hireaki ikke længere er nødvendigt.

7.5 Kommunikationsformer

5.1 Er der sket ændringer Alle medarbejdere har adgang til en pc i forbindelse med deres arbejdsplads. Som følge heraf sker al kommunikation i dag på virksomhedens server-miljø. På samme net ligger virksomhedshåndbogen. Ledelsesdelen fylder ca. 50 sider.

Tidligere bestod ledelsessystemet af store mængder papir og blev anvendt af ganske få medarbejdere – primært i ledelsen. Nu er ledelsessystemet reduceret til 50 skærmsider på server-miljøet og anvendes af alle medarbejdere i virksomheden.
5.2 Hvad har det betydet? Den enkelte medarbejder han fået meget større indsigt og dermed også større interesse for sin arbejdsplads. Systemet bliver oftere opdateret.
5.3 Har der været en efterspørgsel på oplysninger om miljø og energi? Uden at kunne sætte konkrete tal på haves en klar fornemmelse af at emnerne kvalitet, energi og miljø er blevet mere betydende for den enkelte medarbejder.
5.4 Andet Systemet opleves i dag som understøttende i den kontinuerte udviklingsproces, hvor i mod det inden sidste revidering var blevet så voldsomt og styrende så det oplevedes bremsende for udviklingstiltag.

7.6 Økonomiske konsekvenser

6.1 Konsekvenser internt Bundlinien er helt sikkert blevet forbedret i og med der i dag bruges langt færre ressourcer på håndtering af klager fra kunder samt indfangelse af nye kunder som erstatning for tabte kunder.
6.2 Konsekvenser eksternt Virksomheden opfattes som langt mere kundeorienteret, hvilket også er dokumenteret i kundeundersøgelser.
6.3 Markedsfordele Som nævnt flere gange er markedsandelen stigende i et ellers vigende marked.

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.