Miljødialog mellem den internationale detailhandel og deres leverandører

Seks glimt fra den internationale detailhandel

I det følgende er samlet seks mindre historier, der beskriver interessante fænomener i den globaliserede fødevarekæde.

Disse glimt er mere kortfattede end case-studierne. De er inddraget for at give flere billeder på, hvordan der arbejdes med CSR og miljø i detailhandlen. Disse glimt er ikke fokuseret på virksomhedernes produktorienterede miljøarbejde, men bredere mod deres indsatser for miljø og ansvarlighed og samarbejde i værdikæden. De seks glimt handler om seks forskellige kæder:

  • Wal-Mart
  • Billa, Big C
  • Carrefour
  • Tesco
  • Kesko
  • Ahold

1.38 WAL-MART foretrækker leverandører med miljøstyring

Den store amerikanske supermarkedskæde Wal-Mart har de seneste år udviklet deres krav til leverandører. Den primære drivkraft har været verdensmarkedets krav til en ansvarlig virksomhed.

På hjemmesiden fremhæver Wal-Mart, at leverandører, der er miljøansvarlige vil blive foretrukket, når aftaler indgås. Derudover bliver alle leverandører inden aftaler indgås vurderet i tre kategorier: grøn, gul og rød.

De grønne lever op til alle krav Wal-Mart stiller eller har problemer, der vurderes som mindre risikable. De gule lever op til langt de fleste krav og har kun små problemer med de resterende, og Wal-Mart indgår en handlingsplan med de gule leverandører. Hvis virksomheden ved næste audit ikke lever op til kravene, vil den blive afvist. Problemerne vurderes som værende på et "mellemrisikoniveau".

De røde har nogle alvorlige problemer, men indgår en aftale med Wall-Mart om en handlingsplan, der beskriver, hvordan de vil rette op på problemerne. Hvis leverandøren ved næste audit ikke lever op til kravene, vil de blive afvist.

Der findes desuden en kategori, som hedder "failed", det er leverandører, der slet ikke er tæt på at møde standarder og bryder meget alvorlige krav fx ved at bruge børnearbejde.

Alle leverandører bliver årligt genvurderet ved audit-besøg fra Wal-Mart.

1.38.1 Tjekliste for leverandører

Leverandører bliver vurderet på baggrund af en tjekliste, der dækker en lang række områder. Det er fx børnearbejde, arbejdstider, sikkerhed for arbejdere og miljø. Når det gælder miljø, er det primære krav, at fabrikken kan bevise, at den lever op til lokale miljøkrav, og der er styr på håndtering af farlige stoffer. Derudover opfordrer Wal-Mart deres leverandører til at indføre miljøstyring og stiller krav om at leverandører redegør for, hvordan emballage kan minimeres og genbruges.

Hvis leverandøren ikke lever op til aftaler om ændringer sker følgende:

  1. gang: Alle ordre fra den relevante fabrik bliver aflyst indtil forholdet er bragt i orden
  2. gang inden for 2 år fra første uregelmæssighed: Alle ordre fra leverandøren bliver aflyst (også fra leverandørens andre virksomheder)
  3. gang: Alle aftaler med leverandøren bliver annulleret.

Rød, gul og grøn

Det er Wal-Mart, der laver audits på fabrikkerne, og de bruger både anmeldte og uanmeldte besøg. 21% af deres leverandører blev i 2002 vurderet som røde, 51% gule, 27% grønne og 1% kom slet ikke i betragtning (failed).

Fakta

Wal-Mart Stores inc. er verdens største detailhandelskæde med en omsætning på 224,5 milliard dollars i 2003. Virksomheden har mere end 1.3 millioner ansatte fordelt på 3.200 forretninger i USA og 1.100 forretninger i Mexico, Puerto Rico, Canada, Argentina, Brasilien, Kina, Korea, Tyskland og UK. Mere end 100 millioner kunder om ugen besøger en Wal-Mart butik på verdensplan. (kilde: Wal-Mart)

1.39 Billa har indført en pesticidpolitik

Den østrigske detailhandelskæde Billa er begyndt at stille skærpede krav til leverandører om indholdet af pesticidrester i frugt og grønt. Leverandører, der ikke lever op til kravene bliver fravalgt.

I foråret 2002 undersøgte den østrigske miljøorganisation Global 2000 frugt og grøntsager i østrigske supermarkeder for pesticidrester. På baggrund af testresultaterne lavede de en liste over de supermarkeder, der havde flest frugt og grøntsager med pesticidrester. Global 2000 arbejder tæt sammen med en stor østrigsk tabloid avis, og listen blev offentliggjort her og i de fleste af landets aviser. Som opfølgning på undersøgelsen lavede organisationen happenings foran supermarkederne, hvor de udklædt som peberfrugter gjorde kunderne opmærksomme på problemer med pesticidrester i netop dette supermarked, samt hvilke grøntsager kunderne skulle undgå.

Resultatet var et alvorligt fald i salget af grøntsager fra supermarkederne øverst på listen.

Efter at have oplevet en alvorlig reduktion i salget af især peberfrugter, indgik Billa en aftale med Global 2000. Billa tiltrådte Global 2000's pesticidreduktionsprogram. Det betyder, at Billa har forpligtet sig til løbende at reducere pesticidforbruget for det frugt og grønt, der bliver solgt i deres butikker.

Billa er derfor begyndt at stille krav til leverandører og leverandører, der ikke lever op til kravene er blevet fravalgt. Da kravene løbende bliver skærpet kræver Billa også, at leverandørerne leverer frugt og grønt, hvor færre pesticider har været anvendt. Global 2000 laver løbende stikprøver og garanterer, at Billas frugt og grønt lever op til kravene i pesticidreduktionsplanen.

Fakta

Billa har 950 filialer fordelt over hele Østrig. Der er 14.950 medarbejdere.

Billa har siden 1996 været en del af den tyske Rewe koncern. Rewe Østrig udgøres af kæderne Billa, Merkur, Mondo, Emma og Bipa, hvoraf Billa er den største. Tilsammen har de 35,8% af det østrigske levnedsmiddelmarked (kilde ACNielsen).

1.40 Big C – Begyndende opmærksomhed på økologi i Thailand

Big C Supercenter er Thailands største supermarked målt på omsætning, og ejes af det franske Groupe Casino. Thailands næststørste supermarkedskæde ejes af Tesco.

Der er endnu ikke mange store detailhandelskæder i Thailand. De, der er etableret, kæmper med de traditionelle butikker og markedspladser om kunderne.

Figur 10.1: Supermarkedskæder og deres udbredelse i Thailand

Figur 10.1: Supermarkedskæder og deres udbredelse i Thailand

De forbrugere, der køber ind i Thailands supermarkeder tilhører typisk højindkomstgrupperne, men supermarkederne begynder i øget grad at tiltrække kunder fra mellemindkomstgruppen. Særligt Big C tiltrækker de 20-44 årige og mellemindtægtsgruppen, mens Tescos forbrugere typisk er ældre, viser en AIM Nielsen undersøgelse af kunderne i de thailandske supermarkeder.

1.40.1 Salget af økologiske varer er i vækst

Der er begyndende opmærksomhed på økologiske varer på det thailandske dagligvaremarked.

Ifølge tal fra BIG C's koncernejer Groupe Casino, steg deres thailandske salg af økologiske fødevarer med 11,5 % i løbet af de første tre kvartaler i 2004. Væksten i de økologiske varer lå 7 procentpoint højere end den generelle vækst i supermarkedet, idet Big C havde en generel vækst på 4,6% i årets første tre kvartaler.

Det thailandske resultat beskrives som meget tilfredsstillende af koncernejerne i Frankrig.

1.41 Carrefour – Filiere Quality

Den franske supermarkedskoncern Carrefour har udviklet et slags alternativ til private label, hvor man uden at markedsføre under samme navn alligevel har en række leverandører knyttet meget tæt til sig.

I 1991 introducerede Carrefour en kvalitetsfødevarekæde kaldet Filiere Quality. I samarbejde med kvægbønder i Normandiet etablerede man en fødevarekæde, hvor sporbarheden fra jord til bord var i fokus.

Der er fem elementer i Filiere Quality:

  • Fokus på original smag og autenticitet. Igennem produkterne promoveres den særlige lokale produktion ved at vælge dyr, planter og grøntsager, der er særlige for den specifikke egn
  • Et bæredygtigt partnerskab mellem landmand, fødevareproducent og detailhandel, der bygger på samarbejde over længere tid
  • En fair pris, hvor alle led i kæden får en fair del af fortjenesten
  • En troværdig sporbarhed, det vil sige at den er gennemsigtig og auditeret af tredjepart
  • Miljømæssigt hensyn gennem fokus på dyrevelfærd, ikke-intensiv landbrugsproduktion og bevaring af naturlige ressourcer.

ilière Qualité Carrefour

Nu (2004) har Carrefour etableret 300 forskellige kvalitets fødevarekæder, der involverer ca. 36.000 forskellige producenter. Kvalitetsmærket Filiere Quality gives til både mælkeprodukter, kød, fisk, frugt og grøntsager.

Filiere Quality går godt i spænd med den franske tradition for at bevare lokale specialiteter. I Carrefours butikker findes f.eks. 7 oste med Filiere Quality mærket. Det er alle oste, der er lavet efter traditionelle metoder i den særlige egn, hvor de oprindeligt stammer fra. De 110 af kæderne består af franske landmænd og producenter. Resten kommer fra det meste af verden, hvor man lige som ostene har udvalgt produkter, der kendetegner netop de egne de kommer fra.

Fakta om Carrefour-gruppen

Carrefour-gruppen er Europas største detailhandler og den anden største set på verdensplan. Der findes 10.000 forretninger i 30 lande, det dækker både hypermarkedet, supermarkeder, discount og convenience. I 2002 blev der solgt for omkring 85 milliarder euro af de 420.000 ansatte i Carrefours forretninger.

Carrefour-gruppen har forretninger på fire kontinenter, i Europa er Carrefour tilstede i Belgien, Spanien, Grækenland, Italien, Polen, Portugal, Tjekkiet, Slovakiet, Schweiz og Tyrkiet. Derudover har Carrefour indgået partnerskaber med andre kæder.

1.42 Tesco – samarbejde mellem detailhandel og universitet

Tesco er Englands største detailhandelskæde og er den 7. største på globalt plan. De dækker ca. 25% af det engelske marked og 33% af markedet i London [47].

Tesco arbejder systematisk med Corporate Responsibility og dialog med leverandører, og for at informere om deres indsats for "ansvarlighed" har de oprettet en særskilt hjemmeside.

1.42.1 Tesco finansierer økologi-center på Newcastle University

Tesco tror på, at markedet for økologiske fødevarer vil udvikle sig. I øjeblikket beskrives det som lille og stadig underudviklet i England, og det er nødvendigt for Tesco at importere en stor del af deres økologiske produkter.

2001 var et vækstens år for de økologiske mejeriprodukter i England, idet markedet steg med godt 40%. Stigningen er siden hen fortsat, men ikke i nær samme tempo. Således var stigningen i salget af økologiske produkter 10% i 2003 [48]. Det skyldes blandt andet, at tilliden til de konventionelle landbrugs-produkter er begyndt at vende tilbage efter de senere års fødevarekriser i England.

Tesco skriver på deres hjemmeside, at de har UK største udvalg af økologiske fødevarer, og at udvalget er på 1.200 varenumre og udvalget er i fortsat vækst. Til sammenligning har COOP i Danmark tilsvarende 1.200 økologiske varenumre [49]. Nationalt udfordrer Tesco Sainsbury på deres økologiske varesortiment, et område, hvor Sainsbury har haft en høj profil og var de første på markedet.

Tesco oplyser, at de fremover vil skærpe indsatsen for økologi inden for mejeri og friskvarer og derudover inden for nye produkter inden for skønhed og sundhed samt vin.

For at styrke den økologiske udvikling har Tesco finansieret "The Tesco Organic Centre" i dag under Newcastle University (blev opstartet på Aberdeen University) . Det er et center som gennemfører forskning, træning og information til landmænd, samt udvikler teknologiske løsninger til økologiske fødevareproducenter, særligt med henblik på øget effektivitet i den økologiske dyrkning.

Tesco har medfinansieret centret med 250.000 £ over fire år (1998-2002). Støtten har været med til skaffe medfinansiering fra det engelske landbrugsministerium samt EU Kommissionen.

Ved centrets indvielse (hvor Prins Charles deltog) sagde Tesco's formand Mr. John Gardiner:

"Forbrugerne ønsker økologiske fødevarer. Vores Tesco-forbrugere køber allerede nu for mere end 40 millioner £ økologiske fødevarer, og vi forventer, at tallet vil stige. Vores ønske med dette center er, at forøge forsyningen af økologiske kvalitetsprodukter dyrket i England samt at hjælpe nye og eksisterende landmænd ind på dette marked. Som hovedsponsor for centret håber vi at bidrage med en vital innovation af økologisk landbrug i England." [50]

Det er tanken, at centret udover forskning og udvikling af økologiske produktionsmetoder skal afholde en række økologiske kurser (Organic Masterclasses) for leverandører til Tesco.

1.42.2 Producer club meetings

Tesco afholder jævnligt deres såkaldte Producer Club Meetings med deres nøgleleverandører og producenter. På møderne deltager den relevante Tesco indkøbschef (afhængig af produkttype), Tescos landsbrugschef (Agriculture Manager) samt nøglepersoner fra leverandører og producenter. Møderne holdes som heldagsmøder. Det er især kødproducenter (kvæg, får, svin og kylling), som møderne koncentreres om.

Målet med møderne er at forbedre kommunikationen og give forståelse af hele leverandørkæden. Dagsordenen for møderne varierer efter, hvad der er aktuelt for leverandørerne. Det sker også, at miljø er på dagsordenen på møderne, et eksempel har været oplysning og diskussion af de nye IPPC regler, oplyser Tesco's agricultural manager Michelle Waterman.

Andre eksempler på temaer, der har været diskuteret på møderne har været miljømæssige standarder, brugen af pesticider og marginaljord. På spørgsmålet om de diskuterer LCA-metoder på møderne eller i øvrigt anvender LCA på nogen måde i Tesco's miljøarbejde svarer Michelle Waterman, at det er et område, hun slet ikke har viden om.

Fakta

Tesco har 1.878 butikker i England. Derudover har de 440 butikker fordelt i følgende 11 lande: Irland, Polen, Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet, Tyrkiet, Thailand, Sydkorea, Malaysia, Taiwan og Japan.

Der er 326.000 ansatte i Tesco world wide – dog er langt de fleste butikker og ansatte i England. Tesco's totalsalg er på 33,6 milliard pund.

1.43 KESKO og miljøstyring

KESKO, en stor finsk detailhandelskæde arbejder strategisk med miljø som en generel del af virksomhedens drift. Flere butikker er miljøcertficeret efter ISO 14001.

Miljøkrav til leverandører blev indarbejdet i 1996, da KESKOs miljøpolitik for første gang blev vedtaget. Miljøet indgår på lige fod med andre forhold i den strategiske planlægning både på kort og langt sigt. Miljøstyringssystemet inkluderer alle KESKOs aktiviteter. Det gælder både butiksudformning, grundkøb, detailhandelskoncepter, logistik, produkter, emballage og marketing. Det ses blandt andet ved at flere butikker i KESKO-gruppen er blevet ISO 14001 certificeret.

De enkelte selskaber og datterselskaber har organiseret miljøarbejdet lidt forskelligt, men de fleste steder er det koblet sammen med kvalitetsafdelingen. Produktudviklingsafdelingen i KESKO Food Ldt. er ansvarlig for den miljømæssige del af den centralt udformede Leverandør Audit. Både leverandører til KESKOs egne mærkevarer og andre leverandører er en del af KESKOs samarbejde med leverandører og gennemgår audits.

Fakta om The KESKO Group

Kesko er nummer 26 på listen over store supermarkedskæder i Europa (2002). Kesko-gruppen består af en række forskellige selskaber. Den største er Kesko Food Ldt., der stod for 53% af omsætningen. Kesko opererer primært i Finland, men har de seneste år udvidet i nabolandene især de baltiske lande, men også Sverige og Rusland. KESKO har 6% (2003) af det baltiske fødevaremarked.

Kesko har 19.411 ansatte heraf 68% i detailhandlen. Disse findes fx i de 1.110 dagligvarerbutikker som K-Alliance (et datterselskab af KESKO Food.Ldt) har i Finland og de 67 butikker i de baltiske lande.

Kesko indkøbte i 2003 varer for 6,3 milliarder EUR, heraf var 73% i Finland.

1.44 Ahold USA – mangfoldighedspolitik i praksis

Ahold USA har en "mangfoldigheds politik" (Diversity mangement policy). Tanken er, at virksomheden skal udvikle og drage nytte af mangfoldigheden både blandt personale og leverandører. For a kunne udnytte dette potentiale, der findes i forskellighed har Ahold USA en særlig leverandørgruppe, som er udvalgt netop på grund af deres særlige baggrund.

Det kan være firmaer, der er ejet af minoriteter ente i form af racetilhørsforhold eller religion, det kan være virksomheder, der er ejet af handicappede, og også virksomheder ejet udelukkende af kvinder falder ind i denne kategori.

Disse leverandører skal selvfølgelig leve op til de generelle kvalitetsstandarder, der kræves af Ahold USA, men vil blive foretrukket på grund af deres baggrund, hvis Ahold USA skal vælge mellem to lige kvalificerede leverandører. Ligesom disse leverandører bliver særlig opfordret til at søge om kontrakter med Ahold USA.

Nedenstående er eksempler på leverandører i gruppen af diversity suppliers hos Ahold USA, de er særlig udvalgt fordi de repræsenterer særlig udsatte grupper i samfundet.

eksempler på leverandører i gruppen af diversity suppliers hos Ahold USA, de er særlig udvalgt fordi de repræsenterer særlig udsatte grupper i samfundet


Fodnoter

[47] Oplyser Friend of the Earth (FoE) i en pressemeddelelse umiddelbart efter Tescos opkøb af The London Adminstore Chain i marts 2004. FoE udtrykker deres bekymring for Tescos markedsdominans og forbrugernes reducerede valgmuligheder.

[48] Oplyser Simon Wright, økologisk rådgiver fra O&F Consulting

[49] Oplyst af Bo Larsen, miljømedarbejder i COOP, oktober 2004

[50] Pressemeddelelse ved centrets åbning i 1998: HRH The Prince of Wales Opens Britain's First University Research Centre Dedicated to Organic Agriculture

 



Version 1.0 Juli 2004, © Miljøstyrelsen.