Miljødialog mellem den internationale detailhandel og deres leverandører

Casino – supermarkedskæde følger den globale interesse for økologi

Verdens 26. største supermarkedskæde er den fransk ejede Groupe Casino. Groupe Casino ejer 8.900 butikker i 15 lande verden rundt, og kan derfor gennem deres salgsrapporter give indtryk af globale tendenser og udviklinger, blandt andet omkring interessen for økologiske produkter.

Groupe Casino ejer blandt andet Monoprix, der i Frankrig er flagskibet inden for miljøbevidste produkter. Det er en relativ eksklusiv supermarkedskæde, der henvender sig til den velstillede middelklasse. Monoprix udviklede i 1994 sit eget økologimærke på fødevarer (Monoprix Bio).

1.33 Øget interesse for økologi

Som global detailhandelskæde udsendte Groupe Casino i oktober 2004 en opgørelse over de nationale stigninger og fald i salg af økologiske fødevarer i kædens butikker verden rundt [42]. Det samlede resultat viser, at salget af økologiske varer globalt betragtet er i vækst i Groupe Casinos butikskæder.

Figur 9.1: Vækst i salg af økologiske produkter og vækst i salg generelt i Groupe Casinos supermarkeder. Opgørelsen dækker de første tre kvartaler i 2004.

Figur 9.1: Vækst i salg af økologiske produkter og vækst i salg generelt i Groupe Casinos supermarkeder. Opgørelsen dækker de første tre kvartaler i 2004.

Opgørelserne viser, at der i mange lande både sker en vækst i salget af økologiske varer, men også af andre varer. Det interessante er, at der i en række lande er en større vækst i salget af økologi end i det øvrige salg. Dette er tilfældet i Brasilien, Uruguay, Thailand, Argentina, Polen, Colombia og Indien.

1.34 Udvikling af egne miljømærker

Groupe Casino har udviklet deres eget økologimærke Casino Bio som forbrugerne kan finde på ca. 60 fødevaretyper. Kravet er, at leverandøren kan leve op til de officielle nationale økologistandarder.

Derudover har Groupe Casino det mere "bløde" miljømærke Terre et Saveur. Med blødt menes her, at kravene til miljø er mindre skrappe, da det ikke er et decideret miljømærke, men en blanding af kvalitets- og sporbarhedsmærke med en miljøvinkel. Mærkets miljøvinkel er til stede idet Groupe Casino kontrollerer producenternes miljøforhold. Mærket kan findes på 217 produkter inden for frugt, grønt, kød, fisk og brød, der markedsføres på god smag, kvalitet, friskhed samt det forhold, at de er fuldt sporbare. Dermed integreres flere kvalitative elementer i et mærke.

For at sikre produkterne lever op til kravene om god smag blev der i 2003 gennemført næsten 2000 smagsanalyser af produkterne. Groupe Casino har til opgaven etableret faste smagspaneler, der er sammensat af både forbrugere og eksperter.

Figur 9.2: Groupe Casinos kvalitets- og miljømærke Terre et Saveur. Over mærket står ordene "med respekt for smagen og naturen", hvilket netop er de to bærende markedsføringselementer i mærket.

Figur 9.2: Groupe Casinos kvalitets- og miljømærke Terre et Saveur. Over mærket står ordene "med respekt for smagen og naturen", hvilket netop er de to bærende markedsføringselementer i mærket.

Koblingen mellem et smags- og miljømærke giver en bredere målgruppe end et egentlig økologimærke. Det henvender sig til både til de forbrugere, der prioriterer smag og kvalitet meget højt samt de grønne og miljøbevidste forbrugere. I Danmark er det blevet beskrevet som en nærhedsetik og en afstandsetik bag forbrugernes motiv for at købe de grønne produkter.

Nærhedsetik: Ved køb af dette produkt er jeg med til at gøre en forskel for mig selv og mine nærmeste

Afstandsetik: Ved køb af dette produkt er jeg med til at gøre en miljømæssig forskel (et eller andet sted i verden)

Hos mange forbrugere er motiverne ikke et enten eller, men fungerer parallelt. Groupe Casinos smags- og miljømærke formår at appellere til begge typer af motiver hos forbrugerne. Det er meget tænkeligt, at det er en ny tendens for miljømærkerne, at de skal dække over flere af de bløde værdier (added values) på en gang og derigennem taler til forskellige købsmotiver hos forbrugerne.

Patricia Proia, der er øverst ansvarlig for miljømærkning i Frankrig og leder af ANFOR (det franske miljømærkesekretariat) siger om de franske forbrugere [43]:

"Det er meget svært at få de franske forbrugere til at forstå, at de har indflydelse på, hvordan miljøet har det generelt. Så længe det handler om det nære miljø, som for eksempel at købe økologisk mælk, kan de godt være med. Men lige så snart de skal koble deres indkøb med det globale miljø, står de altså af."

Interessen for "det nære" ved miljøbevidste indkøb er en tendens, der også er udbredt blandt danske forbrugere [44].

1.35 Tusinde audits på et år

Groupe Casino har indgået mere end 180 partnerskaber med leverandører med henblik på at få udviklet flere produkter med Terre de Savour mærket. Supermarkedskæden har udviklet kravspecifikationerne bag mærket i tæt samarbejde med leverandørerne. Kravene vedrører blandt andet:

  • Forhindring af udpining af jorden
  • Beskyttelse af naturressourcer
  • Kontrolleret og reduceret brug af
  • god dyrevelfærd

Der foregår løbende stramninger af kriterierne bag mærket, blandt andet anvendes benchmarking af produktdata fra leverandørerne som et værktøj i dette arbejde.

For at kontrollere at leverandørerne lever op til Terre et Saveur kriterierne bliver der jævnligt gennemført audits hos leverandørerne enten af Groupe Casinos egne auditører eller af eksterne firmaer. Der blev gennemført 1063 audits blandt leverandørerne bag Terre et Saveur mærket i 2003.

1.36 Små og mellemstore virksomheder i fokus

Et alment forhold i Groupe Casinos leverandørpolitik er, at de ønsker at støtte små og mellemstore virksomheder. Således udgør de mindre leverandører (SME) 95% af Groupe Casinos samlede antal leverandører, og de står bag produktionen af 20% af de solgte varer. Groupe Casino betegner de små og mellemstore virksomheder som strategiske partnere, og har til SME'erne udviklet et specielt program, der baserer sig på "Business Development Contracts". Leverandøren loves fast afsætning i en periode, gerne med et måltal for vækst, for eksempel 20% forøget salg over 2 år. Derimod får Groupe Casino mulighed for at præge produktionen og produkterne efter deres ønske.

Det er de små og mellemstore leverandører, der producerer langt størstedelen af private label-produkterne hos Groupe Casino.

1.37 Etiske krav er forankret i indkøbsafdeling

Groupe Casinos centrale indkøbsafdeling udviklede og lancerede i 2000 et etisk charter, som alle underleverandører skal underskrive [45]. Hvis Groupe Casino bliver vidende om, at kravene ikke opfyldes fra leverandørens side, forbeholder de sig ret til at hæve kontrakten med leverandøren. Det er interessant, at de etiske og miljømæssige krav er udviklet og lanceret af indkøbsafdelingen. I mange andre kæder er det afdelingen for miljø, CSR eller bæredygtighed, der profilerer de miljømæssige og etiske normer.

Groupe Casino ønskede at opdatere deres etiske charter i 2004 i samarbejde med Amnesty International. I den forbindelse har de endvidere planer om en kampagne i Groupe Casinos centrale indkøbsafdeling, der skal give større bevidsthed og viden om betydningen af de etiske kriterier bag indkøbet [46].

Nedenstående 9 temaer er inkluderet i Groupe Casinos etiske charter:

1. Børnearbejde
2. Tvangsarbejde
3. Afstraffelse og chikane
4. Diskrimination
5. Organisationsfrihed
6. Arbejdstid
7. Lønforhold
8. Hygiejne, sundhed og sikkerhed
9. Miljø.

På det miljømæssige område er der følgende krav:

  • I forhold til produktionsstedet og processen skal leverandøren spare på energien og minimere affaldsmængderne.
  • I forhold til produktet har leverandøren pligt til at reducere de ressourcer og materialer, der anvendes ved produktions- og pakning af produktet. Der skal så vidt muligt anvendes fornybare materialer (for eksempel træ).

Fodnoter

[42] Press release 26. October 2004 from Groupe Casino: Organic sales growth at 30th September 2004: +3.7%

[43] MiljøDanmark Nr. 1, februar 2004

[44] Miljø og forbrugeradfærd, erfaringer med påvirkning af forbrugernes adfærd i relation til at inddrage miljøhensyn ved indkøb. CASA, Gallup og dk-teknik 2003. Miljøprojekt nr. 870

[45] Charte d'Ethique d'EMC Distribution

[46] Groupe Casino's Sustainable Development Report, 2003

 



Version 1.0 Juli 2004, © Miljøstyrelsen.