Kortlægning af behovet for en godkendelsesordning for rådgivere på miljų- og energiledelsesområdet

1 Baggrund

Energikrisen i 1973 og senere i 1979 satte fokus på energianvendelsen og på mulighederne for reduktion i energiforbruget. Dette medførte også etableringen af konsulentordninger, som skulle sikre, at der var et kvalitativt indhold i de energigennemgange som fulgte. Bygningsgennemgangene blev standardiserede med skemasystemer, og der var en stor grad af tilskud til disse gennemgange. De nævnte konsulenter blev Energikonsulenter.

Senere fulgte en lovpligtig gennemgang af alle fyringsanlæg, VKO-ordningen for større anlæg, og OR-ordningen for villaanlæg. Sidst i 80'erne ønskede Staten at sætte fokus på energiforbruget i Statens bygninger. Den såkaldte "Staten viser vejen"-kampagne. Hertil blev udviklet en uddannelse til konsulenter som skulle arbejde med energieffektivisering i statens bygninger – ES-konsulenter.

Senere udviklede det sig til en mærkning af alle ejendomme eks. fremstillingsvirksom-heder. Mærkning af småhuse ved salg - EM-ordningen, og årlig mærkning af alle ejendomme over 1500 m2 – ELO-ordningen og til begge ordningen blev tilknyttet en godkendt konsulentordning.

Det blev naturligt, at EM-konsulenterne blev rekrutteret fra de tidligere Energikonsulenter, og at ELO-konsulenterne blev en viderebygning på ES-konsulentordningen og VKO-ordningen.

I forbindelse med indførelsen af CO2-afgifterne opstod begrebet Energisynskonsulenter, og endelig begyndte Projekt Værktøjskassen at introducere begrebet Energiledelseskonsulenter i forbindelse med sit virke med implementering af Energiledelse i erhvervsvirksomheder.

På Miljøsiden har der ikke været egentlige konsulentordninger i forbindelse med indførelse af Miljøledelse. Forskellige kursusudbydere har selvfølgelig tilbudt uddannelse i arbejdet med og forståelsen for Miljøledelse, eksempelvis Miljøkoordinatoruddannelser.

Energikonsulenter og Energiledelseskonsulenter

I forbindelse med den lovpligtige energimærkning af småhuse ved handel er der indført en Energikonsulentordning. Ligeledes er der i forbindelse med den lovmæssige energimærkning af større ejendomme indført en Energiledelsekonsulentordning

Der er lovmæssige krav til kvalifikationerne for konsulenterne i Lov 485 af12. juni 1996. Disse er vedlagt som Bilag 6 - Lov.

Energisynskonsulenter

I forbindelse med indførelsen af CO2-afgifter, blev der samtidig indført en mulighed for fritagelse for dele af afgiften, såfremt virksomheden var specielt energitung.

Virksomheden skulle indgå en aftale med Energistyrelsen, og ville herefter blive en såkaldt aftalevirksomhed. Som et led i denne aftale indgik et energisyn, som skulle udføres af en godkendt Energisynskonsulent.

Ved en senere revision af aftaleordningen baseres aftalen på indførelse af Energiledelse, og der er ikke længere krav om anvendelse af en energisynskonsulent.

Af mange rådgivere og virksomheder, som har gjort brug af aftaleordningen, har der været en tilfredshed med at have et kvalitetsstempel på særligt erfarne procesrådgivere, hvorfor ordningen er fortsat som en frivillig ordning. Der optages stadig nye konsulenter udfra de hidtidige kriterier.

I modsætning til Energikonsulent- og Energiledelseskonsulentordningerne er der intet uddannelsesforløb. Der er krav til uddannelse samt til dokumentation af erfaring med energieffektivisering af processer. Kravene kan hentes via sekretariatet på Teknologisk Institut.

Energiledelseskonsulenter

Projekt Værktøjskassen var et samarbejde mellem Energistyrelsen og Dansk Industri for implementering af energiledelse i danske erhvervsvirksomheder.

I den arbejdsgruppe, som styrede projektet, havde relevante faglige personer med tilknytning til området repræsentation.

Projekt Værktøjskassen havde fire hovedområder

  • Udvikling af Værktøjer, som skulle gøre det nemmere at indføre Energiledelse
  • Demonstrationsprojekter som skulle implementere disse værktøjer og Energiledelse
  • ERFA-kredse som skulle udbrede kendskabet til Energiledelse som ringe i vandet
  • Information som skulle videregive alle gode ideer og erfaringer til gavn for andre

I forbindelse med dette omfattende arbejde fik en række rådgivere en vis erfaring i effektiv indførelse af energiledelse, og Projekt Værktøjskassen påbegyndte en registrering af navnene på disse konsulenter. Det fik dog aldrig karakter af en egentlig godkendelsesordning, før Projekt Værktøjskassens finansieringskilde – CO2-midlerne – ophørte.

 



Version 1.0 September 2005, © Miljøstyrelsen.