Miljøprojekt, 1036 - Krav om forebyggelse af affald

4 Affaldsforebyggelse gennem vilkårsfastsættelse

4.1 Affaldsforebyggelse ved meddelelse af miljøgodkendelse

Før en listevirksomhed etableres, skal den have en godkendelse, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1. I miljøgodkendelserne kan og skal der indføjes vilkår, som tilsigter, at affaldsmængderne reduceres mest muligt i produktionsprocessen.

Formålet med dette afsnit er at give myndigheden konkret vejledning i, hvordan affaldsforebyggelse kan indgå som en del af vilkårsfastsættelsen. Kapitlet er opbygget således, at det først beskriver de krav, som virksomheden skal leve op til ved udformning af ansøgningen, og derefter hvad myndigheden skal lægge vægt på ved deres fastsættelse af vilkår, både ved fastsættelsen af vilkår i en miljøgodkendelse og ved revision, der meddeles ved påbud. Der gives forslag til hvilke krav der kan stilles. I kapitel 5 følger nogle konkrete eksempler på virksomheder og forslag til krav vedrørende affaldsforebyggelse. Det skal bemærkes, at eksemplerne bygger på virkelige miljøgodkendelser, men at de er tilrettet, så de passer til formålet i denne rapport.

4.1.1 Krav til ansøgning

Den, der vil påbegynde en virksomhed, skal ved indretning af virksomheden og ved tilrettelæggelse af driften sikre, at ressourceanvendelsen, forureningen og affaldsfrembringelsen begrænses bedst muligt, jf. § 4, stk. 3 i Miljøbeskyttelsesloven. Listevirksomheder skal i forbindelse med deres ansøgning om godkendelse dokumentere, at der er lagt vægt på den forebyggende indsats. Bilag 2 i Godkendelsesbekendtgørelsen indeholder en liste over de oplysninger, der skal gives i en ansøgning om miljøgodkendelse. Affaldsområdet er særligt nævnt i afsnit F, G og H.

Afsnit F i bilag 2 omhandler beskrivelse af virksomhedens produktion, herunder en systematisk beskrivelse af affaldsproduktionen. Afsnit G i bilaget vedrører valg af bedste tilgængelige teknik, herunder "mulighederne for at undgå affaldsfrembringelse, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, om mulighederne for genanvendelse og recirkulation".

De oplysninger, der skal gives om selve affaldet, fremgår af afsnit H i bilag 2. Oplysningerne vedrører sammensætning og mængde af virksomhedens affald, håndtering og oplagring af affald på virksomheden samt oplysning om affaldsmængder, der går til henholdsvis nyttiggørelse og bortskaffelse.

4.1.2 Godkendelsen

Godkendelsesmyndigheden kan meddele godkendelse, hvis den finder det godtgjort, at virksomheden har truffet de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af bedste tilgængelige teknik, jf. § 13 i Godkendelsesbekendtgørelsen [5]. Ved vurderingen skal der, jf. § 13, stk. 2, lægges særlig vægt på,

1) at mulighederne for at begrænse energi- og råvareforbruget er udnyttet,

2) at mulighederne for at substituere særligt skadelige eller betænkelige stoffer med mindre skadelige eller betænkelige stoffer er udnyttet,

3) at mulighederne for at optimere produktionsprocesserne er udnyttet, f.eks. ved benyttelse af lukkede systemer, og

4) at affaldsfrembringelse undgås, og hvor dette ikke kan lade sig gøre, at mulighederne for genanvendelse og recirkulation er udnyttet.

De typer af vilkår, der – i det omfang det er relevant – skal fastsættes efter godkendelsesbekendtgørelsens punkter, nævner ikke eksplicit affaldsforebyggelse (§ 14, stk. 2). På trods af det kan og skal der indføjes vilkår, der tilsigter, at affaldsmængderne reduceres mest muligt i produktionsprocessen. De konkrete vilkår, der kan stilles efter § 14, stk. 2 skal sikre, at kravene om forebyggelse af forurening og anvendelse af BAT, som angivet i § 13, stk. 1, bliver opfyldt.

4.1.3 Formulering af konkrete krav

De konkrete krav, godkendelsesmyndigheden kan stille til virksomhederne med henblik på affaldsforebyggelse, kan i godkendelsen formuleres som:

  • Vilkår for affaldsmængder. Vilkår om maksimale mængder for affaldsfraktioner – evt. bundet sammen med råvareforbruget på virksomheden eller sammen med en optimering af produktionsprocesser, f.eks. lukkede systemer eller sammen med krav om genanvendelse eller recirkulation på virksomheden. (se f.eks. eksemplerne 5.1.5 og 6.5.1).
  • Vilkår om anvendelse af bestemte stoffer og materialer. En indirekte måde at regulere virksomhedernes affaldsproduktion på er at regulere anvendelsen af stoffer og materialer i virksomheden. Det kan f.eks. ske ved at lade vilkårene i godkendelsen hvile på en bestemt produktionsmetode i den virksomhedstekniske beskrivelse. Man skal dog være opmærksom på risikoen ved at fastholde en bestemt teknologi. Endvidere kan det ske gennem indtaget af råvarer f.eks. på basis af renhed eller på basis af substitution af et stof (se f.eks. eksemplerne 5.1.7 og 5.1.8).
  • Vilkår om håndtering af affald internt på virksomheden. Vilkårene kan anvendes til at sikre, at affaldet ikke kontamineres, hvorved genanvendelsesmuligheder både internt og eksternt forringes. Eller der kan stilles krav om udsortering i bestemte fraktioner med henblik på øget genanvendelse. (se f.eks. eksempel 5.1.1)
  • Vilkår om effektivitetsmål. Vilkår kan f.eks. stilles som krav til optimal eller bedre udnyttelse af råvarer på virksomheden. Herigennem kan der være mulighed for at nedsætte spildet (se f.eks. eksempel .6.5.2).

Når der er tale om a-mærkede virksomheder, hvor amterne er godkendelsesmyndighed og kommunerne er myndighed på affaldsområdet, er det vigtigt, at der samarbejdes mellem amter og kommuner. Kommunerne "overtager" så at sige affaldet, når det forlader virksomheden, så det er vigtigt med samarbejde, så der bliver sammenhæng mellem de vilkår, der regulerer produktionen, og kommunens affaldsstrategier.

4.2 Affaldsforebyggelse ved påbud inden udløb af retsbeskyttelsen

Dette afsnit vedrører påbud gennem ændring af vilkår, når det sker inden for den 8-årige retsbeskyttelsesperiode. Som grundregel gælder den 8-årige retsbeskyttelse, og kun i ganske særlige tilfælde vil en ændring kunne accepteres inden for denne periode. En revurdering baseret på BAT-krav - og ud fra proportionalitetsprincippet (afvejningen mellem miljø- og økonomiske omkostninger) - kan udelukkende finde sted, såfremt bestemte forudsætninger er til stede, f.eks. at der er tale om en situation, som ikke kunne forudses, da godkendelsen blev givet.

Miljøbeskyttelseslovens § 41 fastslår, at der kan gives påbud, hvis en listevirksomhed medfører væsentlig forurening eller en nærliggende risiko for væsentlig forurening. Da affald er omfattet af forureningsbegrebet, kan der stilles krav om forebyggelse af affald .

4.2.1 Revurdering inden for retsbeskyttelsesperioden

I § 41 a er der hjemlet en retsbeskyttelsesperiode på 8 år for listevirksomheder. Inden for retsbeskyttelsesperioden kan vilkår kun ændres - gennem påbud eller forbud - hvis der foreligger særlige situationer, som nævnt i §41a, stk. 2.

4.2.1.1 § 41 a

"§41 a. Indtil der er forløbet 8 år efter meddelelsen af en godkendelse efter dette kapitel, må tilsynsmyndigheden ikke meddele påbud eller forbud efter §41.

Stk. 2. Tilsynsmyndigheden skal dog tage godkendelsen op til revurdering og om nødvendigt meddele påbud eller forbud efter §41, hvis

  1. der er fremkommet nye oplysninger om forureningens skadelige virkninger,
  2. forureningen medfører miljømæssige skadevirkninger, der ikke kunne forudses ved godkendelsens meddelelse,
  3. forureningen i øvrigt går ud over det, som blev lagt til grund ved godkendelsens meddelelse,
  4. væsentlige ændringer i den bedste tilgængelige teknik skaber mulighed for en betydelig nedbringelse af emissionerne, uden at det medfører uforholdsmæssigt store omkostninger,
  5. det af hensyn til driftssikkerheden i forbindelse med processen eller aktiviteten er påkrævet, at der anvendes andre teknikker, eller
  6. der er fremkommet nye oplysninger om sikkerhedsmæssige forhold på virksomheder, der er omfattet af regler fastsat i medfør af §7 om risikobetonede processer m.v."

Som det fremgår af § 41 a, stk. 2, nr. 4, skal miljømyndigheden tage godkendelsen op til revurdering, hvis f.eks. "væsentlige ændringer i den bedste tilgængelige teknik skaber mulighed for en betydelig nedbringelse af emissionerne, uden at det medfører uforholdsmæssigt store omkostninger". Proportionalitetsprincippet skal således direkte indgå i vurderingen heraf. En revurdering baseret på BAT-krav kan derfor godt finde sted før udløbet af den 8-årige retsbeskyttelsesperiode.

Miljømæssige skadevirkninger og/eller forurening, som går ud over det, der blev lagt til grund ved meddelelse af godkendelse, kan også begrunde et påbud eller forbud, jf. § 41 a, stk. 2, nr. 2 og 3. Det gælder f.eks. hvis en virksomhed inden for de gældende godkendelsesvilkår viser sig at frembringe noget affald, som er meget problematisk at behandle.

4.3 Affaldsforebyggelse ved påbud efter udløb af retsbeskyttelsen

Dette afsnit vedrører påbud gennem ændring af vilkår, når det sker efter den 8-årige retsbeskyttelsesperiode. Ligesom det gælder inden for retsbeskyttelsesperioden, kan nye krav komme på tale, såfremt der forefindes ny teknologi, som medfører mindre forurening, end den virksomheden anvender. Påbud givet efter de 8 år skal gives med respekt for proportionalitetsprincippet, men er ikke underlagt de samme restriktive begrænsninger, som gælder inden for retsbekyttelsesperioden.

4.3.1 Ændring af vilkår

Efter de 8 år er gået, kan myndigheden - såfremt en listevirksomhed medfører eller skønnes at indebære en nærliggende risiko for væsentlig forurening - ændre vilkårene ved at meddele påbud om, at forureningen skal nedbringes, eller at virksomheden skal gennemføre bestemte foranstaltninger. En virksomhed kan blive opfattet som "væsentligt forurenende", såfremt der findes ny teknologi, som medfører mindre forurening, end den virksomheden anvender. I de tilfælde, som er nævnt i §41a, stk. 2, skal miljømyndigheden tage godkendelsen op til revurdering og om nødvendigt meddele påbud eller forbud efter §41.

Myndigheden er desuden forpligtet til at tage IPPC-virksomhedernes miljøgodkendelser op til revurdering mindst hvert 10. år, jf. §18 i Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed [6].

Det skal bemærkes, at en udvidelse eller ændring af produktionen, som medfører en væsentligt forøget forurening, er godkendelsespligtig efter §33 i Miljøbeskyttelsesloven, og derfor indebærer en retsbeskyttelse på 8 år.

Som et helt generelt princip bør eksisterende virksomheder ikke forurene mere end nyetablerede virksomheder. Hvis der er sket en teknologisk udvikling mellem tidspunktet, hvor miljøgodkendelsen er givet og tidspunktet for revurdering af godkendelsen, kan godkendelses- og tilsynsmyndigheden stille krav i form af nye vilkår eller påbud om, at virksomheden skal reducere sin forurening.

4.4 Affaldsforebyggelse ved påbud til ikke-listevirksomheder (anmeldevirksomhed)

Dette kapitel vedrører påbud til de ikke-godkendelsespligtige virksomheder. Også her kan påbud vedrørende affaldsfrembringelse stilles med henvisning til mindre forurenende teknologi. Der er således ikke noget til hinder for at stille lige så skrappe krav til ikke-listevirksomheder som til listevirksomheder.

4.4.1 Påbud

De ikke-godkendelsespligtige virksomheder reguleres gennem påbud, jf. miljøbeskyttelseslovens § 42. Tilsynsmyndigheden kan til virksomheder, der medfører uhygiejniske forhold eller væsentlig forurening, herunder affaldsfrembringelse, give påbud om, at forureningen skal nedbringes, herunder påbud om gennemførelse af bestemte foranstaltninger.

Med "bestemte foranstaltninger" menes ikke, at påbuddet skal angive de præcise afhjælpende foranstaltninger. Tværtimod skal der gives virksomheden størst mulig frihed til selv at bestemme midlerne til at nedbringe forureningen. Herved opnås som udgangspunkt en anvendelse af de virksomhedsøkonomisk mest rentable løsninger.

4.4.2 Anmeldelsespligten

"Bekendtgørelse vedrørende anden virksomhed end listevirksomhed (Anmeldebekendtgørelsen [7])" stiller krav om, at de ikke-listevirksomheder, som findes i bekendtgørelsens bilag 1, skal indgive anmeldelse til kommunalbestyrelsen. Anmeldelse skal foretages forud for etablering, ændringer og udvidelser, der indebærer forøget forurening, men bekendtgørelsen giver ikke hjemmel til at meddele vilkår for accept af virksomhedens aktiviteter.

Bekendtgørelsen stiller også krav om, at visse midlertidige anlæg/aktiviteter er omfattet af anmeldepligten, jf. § 3. Miljømyndigheden kan for sådanne midlertidige anlæg/aktiviteter fastsætte vilkår, meddele påbud eller nedlægge forbud. Vilkår, der skal forebygge og begrænse affaldsproblemer, kan derfor indføjes.

4.4.3 Krav til anmeldevirksomheder

Påbud til ikke-listevirksomheder (herunder anmeldepligtige virksomheder) vedrørende affaldsfrembringelse kan stilles under henvisning til mulighederne for at anvende mindre forurenende teknologi eller bedst mulige rensning. I princippet kan der således stilles lige så skrappe krav til ikke-listevirksomheder som til listevirksomheder.

Som tidligere nævnt er der krav om "bestemthed" i påbud. Myndigheden skal så vidt muligt angive til hvilket niveau, forureningen skal nedbringes, medens det overlades til virksomheden selv at beslutte, hvordan niveauet nås. Et påbud kan f.eks. gå ud på, at virksomheden skal nedbringe sine affaldsmængder til et nærmere angivet niveau.


Fodnoter

[5] Ved denne vejlednings udsendelse var "Bekendtgørelse nr. 646 af 29. juni 2001 om godkendelse af listevirksomhed" gældende.

[6] Ved denne rapports udsendelse var "Bekendtgørelse nr. 646 af 29. juni 2001 om godkendelse af listevirksomhed" gældende.

[7] Ved denne vejlednings udsendelse var "Bekendtgørelse nr. 376 af 10. maj 1992 vedrørende anden virksomhed end listevirksomhed" gældende.

 



Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.