Forstudie om data om godstransportens miljøegenskaber

2 Indledning

Miljøvenlig for godstransport har været i fokus for Miljøstyrelsens produktorienterede miljøindsats i flere år. Sideløbende hermed har en række brancheorganisationer, virksomheder mv. taget initiativer til at forbedre miljøindsatsen inden for godstransport. I takt med at de teknologiske og organisatoriske muligheder er blevet bedre, er der udarbejdet IT-værktøjer til miljøstyring, og der er skabt bedre muligheder for dokumentation.

Det har imidlertid også vist sig, at der er en væsentlig mangel på standardisering på området, forstået på den måde, at der savnes ensartede retningslinier for metoder til opgørelse og dokumentation af transportens miljødata. Det betyder bl.a., at der udføres en betydelig mængde unødigt arbejde, fordi virksomhederne hver for sig skal opfinde egne metoder, og fordi mulighederne for genbrug af data er begrænset. Endvidere medfører den manglende standardisering, at resultaterne kan være svære at vurdere og sammenligne, hvilket i sidste ende er med til at svække tilliden til data.

Dette forstudie om data om godstransports miljøegenskaber tager udspring i denne problemstilling. Det samlede forstudies formål er:

1 At skabe et overblik over:

  • hvor der anvendes data om godstransports miljøegenskaber
  • hvilke datatyper der anvendes
  • i hvor høj grad disse data er baseret på standardiserede definitioner og/eller målemetoder

1 At danne grundlag for at formulere en fælles strategi (eller referenceramme) for, hvorledes der indsamles og behandles data på området

Den fælles strategi skal være så præcis, at der opnås en standardisering, samtidig med at den levner plads til virksomhedernes individuelle behov, ønsker, strategier mv.

Projektets videre sigte er at anvise retningslinier for, hvilke mangler der er i redskaber, der kan hjælpe virksomheder til et miljøarbejde for godstransporten med mindst mulig ressourceforbrug og størst mulig udbytte for miljøet. Målgruppen for forstudiet er derfor beslutningstagere (bevilgende myndigheder), der skal prioritere sådanne tiltag til udviklingen af hjælpemidler/værktøjer i de kommende år.

Projektet er gennemført af COWI i samarbejde med Teknologisk Institut og Institut for Produktudvikling.

Projektet er gennemført i seks faser:

1 Indledende screening

2 Opstilling af foreløbigt koncept

3 Interviewundersøgelse

4 Justering af koncept

5 Strategioplæg for det videre arbejde

6 Afrapportering

Til projektet har været knyttet en følgegruppe med følgende medlemmer:

Tage Dræbye, formand

Søren Boas, Post Danmark

Martin Porsgaard Nielsen, SAS

Jørgen Rasmussen, Søfartsstyrelsen

Ove Holm, Dansk Transport og Logistik

Poul Bruun, International Transport Danmark

Følgegruppen har haft 4 møder i løbet af projektet og har desuden deltaget i en workshop som led i projektets interviewundersøgelse i Fase 3.

Nærværende rapport udgør projektets samlede afrapportering, og den er opbygget på følgende måde:

I kapitel 3 gives en indledende screening af miljødata. Her beskrives målgrupper, interessenter, databehov mv.

I kapitel 4 beskrives den interviewundersøgelse, som er gennemført for at afdække den nuværende håndtering af data samt fremtidige ønsker og behov blandt interessenterne.

I kapitel 5 gives en overordnet oversigt, gruppering og afgrænsning af datatyper, som danner grundlag for de følgende tre kapitler.

I kapitel 6 beskrives grunddata, dvs. inputdata til miljøberegninger.

I kapitel 7 beskrives modeller for beregning af miljødata med særlig vægt på in- og outputdata

I kapitel 8 beskrives resultatdata, dvs. de data der kommer ud af miljøberegninger

I kapitel 9 sammenfattes projektets resultater og konklusioner i et oplæg til en fremtidig strategi.

Endelig er projektets referencer listet i kapitel 10.

 



Version 1.0 September 2005, © Miljøstyrelsen.