Forstudie om data om godstransportens miljøegenskaber

5 Beskrivelse af datatyper

På baggrund af den indledende screening er der gennemført en interviewanalyse af 10 virksomheder, der enten selv udfører transport eller er købere af transport. Desuden er der afholdt en workshop med følgegruppens deltagere.

Formålet med analysen var at få vurderet de hypoteser, der er opstillet i det foregående kapitel og at få mere præcise beskrivelser af de enkelte datatyper.

Både screeningen og interviewene har bekræftet, at data om godstransports miljøegenskaber er mange og forskelligartede, og at de anvendes i mange forskellige sammenhænge. Grundlæggende kan data dog opdeles i tre typer, nemlig grunddata, modeldata og resultater.

Grunddata er de ubehandlede data, der indgår som input til beregninger og værktøjer. Med "ubehandlede" menes, at data ikke er bearbejdet i større omfang, det vil sige ud over simple sammenlægninger og lignende.

Modeldata er data, som indgår i modelberegninger.

Resultatdata er de data, der kommer ud af miljøberegninger, modeller og lignende, og de kan således også benævnes behandlede data. Resultaterne kan være mellemresultater, der indgår i efterfølgende beregninger, eller de kan være slutresultater, der anvendes i den afsluttende præsentation af miljødata.

Nogle data kan optræde både som grunddata og som resultat. Det gælder f.eks. brændstofforbruget, der både kan indgå som grunddata til emissionsberegninger og som resultat til opgørelse af miljøbelastning.

5.1 Grunddata

Som grunddata defineres følgende datatyper:

Ressourceforbrug:

  • brændstofforbrug og -type
  • andet ressourceforbrug

Transportmiddelteknologi:

  • transportmiddelkategori
  • emissionsnormer
  • motor- og transportmiddelstørrelse
  • rensning af forbrændingsgasser
  • ekstraudstyr

Gods:

  • godsmængder (vægt og volumen)
  • transportafstand pr. forsendelse

Logistik:

  • transportmiddelafstand
  • antal afhentninger / leverancer
  • brug af terminaler
  • kørsel i lokalområde, citylogistik
  • afhentnings- og leveringstidspunkt
  • rejsemønster

Farligt gods:

  • procedurer for håndtering af farligt gods

Ulykker under transporten:

  • procedurer for sikker transport

Arbejdsulykker:

  • procedurer for håndtering

Andet:

  • data for varernes øvrige livscyklus
  • grænser for tomgangskørsel
  • skader på gods

5.2 Modeldata

Der findes en række beregningsmodeller for miljødata, primært til beregning af energiforbrug og emissioner fra transportmidler.

Hvis man ser på strukturen i en beregningsgang, ligger modellen mellem inputdata og resultatdata, og en model er således ikke i sig selv en datatype. Når der alligevel i denne rapport er medtaget et kapitel om modeldata, skyldes det, at der er en meget nær sammenhæng mellem data og modeller, og at de forskellige inputdata afhænger af den model, de bruges i. Tilsvarende er der en meget nær sammenhæng mellem modeller og resultater.

5.3 Resultatdata

Som resultater eller behandlede data defineres følgende datatyper:

  • Ressourceforbrug:
    - Brændstofforbrug / brændstoftype
    - Elforbrug
    - Andet ressourceforbrug
  • Teknologi:
    - Transportmiddelkategori og -størrelse (vægt, antal aksler mv.)
    - Motornorm
    - Filter og katalysator
  • Emissioner og energiforbrug:
    - Varebiler
    - Lastbiler
    - Tog
    - Skib
    - Fly
  • Gasemissioner :
    - Partikler
    - NOx
    - SO2
    - HC
    - CO
    - CO2
  • Støj
  • Kapacitetsudnyttelse
  • Miljøbelastning fra relaterede aktiviteter

5.4 Miljøkonsekvenser der ikke bliver behandlet

Der er en række miljøkonsekvenser, som ikke er omfattet af dette projekt, fordi de er vanskelige at kvantificere, eller fordi de skønnes ubetydelige eller irrelevante i relation til projektets overordnede formål.

Disse miljøkonsekvenser er:

  • Visuelle gener
  • Vibrationer
  • Skade på landskaber (kystpåvirkning, anlæg af infrastruktur m.m.)
  • Anvendelse af arealer
  • Barriereeffekt for dyr og mennesker
  • Emissioner af vanddamp
  • Miljøkonsekvenser ved produktion og bortskaffelse af transportmidler
  • Beskrivelser af skadevirkende stoffer som VOC/HC'erne (PAH, bezen, ethen, propan, 1,3-butadien, aldehyder) (disse er beskrevet samlet som HC og i forbindelse med partikler)
  • Beskrivelser af de mindre problematiske VOC/HC'er (alkaner, toluen, xylen, øvrige aldehyder og ketoner, organiske syrer, peroxyacetylnitrat, dioxin)
  • Tungmetaller (i de tilfælde hvor de optræder som diffuse kilder fra transportmidlerne)

Disse miljøfaktorer kan alle have indflydelse på godstransportens miljøeffekter men inddrages traditionelt ikke i miljøkortlægninger af transporten. For yderligere uddybning af dette henvises til "Produkters forbrug af transport - Systemanalyse, Miljøstyrelsen 2002".

 



Version 1.0 September 2005, © Miljøstyrelsen.