Miljømæssige udviklingstendenser inden for godstransporten og indsatsbehov vedrørende godstransport

2 Baggrund og formål

2.1 Baggrund

Godstransportgruppen, nedsat i 2001 af Trafikministeriet, har til formål at identificere og drøfte forhold af betydning for transporterhvervet, dets konkurrenceevne og miljøpåvirkninger. Godstransportgruppen består af repræsentanter for transporterhvervet, transportkøbere, arbejdstagere, arbejdsgivere samt repræsentanter fra relevante ministerier.

Som et indspil til grundlaget for Godstransportgruppens arbejde har Miljøstyrelsen peget på behovet for en analyse af fremtidige udviklingstendenser og indsatsbehov. Bedre viden om den fremtidige udvikling vil kunne udgøre et vigtigt grundlag for bedre prioritering af indsatsen for en mere miljøvenlig godstransport. En analyse af fremtidige udviklingstendenser og virkemidler kan således være med til at styrke og målrette indsatsen.

På den baggrund har COWI udarbejdet nærværende rapport for Miljøstyrelsen. Rapporten er baseret på allerede eksisterende fremskrivninger og beregninger.

Transportefterspørgslen på såvel person- som godstransportområdet har historisk udviklet sig i takt med den økonomiske udvikling. Med forventning om fortsat økonomisk vækst kan man forvente en fortsat stigning i såvel person- som godstransport. Stigningen i transportomfanget må alt andet lige forventes at medføre en øget belastning for miljøet, men der arbejdes i flere sammenhænge med reduktion af godstransportens miljøbelastning.

Miljøbelastningen er snævert knyttet til økonomi, både for samfundet og for den enkelte aktør.

Virksomhedsøkonomisk er sammenhængen knyttet til brændstofforbruget, som er en betydelig omkostning for transportvirksomheder, og som samtidig er en væsentlig indikator for miljøbelastningen. Øget brændstofforbrug pr. transporteret enhed medfører både øgede transportomkostninger og øget miljøbelastning.

Samfundsøkonomisk kan der være en gevinst i en reduceret miljøbelastning, da det kan reducere antallet af sygdomstilfælde i befolkningen og mindske belastningen af naturen. Sådanne forhold kan dog være yderst vanskelige at værdisætte, da der er mange faktorer som spiller ind. Samtidig skal den samfundsøkonomiske gevinst ses i forhold til de omkostninger, der er forbundet med at opnå den. Et sådant regnestykke er imidlertid yderst komplekst og ligger uden for rammerne af dette projekt.

2.2 Formål

Det overordnede formål med dette projekt er at bidrage med viden der vil kunne bruges til at opdatere og forbedre grundlaget for prioritering af indsatsen for en mere miljøvenlig godstransport.

Det konkrete formål er at vurdere og give et overblik over den forventede udvikling i godstransportens miljøbelastning over de næste ca. 20 år.

Der skal peges på centrale indikatorer for godstransportens miljøpåvirkning, ligesom det skal angives hvor der evt. mangler relevante data for monitering af udviklingen. Endelig skal der gives en vurdering af potentialet for reduktion af godstransportens miljøbelastning i form af emissioner og støjbelastning.

2.3 Indhold

Denne rapport er disponeret som følger:

I kapitel 3 gives en kort introduktion til den metodemæssige tilgang til projektet.

I kapitel 4 gives en beskrivelse af udviklingen i godstransport, baseret på et studie af den foreliggende litteratur om emnet.

I kapitel 5 fokuseres på godstransportens miljøforhold og udviklingen inden for dette.

I kapitel 6 vurderes den forventede udvikling inden for godstransportens miljøbelastning. På baggrund af de tidligere kapitler opstilles en række hypoteser for udviklingen, og disse hypoteser afprøves i en række interview med eksperter inden for området.

I kapitel 7 beskrives forskellige virkemidler, der kan reducere godstransportens miljøbelastning, og endelig gives i kapitel 8 en oversigt over indikatorer for udviklingen, herunder en beskrivelse af eventuelle datamangler.

 



Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.