Rapport fra Jordforureningsgruppen

4. Muligheder for at forenkle reglerne om flytning af jord

4.1 Anmeldepligten for flytning af jord

Anmeldepligten fremgår af lov om forurenet jord, § 50, stk. 2. Ifølge denne bestemmelse skal opgravning og flytning af forurenet jord og jord fra en kortlagt ejendom, en kortlagt del af en ejendom eller et areal, som anvendes til offentlig vej, anmeldes til kommunalbestyrelsen. Anmeldepligten er endvidere reguleret i en bekendtgørelse. [2]

Jordforureningsgruppen har fået Hedeselskabet Miljø og Energi (HME) til spørge kommunerne om bl.a. antallet af anmeldelser og størrelsen af jordflytningerne i 2004. Det kan skønnes ud fra undersøgelsen, at der i 2004 blev anmeldt ca. 11.700 jordflytninger. Ud fra en tidligere undersøgelse fra 2001 kan det skønnes, at der dette år blev anmeldt ca. 6.500 jordflytninger.

De samlede, anmeldte jordmængder blev i 2004-undersøgelsen anslået til 2,7 mio. m³, mens den i 2001-undersøgelsen blev anslået til 4,1 mio. m³. Hvorvidt der er tale om et reelt fald i perioden 2001-2004 kan ikke afgøres med sikkerhed. Der er formentlig tale om, at jordmængderne svinger fra år til år.

Stigningen i antallet af anmeldte jordflytninger sammenholdt med en konstant eller faldende mængde anmeldt jord kan kun forklares ved, at den gennemsnitlige jordmængde pr. anmeldelse er faldet. Det kan ikke afgøres, om der er kommet flere af de små, eller om de store er blevet mindre.

Tabel 4.1 viser fordelingen på størrelsen af de anmeldte jordflytninger i 2004.

Antal anmeldelser af små jordmængder (under ca. 1 m³) 10 %
Antal anmeldelser af jordmængder mellem 1 og 100 m³ 32 %
Antal anmeldelser af jordmængder mellem 100 og 200 m³ 24 %
Antal anmeldelser af jordmængder mellem 200 og 300 m³ 20 %
Antal anmeldelser af store jordmængder (over ca. 300 m³) 14 %
Samlet antal anmeldelser 100 %

Tabel 4.1: Størrelsesfordelingen af anmeldte jordflytninger i 2004

Tabel 4.2 viser fordelingen af anmeldelser på arealtyper.

 Antal anmeldelser
fra ikke kortlagte arealer 40%
fra kortlagte arealer 18%
fra offentlige vejarealer 42%
I alt 100%

Tabel 4.2. Procentvis fordeling af antal anmeldelser på arealtyper i 2004.

4.2 Jordforureningsgruppens forslag

Jordforureningsgruppen har sigtet imod en model, hvor antallet af konkrete sager bliver mindre, og de enkelte sager så vidt muligt bliver enklere, uden at det går ud over miljø og sundhed. Dette vil også lette jordflytningen for byggeriets aktører.

I de nuværende regler kræver hver jordflytning en konkret sagsbehandling. Udgangspunktet for jordforureningsgruppens forslag er, at anmeldepligten bevares i de klassificerede områder, idet kommunen dog kan fastsætte bagatelgrænser, som undtager små jordmængder. Derudover indføres forskellige muligheder for, at kommunerne i regulativer kan forenkle sagsbehandlingen.

4.3 Kommunalt udspil

De kommunale repræsentanter i jordforureningsgruppen har foreslået, at der igangsættes et arbejde med at udarbejde et konkret system, der kan være med til at sikre en bedre og enklere regulering af flytninger af forurenet jord.

Som et led i arbejdet i jordforureningsgruppen har KL og Københavns Kommune udarbejdet et sæt overordnede retningsliner for et senere arbejde.

Det indgår i forslaget, at

  • jord fra arealer i byzone er klassificeret som let forurenet og er anmeldepligtig, medmindre andet er bestemt i et kommunalt jordregulativ
  • jordstyringen forenkles, så langt de fleste jordflytninger kan foregå efter generelle regler i kommunens jordregulativ, dvs. uden konkret sagsbehandling og ventetid
  • regulativerne skal indeholde forskrifter for prøvetagning og analyse til belysning af forureningsindholdet af jord, der ønskes flyttet
  • der indføres generelle nationale regler for den forurenede jord i form af definition af forskellige jordklasser, som angiver forureningsgraden
  • modtagesteder skal påtage sig et reelt ansvar for jordens videre håndtering. Dette ansvar kan f.eks. udmøntes i, at de alene må modtage den jord, som de er miljøgodkendte til at kunne behandle og dermed i sidste ende skal afvise jorden, såfremt den modtagne jord ikke kan behandles. For at sikre dette, er det nødvendigt, at de er forpligtet til at give anvis-ningskommunen besked herom. Kommunerne bør endvidere kunne indgå privatretlige aftaler med anlæggene til regulering af de kommunale miljømål fastsat i regulativet
  • transportørerne må ikke sammenblande forskellige jordklasser, og de må ikke transportere jorden, såfremt jorden ikke svarer til den jordklasse, som er angivet af bygherren/ejeren
  • der åbnes op for it-baserede anmeldeløsninger
  • der skal i tilknytning hertil skabes en øget mulighed for kapacitet til genanvendelse af let forurenet jord

Ved udarbejdelsen af regulativerne foreslår kommunerne, at der tages udgangspunkt i følgende overordnede retningslinier:

  • en standard-del, der er obligatorisk, der beskriver hjemlen for regulativet, forskellige definitioner og hvilke myndigheder, der administrerer regulativet
  • en obligatorisk del, der beskriver eventuelle miljømål og anvisningsordningerne, f.eks. hvor de forskellige jordklasser anvises til
  • en valgfri del, der kan være uddybende i forhold til beskrivelsen af anvisningsordningerne for eksempel forskellige krav til transportører om indberetning af data

Det kommunale forslag til retningslinjer er vedlagt som bilag 5. Miljøstyrelsen har taget forbehold for nogle af de meget individuelle, kommunale initiativer i forslaget.

Jordforureningsgruppen er enig om, at lovforslaget skal udformes sådan, at der med de nye hjemler, i kombination med de allerede eksisterende hjemler i loves kapitel 6 bliver tilvejebragt det fornødne grundlag for, at kommunernes forslag i givet fald vil kunne gennemføres. Der bliver således indført hjemler til, at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af kommunale regulativer samt om offentliggørelse og høringsprocedure i forbindelse med udarbejdelsen af kommunale regulativer. Herunder:

  • at der i nærmere definerede delarealer ikke skal udtages analyse af jorden,
  • at ved flytning af mange små jordmængder fra samme ensartet forurenede areal, kan anmeldelse ske én gang for alle for en samtidig angiven begrænset tidsperiode,
  • at små jordmængder, under en fastsat bagatelgrænse er undtaget fra kravet om anmeldelse,
  • at der skal være mulighed for at anmelde samtidig med, at jorden flyttes
  • at 4 ugers fristen under nærmere betingelser ophæves, og
  • at jord fra vejarealer kan få en særlig anmeldeordning.

Der indføres anmeldepligt ved fraførsel af jord fra godkendte modtageanlæg for jord. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at anmeldelse kan ske samtidig med aflevering af jorden til et godkendt modtageanlæg for jord.

4.4 Erfaringer fra Københavns og Århus Kommuner

Københavns og Århus Kommuner har forelagt deres hidtidige erfaringer med jordstyring for jordforureningsgruppen i både mundtlig og skriftlig form, samt deres detaljerede anbefalinger for det videre arbejde. De 2 kommunernes skriftlige udspil er vedlagt som bilag 6 og 7.

4.5 Forslag om at arbejde videre med regler om flytning af forurenet jord

Jordforureningsgruppen foreslår, at der i forlængelse af Jordforureningsgruppen nedsættes et udvalg bestående af Miljøstyrelsen og de kommunale organisationer med inddragelse af Dansk Byggeri og andre relevante organisationer, som repræsenterer både entreprenører, transportører og modtagere af jord. Udvalget skal arbejde videre med at forenkle og forbedre reglerne om flytning af jord, herunder også reglerne om genanvendelse af lettere forurenet jord. I første omgang skal udvalget udarbejde forslag til de nødvendige vejledninger og bekendtgørelser om kommunernes kontrol med flytning af jord, som skal ligge klar, når den foreslåede lovændring træder i kraft.


Fodnote

[2] Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 675 af 27. juni 2000 om anmeldelse af flytning af forurenet jord og jord fra forureningskortlagte arealer og offentligt vejareal.

 



Version 1.0 Februar 2006, © Miljøstyrelsen.