| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Rapport fra Jordforureningsgruppen
Bilag 8: ToldSkat’s notat af 28. september 2005: ”Retningslinier for tildeling af nedslag i ejendomsvurderingen for forurenede ejendomme”.
28. september 2005
Notat
Retningslinier for tildeling af nedslag i ejendomsvurderingen for
forurenede ejendomme
Nedenfor er gengivet retningsliner fra ”Vurderingsvejledningen 2005-2” som vurderingsmyndigheden i dag arbejder efter ved tildeling af nedslag for forurening i den
offentlige grundværdi og ejendomsværdi:
”Er der påvist forekomst af
miljøskadelige stoffer i jorden, kan det
påvirke værdien af det forurenede
areal negativt. Også en
begrundet formodning om, at der
forekommer sådanne stoffer, kan
eventuelt nedsætte værdien af et areal.
Vurderingsmyndighederne må derfor
tage oplysninger om jordforurening
med i sine overvejelser ved
ansættelsen af grundværdien.
Medfører en jordforurening, at
ejendommens værdi som helhed er
forringet, må der tillige tages hensyn
hertil ved ansættelsen af
ejendomsværdien.
Forureningsnedslag
Ved vurderingen af en forurenet ejendom skal vurderingsmyndigheden foretage en konkret bedømmelse af, hvorvidt
ejendommens forurenede tilstand påvirker grundværdien og ejendomsværdien. I den forbindelse er det nødvendigt at have
fuldt overblik over, hvor på grunden forureningen er placeret. Hvis forureningen eksempelvis er placeret i et hjørne af en
grund og dermed ikke er til hinder for en effektiv udnyttelse af denne, så vil grundens handelsværdi næppe være påvirket i
nævneværdig grad, i det det forurenede areal da blot kan afskæres (asfalteres eller flisebelægges), således at en eventuel
yderligere skadelig nedsivning undgås. Modsat vil en forurening der breder sig over større områder på grunden
vanskeliggøre en effektiv bebyggelse af denne og dermed kunne påvirke grundens handelsværdi i negativ retning.
Ejendommen skal vurderes til, hvad en fornuftig køber må antages at ville give for den i dens nuværende, forurenede
tilstand.
Udgangspunktet for udmåling af eventuelle nedslag som følge af forurening er niveauet for ejendomme i området uden
specifik forurening. Nedslagene skal udmåles, så beregningerne af grundværdien og ejendomsværdien tilpasses grundens og
ejendommens aktuelle handelsværdi.
Der er især to forhold, som kan begrunde, at der gives nedslag for forurening. Det ene er, at ejendommens
udnyttelsesmuligheder begrænses i forhold til andre ejendommes som følge af forureningen. Det andet er, at der er udstedt
eller i overskuelig fremtid kan forventes udstedt omkostningskrævende påbud til ejeren, f. eks. om oprydning.
Ved bedømmelsen af, hvorledes en given forurening påvirker ejendommens grundværdi, ses der i princippet bort fra, om
den hidtidige anvendelse af ejendommen kan fortsætte uantastet. Dette tages der derimod hensyn til ved ansættelsen af
ejendomsværdien.
Jordforurening påvirker en ejendoms grundværdi forskelligt efter, hvilken anvendelse af grunden, der ville være den
økonomisk mest fordelagtige, hvis denne var ubebygget. Er den økonomisk fordelagtige anvendelse fabrik eller lager, vil der
ofte ikke være tilstrækkelig anledning til at nedsætte grundværdien på grund af forureningen. Ligger ejendommen derimod i
et område, der er udlagt til en eller anden form for boligbyggeri, og vil grunden i ubebygget stand ikke umiddelbart kunne
anvendes hertil, undersøges det, hvorledes begrænsningen i udnyttelsen må antages at påvirke grundens handelsværdi.
Som overvejende regel repræsenterer en ubebygget grund altid en eller anden værdi, selv om den ikke måtte kunne
anvendes til det formål, som i øvrigt ville være mest fordelagtig efter grundens beskaffenhed.
Jordforurening påvirker også en ejendoms grundværdi forskelligt alt efter beliggenheden. I udbyggede byområder med stor
efterspørgsel efter byggegrunde har en forurening mindre eller slet ingen betydning for prisfastsættelsen, medens det
modsatte vil være tilfældet i tyndt befolkede områder med ringe efterspørgsel efter byggegrunde.
I praksis gives der sjældent forureningsnedslag for ejendomme, der er kortlagt på vidensniveau 1. Det skyldes for det første,
at der alene er tale om en formodning om forurening, og for det andet at der som regel er tale om forurening af mindre
alvorlig karakter. Vurderingsmyndigheden bør derfor anmode en ejer af en forurenet ejendom på vidensniveau 1 om at
sandsynliggøre, at der er tale om en reel forurening eller at registreringen har medført et fald i handelsværdien, som vel at
mærke kan tilskrives registreringen og ikke en almindelig afmatning af ejendomsmarkedet. En sandsynliggørelse kan f.eks.
ske med en dokumentation af, at ejendommen har været udbudt til salg gennem en længere periode, uden at det har været
muligt at sælge netop denne ejendom, medens øvrige ikke registrerede ejendomme i området sælges med sædvanlig liggetid.
Hertil bør vurderingsmyndigheden søge opklaret, hvornår registreringen på vidensniveau 1 har fundet sted, og om ejeren har
anmodet amtsrådet om at gennemføre tekniske undersøgelser, der kan føre frem til en registrering på vidensniveau 2, da
sådanne undersøgelser efter anmodning skal gennemføres inden for 2 år efter at en ejer af en grund med bolig har fremsat
anmodning derom, jf. jordforureningslovens § 7. En kortlægning på vidensniveau 2 eller tinglysning som affaldsdepot
indebærer, at det med høj grad af sikkerhed kan lægges til grund, at der på arealet er en jordforurening af en sådan art og
koncentration, at forureningen kan have skadelig virkning på mennesker og miljø, hvorfor vurderingsmyndigheden efter en
konkret bedømmelse som oftest bør meddele et nedslag i grundværdien og eventuelt også i ejendomsværdien, specielt når
der er tale om beboelsesejendomme. For så vidt angår erhvervsejendomme er udviklingen i det professionelle marked den,
at en registreret forurening og foretaget miljøteknisk undersøgelse af en ejendom fører til bedre priser end for de
ejendomme, hvor der ikke er foretaget en tilsvarende undersøgelse. Dette forhold skyldes en kombination af sikker viden
om,hvad man har med at gøre og myndighedernes øgede fleksibilitet på området, hvor der i dag ikke kræves total
oprensning ved registrering af forurening, og at man kan lade forurenet jord blive liggende på stedet, hvis man indkapsler det
med ren jord ovenpå. Med andre ord er den økonomiske usikkerhed ved at overtage en forurenet ejendom væsentligt
reduceret i forhold til tidligere. Såfremt der er tale om en diffus forurening, hvor der ikke sker nogen registrering i
matrikelregistret, vil denne typisk omfatte hele det grundværdiområde, hvor ejendommen ligger, og forureningen skulle
dermed afspejle sig i grundværdiniveauet, hvis den i det hele taget påvirker prisdannelsen.”
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2006, © Miljøstyrelsen.
|