Små havne - Løsningsforslag

8 Udnyttelse af store deponeringsanlæg

8.1 Beskrivelse af muligheder

Flere store danske havne har anlagt store depoter til deponering af oprenset havnesediment. Alternativt kan oprenset forurenet sediment deponeres på losseplads. Udfra den betragtning, at det volumenmæssigt er billigere at etablere store depoter end små depoter, vurderes deponering af forurenet havnesediment i store deponeringsanlæg som en mulighed. Det er ligeledes mere hensigtsmæssigt at kontrollerer samt evt. rense/genanvende sediment deponeret i store depoter frem for i mange små depoter.

For deponering i store havnes deponeringsanlægning er det en betingelse, at de store havne er villige til at modtage oprenset sediment fra andre havne. Der er eksempler på, at store havne ikke er interesseret i at afgive kapacitet, da det vil betyde, at deres restkapacitet reduceres og de afkorter dermed perioden til et nyt modtageanlæg skal etableres.

Hvis små havne benytter store depoter, skal sedimentet transporteres til deponeringsanlægget. Der vil være en transportudgift forbundet hermed. Denne udgift kan være betragtelig, afhængig af afstand og om transporten foregår via havet eller ad vej. Den totale pris for transport af sediment vil afhænge af mængden af sediment. Afvandet sediment fylder langt mindre end vådt sediment. Ved oprensning af ler- og siltholdigt sediment vil der typisk være næsten lige så meget vand som sediment i det oprensede materiale. For at holde transportudgifterne på et minimum, er det således nødvendigt, at sedimentet er forholdsvist afvandet før transport. Der vil også være omkostninger forbundet med at afvande sediment. For metoder til og priser på afvanding henvises til afsnit 7 om midlertidig oplag til afvanding.

Omkostninger til transport med lukket pram er 12-13 kr./m³ (inkl. 2-3 sømil) plus 1-2 kr./m³ pr. sømil, mens transport i lastbil er 15-30 kr./m³ plus 2-4 kr./m³ pr. kilometer (Miljøstyrelsen, 2001a).

Benyttes gennemsnitspriser betyder det, at transport af 2000 m³ slam med pram over 30 sømil vil koste ca. 115.000 kroner, mens 2000 m³ i lastbil over samme afstand (54 kilometer) vil koste ca. 370.000 kroner. På baggrund af forespørgsel af flere små havne fremgår det at 50 kroner pr. m³ er det maksimale beløb mange havne kan acceptere at betale for deponering og transport af havnesediment. Dette beløb svarer til en ekstraudgift på 20-35% i forhold til hvad der pt. betales for traditionel klapning. Hvis det eksempelvis antages, at store deponeringsanlæg vil/kan modtage oprenset sediment med et tørstofindhold på 30% til en pris af 35 kroner pr. m³ sediment, vil sediment kunne transporteres ca. 4 sømil, før den samlede pris for transport og deponering overskrider 50 kr./m³. Det vil ikke kunne transporteres ad vej inden for en samlet pris af 50 kroner pr. m³.

8.1.1 Spulefelt og tørreanlæg

Eksisterende metode

Aflevering på havnes anlæg. Havnene rundt om i Danmark har forskellige typer anlæg som enten kan være spulefelter eller tørreanlæg.


Nødvendig organisation

Det vil være hensigtsmæssigt, hvis der fandtes en organisation eller en database, hvor der kunne findes oplysninger om hvilken type sediment de enkelte havne er indstillet på at modtage.


Fordele og ulemper

Fordele

  • Anlæggene er miljøgodkendt og lever derfor op til lovgivningens krav om miljøhensyn både for så vidt angår støj, lugt og behandling af overskudsvand. Ved etablering af få store anlæg i stedet for mange små vil der blive bedre muligheder for at håndtere overskudsvandet mere hensigtsmæssigt, både ud fra en miljømæssig og en økonomisk betragtning.
  • Der findes eksisterende anlæg, så det vil være muligt at lægge op til en løsning som umiddelbart kan sættes i værk, eventuelt som et forsøgsprojekt, hvis en havn vil være indstillet på at gå ind i projektet.

Ulemper

  • Ved etablering af få store depoter i stedet for mange små vil transportudgifterne blive forøget.

Priseksempler

Fra spørgeskemaundersøgelse:

Havn Etableringsomkostninger
kr./m³
Deponeringsomkostninger
kr./m³
Lynetten Ikke oplyst 200
Rærup Havn 1 40-50
Vester Hassing Ikke oplyst 40-50
Frederikshavn Havn 22 Ikke oplyst
Vejle Havn 22 Ikke oplyst
Kolding Havn 68 Ikke oplyst
Rønland Ikke oplyst 65

Fra interview med Havnesammenslutningen:

Antal havne Deponeringsomkostninger
kr./m³
12 ≤50
2 50 - 100
2 100 – 200
4 400 – 500
1 2.325

(Miljøstyrelsen, 2001d)


Jura

Nye spulefelter skal godkendes som depoter og dermed skal de være offentligt ejede.

Nye tørrefelter skal godkendes som affaldsbehandlingsanlæg og må gerne være privatejede.

Eksisterende depoter skal bringes i overensstemmelse med krav i Bekendtgørelse nr. 650, ellers skal de lukkes senest i 2009.

Det er ikke muligt indenfor den eksisterende lovgivning for havne at eje og drive spulefelter. Hvis det skal være muligt, skal der ændres i den eksisterende lovgivning.


8.1.2 Offentlig ejet losseplads

Eksisterende metode

Aflevering på offentligt ejet losseplads. Det er ikke ofte, at der afleveres havnesediment på danske lossepladser. Lossepladser kan kun modtage havnesedimenter uden et tillæg til statsafgift på 375 kr./ton, såfremt der er indrettet et specialdepot for havnesediment (Told og skat skal acceptere adskillelsen fra den øvrige del af lossepladsen).


Nødvendig organisation

Det vil være hensigtsmæssigt, hvis der etableres en organisation eller en database, hvor der kan findes oplysninger om, hvilke typer sedimenter landets specialdepoter har tilladelse til at modtage.


Fordele og ulemper

Fordele

  • Anlæggene vil leve op til lovgivningens krav om miljøhensyn både for så vidt angår støj, lugt og behandling af overskudsvand. Ved etablering af få store anlæg i stedet for mange små vil der blive bedre muligheder for at håndtere overskudsvandet mere hensigtsmæssigt, både ud fra en miljømæssig og en økonomisk betragtning. Desuden vil det give mulighed for behandling af forurenet sediment. Driftsomkostningerne pr. m³ forventes også at blive mindre end på små anlæg.
  • Ved etablering af et specialdepot på lossepladsen skal der ikke betales afgift til staten.

Ulemper

  • Ved etablering af få store depoter i stedet for mange små vil transportudgifterne blive forøget.

Priseksempler

Tungmetal og PAH forurenet afvandet sediment kan deponeres på losseplads. Prisen afhænger af indhold af forureningskomponenter. Lettere forurenet sediment kan bortskaffes for under 200 kr. pr. ton (ingen statsafgift), hvorimod deponering af mere forurenet sediment vil koste mere end 800 kr. pr. ton. Ved deponering på losseplads vil der blive stillet krav til tørstofindhold.


Jura

Nye specialdepoter skal godkendes som depoter og dermed skal de være offentligt ejede, hvis der modtages affald fra andet end egen virksomhed.

Nye tørrefelter skal godkendes som affaldsbehandlingsanlæg og kan være ejede af både offentlige og private.


 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.