Kortlægning af parfumestoffer i legetøj og småbørnsartikler

5 Kortlægning af duftende børneartikler

5.1 Kortlægningens delaktiviteter

Kortlægningen var opdelt i følgende 3 aktiviteter:

  • En overordnet kortlægning af det danske marked for legetøj og børneartikler, der både indeholder parfume og henvender sig til børn i alderen 0-10 år
  • Om muligt indhentning af deklarationer
  • Estimering af størrelsen af salget af ovennævnte produkter i Danmark.

De enkelte aktiviteter er beskrevet i det følgende.

5.2 Kortlægningen

5.2.1 Indledende overblik

Et overblik over produkter, der indeholder duft- eller smagsstoffer, og som henvender sig til børn i alderen 0-10 år samt forhandles i Danmark, blev skabt ved hjælp af internetsøgninger, forhandlerkontakt og kontakt til udvalgte børnefamilier.

Denne indledende kortlægning resulterede i en liste med ca. 15 navngivne duftende produkter til børn.

5.2.2 Første kontakt til branchen

Ud fra listen med produkter blev adresser og telefonnumre på detailforhandlere, leverandører og importører af de eftersøgte produkter fundet. Disse forhandlere, leverandører og importører blev efterfølgende kontaktet telefonisk. For to forhandlere var det ikke muligt at finde et telefonnummer. Disse blev i stedet kontaktet via e-mail.

Ved denne indledende kontakt blev projektets indhold beskrevet, og de kontaktede blev spurgt, om de var interesserede i at besvare et spørgeskema angående deres sortiment af legetøj og børneprodukter tilsat duft- eller smagsstoffer. De kontaktede blev ydermere oplyst om, at undersøgelsen ikke omfattede teatersminke, make-up eller kropsplejeprodukter.

Ved kontakten til forhandlere, leverandører og importører blev disse yderligere forespurgt om, de havde kendskab til andre lignende duftende produkter.

I alt blev 23 forhandlere, importører og leverandører kontaktet, fordelt som 9 forhandlere og 14 importører/leverandører:

To af forhandlerne repræsenterede dagligvarebutikker, 3 repræsenterede specialforretninger for børneprodukter, en repræsenterede handel med bøger og papirvarer, mens de resterende 3 forhandlere alle var karakteriseret ved at have et stort udvalg billige produkter. Blandt de 14 importører/leverandører var 4 specialiserede inden for bøger, kontor- og skriveartikler, 7 inden for legetøj og børneprodukter, heraf 2 inden for spæd- og småbørnsprodukter. De 3 sidste leverandører/importører dækkede bl.a. tilbehør til mobiltelefoni, legetøj solgt sammen med slik samt blandet fritids- og boligtilbehør.

5.2.3 Spørgeskema og efterlysning af deklarationer samt salgstal

Spørgeskemaet indeholdt spørgsmål om produktnavne, producenter, importører/leverandører samt størrelse af salget af produkterne. I følgebrevet til spørgeskemaet blev de kontaktede desuden opfordret til at vedlægge eventuelle varedeklarationer og/eller sikkerhedsblade for de enkelte produkter.

Spørgeskemaet blev udsendt til 18 forhandlere, importører eller leverandører. Yderligere er fem forhandlere, importører eller leverandører blev interviewet pr. telefon, svarende til i alt 23 kontakter.

Af de 18 udsendte spørgeskemaer blev i alt syv udfyldte spørgeskemaer returneret.

Fem af de 18 kontaktede forhandlere, importører eller leverandører meddelte, at de ikke ønskede at deltage i undersøgelsen. De resterende seks af de 18 kontaktede forhandlere, nemlig Dansk Supermarked (Nielsen 2004), Coop Danmark (Kirchhoff 2004), Jysk (Bank 2004), Nokia (Hylstofte 2004), Søstrene Grene (Grene 2004) og Tiger (Nielsen 2004) meddelte, at de ikke forhandler produkter med tilsat duft- eller smagsstoffer.

Ved den efterfølgende telefoniske kontakt eller mailkontakt til forhandlere, importører eller leverandører blev deklarationer og salgstal efterlyst.

5.3 Fundne produkter ved kortlægningen

Der er i alt fremkommet oplysninger om 15 produkttyper med duft.

Visse af de fremkomne produkttyper indeholdt flere produktdele med forskellige dufte. Et eksempel herpå er tuscher og stiftblyanter hver med forskellige frugtdufte. Desuden findes en serie af lugtende gummifigurer med 14 forskellige lugte. Medtages alle enkeltprodukterne i produktserien er der således identificeret 68 produkter med duft.

De fundne produkter fremgår af nedenstående tabel 5.1.

Det skal bemærkes, at markedet for legetøj og børneartikler tilsat duft skifter meget hurtigt og nærværende kortlægning skal således ses som et øjebliksbillede. At der er tale om et hurtigt skiftende marked ses bl.a. af, at produkt D03 (hoppebolde med duft), trods oplysninger om produktets markedsføring i Danmark, var udgået af markedet på undersøgelsestidspunktet. Endvidere var produkterne D10-D14) under udfasning, og det kunne konstateres, at produkterne i efteråret 2004 (ca. 5 måneder efter nærværende undersøgelses opstart) kun fandtes i en ikke-parfumeret udgave. Produktet D15 (blomst) forhandles ikke længere.

Forhandlerne har oplyst, at markedet i perioder rummer produkter, der kun findes en meget kort periode. Disse produkter refererer forhandlere til som "diller". Produkter som slim med coladuft og duftende klistermærker med bestemte figurer kan nævnes som eksempler på diller. Desuden vil findes sæsonafhængige varer som skoleskemaer og produkter med "juledufte". Der blev ikke fundet nogen sæsonvarer ved nærværende kortlægning.

I tabel 5.1. er alene medtaget produkter, hvor duften er tiltænkt og en del af markedsføringen af produktet. Dette betyder, at eksempelvis Pokémonfigurer i Pokémonkugler ikke er medtaget trods tydelig duft af kokos, idet duften ikke anvendes i markedsføringen af produktet.

Tabel 5.1: Resultat af kortlægningen af duftende legetøj og børneartikler, juni 2004. Oversigt over produkter, produktserier og dufte.

Produkttype- nummer. Produkt Duft
D01 Sæbebobler Lemon & Lime, Chocolate chip, Bubblegum, Banana Split, Tropical punch, Strawberries & Cream
D02 Gummifigurer Diverse lugt/duft - varianter
D03 Hoppebolde Vandmelon, kiwi, citron, appelsin
D04 Brevpapir Parfumeret duft
D05 Stiftblyanter Æble, drue, kiwi, banan, appelsin, jordbær
D06 Viskelæderlæbestift Æble, drue, kiwi, banan, appelsin, jordbær
D07 Viskelæderpen Æble, drue, kiwi, banan, appelsin, jordbær
D08 Tuscher Appelsin, citron, jordbær, brombær, viol, rose, chokolade, fyr samt to unavngivne dufte
D09 Kanin Chokolade
D10 Stableringe Æble
D11 Puttekasse Æble
D12^ Kube Æble
D13 Blæksprutte Vanilje
D14^ Tøjdyr Vanilje
D15 Blomst Vanilje

^findes ikke længere på det danske marked

5.3.1 Deklarationer og salgstal for duftende produkter

Flere forhandlere, importører eller leverandører oplyste, at deklarationer og salgstal var fortrolige og derfor ikke kunne udleveres. For de deklarationer, som blev modtaget, er oplysninger behandlet fortrolige.

I alt blev der fremsendt deklarationer på to produkter/produktserier samt salgstal på otte produkter/produktserier. Ingen af disse producenter ønskede deklarationerne offentliggjort, og deklarationerne er derfor videregivet til Miljøstyrelsen som fortroligt materiale. De fremkomne deklarationer er kontrolleret for deklarerede sensibiliserende stofferne jf. listen i tabel 4.1 og det kan konstateres, at fire af produkterne i produktserien D08 (tuscher) har deklareret indhold af sensibiliserende stoffer, nemlig tuscherne med citron-, rosen-, chokolade- og viol-duft. Af de fortrolige deklarationer fremgår det, at fire af de fem deklarerede duftstoffer i tuschen med citronduft er opført på EU's liste over sensibiliserende stoffer. For de øvrige tuscher findes hhv. to af fire, et af seks og et af otte duftstoffer på listen.

For 8 produkter blev der fremsendt datablade for CE-mærkning af produkterne. Produkternes indhold af duftstoffer fremgår dog ikke af disse datablade.

Der er modtaget oplysninger om salgstal for 8 af produkterne/produktserierne. Disse salgstal er fortrolige og er videregivet til Miljøstyrelsen. Det er ikke ud fra de fremkomne data muligt at skønne størrelsen af markedet for duftende legetøj og børneartikler i Danmark.

 



Version 1.0 Marts 2006, © Miljøstyrelsen.