Redegørelse om jordforurening 2005 4 Planer for den offentlige indsats i 20064.1 Ressourceforbrug i 2006Indsatsen skal i 2006 fortsætte efter de samme principper, der var gældende for 2005. Miljøstyrelsen forventer i 2006 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 421 mio. kr.[1] Hertil kommer indsatsen fra Forsvaret. Ca. 211 mio. kr. vil være fordelt over bloktilskud, mens der er afsat henholdsvis 21,6 mio. kr. og 5,2 mio. kr. til værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne baggrund. Endvidere har staten afsat de resterende ca. 3 mio. kr. fra bevillingen til undersøgelse, projektering og afværgeforanstaltning over for forureningen i Kærgård Plantage i Ribe Amt samt den resterende statslige andel på ca. 13,5 mio. kr. vedr. undersøgelse og afværgeforanstaltning over for Cheminova-forureningen i Ringkjøbing Amt. Tabel 4.1 viser amternes budgetter for 2006. Amternes udgifter til kontingent til Amternes Videnscenter for Jordforurening er ikke medtaget. Tabel 4.1. Amternes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2006, mio. kr.¹ Kilde: Amternes skriftlige indberetning
¹ De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og kolonnen ”Samlet forbrug”. ”Total” er forbruget inkl. personaleomkostninger. Ved beregningen af amternes personaleomkostninger er der anvendt en årsværkspris på 530.000 kr. svarende til den pris, der anvendes i forbindelse med DUT-forhandlinger i 2006. Budgettet for 2006 er ca. 23 mio. kr. over regnskabstallene fra 2005. I forhold til regnskabet for 2005 er der afsat ca. 5,5 mio. kr. mindre til kortlægning, registrering og tilsyn og ca. 15,5 mio. kr. mindre til undersøgelser. Til gengæld er der afsat 51 mio. kr. mere til projektering og afværgeforanstaltninger og ca. 2 mio. kr. mere til drift og monitering. Specielt forventer Københavns Kommune og Sønderjyllands Amt en øget indsats på projektering og afværgeforanstaltninger, men også Fyns Amt forventer en noget øget indsats. 4.2 Fastlæggelse af indsatsområderMed henblik på den videre offentlige indsats skal amterne fortsat udpege de forureninger, der kan
Figur 4.1. V2 Kortlagte lokaliteter opgjort efter beliggenhed inden for eller uden for de offentlige indsatsområder Kilde: amternes edb-indberetning for 2005 Amterne har ved indberetningen for 2005 indberettet oplysning, om lokaliteterne ligger inden eller uden for offentlig indsats. Der er oplysninger om 10.820 af de 10.991 V2 kortlagte lokaliteter. Det er oplyst, om lokaliteterne ligger inden for eller uden for lovens indsatsområder, og i givet fald inden for hvilke indsatsområder. Det fremgår af opgørelsen, at i alt 5.246 eller ca. 48% af de 10.991 lokaliteter, der er oplysninger om, ligger inden for lovens indsatsområder, og de resterende udenfor. En lokalitet kan have flere indsatsområder. Fordelingen på de enkelte indsatsområder fremgår af tabel 4.2. Det fremgår, at der for de lokaliteter, der er oplysninger om, er overvægt af lokaliteter, der ligger inden for indsatsområder vedrørende drikkevand. Tabel 4.2. Fordeling af V2 lokaliteter på indsatsområder for 5.246 ud af 10.991 V2 kortlagte lokaliteter pr. 31.12.2005 Kilde: Amter og kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2005
Inden for indsatsområderne (48% af de kortlagte lokaliteter) skal amterne tilrettelægge den offentlige indsats, mens kortlægningen af områderne uden for indsatsområderne primært har til hensigt at imødegå at der skabes sundheds- og miljømæssige problemer ved ændrede arealanvendelser eller jordflytninger. Fodnoter [1] I beløbet indgår amternes forventede forbrug (343 mio. kr.), bloktilskud til kommunerne (12 mio. kr.), bevillinger til værditabsordningen og Teknologipuljen (26,8 mio. kr.), resterende midler fra stat og amter til foranstaltninger over for de store forureningssager Cheminova og Kjærgård plantage (ca. 32 mio. kr.) samt 6,7 mio. kr. til AVJ.
|