Redegørelse om jordforurening 2005

4 Planer for den offentlige indsats i 2006

4.1 Ressourceforbrug i 2006

Indsatsen skal i 2006 fortsætte efter de samme principper, der var gældende for 2005.

Miljøstyrelsen forventer i 2006 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 421 mio. kr.[1] Hertil kommer indsatsen fra Forsvaret.

Ca. 211 mio. kr. vil være fordelt over bloktilskud, mens der er afsat henholdsvis 21,6 mio. kr. og 5,2 mio. kr. til værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne baggrund.

Endvidere har staten afsat de resterende ca. 3 mio. kr. fra bevillingen til undersøgelse, projektering og afværgeforanstaltning over for forureningen i Kærgård Plantage i Ribe Amt samt den resterende statslige andel på ca. 13,5 mio. kr. vedr. undersøgelse og afværgeforanstaltning over for Cheminova-forureningen i Ringkjøbing Amt.

Tabel 4.1 viser amternes budgetter for 2006. Amternes udgifter til kontingent til Amternes Videnscenter for Jordforurening er ikke medtaget.

Tabel 4.1. Amternes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2006, mio. kr.¹

Kilde: Amternes skriftlige indberetning

  Kortlægning,
Registrering
og tilsyn
Undersø-
gelser
Projektering
og Afværge-
foranstalt-
ninger
Drift og
Monitering
Samlet
forbrug
Total
Københavns Amt 8,2 6,5 21,6 10,4 46,8 65,3
Frederiksborg Amt 5,3 1,5 8,5 3,2 18,7 24,8
Roskilde Amt 1,2 1,3 12,1 3,6 18,2 23,3
Vestsjællands Amt 2,2 0,5 0,0 0,7 3,4 9,1
Storstrøms Amt 3,3 1,1 4,8 0,8 10,2 19,5
Bornholms
Regionskommune
0,1 0,1 0,2 0,1 0,4 0,5
Fyns Amt 0,4 4,5 7,2 1,5 15,6 26,9
Sønderjyllands Amt 1,0 1,4 21,1 0,4 23,8 29,4
Ribe Amt 0,5 1,0 0,5 1,0 3,5 7,2
Vejle Amt 4,5 3,0 2,5 2,3 12,3 18,1
Ringkøbing Amt 2,3 2,5 1,3 1,0 7,4 13,2
Århus Amt 8,5 1,6 1,5 3,0 14,5 23,0
Viborg Amt 2,3 0,1 0,4 0,1 2,9 6,4
Nordjyllands Amt 7,9 1,2 3,0 0,2 12,3 20,5
Københavns
Kommune
0,5 6,8 32,0 3,0 42,9 48,2
Frederiksberg Kommune 0,2 1,4 1,5 1,4 6,1 7,7
Total 48,2 34,5 118,1 32,4 238,7 343,1

¹ De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og kolonnen ”Samlet forbrug”. ”Total” er forbruget inkl. personaleomkostninger. Ved beregningen af amternes personaleomkostninger er der anvendt en årsværkspris på 530.000 kr. svarende til den pris, der anvendes i forbindelse med DUT-forhandlinger i 2006.

Budgettet for 2006 er ca. 23 mio. kr. over regnskabstallene fra 2005. I forhold til regnskabet for 2005 er der afsat ca. 5,5 mio. kr. mindre til kortlægning, registrering og tilsyn og ca. 15,5 mio. kr. mindre til undersøgelser. Til gengæld er der afsat 51 mio. kr. mere til projektering og afværgeforanstaltninger og ca. 2 mio. kr. mere til drift og monitering. Specielt forventer Københavns Kommune og Sønderjyllands Amt en øget indsats på projektering og afværgeforanstaltninger, men også Fyns Amt forventer en noget øget indsats.

4.2 Fastlæggelse af indsatsområder

Med henblik på den videre offentlige indsats skal amterne fortsat udpege de forureninger, der kan

  1. have skadelig virkning på grundvandet inden for et område med særlige drikkevandsinteresser,
  2. have skadelig virkning på grundvandet i et indvindingsopland for et alment vandforsyningsanlæg eller
  3. have skadelig virkning på mennesker på et areal med bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads.

Figur 4.1. V2 Kortlagte lokaliteter opgjort efter beliggenhed inden for eller uden for de offentlige indsatsområder

Kilde: amternes edb-indberetning for 2005

Figur 4.1. V2 Kortlagte lokaliteter opgjort efter beliggenhed inden for eller uden for de offentlige indsatsområder

Amterne har ved indberetningen for 2005 indberettet oplysning, om lokaliteterne ligger inden eller uden for offentlig indsats. Der er oplysninger om 10.820 af de 10.991 V2 kortlagte lokaliteter. Det er oplyst, om lokaliteterne ligger inden for eller uden for lovens indsatsområder, og i givet fald inden for hvilke indsatsområder. Det fremgår af opgørelsen, at i alt 5.246 eller ca. 48% af de 10.991 lokaliteter, der er oplysninger om, ligger inden for lovens indsatsområder, og de resterende udenfor. En lokalitet kan have flere indsatsområder. Fordelingen på de enkelte indsatsområder fremgår af tabel 4.2. Det fremgår, at der for de lokaliteter, der er oplysninger om, er overvægt af lokaliteter, der ligger inden for indsatsområder vedrørende drikkevand.

Tabel 4.2. Fordeling af V2 lokaliteter på indsatsområder for 5.246 ud af 10.991 V2 kortlagte lokaliteter pr. 31.12.2005

Kilde: Amter og kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2005

  Bolig Børne-
inst.
Off. Le-
geplads
OSD Indv.
almen
vand-
forsyn.
Anden
off.
indsats
Københavns Amt 81     219 159 1
Frederiksborg Amt 280 10 4 430 119 10
Roskilde Amt 103 8 6 210 56 15
Vestsjællands Amt 193 2   226 71 10
Storstrøms Amt 87 1   106 49 7
Bornholms Regionskommune 4 1   4    
Fyns Amt 186 64 3 344 206 4
Sønderjyllands Amt 152   3 150 199 1
Ribe Amt 71 2   47 13  
Vejle Amt 181     56 86  
Ringkjøbing Amt 176   1 241 289 2
Århus Amt 267 11 2 284 42 4
Viborg Amt 380     156 189 6
Nordjyllands Amt 388 6 2 133 288 2
Københavns Kommune 83 16 2 26 46 4
Frederiksberg Kommune 39 10   51 10  
I alt 2671 131 23 2683 1822 66

Inden for indsatsområderne (48% af de kortlagte lokaliteter) skal amterne tilrettelægge den offentlige indsats, mens kortlægningen af områderne uden for indsatsområderne primært har til hensigt at imødegå at der skabes sundheds- og miljømæssige problemer ved ændrede arealanvendelser eller jordflytninger.


Fodnoter

[1] I beløbet indgår amternes forventede forbrug (343 mio. kr.), bloktilskud til kommunerne (12 mio. kr.), bevillinger til værditabsordningen og Teknologipuljen (26,8 mio. kr.), resterende midler fra stat og amter til foranstaltninger over for de store forureningssager Cheminova og Kjærgård plantage (ca. 32 mio. kr.) samt 6,7 mio. kr. til AVJ.

 



Version 1.0 November 2006, © Miljøstyrelsen.