Reduktion af partikelemissioner fra varebiler og taxier

7 Vurderinger for hele landet i 2012

I dette kapitel vurderes effekterne af de opstillede scenarier i år 2012 for hele landet. Først beskrives antallet af biler, årskørslen og emissionerne i scenarierne for 2012. Derefter vurderes de samfundsøkonomiske konsekvenser af scenarierne i året 2012.

7.1 Reduktion af emissionerne hele landet

Varebiler
Den første tabel viser antal varebiler, årskørslen og emissionerne i basissituationen i 2003, i forecast for 2012 og i de tre scenarierne for hele landet. Tabellen viser desuden antallet af varebiler, der påvirkes af ændringer i de enkelte scenarier.

Beregningerne viser først og fremmest, at de samlede partikelemissionerne falder meget kraftigt fra basis i 2003 til forecast 2012 til trods for, at antal biler og trafikarbejdet stiger. Det skyldes, at bestanden af varebiler i 2012 stort set kun består af EURO III og IV biler, hvis partikelforurening er meget mindre pr km end EURO I og II bilerne. Denne udvikling, som allerede er fastlagt med EURO grænseværdierne, mindsker partikelemissionen ganske væsentligt. Faldet vil ske over hele perioden 2003 til 2012, idet det vil blive kraftigere efter 2006/2007, hvor der er krav om, at de nye varebiler opfylder EURO IV grænseværdierne.

Det ses, at antallet af biler, der er berørt af de enkelte scenarier varierer i scenarierne. I scenariet, hvor alle nye køretøjer fra 2004 får partikelfilter eller skifter til benzin, er omkring halvdelen af bestanden i 2012 berørt. At det kun er så relativt få biler skyldes dels, at ikke alle bilerne er skiftet ud i perioden 2004 til 2012 og dels, at en del af varebilerne også i basissituationen kører på benzin. De berøres naturligvis ikke af scenarierne. Kørslen, som de berørte biler foretager, er tilsvarende mindre end den samlede kørsel.

Beregningerne viser, at hvis alle nye varebiler har partikelfilter eller er benzindrevne, vil partikelemissionen falde ret kraftigt (resp. 34% og 42%). Ved overgang til benzinbiler vil NOx emissionerne vil også falde, mens C02 emissionerne vil stige 16%.

I downsizing scenariet berøres kun de store nye dieselvarebiler og kun 2/3 af disse. Der er derfor færre biler end i benzinscenariet, der berøres. Partikelemissionerne falder kun meget lidt, idet de mindre varebiler kun forurener lidt mindre end de større.

7.1 Varebiler hele landet. Oversigt over emissioner i de forskellige scenarier

  Bestand af køretøjer Trafikarbejde pr. dag i km Emissioner opgjort i kg pr døgn
Scenario     C02 NOx PM
2003 346.721 18.918.845 4.156.844 20.516 2.579
2012 forecast 387.229 21.072.584 4.551.284 14.711 986
  Antal biler og trafikarbejde, der er berørt af ændring Ændring af emissionerne
2012 filter nye biler 183.138 11.009.468 0 0 -339
2012 benzin nye biler 183.138 11.009.468 737.543 -7.057 -417
2012 downsizing nye biler 119.335 9.824.424 -349.784 -2.781 -30
Situation i forhold til 2012 forecast Procent berørt Procent ændring
2012 filter nye biler 47% 52% 0% 0% -34%
2012 benzin nye biler 47% 52% 16% -48% -42%
2012 downsizing nye biler 31% 47% -8% -19% -3%

I den efterfølgende figur er ændringerne vist grafisk.

Figur 7.1. Emissioner fra varebiler i scenarierne for hele landet. Forecast 2012 er 100%

Figur 7.1. Emissioner fra varebiler i scenarierne for hele landet. Forecast 2012 er 100%

Taxier
Den følgende tabel viser scenarierne for taxier for hele landet. Scenarierne omfatter de taxier, der er i 2012 samt de taxier, der er blevet frikørt siden 2003. Antallet af biler, der betragtes og deres kørsel, er derfor kraftigt stigende fra 2003 til 2012. Partikelemissionerne stiger derfor også på trods af faldende emissioner fra den enkelte bil, men stigningen er væsentlig mindre end stigningen i antal biler.

Det ses endvidere, at der ikke er ret stor forskel på antal biler og partikelemissioner i de to scenarier, der omfatter partikelfilter. Det skyldes, at taxierne er frikørte efter tre år. Forskellen er derfor kun ca. 6.000 biler, svarende til antal taxier i 2003.

Tabel 7.2 Taxier hele landet. Oversigt over emissioner taxi i de forskellige scenarier

  Bestand af køretøjer Trafikarbejde pr dag km Emissioner opgjort i kg pr døgn
Scenario     C02 NOx PM
2003 5.969 1.263.014 200.695 594 61
2012 forecast 23.876 2.486.554 395.118 880 84
  Antal km og biler, der er berørt af ændring Ændring af emissioner
2012 filter alle biler 23.876 2.486.554 0 0 -67
2012 filter nye biler 17.907 2.183.132 0 0 -56
2012 benzin nye biler 17.907 2.183.132 115.223 -505 -68
Situation i forhold til 2012 forecast Procent berørt Procent ændring
2012 filter alle biler 110% 100% 0% 0% -80%
2012 filter nye biler 75% 88% 0% 0% -66%
2012 benzin nye biler 75% 88% 29% -57% -81%

I den efterfølgende figur er ændringerne vist grafisk.

Figur 7.2. Emissioner fra taxier i scenarierne for hele landet Forecast 2012 er 100%

Figur 7.2. Emissioner fra taxier i scenarierne for hele landet Forecast 2012 er 100%

I scenariet, hvor de nye taxier skifter til benzin, falder partikelemissionen kraftigt i forhold til fremskrivningen, mens C02 emissionen stiger noget.

7.2 Samfundsøkonomi for hele landet

I dette afsnit er de samfundsøkonomiske konsekvenser i 2012 beregnet for de enkelte scenarier på landsplan. Der er tale om nogle partielle beregninger, idet de samfundsøkonomiske analyser er alene udført for året 2012. Det betyder, at analyserne kun vurderer de biler, der bliver påvirket af scenarierne i dette år, og ikke f.eks. samtlige biler, der skal have foretages investeringer i de øvrige år. Da det antages, at 1/12 af varebilerne og 1/3 af taxibestanden udskiftes hvert år, er konsekvensen heraf dog ikke stor. Endvidere ses kun på benefits fra luftforureningen i 2012, hvor emissionerne af NOx og partikler er mindre end i de foregående år pga. udviklingen i EURO grænseværdierne.

For partikelfiltre er dels foretaget en beregning for det centrale skøn og dels for de fremtidige forventede priser på filtre og service. Der er regnet med priser eskl. moms, men inklusiv nettofaktorafgift og forrentningsfaktor i overensstemmelse med Miljøstyrelsens retningslinier.

Varebiler
Tabellerne viser alene situationen i 2012, dvs. reduktionen i emissioner i 2012 og værdien heraf. De viser desuden udgifterne, dvs. de samlede investeringer og driftsudgifter i 2012.

I scenariet med filtre på nye varebiler er værdien af reduktionen i partikelemissionen for hele landet 59 mio. kr. Antallet af biler i det centrale skøn, der skal have installeret filter er lig med de nye varebiler i 2012 plus biler, der skal have udskiftet filtret, idet det er forudsat kun at holde i 6 år. Filtret er forudsat at koste 12.000 kr eskl. moms. Den samfundsmæssige investeringsudgift i 2012 er 664 mio kr. Desuden skal alle biler, der har filter i scenariet, have udført service. Det svarer til 183.138 biler og koster 343 mio kr. Der er derfor et stor samfundsmæssigt underskud ved at kræve partikelfilter på alle varebiler i hele landet, idet benefits fra partikelreduktionen hverken kan betale for investeringen i det enkelte år eller for serviceudgifterne.

I samme scenario, men med det fremtidige skøn for priser, er antallet af biler, der skal have filter kun det halve, da det er forudsat, at filtret holder i hele bilens levetid.

Tabel 7.3 Varebiler hele landet. Samfundsøkonomi i år 2012

Scenario   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr 1)
Filtre nye biler Reduktion i PM 123.735 473 59
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex. moms
 
- Centralt skøn Antal biler der skal filter på 40.697 12.000 kr -664
  Antal biler i bestand med filter 183.138 1.600 kr -343
  Netto     -949
         
- Fremtidigt skøn Antal biler der skal filter på 20.349 8.000 kr -247
  Antal biler i bestand med filter 183.138 1.200 kr -257
  Netto     -446
         
Nye varebiler Benzin Reduktion i PM 152.205 473 72
  Reduktion C02 -269.202.830 0,12 -32
  Reduktion NOx 2.575.805 26 67
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex moms
 
  Antal biler der skifter til benzin 20.349 8.000 264
  Sparet udgift til brændstof 183.138   -245
  Netto     126
    Kg pr år Kr pr kg  
Nye varebiler
Downsizing
Reduktion i PM 10.941 473 5
  Reduktion C02 127.671.160 0,12 15
  Reduktion NOx 1.114.905 26 26
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex. moms
 
  Antal biler der downsizes 13.259    
  Antal biler berørt 119.335    
  Netto     -

1) Samfundsøkonomisk omkostning: Ex. moms, inkl. nettoafgiftsfaktor og med forrentningsfaktor for investeringen. Der er ikke taget hensyn til eventuelle. provenueffekter.

Anm.: Tabellen angiver situationen i år 2012.

Samfundsøkonomisk kan det betale sig at skifte fra diesel til benzin for varebilerne. Det skyldes, at benefit ved reduktion af partielemissionen (og NOx emissionen) er væsentlig større end omkostningerne ved øget C02 emission og de øgede udgifter til brændstof samfundsøkonomisk set. De samfundsøkonomiske priser på brændstof er produktionspriserne tillagt den internationale nettoafgiftsfaktor. Prisen er således væsentlig lavere end forbrugerpriserne, da der ikke medregnes brændstofafgifter.

Derimod kan det ikke samfundsøkonomisk betale sig at sætte partikelfilter på varebilerne i hele landet, idet omkostningerne ved at gennemføre scenariet er meget større end de opnåede benefits. Ved downsizing opnås også positive benefits på grund af reduktionen i emissionerne. Besparelsen/omkostningerne ved downsizing er ikke opgjort, da de ikke er mulige at vurdere, jf. ovenfor.

Taxier
Beregningerne for taxier omfatter både taxierne i 2012 og de taxier, der er frikørte i perioden 2003 til 2012. De frikørte taxier er forudsat at vedblive at køre med filter. Tabellen har samme struktur som den foregående tabel.

Tabel 7.4 Taxier hele landet. Samfundsøkonomi i år 2012

Filter alle taxier   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr 1)
  Reduktion i PM 24.455 473 12
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex. moms
 
- Centralt skøn Antal biler der skal filter på 3.980 6.000 -36
  Antal biler i bestand med filter 23.876 -1.600 -45
  Netto     -69
         
- Fremtidigt skøn Antal biler der skal filter på 1.990 3.600 -12
  Antal biler i bestand med filter 23.876 1.200 -34
  Netto     -34
         
Filter nye taxier   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr
  Reduktion i PM 20.075 473 9
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex. Moms
 
- Centralt skøn Antal biler der skal filter på 3.980 -6.000 -36
  Antal biler i bestand med filter 17.907 -1.600 -34
  Netto     -60
         
- Fremtidigt
skøn
Antal biler der skal filter på 1.990 3.600 -12
  Antal biler i bestand med filter 17.907 1.200 -25
  Netto     -28
         
Benzin nye taxier   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr
  Reduktion i PM 24.820 473 12
  Reduktion C02 -42.056.395 0,12 -5
  Reduktion NOx 184.325 26 5
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex. moms
 
  Antal biler der skifter til benzin 1.990 8.000 27
  Øget udgift til brændstof 17.907   -49
  Netto     -10

1) Se tabel 7.3

Anm.: Tabellen angiver situationen i år 2012.

For taxier reduceres partikelemissionerne i alle scenarierne med partikelfilter. Benefits er imidlertid ikke tilstrækkelige til at opveje omkostningerne i de enkelte scenarier, heller ikke selvom filtrene og service bliver billigere i fremtiden.

Samfundsøkonomiske set kan det heller ikke betale sig at skifte fra diesel til benzin for taxierne. Det skyldes, at benefit ved reduktion af partielemissionen (og NOx emissionen) og besparelsen ved bilkøb er ikke kan opveje omkostningerne ved øget C02 emission og de øgede udgifter til brændstof samfundsøkonomisk set. De samfundsøkonomiske priser på brændstof er produktionspriserne tillagt den internationale nettoafgiftsfaktor. Prisen er således væsentlig lavere end forbrugerpriserne, da der ikke medregnes brændstofafgifter.

7.3 Antal sparede dødsfald hele landet

Antal sparede dødsfald er skønnet ud fra den i det tidligere kapitel beskrevne metode. Der skal gøres opmærksom på, at der er tale om en meget usikker vurdering.

For hele landet falder partikelemissionen fra varebiler med 124 tons ved montering af partikelfilter og 152 tons pr år i scenariet med overgang til benzinbiler. Det svarer til en reduktion på skønsmæssigt henholdsvis omkring 50 og 60 dødsfald pr år.

Emissionerne med partikler fra taxier falder i scenarierne for hele landet med omkring 20-25 tons pr år på landsplan, svarende til skønsmæssigt en reduktion på omkring 8-10 dødsfald.

7.4 De erhvervsmæssige konsekvenser

Montering af partikelfiltre vil mindske miljøbelastningen, men vil samtidig belaste virksomhedernes økonomi. Omkostningerne for varebilejerne vil være 5-6% af de årlige udgifter til leasing ved det centrale prisskøn. Medregnes lønnen til chaufføren vil udgiften til partikelfilter udgøre en væsentlig mindre andel af transportomkostningen. Ved interviewene gav nogle af varebilejerne udtryk for, at de ikke fandt omkostningerne skræmmende, hvis kravet var velbegrundet. De interviewede tænkte først og fremmest på en miljøzone i København. Benefits ved partikelfiltre er væsentligt mindre i hele landet end i en miljøzone i København, da der er tale om sundhedseffekter.

I forhold til taxier medfører krav om partikelfiltre også øgede driftsudgifter, svarende til 1-1,5% af udgifterne til bilen (eskl. løn til chaufføren). Hvis der kommer krav, ønsker taxivognmændene økonomisk kompensation ved tiltag, der kan øge indtjeningen.

De interviewede varebilejere og taxivognmænd fandt ikke et skift til benzinbiler relevant, da driftsomkostningerne med de nuværende afgifter er højere og da dieselbiler teknisk anses for bedre. Desuden anses dieselbiler for miljøvenlige pga. den mindre C02 emission.

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.