Reduktion af partikelemissioner fra varebiler og taxier

8 Vurderinger for København i 2012

I dette kapitel beskrives resultaterne af de samfundsøkonomiske vurderinger ved indførelse af en miljøzone i København, som omfatter varebiler og taxier.

8.1 Reduktion af emissioner København

Varebil
Varebilerne der kører i miljøzonen i København kører knap 6 gange mere i alt end i Miljøzonen. Indførelse af krav i miljøzonen vil derfor have betydning for emissionerne langt ud over selve zonen.

Antallet af varebiler der berøres i scenariet filter på alle biler er mindre end bestanden af varebiler, da nogle af varebilerne kører på benzin. Antallet der berøres er mindst i det scenario, der vedrører downsizing. Sidstnævnte skyldes, at de små varebiler og 1/3 af de store ikke downsizes.

Tabel 8.1 Varebiler miljøzone i København. Antal og trafikarbejde,

  Antal køretøjer i miljøzonen Trafikarbejde pr dag km
    Miljøzone Samlet kørsel
2003 53.060 448.800 2.971.768
2012 forecast 59.260 536.358 3.317.898
Antal køretøjer og trafikarbejde, der er berørt i scenarierne
2012 filter alle biler 47.551 430.382 2.662.334
2012 benzin nye biler 30.960 280.222 1.884.574
2012 downsizing nye biler 27.628 250.060 1.700.057

Anm.: Samlet kørsel dækker over den samlede kørsel, varebilerne kører i hele Hovedstadsområdet.

Varebilerne i Frederiksberg kommune kører ca. 14% af kørslen i miljøzonen i København. Reduktionen i emissionerne på Frederiksberg på grund af tiltagene i scenarierne vil derfor også være 14% af reduktionen i miljøzonen i København.

Den følgende tabel viser emissionerne i de enkelte scenarier og områder og ændringerne i forhold til forecast 2012.

Tabel 8.2 Varebiler miljøzone i København. Emissioner

  C02 kg pr dag NOx kg pr dag PM kg pr dag
  Miljø-zone Samlet
kørsel
Miljøzone Samlet Miljøzone Samlet
kørsel
2003 124.098 821.394 595 3.800 87 523
2012 forecast 146.430 907.253 453 2.700 36 203
Scenarier Ændring i emissionerne
2012 filter alle biler 0 0 0 0 -29 -161
2012 benzin nye biler 36.892 248.269 -199 -1.344 -15 -99
2012 downsizing nye biler -10.070 -68.459 -79 -535 -1 -8

Anm.: Samlet kørsel dækker over den samlede kørsel, varebilerne kører i hele Hovedstadsområdet

I den efterfølgende figur er ændringerne vist grafisk.

FIGUR 8.1 Emissioner fra varebiler i scenarierne for miljøzone i København.Forecast 2012 er 100%

FIGUR 8.1 Emissioner fra varebiler i scenarierne for miljøzone i København.Forecast 2012 er 100%

Reduktionen i partikelemissionerne er størst i det scenario, hvor der sættes partikelfilter på alle varebiler og noget mindre i det scenario, hvor de nye biler skifter til benzin, da det er færre biler der berøres af ændringen. Reduktionen er meget lille i downsizing scenariet.

Taxier
I dette afsnit præsenteres de tilsvarende oplysninger for taxier. Som nævnt omfatter beregningerne, udover de 2.700 biler, der kører som taxier, også de frikørte taxier. Det antages, at de frikørte taxier bliver solgt over hele landet. Kun den 1/3 af kørslen med de frikørte taxier, som sker i Hovedstadsområdet, er medregnet.

Der er ret lille forskel på antal taxier, der udstyres med filter i scenariet med partikelfilter på alle taxi og i scenariet med partikelfilter på nye taxier. Det skyldes som tidligere nævnt, at 1/3 af bestanden af taxier skiftes ud hvert år.

Tabel 8.3 Taxier miljøzone i København. Antal og trafikarbejde,

  Antal køretøjer i miljøzonen Trafikarbejde pr. dag km
    Miljøzone Samlet kørsel
2003 2.700 218.635 715.183
2012 forecast 5.440 249.778 917.771
Antal køretøjer og trafikarbejde, der er berørt i scenarierne
2012 filter alle taxier 5.440 249.778 917.771
2012 filter nye taxier 4.761 242.055 883.226
2012 benzin nye taxier 4.761 242.055 883.226

Anm.: Samlet kørsel dækker over den samlede kørsel, taxierne og de frikørte taxier kører i hele Hovedstadsområdet, idet 2/3 af de frikørte taxier kører udenfor Hovedstadsområdet.

Taxier i Frederiksberg kommune er antaget at køre 14% af kørslen i miljøzonen i København, svarende til varebilerne. Reduktionen i emissionerne på Frederiksberg vil derfor også være 14% af reduktionen i miljøzonen i København.

Tabel 8.4 Taxier miljøzone i København. Emissioner

  C02 kg pr dag NOx kg pr dag PM kg pr dag
  Miljøzone Samlet kørsel Miljøzone Samlet kørsel Miljøzone Samlet Kørsel
2003 43.144 141.130 89 291 11 35
2012 forecast 49.290 181.107 104 385 12 46
Scenarier Ændring i emissionerne
2012 filter alle taxier 0 0 0 0 -8 -31
2012 filter nye taxier 0 0 0 0 -8 -29
2012 benzin nye taxier 29984 109407 -62 -227 -10 -36

Anm.: Jf. anm. tabel 8.3

Ligesom i scenariet for taxier i hele landet stiger emissionerne fra 2003 til 2012, idet antallet af biler og kørslen stiger på grund af de frikørte taxier.

Emissionerne med partikler falder næsten lige meget i de to scenarier: filter på alle taxier og filter på nye taxier. Det skyldes, at der ikke er ret stor forskel på antal biler, der er udstyret med partikelfilter i de to scenarier. Partikelemissionerne falder væsentligt mere i scenariet, hvor alle nye taxier skifter til benzin. Det skyldes, at benzinbiler kun har meget små partikelemissioner. Samtidig er det alle bilerne, som skifter til benzin, idet ingen taxier – i modsætning til varebiler - kører på benzin i forvejen.

FIGUR 8.2 Emissioner fra taxier i scenarierne for miljøzone i København. Forecast 2012 er 100%

FIGUR 8.2 Emissioner fra taxier i scenarierne for miljøzone i København. Forecast 2012 er 100%

8.2 Samfundsøkonomi i miljøzonen i København

I dette afsnit præsenteres den samfundsøkonomiske vurdering af scenarierne for indførelse af en miljøzone i København. Beregningerne af de økonomiske konsekvenser er alene gennemført for henholdsvis varebilernes og taxiernes samlede kørsel, da det ikke giver mening at sammenholde de samlede omkostninger med de benefits, der opnås i et lille område som selve miljøzonen. Beregningerne er, ligesom for hele landet, kun gennemført for året 2012 og er udført på samme måde.

I beregningerne er regnet med den høje værdi af partikelforurening på 1.986 kr pr kg, da størstedelen af bilernes kørsel må antages at finde sted i det tætbefolkede Hovedstadsområde.

Varebiler

Tabel 8.5 Miljøzone i København. Samfundsøkonomi 2012 varebiler

    Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi 1) mio kr
Filter alle biler Reduktion i PM 59.130 1.986 117
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex. Moms
 
- Central skøn Antal biler der skal filter på 7.926 -12.000 -129
  Antal biler i bestand med filter 47.551 -1.600 -89
  Netto     -101
         
- Fremtidigt skøn Antal biler der skal filter på 3.963 8.000 -48
  Antal biler i bestand med filter 47.551 1.200 -67
  Netto     2
         
Benzin nye   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr
  Reduktion i PM 36.865 1.986 73
  Reduktion C02 -90.618.185 0,12 -11
  Reduktion NOx 511.000 26 13
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex moms
 
  Antal biler der skifter til benzin 3.963 8.000 51
  Øget udgift til brændstof 30.960   -42
  Netto     85
         
Downsizing nye   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr
  Reduktion i PM 2.920 1.986 6
  Reduktion C02 24.987.170 0,12 3
  Reduktion NOx 195.275 26 5
    Antal biler berørt Kr pr bil  
  Antal biler der downsizes 3.070 -  
  Antal biler berørt 27.628    
  Netto     -

1) Samfundsøkonomisk omkostning: Ex. moms, inkl. nettoafgiftsfaktor og med forrentningsfaktor for investeringen. Der er ikke taget hensyn til eventuelle. provenueffekter.

Anm.: Tabellen angiver situationen i år 2012.

Ved de fremtidige skøn over priser på filtre, som måske kan forventes i en nærmere fremtid, er den samfundsøkonomiske benefit ved at kræve filtre på alle varebiler positiv, men lille, set ud fra året 2012. Hertil kommer imidlertid nogle yderligere udgifter på grund af investeringen i partikelfiltre på alle eksisterende varebiler i 2004, som ikke er medtaget i beregningen. Ved de nuværende priser på partikelfiltre er det ikke samfundsøkonomisk rentabelt at sætte filtre på varebiler i Hovedstadsområdet.

Samfundsøkonomiske set er der et endog stor overskud ved at skifte fra diesel til benzin for varebilerne. Det skyldes, at benefit ved reduktion af partikelemissionen (og NOx emissionen) er væsentlig større end omkostningerne ved øget C02 emission og de øgede udgifter til brændstof samfundsøkonomisk set. De samfundsøkonomiske priser på brændstof er produktionspriserne tillagt den internationale nettoafgiftsfaktor (1,25). Prisen er således væsentlig lavere end forbrugerpriserne, da der ikke medregnes brændstofafgifter.

Taxier
De følgende beregninger viser samfundsøkonomien for taxier. Som tidligere nævnt er antaget, at de frikørte taxier sælges over hele landet og kun den 1/3 af kørslen, der sker i Hovedstadsregionen, er medregnet.

Tabel 8.6 Miljøzone i København. Samfundsøkonomi 2012 taxier

Scenarier   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi 1) mio kr
Filter alle biler Reduktion i PM 13.505 1.986 27
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex moms
 
- Centralt skøn Antal biler der skal filter på 1.200 -6.000 -11
  Antal biler i bestand med filter 5.440 -1.600 -10
  Netto     6
         
- Fremtidigt skøn Antal biler der skal filter på 900 -3.600 -5
  Antal biler i bestand med filter 5.440 -1.200 -8
  Netto     14
         
Filter nye biler   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr
  Reduktion i PM 12.775 1.986 25
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex moms
 
- Centralt skøn Antal biler der skal filter på 1.200 -6.000 -11
  Antal biler i bestand med filter 4.761 -1.600 -9
  Netto     6
         
- Fremtidigt skøn Antal biler der skal filter på 900 -3.600 -5
  Antal biler i bestand med filter 4.761 -1.200 -7
  Netto     13
         
Benzin nye   Kg pr år Kr pr kg Samlet værdi mio kr
  Reduktion i PM 15.695 1.986 31
  Reduktion C02 -39.933.920 0,12 -5
  Reduktion NOx 75.920 26 2
    Antal biler berørt Kr pr bil
Ex moms
 
  Antal biler der skifter til benzin 900 8.000 10
  Øget udgift til brændstof 4.761   -20
  Netto     19

1) Se tabel 8.5

Anm.: Tabellen angiver situationen i år 2012. Af de frikørte taxier er kun den 1/3 der kører i Hovedstadsområdet, medregnet.

Beregningerne viser, at det med de nuværende skøn over priserne i året 2012 er samfundsøkonomisk rentabelt at installere partikelfiltre på taxier, uanset om det gøres på alle taxier eller kun på de nye. Det er endnu mere rentabelt med prisniveauet i det fremtidige skøn. Tages hensyn til, at der i scenariet med partikelfilter på alle taxier yderligere er nogle omkostninger i 2004 til montering af filter på de eksisterende taxier, ca. 1.800 biler, er de samlede udgifter i scenariet med filter på alle biler noget større end den opgjorte udgift for 2012.

Samfundsøkonomiske set er der et endog stor overskud ved at skifte fra diesel til benzin for taxierne i København. Det skyldes, at benefit ved reduktion af partielemissionen (og NOx emissionen) er væsentlig større end omkostningerne ved øget C02 emission og de øgede udgifter til brændstof samfundsøkonomisk set, da partikelpriserne er meget høje i storbyområder.

8.3 Antal sparede dødsfald på grund af miljøzonen i København

Antal sparede dødsfald er skønnet ud fra den ovenfor beskrevne metode. Der skal gøres opmærksom på, at der er tale om en meget usikker vurdering. Det er bl.a. antaget, at et ton partikler medfører samme antal dødsfald, uanset om emissionen sker i Hovedstadsregionen eller spredt over hele landet. Formentlig vil antallet af dødsfald i København på grund af partikelemissionen undervurderes herved.

I Hovedstadsregionen falder partikelemissionerne fra varebiler med 60 tons pr år ved partikelfilter på alle varebiler. Det svarer skønsmæssigt til et fald på omkring 24 dødsfald i Hovedstadsregionen pr år. Hvis de nye varebiler kører på benzin, falder partikelemissionerne med 37 tons pr år, svarende til reduktion på omkring 15 dødsfald pr år. For taxier medfører scenarierne et fald på 13-15 tons pr år i partikelemissioner, svarende til en reduktion på omkring 6 dødsfald pr år.

8.4 Erhvervsøkonomi ved miljøzone i København

Montering af partikelfiltre vil mindske miljøbelastningen i København og i Hovedstadsregionen, men vil samtidig belaste virksomhedernes økonomi. Omkostningerne for varebilejerne vil være 5-6% af de årlige udgifter til leasing ved det centrale prisskøn. Medregnes lønnen til chaufføren vil udgiften til partikelfilter udgøre en væsentlig mindre andel af transportomkostningen. Ved interviewene gav nogle af varebilejerne udtryk for, at de ikke fandt omkostningerne skræmmende, hvis kravet var velbegrundet.

I forhold til taxier medfører krav om partikelfiltre også øgede driftsudgifter svarende til 1-1,5% af udgifterne til bilen. Hvis der kommer krav, ønsker taxivognmændene økonomisk kompensation ved tiltag, der kan øge indtjeningen, f.eks. kørsel i busbaner eller øgede takster.

De interviewede varebilejere og taxivognmænd fandt ikke et skift til benzinbiler relevant, da driftsomkostningerne med de nuværende afgifter er højere og da dieselbiler teknisk anses for bedre. Desuden anses dieselbiler for miljøvenlige pga. den mindre C02 emission.

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.