Udvikling, produktion og markedsføring af energi- og miljørigtige armaturer til boligmarkedet

BILAG DELRAPPORT 1

Bilag 1.1

Forhåndstilsagn

”Udvikling, produktion og markedsføring af energi- og miljørigtige armaturer til boligmarkedet”

Armaturproducent A/S

September 2003

1 Tilsagnet

2 Forhåndstilsagnets omfang

3 Finansiering

4 Tidsplan

5 Opsigelse af de bindende aftaler

6 Tvister

7 Underskrift


1 Tilsagnet

1.1 Baggrund

Lysteknisk Selskab har foranlediget af Miljøstyrelsen igangsat fase 1 ”Forfase” af projekt ”Udvikling, produktion og markedsføring af energi- og miljørigtige armaturer til boligmarkedet”. Lysteknisk Selskab er projektleder på projektet.

Et af formålene med fase 1 ”Forfasen” er at få to eller flere armaturproducenter til at give forhåndstilsagn om at deltage i og medfinansiere projektet på nærmere angivne betingelser. Disse forhåndstilsagn er en forudsætning for, at Miljøstyrelsen vil bevilge penge til igangsætning af de efterfølgende faser af projektet.

Der er i alt udarbejdet tre forhåndstilsagn for henholdsvis Louis Poulsen Lighting A/S, Frandsen Lighting A/S samt Horn Belysning A/S. Det følgende er et eksempel på udformning af forhåndstilsagn for en ”Armaturproducent”.

Ifølge Miljøstyrelsens definitioner er Lysteknisk Selskab tilskudsmodtageren i projektet. ”Armaturproducenten” og øvrige projektdeltagere har status som ”tredjemand” jf. ”Miljøstyrelsens standardvilkår af september 1999 for modtagelse af tilskud i medfør af lov nr. 698 af 22. september 1998 om miljøbeskyttelse § 54 og 54 D og bekendtgørelse nr. 731 af 9. oktober 1998 om tilskud til renere produkter mv., § 1”. Det vil sige, at de i nærværende aftale omtalte tilskud fra Miljøstyrelsen finansieres og udbetales af Miljøstyrelsen, men administreres af Lysteknisk Selskab.

Hovedprojektet er opdelt i 6 faser:

  1. Forfase
  2. Planlægning og information om konkurrencen
  3. Afholdelse af konkurrencen
  4. Produktudvikling og produktion af vinderarmaturer
  5. Markedsføring og salg af vinderarmaturer
  6. Projektevaluering

I det følgende er angivet, hvad forhåndsaftalen omfatter i henholdsvis fase 2-3, fase 4, 5 og 6.

For nærmere beskrivelse af projektet og indholdet i de enkelte faser, se hovedrapportens kapitel 1. Fase 2, 3, 4 og 5 gennemføres kun under forudsætning af, at minimum to armaturproducenter vil deltage.

1.2 Tilsagnets status

”Armaturproducenten” giver med sin underskrift tilsagn om at ville deltage i samt delvis finansiere nærværende projekt på nedenstående betingelser. Forhåndstilsagnet indsendes til Miljøstyrelsen, som en del af afrapporteringen af fase 1.

Forhåndstilsagnet vil blive erstattet af én bindende aftale mellem Lysteknisk Selskab og ”armaturproducenten” omkring fase 2 og 3 ”Planlægning og afholdelse af designkonkurrence” samt en skitse til forløbet af fase 4 og 5. ”Produktudvikling, produktion og markedsføring af vinderarmaturer”, når der foreligger endeligt accept fra Miljøstyrelsen, om at de næste faser af projektet kan igangsættes.

Miljøstyrelsens endelige accept af igangsætning af fase 2 og 3 vil kunne medføre krav, som gør at indholdet i den bindende aftale, vil være forskelligt fra forhåndstilsagnet. Projektets fase 2 må ikke i gangsættes før, den endelige bindende aftale mellem Lysteknisk Selskab og ”armaturproducenten” er forhandlet på plads og underskrevet.

En bindende aftale omkring fase 4, 5 og 6 vil først blive indgået i slutningen af fase 3.

I det følgende er i marginen angivet et !, der hvor ”armaturproducenten” har en opgave.

2 Forhåndstilsagnets omfang

2.1 Fase 2. og 3. konkurrencen

2.1.1 Producentens opgave

2.1.1.1 Deltagergebyr

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til, senest 14. dage efter underskrift af den bindende aftale om deltagelse i projektets fase 2 og 3, at indbetale et deltagergebyr på kr. 25.000 til Lysteknisk Selskab.

Når den endelig aftale om fase 4 og 5 – Produktudvikling, produktion og markedsføring af vinderarmaturerne er underskrevet, returnerer Lysteknisk Selskab de 25.000 kr. til ”armaturproducenten”.

Hvis der alternativt opstår den situation, at armaturproducenten mod forventning, ikke ønsker at deltage i projektets fase 4 og 5 er deltagergebyret tabt. I stedet anvender Lysteknisk Selskab det indbetalte deltagergebyr til finansiering af en 1. præmie i designkonkurrencen, se hovedrapportens kapitel 1.5.5.

2.1.1.2 Opstilling af konkurrencebetingelser

! ”Armaturproducenten” indgår som en del af en projektgruppe, nedsat i forbindelse med tilrettelæggelse og afholdelse af konkurrencen.

! ”Armaturproducenten” skal bidrage med sin viden om design af armaturer, dokumentationskrav mv. i forbindelse med opstilling af konkurrencebetingelserne.

Lysteknisk Selskab er ansvarlig for selve opstillingen af konkurrencebetingelserne.

2.1.1.3 Udpegning af vindere

! ”Armaturproducenten” deltager i konkurrencejuryen og har i den forbindelse til opgave at være med til at udpege vinderarmaturerne.

! ”Armaturproducenten” skal yde assistance ved udarbejdelse af bedømmelsesskemaer, som repræsenterer konkurrencens bedømmelseskriterier, f.eks. salgspotentiale, produktionspotentiale, lyskvalitet, miljøkvalitet, osv., se hovedrapporten kapitel 1.5.4. Bedømmelsesskemaerne skal danne grundlag for juryens bedømmelse, herunder af hvilke forslag, der evt. ikke opfylder konkurrencens kriterier.

! ”Armaturproducenten” udfylder efter aftale, alle relevante bedømmelsesskemaer.

! ”Armaturproducenten” forpligter sig desuden til at fremkomme med en udtalelse til juryen med en liste over de indkomne forslag, armaturproducenten ønsker at sætte i produktion samt en prognose over produktionens forventede størrelse.

Der kan opstå en situation, hvor flere af de deltagende armaturproducenter ønsker at producere det/de samme armatur/-er. I første omgang søges problemet løst i mindelighed, men såfremt dette ikke er muligt anvendes lodtrækning, efter proceduren beskrevet i hovedrapportens kapitel 1.5.6.

2.1.1.4 Planlægning af og endelig aftale om fase 4. og 5.

! Inden udløbet af fase 3 og inden opstart af fase 4 forpligter ”armaturproducenten” sig til at bidrage til at nedenstående forhold kommer på plads:

  • Medvirke ved udarbejdelsen af den endelig aftale om produktudvikling, produktion og markedsføring af vinderarmaturerne, herunder
  • udarbejdelse af en skitse til markedsførings- og salgsstrategi samt
  • deltagelse i møde med en drøftelse af armaturproducentens miljø- og energiforhold i forbindelse med produktudvikling og produktion af vinderarmaturerne.

Skitsen til markedsførings- og salgsstrategi omfatter primært forslag til den fælles informations- og markedsføringskampagne, herunder tidsplan, indhold, budget og organisering. Men samtidig skal indholdet i de deltagende armaturproducenters egenfinansierede markedsføringskampagner skitseres. Herunder skal det sandsynliggøres, at der er en økonomisk, realistisk sammenhæng mellem størrelsen af den planlagte fælles kampagne og de deltagende armaturproducenters egenfinansierede markedsføringskampagner, se kapitel 3. ”Armaturproducenten” er i samarbejde med de øvrige armaturproducenter hovedansvarlige for den skriftlige udformning af skitsen til markedsførings- og salgsstrategi.

Dersom ”armaturproducenten” efter resultatet af konkurrencen foreligger, ikke ønsker at producere et vinderarmatur, kan ”armaturproducenten” dog undlade at deltage i den ovennævnte planlægning af fase 4 og 5.

2.1.2 Forbehold

”Armaturproducenten” og virksomhedens fastansatte designere kan ikke deltage i armaturdesign-konkurrencen.

2.2 Fase 4. Produktudvikling og produktion

I det følgende (kapitel 2.2. og 2.3) gives en foreløbig skitse over projektets fase 4 og 5. Disse bestemmelser er ikke gældende, hvis producenten afgiver opsigelse efter fase 3, jf. punkt 5.2.

2.2.1 Producentens opgave

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til at produktudvikle og producere minimum ét af vinderarmaturerne fra konkurrencen ”Miljø- og energirigtig boligbelysning”.

I forbindelse med jurybedømmelsen, se kapitel 2.1.1.3 skal ”armaturproducenten” give en prognose over det antal vinderarmaturer, der forventes at kunne sælges i den ”første belysningssæson”.

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til at færdigproducere vinderarmaturerne og distribuere armaturerne til ”armaturproducentens” detailhandelskunder, så de er klar til salg i forretningerne inden en nærmere aftalt dato, fælles for de deltagende armaturproducenter. Datoen fastsættes i forbindelse med endelig planlægning af, hvornår den fælles markedsførings- og informationskampagne skal finde sted.

! ”Armaturproducenten” varetager alle produktions- og udviklingsopgaver i forbindelse med armaturet, herunder produktmodning af vinderforslaget. Miljøstyrelsen yder dog et væsentligt tilskud, se kapitel 3. Finansiering.

! ”Armaturproducenten” er ansvarlig for at dække alle tab i forbindelse produktudvikling, produktion og markedsføring af ikke solgte armaturer.

! ”Armaturproducenten” er ansvarlig for, at de producerede armaturer overholder alle de danske myndighedskrav, der stilles for, at armaturer kan forhandles på det danske marked.

! ”Armaturproducenten” forpligter sig i øvrigt til at deltage i de nødvendige koordinerende møder med projektets øvrige parter, jf. hovedrapportens kapitel 1.6.

2.2.2 Royaltyaftale med designer

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til at indgå en royaltyaftale med designeren af det vinderarmatur, som ”armaturproducenten” i fase 4 og 5 ønsker at producere.

Som vederlag for rettighederne til armaturdesignet betaler armaturproducenten til designeren en (nærmere specificeret) royalty.

2.2.3 Virksomhedens miljøforhold

! ”Armaturproducenten” bekræfter med sin underskrift at inden produktion af vinderarmaturerne påbegyndes:

  • opfylder virksomheden alle de, af de danske miljømyndigheder, fastsatte krav til virksomhedens miljøforhold,
  • at virksomheden har ikke verserende sager med miljømyndighederne og
  • at virksomhedens affald bortskaffes i overensstemmelse med gældende affaldslovgivning, herunder kommunens affaldsregulativer.
  • at virksomheden sikrer sig, at den ikke anvender underleverandører, som belaster miljøet unødigt

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til at sikre, at det aftalte vinderarmatur produktudvikles og produceres under miljø- og energimæssigt forsvarlige forhold. Således inddrages miljø- og energiaspektet i alle faser af produktudviklingen og produktionen, f.eks. i forbindelse med valg af materialer, samletekniker, produktionsform osv.

Såfremt ”armaturproducenten” ikke allerede har indført et miljøledelsessystem forpligter virksomheden sig til at deltage i et møde, hvor en miljøkonsulent informerer om, hvordan man laver forebyggende miljøarbejde i virksomheden (indførelse af en ”husmandsmodel” af et miljøledelsessystem) og dokumenterer, at vinderarmaturet produceres under energi- og miljømæssigt forsvarlige forhold.

2.2.4 Armaturdokumentation

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til at udarbejde den fornødne armaturdokumentation. Kravene til armaturdokumentationen er, at der ud over den normale tekniske dokumentation skal udarbejdes en varedeklaration over armaturets miljø- og energimæssige forhold.

Dokumentations nærmere omfang og indhold defineres i den bindende aftale om fase 4 og 5.

2.3 Fase 5. Markedsføring og salg

2.3.1 Producentens opgave

! ”Armaturproducenten” er i samarbejde med sine samarbejdspartnere inden for detailhandlen ansvarlig for markedsføring og salg af det producerede vinderarmatur.

! ”Armaturproducenten” har i samarbejde med de øvrige deltagende armaturproducenter ansvaret for at igangsætte en landsdækkende kampagne med henblik på at informere om og markedsføre de nye miljø- og energirigtige armaturer. Samarbejdet formaliseres ved nedsættelse af en projektgruppe. Kampagnens hovedindhold, opgavefordeling, organisering, budget mv. fastlægges i slutningen af fase 3, se kapitel 2.1.1.4.

! ”Armaturproducenten” opstiller en markedsføringsplan for virksomhedens salg af det/de aftalte vinderarmaturer, med mål for det forventede salg.

2.3.2 Dokumentation

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til, som en del af projektet, at dokumentere resultatet af egen og den fælles markedsføringsindsats. Herunder f.eks. dokumentation af, hvor mange eksemplarer af de producerede vinderarmaturer, der er blevet solgt inden for ”projektperioden”. Desuden skal gives et skøn over det forventede salg i to år efter projektet slutning.

Dokumentations nærmere omfang og indhold defineres i den bindende aftale om fase 4 og 5.

2.3.3 Opnået knowhow er beskyttet

”Armaturproducenten” er ikke forpligtiget til at offentliggøre opnået knowhow i fase 4 og 5, idet Miljøstyrelsens tilskudsandel til produktudvikling, produktion og markedsføring ikke overstiger max. 35 % for små og mellemstore virksomheder, se nærmere under kapitel 3, Finansiering.

Armaturproducenten er således generelt ikke forpligtet til at udlevere oplysninger, der er følsomme eller tenderer forretningshemmeligheder.

2.4 Fase 6. Evaluering af projektet

2.4.1 Producentens opgave

! ”Armaturproducenten” forpligter sig til, efter nærmere aftale, at bidrage med alle relevante oplysninger til brug for evaluering af projektet og afrapportering til Miljøstyrelsen.

Dette gælder uanset om armaturproducenten deltager i projektets fase 4 og 5.

Uanset om ”armaturproducenten” mod forventning, ikke ønsker at fortsætte i fase 4 og 5 skal ”armaturproducenten” bidrage med de for projektets videreførelse relevante oplysninger, erhvervet i fase 2 og 3. Bidraget omfatter en begrundelse for, hvorfor virksomheden ikke ønsker at deltage i projektets fase 4 og 5, evt. udarbejdede skitser vedr. tilrettelæggelsen af den fælles markedsføringskampagne i fase 4 og 5 samt øvrigt materiale produceret med henblik på afrapportering til Miljøstyrelsen.

Afrapporteringens omfang vedr. fase 4 og 5 aftales i den bindende aftale vedr. fase 4 og 5.

3 Finansiering

3.1 Finansieringsmodel

Miljøstyrelsen maksimale tilskud jf. ”Betinget tilsagn om tilskud til hovedprojekt ”Udvikling, produktion og markedsføring af energi- og miljørigtige armaturer til boligmarkedet” af 5. april 2002, udgør 2.100.000 kr. bl.a. under forudsætning af, at de deltagende armaturproducenters samlede egenfinansiering udgør minimum 2.800.000 kr., svarende til et totalbudget for projektet på minimum 4.900.000 kr.

Miljøstyrelsen yder op til 100 % i tilskud til armaturproducentens deltagelse i projektets fase 2, 3 og 6.

I fase 4 kan der jf. Miljøbeskyttelseslovens § 54, stk. 2 kun gives tilskud til ”prækonkurrencestadiet”, det vil sige produktudviklingsfasen og til produktmodning frem til og med udvikling og produktion af 0-serien.

Til fase 4 og 5 ”Produktudvikling, produktion og markedsføring” ydes der, jf. reglerne i bekendtgørelse nr. 731 om tilskud til renere produkter mv. af 9. oktober 1998, et tilskud på max. 25 % til store virksomheder og et tilskud på max. 35 % til små og mellemstore virksomheder.

Finansiering gælder kun inden for den angivne budgetramme. Overskridelser af det samlede budget, herunder på grund af pris- og lønstigninger, merforbrug af arbejdstid eller eventuelle udvidelser af projektet er ikke tilskudsberettigede.

3.2 Budgetoverslag

Vedlagt er angivet den maksimale økonomiske ramme til de enkelte faser af projektet, under forudsætning af, at ”armaturproducenten” løser de aftalte arbejdsopgaver og bidrager med en arbejdsindsats svarende til det angivne timebudget og den forudsatte egenfinansiering i fase 4 og 5.

Det er forudsat, at alle deltagende armaturproducenter yder den samme arbejdsindsats og at der tildeles en lige stor ramme til produktudvikling, produktion og markedsføring af hvert af de tre vinderprodukter.

Det er forudsat, at Miljøstyrelsens tilskudsandel i fase 5 anvendes til en fælles informations- og markedsføringskampagne. Mens den egenfinansierede del anvendes til ”armaturproducentens” egen markedsføringskampagne, jf. hovedrapportens kapitel 1.7.3.

3.3 Stop efter fase 3

Skulle der mod forventning, opstå en situation, hvor armaturproducenten ikke ønsker at producere et vinderarmatur, er det indbetalte deltagergebyr på 25.000 kr. tabt og kan ikke refunderes. Beløbet anvendes til dækning af pengepræmien, til en af juryen udpegede 1.præmievinder, jf. kapitel 2.1.1.

Tilsvarende er muligheden for at få del i Miljøstyrelsens tilskud til fase 4, 5 og 6 tabt. Uanset dette forhold skal producenten bidrage med fornøden dokumentation til brug for projektets fase 6 Projektevaluering.

3.4 Regnskab

Armaturproducenten forpligter sig til løbende at føre udførligt regnskab over alle afholdte omkostninger i forbindelse med projektet - både den egenfinansierede del og den tilskuds-finansierede del.

Regnskabet skal indeholde følgende oplysninger:

  • Projektets titel
  • Regnskabsperioden
  • Kort orientering om udført arbejde i perioden
  • Regnskab for perioden (Timeforbrug, rejseafregning, udlæg til produktudvikling, produktion og markedsføring)

Miljøstyrelsens standardskema anvendes til brug for dokumentation (Udleveres af Lysteknisk Selskab).

Alle regninger til projektet for udført arbejde skal stiles til Miljøstyrelsen, men fremsendes til Lysteknisk Selskab i egenskab af projektleder. Afregningsterminer vil blive fastlagt i forbindelse med udformning af det endelige tilsagn for fase 2 og 3.

3.4.1 Dokumentation for fase 5

Alle armaturproducenter har givet udtryk for, at det er vanskeligt at opstille et selvstændigt regnskab, som dokumentation for virksomhedens egenfinansierede markedsføringskampagne i fase 5, se kapitel 2.1.1.4, 2.3.1 og 3.2.

I stedet for et selvstændigt regnskab kan armaturproducenten derfor i samråd med dennes revisor, som minimum opstille et kvalificeret skøn over de dele af virksomhedens samlede markedsføringsomkostninger, som kan henregnes til markedsføringen af vinderarmaturet. Revisor og virksomhedens markedsføringssagkyndige vedlægger en udtalelse/attestation, der begrunder det anførte skøn.

3.5 Ansvar for udbetaling af støttemidler

Nærværende projekt støttes af Miljøstyrelsen på grundlag af ”Miljøstyrelsens standardvilkår af september 1999 for modtagelse af tilskud i medfør af lov nr. 698 af 22. september 1998 om miljøbeskyttelse § 54 og 54 D og bekendtgørelse nr.731 af 9. oktober 1998 om tilskud til renere produkter mv., § 1.”

Lysteknisk Selskab optræder i forhold til Miljøstyrelsen som den formelle tilskudsmodtager og projektadministrator i projektet.

Lysteknisk Selskab er ansvarlig for at varetage sine opgaver som projektadministrator på en for alle deltagende virksomheder tilfredsstillende og professionel måde, men er ikke selvstændig ansvarlig for de deltagende virksomheders udførelse af egne opgaver under projektet.

Såfremt en deltagende virksomhed måtte misligholde sine forpligtelser i projektet og dette forhold bevirker, at Miljøstyrelsens støtte til projektet helt eller delvis måtte bortfalde, bortfalder støtten til den pågældende misligholdende virksomhed tilsvarende.

4 Tidsplan

Udkast til samlet tidsplan for projektet, jf. hovedrapporten.

Der er i tidsplanen tre væsentlige milepæle, som er afgørende for tidsplanens endelige udformning på konkrete datoer.

  • Fase 2 kan igangsættes, når Miljøstyrelsen endelige accept foreligger.
  • Før fase 4 og 5 ”Produktudvikling, produktion og markedsføring af vinderarmaturerne” kan igangsættes, skal der være udformet og underskrevet en endelig aftale om indholdet i fase 4 og 5.
  • Salgs- og markedsføringskampagnen i fase 5 skal ønskeligt offentliggøres lige i starten af en ny belysningssæson – august/september måned, for at få den størst mulige effekt.

Detailtidsplan og kommentarer til de enkelte dele af tidsplanen i øvrigt, se under beskrivelserne af de enkelte faser i hovedrapporten.

Udkast til samlet tidsplan for projektet

5 Opsigelse af de bindende aftaler

5.1 Misligholdelse af aftale

En armaturproducent kan udelukkes fra fortsat deltagelse i projektet, hvis nærværende aftale misligholdes, herunder at den forudsatte arbejdsindsats ikke leveres eller den aftalte dokumentation mangler. Hermed bortfalder samtidig støttemulighederne.

5.2 Opsigelse efter fase 3

Den endelige aftale vedr. fase 2 og 3 er bindende.

Dersom der mod forventning, opstår en situation, hvor armaturproducenten ikke ønsker at producere et vinderarmatur, ophører samarbejdet efter fase 3. Uanset dette forhold skal producenten fortsat bidrage med fornøden dokumentation til brug for projektets fase 6 ”Projektevaluering”. Det indbetalte deltagergebyr bortfalder samtidigt.

5.3 Opsigelse i løbet af fase 4, 5 og 6.

Såfremt der i løbet af fase 4, 5 eller 6 skulle opstå en situation, der umuliggør armaturproducentens fortsatte deltagelse i projektet f.eks. konkurs, ophør med armaturproduktion og salg ell. lign. skal Lysteknisk Selskab underrettes skriftligt.

Ved projektafregning i utide skal virksomheden dokumentere de faktiske afholdte omkostninger samt de hidtil opnåede resultater. Ved afregning i utide vil Miljøstyrelsens tilskud blive reduceret med 50 % i forhold til det oprindeligt aftalte.

De overskydende midler vil Lysteknisk Selskab søge at anvende til at finde en løsning til videreførelse af projektet.

6 Tvister

6.1 Tvister

Armaturproducenten og Lysteknisk Selskab, i sin egenskab af projektleder, skal søge at bilægge enhver tvist om tilskud og projektets gennemførelse i mindelighed.

I mangel af en mindelig løsning kan enhver af parterne indbringe tvisten for en voldgift. ”Reglerne for behandling af sager ved Det Danske Voldgiftsinstitut (Copenhagen Arbitration)” finder derved anvendelse. Hver part udpeger en voldgiftsmand, mens voldgiftsrettens formand udnævnes af Instituttet. Såfremt en part ikke inden 30 dage efter at have indgivet eller modtaget underretning om begæring om voldgift har udpeget en voldgiftsmand, udnævnes også denne af Instituttet i overensstemmelse med ovennævnte regler.

6.2 Særlige tvister i projektets fase 5

Overskrider én af de deltagende armaturproducenter, den i kapitel 2.2.1 aftalte fælles dato, for hvornår vinderarmaturerne skal være klar til salg i detailhandelen, og den fælles markedsførings- og informationskampagne i gangsættes, kan det have økonomiske konsekvenser for de øvrige i projektet deltagende partnere. Den bindende aftale for fase 4 og 5 vil derfor indeholde en procedure for, hvad der sker i tilfælde af, at én producent bliver forsinket.

Armaturproducenten kan i fase 5 have et ønske om at bidrage med en mindre egenfinansiering i fase 5 end den i budgettet for fase 5 angivne maksimale egenfinansiering, og dermed få tildelt et forholdsmæssigt mindre tilskud.

Budgettet for den fælles markedsføringskampagne er afhængigt af de tre armaturproducenters dokumenterede egenfinansiering. Derfor er der et behov for, at armaturproducenten i den bindende aftale for fase 4 og 5 forpligtiger sig til at bidrage til projektet med en given egenfinansiering, svarende til den for armaturproducenten aftalte andel af den fælles markedsføringskampagne. Alternativt skal producenten erklære sig indforstået i at medfinansiere den fælles markedsføringskampagne med et givent fast beløb, uanset om armaturproducenten kan få tilbagebetalt beløbet i form af tilskud fra Miljøstyrelsen.

Tilsvarende kan udløsningen af Miljøstyrelsens tilskud til den fælles markedsførings- og informationskampagne komme i fare, dersom en af de deltagende armaturproducenter ikke kan dokumentere den i fase 5 lovede egenfinansiering.

Den bindende aftale for fase 4 og 5 vil derfor indeholde en procedure for, hvad der sker i tilfælde af, at en producent bliver forsinket eller ikke kan dokumentere den lovede egenfinansiering i fase 5.

7 Underskrift

Nærværende dokument har karakter af et forhåndstilsagn. Forhåndstilsagnet forelægges Miljøstyrelsen, som dokumentation for, at armaturproducenten ønsker at deltage i projektets fase 2-6, og herunder at medfinansiere projektet. Når endeligt tilsagn fra Miljøstyrelsen om fortsættelse af projektet foreligger, vil forhåndstilsagnet blive erstattet af en egentlig aftale vedrørende fase 2 og 3, samt senere en aftale vedrørende fase 4 og 5.

”Armaturproducenten” giver hermed forhåndstilsagn om at ville medfinansiere nærværende projekt ”Udvikling, produktion og markedsføring af energi- og miljørigtige armaturer til boligmarkedet”.

Miljøstyrelsen yder 100 % tilskud til armaturproducentens deltagelse i fase 2 og 3 dog maksimalt xx kr. Anvender ”armaturproducenten” mere end de budgetterede xx timer til fase 2 og 3 erklærer ”armaturproducenten” sig indforstået med at egenfinansiere denne meromkostning.

I fase 2 og 3 vil ”armaturproducenten” desuden egenfinansiere kr. 25.000,- svarende til størrelsen af det indbetalte deltagergebyr. Beløbet tilbagebetales, når evt. aftale om igangsætning af fase 4 og 5 er underskrevet.

Miljøstyrelsens tilskud til projektets fase 4 og 5 kan jf. bekendtgørelse nr. 731 om tilskud til renere produkter mv. af 9. oktober 1998 maksimalt udgøre xx % af ”armaturproducentens” dokumenterede omkostninger.

”Armaturproducenten” samlede budgetramme for fase 4 andrager kr. xx, hvor det er forudsat, at Miljøstyrelsen maksimalt yder et tilskud på kr. xx og ”armaturproducenten” bidrager med en egenfinansiering på kr. xx. ”Armaturproducentens” samlede budgetramme for fase 5 andrager kr. xx, hvor det er forudsat, at Miljøstyrelsen maksimalt yder et tilskud på kr. xx og ”armaturproducenten” bidrager med en egenfinansiering på kr. xx.

”Armaturproducenten” giver forhåndstilsagn om at ville deltage i projekts fase 4 og 5 inden for den beskrevne budgetramme. ”Armaturproducenten” er indforstået med, at såfremt virksomheden kan løse de i fase 4 og 5 aftalte opgaver for et lavere budget en nævnt ovenfor, yder Miljøstyrelsen alene et tilskud på xx % af de faktiske dokumenterede omkostninger. Overskrider ”armaturproducenten” derimod budgetrammerne udløser dette ikke et tilsvarende større tilskud fra Miljøstyrelsen.

Såfremt ”armaturproducenten” accepterer at deltage i projektets fase 4 og 5 yder Miljøstyrelsen tilskud til armaturproducentens deltagelse i fase 6, dog maksimalt kr. xx. Anvender ”armaturproducenten” mere end de budgetterede xx timer til fase 6 erklærer ”armaturproducenten” sig indforstået med at egenfinansiere denne meromkostning.

Samtidig gives forhåndstilsagn om, at ”armaturproducenten” vil opfylde alle de i nærværende dokument beskrevne aftaler.

Underskrift

 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.