Effektivisering af distributions- og emballagesystemet til dagligvarer med fokus på udnyttelse af transportsystemet

7 Forventninger til dagligvaredistributionens fremtid

Med først at beskrive det hidtidige udviklingsforløb for dagligvaredistributionens udvikling vil det blive forsøgt at skitsere en fremtidig udvikling.

Udviklingen kan opdeles i 3 faser – fortid, nutid og fremtid.

  • I fortiden var der en balance mellem leverandør og afsætningsleddet, idet begge parter udgjorde mange aktører. I princippet kan vi tale om en mange – mange relation. For at udvikle effektive systemer specielt i distributionen var det nødvendig at tale sammen og udvikle en fælles platform. Dimensionerne på pallen er vel et godt eksempel herpå. Desuden kunne en gruppe af leverandører finde sammen og udvikle en fælles distributionsenhed. Eksempelvis returemballagen til mælk og til frugt og grønt. COOP i Danmark's udvikling af en intern distributionskasse er også et eksempel og som i øvrigt fortsat bruges. For at styrke udviklingen blev enhederne desuden standardiseret – i første omgang nationalt og for eksempelvis pallen også internationalt.

Standardisering var en mulighed.

  • I nutid er vi inde i en udvikling, hvor relationen nærmere må betegnes som mange leverandører – få afsætningskanaler. De få i afsætningsleddet sætter dagsordenen, som beskrevet i ovennævnte og tvinger gennem deres indkøbsstyrke leverandørerne til at bruge deres dedikerede systemer med henblik på en optimering af egne systemer i konkurrence med konkurrenterne. For leverandørerne betyder det, at de må opgive egne systemer og overgå til deres kunders systemer. I første omgang fastholdes egne systemer og tilpasningen sker typisk gennem en lokal ompakning evt. i et samarbejde med kunderne.

Alle venter og specielt leverandørerne afventer udviklingen.

  • I fremtiden vil vi se, at relationerne fortsat vil være mellem mange (om end færre leverandører) – meget få aktører i afsætningsleddet. Leverandører og afsætningsleddet vil blive tættere og tættere integreret og i praksis vil leverandørerne skulle udvikle produkter og tilhørende logistiksystemer i tæt overensstemmelse med den enkelte kunde. Enkelte leverandører er allerede nu gået så langt som etablering af produktionsenheder, der alene producerer og leverer direkte til én enkelt kunde.

Få store i afsætningsleddet beslutter og udvikler egne systemer.

Strukturen for den forventede fremtidige dagligvaredistribution kan illustreres gennem følgende figur:

figur

Figuren viser, at distributionsstrukturen tilpasser sig til produkttypen og afsætningskanalen. De forskellige karakteristika for de enkelte produkt- og butikstyper beskrives yderligere på plancher i bilag F. Fremover vil der være tale om en blanding af automatiske og manuelle lager- og plukkesystemer. For høj volumen varer og rimelig standardiserende varer vil der i stor udstrækning blive benyttet automatiske systemer, mens de øvrige vil blive håndteret gennem relative manuelle lager- og håndteringsprocesser.

 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.