EU Emission Trading System og konsekvenser for dansk luftfart

1 Baggrund og formål

Miljøstyrelsen har bedt COWI om at foretage en analyse af konsekvenserne for danske luftfartsselskaber ved indførelse af et EU baseret CO2 kvotehandelssystem. Projektet er en fortsættelse af et projekt som COWI har udført for Miljøstyrelsen i 2005 og skal ses i sammenhæng med de igangværende bestræbelser i EU vedrørende udvidelse af EU's Emissionshandelssystem til at omfatte luftfart.

Projektet skal desuden ses i sammenhæng med Miljøstyrelsens uformelle kontaktgruppe med Transport- og Energiministeriet, Statens Luftfartsvæsen og de danske flyselskaber.

Projektet er et led i Miljøstyrelsens forberedelse af behandling af et kommende EU direktivforslag vedrørende inddragelse af luftfart i EU's emissionshandelssystem.

Projektet belyser omkostningerne for dansk luftfart ved alternative udformninger af kvotesystemet. Der ses herunder på til virksomhedernes muligheder for at overvælte omkostningerne i forbindelse med kvotesystemet på billetpriserne, konsekvenserne for branchens økonomiske bundlinie, og effekterne på billetpriserne og for kunderne.

Herved gives kvantitative bud på omkostningerne for branchen, bud som sigter på at forbedre grundlaget for vurderingen af de kommende forslag til forskellige udformninger af kvotesystemet.

 



Version 1.0 Februar 2007, © Miljøstyrelsen.