Kan man tjene penge på ren luft?

Bilag A Snowball metoden

Snowball-metoden benyttes til at identificere og kortlægge bestemte grupper og respondenter, der ikke umiddelbart er tilgængelige ud fra eksisterende data eller opgørelser. I denne analyse er metoden attraktiv, da formålet er at finde frem til, hvilke virksomheder der arbejder med teknologier eller produkter, der reducerer luftforurening. Der er tale om en erhvervsklynge, som ikke tidligere er kortlagt eller kan identificeres gennem den traditionelle branchestatistik.

Metodens grundelement er forespørgsler sendt til relevante videnpersoner inden for luftforureningsområdet angående referencer til videnpersoner, virksomheder og videninstitutioner, der falder ind under de fastlagte kriterier

De nye indkomne referencer spørges tilsvarende, og således fortsættes snebolden, indtil det vurderes, at populationen er tilstrækkeligt identificeret. For at minimere bias i data, er det vigtigt, at personerne og virksomhederne, der tilspørges i første runde i snowball’en, spænder bredt. Derfor er en grundig forundersøgelse lavet, hvori disse er identificeret.

 



Version 1.0 Oktober 2007, © Miljøstyrelsen.