Glaskeramisk bundmaling til lystbåde

5 Afprøvning på lystbåde

INC-46 kan påføres ved spray, spin-coating, med rulle og med pensel. Dog har laboratorie-påføringer vist at påføring med rulle, hvis det ikke gøres meget omhyggeligt, kan forårsage bobledannelse i lakken. Med henblik på applicering på både, fandtes det derfor mest hensigtsmæssigt at anbefale brug af pensel.

5.1 Beskrivelse af INC-46 kit

For optimal påføring af INC-46 med 1 % Ag og 1 % Cu, herefter blot INC-46, blev der udarbejdet et kit, der ud over de to lak-komponenter indeholder sikkerhedsdatablad og en brugsvejledning. INC-46 er et to-komponent system, hvor komponent 2 indeholder de bevoksningshæmmende nanopartikler. Da partiklerne over tid bundfælder, understreger brugsvejledningen vigtigheden af en god dispergering af disse førend sammenblanding af de to komponenter. Ligeledes understreger brugsvejledningen vigtigheden af at blande de to komponenter grundigt – men uden at introducere luftbobler i lakken. Sikkerhedsdatablad og brugsvejledning er gengivet i figur 5.1 og 5.2, respektivt.

Figur 5.1: Sikkerhedsdatablad, der blev medsendt alle lakpræparater (malinger), der blev udleveret til afprøvning på lystbåde.

Figur 5.1: Sikkerhedsdatablad, der blev medsendt alle lakpræparater (malinger), der blev udleveret til afprøvning på lystbåde.

Figur 5.2: Brugsvejledning, der blev medsendt alle lakpræparater (malinger), der blev udleveret til afprøvning på lystbåde.

Figur 5.2: Brugsvejledning, der blev medsendt alle lakpræparater (malinger), der blev udleveret til afprøvning på lystbåde.

5.2 Beskrivelse af testede både

For at få viden om INC-46 lakkens effektivitet over for begroning, blev det aftalt at teste produktet imod både andre miljøvenlige alternativer, nemlig: CoatZyme bundmaling (BioLocus), NanoCover Marineforsegling (NanoCover) og EcoMarine (produktet er under udvikling) samt en referencemaling - Hempel, Mille Ultimate II. Referencemalingen er en traditionel kobbermaling, svarende til en bundmaling udviklet gennem tidligere test (9). Referencemalingen anses for den absolutte minimumgrænse for en bundmalings antibegronings egenskaber (9). Succeskriteriet for Sol-Gel lakken og de øvrige alternativers effektivitet var således, om de klarede sig ligeså godt som eller bedre end referencen.

5.2.1 Påføring

De enkelte produkter blev påført i felter på testbådene, således at rækkefølgen af testmalingerne var forskellig på de to sider af båden. Bådejerne stod selv for påføring af en primer, referencemaling og de forskellige alternativer (dog ikke NanoCovers forsegling, som firmaet selv påførte). Primeren er påført som forbehandling for at forsegle tilbagesiddende gammel bundmaling. Herved sikres et ensartet udgangspunkt for testen, samt at den gamle bundmaling ikke påvirker forsøgsresultaterne. I alt har 10 både fordelt på 5 havne medvirket i afprøvningen.

Bådejerne fik forud for testen udleveret information om de enkelte produkter. Herunder en påføringsvejledning samt en lamineret tegning over, hvor på skroget de enkelte produkter skulle påføres. Alle både har således været inddelt i felter og der medfulgte desuden tape som testsejlerne anvendte til markering af felterne.

Vejledningen og tegningen var tilpasset den enkelte både mht. antallet af produkter samt påføringssteder. F.eks. er felterne på de enkelte både placeret forskelligt på hhv. styrborg og bagbord side ligesom felterne er rokeret de enkelte testbåde i mellem. Herved er den begroningsforskel der evt. kan forekomme mellem styrborg og bagbord og mellem stævn, midter- og agter sektion forsøgt elimineret.

Som eksempel på det materiale der er sendt til testsejlerne, se bilag 1 ”Forsøgsinfo, påføringsvejledning og tegning -4 felter”.

5.2.2 Vurdering af antibegroningsegenskaber

For at vurdere alternativernes effektivitet overfor begroning har Dansk Sejlunion inspiceret testbådene. Der er gennemført 3 inspektionsrunder i løbet af sejlsæsonen 2007:

  1. runde – ultimo juni (her blev 4 både fra 2 havne inspiceret)
  2. runde – august/september (her blev 6 både inspiceret i 3 testhavne)
  3. runde – oktober/november (her er alle både, på nær en der forblev i vandet, inspiceret i forbindelse med vinteroptagning).

Ved inspektionerne er begroningen kvantificeret og beskrevet for at kunne vurdere, hvor godt de forskellige alternativer har klaret sig sammenlignet med referencemalingen.

De enkelte begroningstyper observeret på bundene er kvantificeret i forhold til, hvor stor en anden af de enkelte begroningstyper, der dækkede skroget. Nedenstående boks viser hvordan.


Begroning
Ca. %-andel af skroget dækket af begroning
Ingen bevoksning 0%
Lidt bevoksning 0 - 5%
En del bevoksning 5 – 25%
Kraftig bevoksning 25 – 50%
Særdeles kraftig bevoksning 50 - 100%

De mest fremtrædende begroningstyper som er kvantificeret er:

  • Slim
  • Alger
  • Rurer
  • Mosdyr
  • Søpunge

5.2.3 Afvaskning

For at få et så præcist billede af testprodukternes virkning som muligt, har bådene som udgangspunkt ikke været rengjort for begroning gennem sæsonen.

Skulle produkternes imidlertid begro og være så generende for testsejlerne at akut afvaskning var nødvendig, blev det aftalt, at testsejlerne i rimelig tid forinden skulle informere Dansk Sejlunion herom. Herved er det forsøgt sikret, at produkternes reelle anti-begroningsegenskaber kunne vurderes.

I et tilfælde i løbet af testen blev det aktuelt, idet en bådejer i Horsens (motorbåd), ønskede at få båden på land og renset pga. generende begroning. Dansk Sejlunion var forinden informeret herom og deltog i bådoptagningen, hvor den generende begroning blev kvantificeret, beskrevet og dokumenteret inden den blev vaskes/skrabet af.

5.3 Havnetest (PLADETEST) (af INC-47)

Som supplement til bådtestene har de alternative produkter været påført mindre plader. Identiske plader har været hængt ud i Jyllinge og Horsens i starten af juni og er løbende inspiceret for begroning. Derudover har der i slutningen af sæsonen været gennemført en afrensningstest for at få viden om de enkelte produkters ”slip-let” egenskaber.

På billedet ses de produkter som indgik i pladetesten. Det drejer sig om:

På billedet ses de produkter som indgik i pladetesten

1)      Sol-Gel lak (INC-46)

2)      Coatzyme

3)      Reference maling

4)      NanoCover

5)      Prop-speed (kun pladetest)

6)      Ubehandlet

7)      Polyethan belægning (kun pladetest)

I juli 2007 blev pladetesten i Jyllinge Lystbådehavn udvidet med INC-47 påført på grundede testemner og gennemgik resten af sæsonen bevoksningstest.

 



Version 1.0 Juli 2008, © Miljøstyrelsen.