Økologiske Scenarier for Danmark
8 Retlige aspekter
Underudvalget vedrørende lovgivning har taget stilling til nogle
retlige spørgsmål angående en eventuel omlægning af
dansk jordbrug til økologisk produktion (Underudvalget for lovgivning
1999). I det følgende gengives underudvalgets konklusioner.
En tvungen omlægning er næppe mulig under de gældende
EU-regler, og import af ikke-økologiske varer kan ikke forbydes.
Det første spørgsmål er, om det er muligt ved national
lovgivning at gennemtvinge en totalomlægning af dansk jordbrug til økologisk produktion. Det er underudvalgets konklusion, at
dette næppe er muligt inden for rammerne af de gældende EU-regler.
Det skyldes for det første, at økologisk produktion vil indebære
væsentlige begrænsninger vedrørende anvendelse og salg af
plantebeskyttelsesmidler samt konventionelle foderstoffer. En tvangsomlægning
til økologi vil derfor rejse de samme problemer, som er behandlet i
underudvalgets rapport om nedbringelse af jordbrugserhvervenes pesticidforbrug
(Miljøstyrelsen 1999d). WTO-retten vil i denne sammenhæng næppe
volde selvstændige problemer af betydning ud over de, som EU-retten
rejser. Heller ikke den danske grundlov vil være til hinder for en tvangsmæssig
omlægning som den nævnte.
Det andet spørgsmål vedrører et evt. forbud mod import
af ikke-økologiske fødevarer. Det fastslås, at Danmark ikke
ensidigt kan forbyde import af ikke-økologiske fødevarer på
grund af hensynet til EU-rettens bestemmelser om samhandel.
Et "Produceret i Danmark" mærke kan ikke indføres
ved lov, og en ren dansk støtteordning kan næppe godkendes.
Det tredje spørgsmål vedrører mærkning af fødevarer.
Der er efter EU-reglerne mulighed for at mærke fødevarer med, at de
er økologisk producerede. Hvis Danmark gennemfører en sådan
ordning, skal den imidlertid stå åben for producenter i andre
EU-medlemsstater, som opfylder betingelserne i forordning nr. 2092/92. Noget
lignende gælder i forhold til WTO. Der er ikke mulighed for ved dansk
lovgivning at stille et generelt krav om, at danske fødevarer mærkes
med, at de er produceret i Danmark. Derimod kan jordbrugserhvervene frivilligt
etablere en sådan mærkning.
Det fjerde spørgsmål omhandler den nationale økonomiske
støtte til økologisk jordbrug. Der er efter gældende
EU-regler muligheder for tilskud i form af medfinanciering af støtte til økologisk
drift. Disse regler giver imidlertid ikke mulighed for støtte til en
tvungen økologisk drift. Reglerne er for tiden under revision, men der
forventes ikke ændringer på dette punkt. En ren dansk støtteordning
for økologisk drift vil kræve EU's godkendelse efter EF-traktatens
artikel 92-93 om statsstøtte. Det er udvalgets opfattelse, at det vil være
vanskeligt at opnå en sådan godkendelse, idet der vil være
tale om driftsstøtte til et helt erhverv.
Det mest realistiske er en frivillig omlægning evt. støttet
af regulering.
Underudvalget vedrørende lovgivning har desuden overvejet de konkrete
muligheder, der foreligger med henblik på fremme af omlægning
(totalomlægning) af dansk jordbrug til økologisk drift. Så længe
de nuværende EU-regler er gældende, er det mest realistiske en
frivillig omlægning til økologisk produktion eventuelt
understøttet af en afgiftsregulering.
Herudover peges på nogle initiativer, som den danske regering
eventuelt kan tage i en EU-sammenhæng, f.eks. at arbejde for, at støtte
efter EU's landbrugsordninger i højere grad end nu gøres afhængig
af, at der produceres efter økologiske metoder.
|