[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
1. Affald 21 - præsentation og mål
1.1 De nye udfordringer
1.2 Målet for indsatserne
Affald 21 - en national affaldsplan
Affald 21 er regeringens nationale affaldsplan, som dækker perioden 1998 - 2004.
Affaldsplanen er en opfølgning på regeringens redegørelse om affald1,
der blev fremlagt i begyndelsen af 1998. Planen blev behandlet den 28. januar 1999 i
Folketinget. Debatten viste, at der var bred politisk enighed om de overordnede
sigtelinier i Affald 21.
Affald 21 sætter dagsordenen for fremtidens affaldshåndtering i Danmark. Planen
indeholder en beskrivelse af den nuværende affaldshåndtering, initiativer, der allerede
er sat i gang samt nye initiativer, som samlet skal sikre en endnu bedre og mere effektiv
affaldshåndtering, end den vi kender i dag.
Initiativerne i Affald 21 er også en udmelding til kommunerne om tiltag i de kommende
år, som kommunerne skal tage højde for i næste generation af kommunale affaldsplaner.
Affald 21 har til hensigt at opfylde de krav til en plan, som alle medlemsstater er
forpligtet til at udarbejde efter EU-lovgivningen.
Borgere og virksomheder skal have en mere aktiv rolle i affaldsløsningerne
Affald repræsenterer ressourcer. Udfordringen er fremover på en miljømæssig
effektiv og økonomisk måde yderligere at begrænse tabet af disse mest muligt. Det kan
imidlertid kun ske ved, at borgere og virksomheder deltager aktivt i affaldsløsninger.
Vi ved, at borgerne har en meget stor lyst til at medvirke i forskellige
affaldsordninger, uanset om de er hjemme eller på arbejde. Kun ved at benytte borgernes
miljøengagement kan vi nå gode resultater i form af effektive indsamlings- og
genanvendelsesordninger.
Behov for nye affaldsløsninger
Det vil fortsat være kommunerne, som er ansvarlige for udvikling af
affaldsløsninger, men kommunerne skal være fleksible og åbne overfor lokale, regionale
og nationale initiativer, som kan medvirke til en forbedring af affaldsbortskaffelsen.
Kommunerne skal spille sammen med borgerne, virksomhederne og staten ved at forebygge
affald og ved at udvikle affaldsløsninger. Det er vigtigt, at kommunerne i deres valg af
affaldsløsninger tager udgangspunkt i affaldshierarkiet, dvs. prioriterer genanvendelse
over forbrænding og deponering.
I beslutningen om valg af behandlingsform skal der imidlertid indgå en afvejning af de
miljø-, energi- og ressourcemæssige samt økonomiske forhold. Dette kan betyde, at
behandlingshierarkiet ikke følges slavisk.
Kommunale initiativer, som ikke er nævnt i planen, skal være omfattet af kommunens
regulativer.
1.1 De nye udfordringer
Den fremtidige indsats rummer nogle væsentlige udfordringer, som vores valg af
affaldsløsninger skal tage højde for. Udfordringerne er, at:
- øge kvaliteten i affaldsbehandlingen, dvs.
-reducere miljøpåvirkningen fra de miljøbelastende stoffer i affaldet
- udnytte ressourcerne i affaldet bedre. Vi skal i første omgang satse på at udnytte
materialerne, dernæst energiindholdet i affaldet
- stabilisere de samlede affaldsmængder
Affald 21
Affald 21 indeholder en bred vifte af initiativer om håndtering af fremtidens affald.
Samlet er de med til at tage hånd om udfordringerne og sikre, at behandlingen af det
danske affald løftes opad i behandlingshierarkiet.
Affald 21 peger på følgende væsentlige indsatsområder:
Affaldet skal sorteres i flere fraktioner
Kildesortering
Det er vigtigt at udnytte ressourcerne i affaldet. Affaldet skal derfor sorteres i
flere fraktioner og behandles særskilt, såfremt det er økonomisk og miljømæssigt
optimalt. Så kan genanvendelsen øges, og problemerne med de miljøbelastende stoffer
blive løst.
Affald 21 indeholder en række nye initiativer, hvor borgers og virksomheders vilje til
at gøre en indsats for en miljørigtig behandling af affaldet skal benyttes2.
Affaldsfraktioner, som hidtil enten er blevet forbrændt eller deponeret, skal nu
genanvendes med nye metoder, hvor der satses på ressourcegenvinding - også af
miljøbelastende stoffer. Herved opnår vi, at miljøbelastningen reduceres.
Initiativer rettet mod genanvendelse har samtidig den fordel, at de aktuelle fraktioner
på sigt hverken optager kapacitet på forbrændingsanlæggene eller på deponierne.
Følgende 8 fraktioner skal sorteres ved kilden:
- Organisk affald
Særskilt indsamling af organisk affald fra dagrenovationen skal udbygges, når
erfaringsgrundlaget på biogasområdet er blevet tilstrækkeligt. Udgifterne til
indsamling og bioforgasning afhænger af boligtyper og de valgte systemer, men vil ikke
nødvendigvis overstige de nuværende udgifter til bortskaffelse af det organiske affald
via dagrenovationen.
- Pap og papir
Indsamlingen fra private husstande og fra erhverv skal udbygges og effektiviseres, og
efter år 2000 skal papir hentes direkte fra husholdningerne. Kommunerne skal sørge for,
at reglerne for sortering af papir og pap fra virksomhederne overholdes. Henteordninger
for husstande vil medføre en årlig merudgift svarende til 60-100 kr. pr. husstand,
afhængig af boligtyper og valgte systemer.
- Papemballager
Genanvendelsen af emballager skal øges. Borgerne skal have mulighed for at aflevere
papemballager til genanvendelse.
- PVC
PVC volder i dag problemer ved den traditionelle affaldsbehandling. Der er nye
behandlingsmetoder undervejs, som forventes klar indenfor en årrække. PVC skal derfor
udsorteres. PVC, der ikke kan genanvendes, skal anvises til deponering. Det anbefales, at
kommunerne anviser PVC-affaldet til deponering i særskilte celler, således at det
eventuelt er muligt på et senere tidspunkt at føre affaldet til anden behandling. Når
nye behandlingsmetoder er udviklet, vil der blive stillet nye krav til særlig håndtering
af affaldet.
- Imprægneret træ
Imprægneret træ volder ligeledes problemer ved den traditionelle affaldsbehandling.
Også her er der nye behandlingsmetoder undervejs. Fraktionen skal fremover udsorteres som
ikke-forbrændingsegnet affald. Imprægneret træ skal anvises til deponering. Når bedre
behandlingsmetoder er udviklet, skal imprægneret træ indsamles særskilt.
- Elektriske og elektroniske produkter
Også denne fraktion volder problemer ved den traditionelle affaldsbehandling.
Produkterne skal derfor indsamles særskilt, og der vil blive stillet krav til, hvordan de
behandles. Det skønnes, at det årlige renovationsgebyr forhøjes med ca. 40 kr. pr.
husstand. For erhverv vil håndteringsomkostningerne for elektroniske produkter blive
5.000 kr. i forhold til de nuværende omkostningerne på 800 kr. pr. ton.
- Biler
Udtjente biler udgør i dag et væsentligt miljøproblem. Indsamling og oparbejdning
af biler vil fremover blive sikret. Udtjente biler skal derfor indsamles effektivt og
behandles på virksomheder, der kan dokumentere, at de kan oparbejde bilerne
miljørigtigt. Den fremtidige skrotningspris forventes at blive 600-700 kr. pr. bil mod
300 - 400 kr. i dag.
- Batterier
Når nye behandlingsmetoder er udviklet, skal alle batterier indsamles. Det vil på sigt
øge indsamlingsprocenten for samtlige batterityper - også for de typer, der allerede i
dag skal indsamles.
Større fokus på produkterne
Producentansvar
Et producentansvar, hvor producenterne er ansvarlige for allerede i designfasen at
tage højde for, at produkterne kan genanvendes mest muligt, er fornuftigt.
Producentansvar skal indføres på internationalt plan, hvis det for alvor skal få
virkning på vores fremtidige affald.
Affaldets indhold af problematiske stoffer skal reduceres. Her spiller regeringens
fokus på kemikalieområdet en vigtig rolle. Listen over uønskede stoffer er et godt
redskab til at identificere de stoffer, som giver problemer i affaldet. Listen kan også
bruges i forbindelse med design af nye produkter - og dermed forbedre kvaliteten af
affaldet i fremtiden.
Fokus på virksomhedernes affald
Virksomhederne skal være mere opmærksomme på deres affaldsproduktion. Det kan betale
sig at kende sammensætningen af affaldet og at forbedre affaldsbehandlingen - der kan
spares både penge og ressourcer.
Virksomhederne skal i deres miljøplanlægning indtænke deres affald i den generelle
behandlingsstrategi og have øje for - i samarbejde med affaldsmyndighederne - at foreslå
nye affaldsløsninger.
I forbindelse med udbygning af affaldsregistreringssystemet ISAG arbejdes der på at
indsamle mere præcise oplysninger, bl.a. om virksomhedernes affald, til brug for
affaldsplanlægning og tilsyn.
Oplysninger om f.eks. affaldsgenerering, affaldets sammensætning og muligheder for
frasortering af miljøbelastende stoffer i affaldet vil fremover være vigtige i grønne
regnskaber, miljøgodkendelser og miljøstyring.
Ledelsens og de ansattes vilje til at yde en indsats skal udnyttes, og engagementet i
affaldsstyringen skal øges. Den, der er tættest på affaldskilden, har stor mulighed for
at forbedre affaldshåndteringen.
Afsætningen af affald til genanvendelse skal øges - f.eks. ved større brug af
erhvervsaffaldskonsulenter og etablering af affaldsbørser.
Kvaliteten i affaldsbehandlingen skal øges
Behandlingsmetoderne skal tilpasses fremtidens krav om at udnytte ressourcerne i
affaldet - og produkterne skal fremstilles, så det affald, der følger af forbruget, kan
behandles fornuftigt.
Der er - både herhjemme og i udlandet - ved at blive udviklet nye behandlingsmetoder,
der er i stand til at udnytte (genanvende) ressourcerne i udvalgte affaldsfraktioner.
Metoderne er ikke fuldt udbygget endnu, og erfaringerne viser, at det tager tid at få
nye metoder til at fungere i fuld skala. Ny teknologi skal udbygges gradvist.
Ved valg af nye metoder er det vigtigt at foretage en afvejning af, hvornår og
hvorvidt ressourcen eller energiindholdet i affaldet skal udnyttes: udnyttelse af
ressourcerne ved genanvendelse kan gentages mange gange, hvorimod affaldets energiindhold
ved forbrænding kun kan udnyttes een gang for alle.
Samarbejde om affaldsløsninger
En rentabel behandling af affald forudsætter imidlertid, at det forsyningsmæssige og
økonomiske grundlag er til stede for anlæggene. Behovet for en tilstrækkelig forsyning
vil f.eks. kræve, at små affaldsfraktioner samles fra større områder. Samarbejde
indenfor større regioner - også over landegrænser eller inden for brancher med mange
små virksomheder - kan være nøglen til at skabe det nødvendige grundlag for at
genanvende fraktionerne. Det kan blive nødvendigt at etablere få anlæg til behandling
af visse affaldsstrømme. Deres placering skal tilpasses forsyningsgrundlaget og de
logistiske muligheder.
Større inddragelse af importører, leverandører og forhandlere samt udvikling af
indsamlingsmateriel vil styrke indsamlingen af affald.
Krav til behandlingsmetoderne
Med nye behandlingsmetoder introduceres - som noget nyt - en certificeringsordning for
behandlingsanlæg, hvor virksomhederne skal dokumentere, at de kan oparbejde den
pågældende affaldsfraktion miljørigtigt.
Affaldsforebyggelse
Der blev i 1997 produceret 12,9 mio. tons affald i Danmark. Den samlede mængde affald
er så godt som uændret i forhold til 1996, men det dækker over forskellige bevægelser
i de enkelte sektorer. Der er et fald i affaldsmængderne fra de kulfyrede kraftværker,
en stigning i mængderne af bygge- og anlægsaffald og uændret affaldsmængde fra
husholdningerne. Stigningen inden for de øvrige sektorer (industrien, institutioner,
handel og kontor samt renseanlæg) er moderat - mellem 1 og 4 % pr. år.
Den økonomiske vækst har stor betydning for det affald, der dannes. Men også andre
faktorer har betydning for affaldsdannelsen. Initiativer til affaldsforebyggelse skal i
nogle tilfælde tilpasses den enkelte sektor, i andre tilfælde til selve
affaldsfraktionen. Der er derfor behov for at gennemgå de enkelte sektorer og fraktioner
for at fastlægge de faktorer, der styrer affaldsdannelsen.
Vi ved, at der skal bruges forskellige strategier til at forebygge affald afhængig af,
om der er tale om affald fra produktionen (procesaffald), om det er affald, som består af
udtjente produkter, eller om det er restprodukter, f.eks. fra kulkraftværkerne.
Miljøstyring og renere teknologi kan begrænse mængden af virksomhedernes affald. Den
produktorienterede miljøstrategi vil medføre, at produkternes levetid øges, at
genanvendeligheden af kasserede produkter forbedres, og at produktdesignet også tager
hensyn til affaldsperspektivet. For restprodukter er det helt andre forhold, der bestemmer
mængderne. F.eks. er mængden af restprodukterne fra de kulfyrede kraftværker direkte
koblet til energipolitikken.
Gennemførelsen af den produktorienterede miljøpolitik vil få indflydelse på
affaldsområdet, men der vil gå en årrække, før fremtidens produkter bliver til
affald. I en lang periode vil affaldet derfor bære præg af de "gamle"
produkter, som blev produceret tidligere. Dertil kommer den omfattende import af varer,
hvor denne miljøpolitik må forventes at slå igennem senere end for danskproducerede
varer.
Affaldssammensætningen er et resultat af forskellige aktiviteter i samfundet; de
daglige aktiviteter i hjemmene, på arbejdet og i den industrielle produktion. Og
aktiviteterne ændres som følge af mange forskellige påvirkninger.
Ansvaret for at løse problemet med de stigende affaldsmængder hviler på alles
skuldre. Der vil i 1999 blive afholdt en konference, hvor involverede parter vil mødes og
bidrage til et forpligtende samarbejde om forebyggelse af affald.
Samspillet mellem den danske affaldsmodel og EU
Den danske affaldsmodel er opstået som et resultat af et samspil mellem EU-reglerne og
den nationale regulering.
EU-reguleringen lægger de overordnede rammer og principper for affaldshåndteringen.
Selve organiseringen af affaldsstrukturen og indarbejdelsen af EU-reglerne i den danske
lovgivning er derimod en national opgave.
Danmark er, ligesom en række af de øvrige EU-lande, langt fremme på affaldsområdet.
Sammen med disse lande er det lykkedes at få centrale elementer i den danske affaldsmodel
indarbejdet i EU-reguleringen. Som eksempel kan nævnes affaldshierarkiet, kildesortering,
godkendelseskrav for behandlingsanlæg og etablering af dataindsamling. På et område
skiller Danmark sig markant ud fra de andre europæiske lande. Vi forbrænder en meget
stor del af vores affald og deponerer meget lidt.
Udvikling af miljørigtige produktdesign vil som nævnt på længere sigt få mærkbar
indflydelse på affaldets sammensætning. Et dansk produktdesign skal suppleres med en
international indsat, fordi der sker en omfattende import af varer fra udlandet. Den
produktorienterede miljøpolitik har derfor en international vinkel.
Vi skal fortsat videreudvikle den danske affaldsmodel. Der er stadig mange
miljøproblemer knyttet til vores måde at håndtere affaldet på. Vi skal i samarbejde
med andre lande finde nye affaldsløsninger, der minimerer de effekter,
affaldshåndteringen har i dag, og vores erfaringer skal videregives til EU og de andre
medlemsstater, ligesom vi skal lade os inspirere af andre landes løsninger. Ved at
samarbejde for en bedre affaldshåndtering i EU-regi kan vi nå betydelige resultater.
Grænseoverskridende transporter af affald
Der er i dag kontrol med affald, som transporteres over grænserne. Der er forskellige
muligheder for at styre affald afhængig af, om det skal bortskaffes eller nyttiggøres.
Særlige krav til affaldsbehandlingen kan eksempelvis anvendes til at styre transporten.
Formålet er at sikre, at affaldet underkastes en miljømæssig god behandling.
Affald til nyttiggørelse
Har vi en markant bedre nyttiggørelsesmetode i Danmark, må vi benytte os af den. Vi
kan styre eksporter af affald til nyttiggørelse, når der er fastsat specifikke krav til
behandlingen i den nationale lovgivning eller kommunale regulativer. I dag har vi fastsat
særlige behandlingskrav for køleskabe og elektronikaffald. Der er planer om at stille
krav til behandling af biler, og det overvejes at fastsætte krav til batterier, PVC,
shredderaffald og forbrændingsegnet affald (se bilag A). Eksport af affald til
nyttiggørelse vil kun tillades efter konkrete vurdering af, om behandlingskravene er
overholdt. Hvis der ikke er fastsat behandlingskrav, vil transporten kun kunne hindres,
hvis miljøhensyn eller hensyn til beskyttelse af menneskets liv og sundhed gør sig
gældende.
Affald til bortskaffelse
I tilfælde af, at der i Danmark findes egnede anlæg til bortskaffelse af affaldet,
vil eksport af affald til bortskaffelse ikke være tilladt. Dette sker under hensyntagen
til princippet om nærhed, prioritering af nyttiggørelse og tilstrækkelig egenkapacitet
både nationalt og på fællesskabsplan. Forbudet vil blive indarbejdet i lovgivningen.
Import af affald til bortskaffelse i Danmark er ikke tilladt. En undtagelse er, hvis
der er tale om affald, som fremstilles i så begrænsede mængder i et andet EU-land, at
oprettelsen af nye specialiserede bortskaffelsesanlæg inden for denne stat er
uøkonomisk. Forbudet vil blive indarbejdet i lovgivningen. Kommissionen vil blive
underrettet om disse foranstaltninger i overensstemmelse med reglerne i Rådets forordning3.
1.2 Målet for indsatserne
Nyt fokus
- kvalitet i affaldsbehandlingen
- mindske miljøbelastningen
- udnyttelse af affaldets ressourcer
Affald 21 lægger op til et skift i fokus.
Det tidligere fokus på mængderne - det kvantitative - suppleres nu af kvalitative
elementer, hvor udnyttelse af affaldets ressourcer, kvalitet i behandlingen og
begrænsning af problemerne med de miljøbelastende stoffer kommer i fokus.
Gennemførelsen af Affald 21 vil give en miljømæssig forbedring af
affaldshåndteringen i Danmark - mindre ressourcetab og større kvalitet i
affaldsbehandlingen. Planen afspejler tankegangen i det økologiske råderum og vil give
borgere og virksomheder mulighed for i større grad at deltage i affaldsløsninger.
Affaldshåndteringen år 2004
- 64 % genanvendelse
- 24 % forbrænding
- 12 % deponering
De nye nationale målsætninger4 for affaldshåndteringen
betyder i forhold til i dag større genanvendelse og mindre deponering. Målsætningerne
er opstillet ud fra en vurdering af initiativernes virkning samt et skøn over
affaldsmængderne i år 2004.
Deponeringsbehovet falder
Målet er, at det samlede deponeringsbehov i år 2004 skal falde med godt 500.000 tons
i forhold til den mængde, der blev deponeret i 1997, som følge af øget genanvendelse og
øget forbrænding. Det er et fald på 25 % i forhold til 1997. Det er særligt affaldet
fra industri og restprodukter fra kulkraftværker, der bidrager hertil.
Deponeringsstoppet har bevirket, at vi samlet får udnyttet ressourcerne i affaldet
bedre ved at forbrænde det - men det har samtidig givet nye udfordringer på
affaldsområdet. Målet er nu at flytte en større del af det forbrændingsegnede affald
til genanvendelse - og samtidig flytte ikke-brændbart affald direkte fra deponering til
genanvendelse.
Kapacitet
Der er frem til 2004 tilstrækkelig deponeringskapacitet på landsplan, men der er
samtidig store regionale forskelle.
Genanvendelsen stiger
Vi kan gøre genanvendelsen endnu bedre, end den er i dag. Initiativerne i planen vil
øge genanvendelsen med 270.000 tons. Det er en stigning på 1 % i forhold til 1997. Der
sker en procentmæssig stigning indenfor alle sektorer - undtagen for kommunale
renseanlæg samt byggeri og anlæg.
Umiddelbart giver tallene indtryk af, at målet for genanvendelse stort set er nået,
men her vægter bygge- og anlægsbranchen meget i det samlede regnestykke. Mange af de nye
initiativer er ikke rette mod affaldstunge fraktioner, men i højere grad mod lette, men
vigtige fraktioner som plast og papir samt mod fraktioner, der i dag indeholder
miljøbelastende stoffer.
Som følge af affaldsforebyggende initiativer i regeringens energihandlingsplan Energi
21 vil mængden af restprodukter fra kulfyrede kraftværker, der i høj grad genanvendes,
falde betydeligt.
Mere forbrænding
Den samlede mængde affald, der skal forbrændes i 2004 vil, sammenlignet med 1997,
stige5. Planens initiativer for øget genanvendelse vil flytte
affaldet væk fra forbrænding, men andre faktorer trækker i modsat retning. Først og
fremmest forventes stoppet for deponering af forbrændingsegnet affald at flytte store
mængder affald fra deponering til forbrænding. For det andet vil en stigning i
affaldsmængder frem til år 2004 give mere affald til forbrænding.
Kapacitet
Imødegåelse af det øgede kapacitetsbehov og skærpede miljøkrav6
rummer en række udfordringer, som bør løses i tæt samarbejde mellem kommuner, amter og
nationale myndigheder. Målet er, at kapaciteten tilpasses det helt nødvendige behov, og
at kapaciteten placeres i områder, hvor der opnås bedst mulig energiudnyttelse og
størst muligt CO2-fortrængning under hensyn til princippet om regional
selvforsyning. Der vil ske en styrkelse af koordineringen af forbrændingskapaciteten
eller blive udarbejdet regler, der sikrer en samlet planlægning på nationalt og
regionalt niveau, således at miljømæssige og økonomiske hensyn sikres bedst muligt.
Bedre kvalitet i affaldsbehandlingen
Udvikling af nye behandlingsmetoder er i gang for en række affaldsfraktioner, men der
er stadig lang vej, før alle metoder kan fungere i fuldt omfang. Effekten af nye
behandlingsmetoder kan derfor ikke måles nu og her - det er en udvikling, som vil kunne
ses over en årrække. Når processerne er færdigudviklede, skal der etableres separate
indsamlinger af de miljøbelastende og genanvendelige affaldsfraktioner.
En foreløbig opgørelse over effekten af indsatsen på elektronik, biler, batterier og
imprægneret træ viser følgende:
40% af kobbermængden genanvendes
På elektronikområdet forventes det, at der vil blive flyttet omkring 25.000 tons
elektronikaffald fra forbrænding og deponering til genanvendelse. Affaldet har et indhold
af kobber, der svarer til 40% af den mængde, som i dag forbrændes eller deponeres.
25 tons bly genanvendes
Fra behandling af bilerne vil der blive sorteret 25 tons bly til genanvendelse.
6 tons cadmium
Ved indsamling og behandling af alle Ni-Cd-batterier vil 6 tons Cd blive fjernet fra
affaldet.
25 tons arsen - 75 tons krom
Ved separat behandling af imprægneret træ vurderes det, at der i år 2004 vil komme
ca. 25 tons arsen og 75 tons krom mindre til den traditionelle affaldsbehandling.
Affaldsforebyggelse
I Affald 21 er affaldsforebyggelse et vigtigt element. Affaldsforebyggelse kan allerede
nu iværksættes over for fraktioner, hvor vi kender de faktorer, som styrer
affaldsdannelsen. For kulfyrede kraftværker ved vi i dag, at energiomlægningen vil
medføre en betydelig reduktion af restprodukterne inden for de næste 30 år.
Danskernes forbrugsvaner er afgørende for udviklingen i affaldsmængderne fra
husholdninger. Der skal derfor via informationskampagner sættes øget fokus på
sammenhængen mellem materielt forbrug og affaldsmængder.
Resultaterne for sektorerne
For at målene for år 2004 skal opfyldes, forudsætter det bl.a., at staten og
kommunerne udarbejder de nødvendige regler og regulativer, og at borgerne og
virksomhederne bidrager til fornuftige affaldsløsninger.
De udviklings- og informationsaktiviteter, som er nævnt i planen, forudsætter et
betydeligt tilskud fra Miljørådet for renere produkter. Der er behov for at undersøge,
hvilke supplerende finansieringsmuligheder, der kan etableres for at styrke visse
områder, så affaldshåndteringen kan løftes systematisk i hele landet.
Billedet af de enkelte sektorer er følgende:
Affaldsforbrændingsanlæg i år 2004 - 70% genanvendelse
En række miljøbelastende fraktioner må ikke længere anvises til bortskaffelse på
traditionelle affaldsforbrændingsanlæg. Dette gælder bl.a. elektronikaffald,
imprægneret træ og PVC. Stabiliseret røggasrensningsaffald skal deponeres i 3
landsdækkende deponier. Genanvendelsen af affald fra affaldsforbrændingsanlæg skal
mindst være 70 % i år 2004 (77 % i 1997).
Bygge- og anlægsaffald i år 2004 - 90% genanvendelse
Genanvendelsen af bygge- og anlægsaffaldet skal fastholdes på det nuværende høje
niveau, og de miljøbelastende stoffer og materialer fra byggesektoren skal indsamles og
behandles separat. Dette gælder PVC, elektriske og elektroniske produkter samt
imprægneret træ. Genanvendelsen skal være 90% i år 2004 (92% i 1997).
Genanvendelsen af husholdningsaffaldet vil stige frem til år 2004.
Genanvendelsen af dagrenovation og storskrald skal øges, og det høje niveau for
haveaffald skal fastholdes.
Dagrenovationen i år 2004 - 30 % genanvendelse
For dagrenovationen vil indførelse af henteordninger for papir fra husholdninger og
styrket information om glasindsamling øge genanvendelsen. Genanvendelsen af det organiske
affald vil, i takt med at biogasteknologien udvikles og anlægskapaciteten udbygges, blive
øget, og landsdækkende indsamlinger vil på sigt blive indført. Målsætningen for
genanvendelse af dagrenovation er 30 % i år 2004. Den langsigtede målsætning på 40 -
50 % genanvendelse fastholdes (15% i 1997).
Storskrald i år 2004 - 25 % genanvendelse
Genanvendelse af storskraldet skal øges ved yderligere kildesortering af
genanvendelige fraktioner f.eks. pap. Krav til kildesortering på containerpladser vil
blive overvejet. Genanvendelsen skal nå 25 % i år 2004 (17% i 1997).
Industrien i år 2004 - 65 % genanvendelse
Affaldet fra industrien skal i stigende grad genanvendes fremfor at deponeres, og de
miljøbelastende stoffer i affaldet skal håndteres med bedre behandlingsmetoder. Dette
gælder for støberier, shredderaffald, elektriske og elektroniske produkter m.v.
Genanvendelsen skal øges f.eks. ved etablering af affaldsbørser. Genanvendelsen skal nå
65 % i år 2004 (58% i 1997).
Institutioner, handel og kontor i år 2004 - 50 % genanvendelse
Genanvendelsen fra institutioner, handels- og kontorvirksomheder skal øges
ved at styrke indsamlingen af genanvendelige materialer. Dette kan ske ved forbedret
information og vejledning fra særlige affaldskonsulenter og ved øget tilsyn fra
kommunernes side. Indsatsen rettes særligt mod fraktioner som batterier, biler, dæk,
kølemøbler, PVC, elektriske og elektroniske produkter, pap og papir samt spildolie.
Genanvendelsen skal nå 50 % i år 2004 (38% i 1997).
Renseanlæg i år 2004 - 50% genanvendelse
Både gødningsindholdet og energiindholdet i kommunalt spildevandsslam skal udnyttes,
men p.g.a. skærpede krav til indholdet af visse organiske kemiske stoffer i slammet,
forventes det nuværende høje niveau for udbringning af slam på landbrugsjord ikke at
kunne opretholdes. Målet er derfor at fastholde 50% genanvendelse i år 2004 (70% i
1997).
Restprodukter fra kulfyrede kraftværker i år 2004 - 90% genanvendelse af bundaske og
flyveaske
Mængden af restprodukter fra kulfyrede kraftværker forventes at falde væsentligt
som følge af Energi 21. Genanvendelsen af restprodukterne kan derfor øges til 90% i år
2004 (73% i 1997). Desuden skal det sikres, at de stigende mængder af bioaske genanvendes
miljømæssigt forsvarligt.
_______________________________
1 Regeringens skriftlige redegørelse om affald blev
fremlagt den 29. januar 1998 og behandlet ved en forespørgselsdebat i Folketinget om
affaldsområdet den 17. februar 1998.
2 En undersøgelse af "Borgernes adfærd og holdninger
på affaldsområdet" er udgivet som Miljøprojekt nr. 379, 1998 fra Miljøstyrelsen.
3 Artikel 4, stk. 3 a) i) i Rådets forordning (EØF) nr. 259/93
om overvågning af og kontrol med overførsel af affald inden for, til og fra Det
Europæiske Fællesskab.
4 Målsætningerne i Handlingsplanen for affald og genanvendelse
1993-1997 var følgende: genanvendelse 54%, forbrænding 25 %, 21 % deponering i år 2000
5 2,6 mio. tons blev forbrændt i 1997.
6 Der forventes et nyt EU-direktiv om
affaldsforbrændingsanlæg
|