[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
2. Den danske affaldsmodel
2.1 Fokusskift på affaldsområdet
Den danske affaldsmodel består af et samlet system af affaldsforebyggelse, indsamling
og behandling, som hviler på det grundprincip, at koordinering af affaldshåndteringen er
en offentlig opgave.
Kommunerne har ansvaret
Det er kommunerne, der har ansvaret for håndteringen af alt affald i Danmark7
I Danmark har man således, i modsætning til en række andre lande valgt at håndtere
erhvervsaffald og husholdningsaffald - herunder emballageaffald og farligt affald, inden
for et samlet kommunalt affaldssystem.
Kildesortering
For nogle genanvendelige fraktioner er der indført indsamlingssystemer med
kildesortering, som borgere og virksomheder deltager i og bakker op omkring. Netop
princippet om kildesortering af affaldet er et af de centrale elementer i den danske
affaldsmodel.
Det er kommunernes opgave at sikre, at affaldshierarkiet efterleves, herunder at visse
typer af affald genanvendes i overensstemmelse med specifikt fastsatte krav.
Man har generelt søgt at løse affaldsproblemet ved kilden ved introduktion af renere
teknologi, og som det seneste er miljøstyring, miljøledelse, grønne regnskaber samt
lignende instrumenter blevet udviklet. Dette har betydet, at affald ikke alene betragtes
som en miljøbelastning, men i stigende grad også som en ressource.
Organisering
Kommunen kan vælge selv at forestå opgaveløsningen, eller den kan vælge at
overdrage opgaveløsningen til et kommunalt fællesskab.
Endelig kan kommunen vælge at lade driftsopgaverne løse i privat regi.
Kommunale fællesskaber
I praksis har kommunerne grebet opgaven med at håndtere affald meget forskelligt an.
Store kommuner som København, Århus og Odense har således valgt at varetage en stor del
af opgaverne selv. Langt de fleste af landets øvrige (mindre) kommuner har dog - navnlig
af praktiske grunde - valgt at indgå i et samarbejde med en række andre kommuner med
henblik på at løse centrale dele af opgaven i fællesskab. Dette er sket ved etablering
af fælleskommunale affaldsselskaber. Oftest i form af kommunale fællesskaber godkendt
efter § 60 i den kommunale styrelseslov8
Kommunernes håndtering af farligt affald er også grebet forskelligt an. Der er
her etableret et net af fælleskommunale modtagestationer, som dækker de fleste kommuner
i landet. Enkelte kommuner varetager selv håndteringen af farligt affald.
Der findes pr. 1. januar 1998 35 fælleskommunale affaldsselskaber og 18
fælleskommunale modtagestationer, der alle er godkendt efter §60 i den kommunale
styrelseslov.
Der er endvidere etableret andre selskabskonstruktioner med henblik på håndtering af
affald. I nogle af dem er kommunerne blandt deltagerkredsen.
Driften af de kommunale ordninger
- indsamling/transport
Driften af de kommunale ordninger for husholdningsaffald foretages af såvel kommuner
eller kommunale selskaber som private affaldsentreprenører, mens håndteringen af
erhvervsaffald oftest foregår i privat regi.
Indsamlingen af såvel husholdnings- som erhvervsaffald forestås typisk af private
entreprenører.
- genanvendelse
Genanvendelse af affald foregår oftest i privat regi. En række af de
fælleskommunale affaldsselskaber driver dog også genanvendelsesvirksomhed. Årsagen
hertil er navnligt et ønske om at sikre miljømæssig genanvendelse af affaldsprodukter,
uafhængig af bl.a. markedets varierende efterspørgsel af de pågældende
genanvendelsesprodukter.
- forbrænding
Forbrænding af affald er i praksis et offentligt anliggende - typisk
kommunalt/fælleskommunalt. Herudover eksisterer der en række forbrændingsanlæg, der
ikke er kommunale fællesskaber, godkendt efter den kommunale styrelseslov §60.
Ejerforholdene er meget forskellige. Flere af anlæggene er eksempelvis ejet af
eldistributionsselskaberne.
- deponering
Anlæg for deponering af affald må som hovedregel kun ejes af offentlige
myndigheder.
Der anvendes en bred vifte af virkemidler, der understøtter og kendetegner den danske
affaldsmodel. Disse er beskrevet i bilag A. EU-lovgivningen og den danske
affaldslovgivning opstiller målsætninger og krav vedrørende håndtering af affald i
relation til udarbejdelse af affaldsplaner. I bilag A redegøres der for sammenhængen
mellem disse.
Grænseoverskridende transport af affald
Grænseoverskridende transporter af affald sker efter en særlig procedure, hvor
principper som forudgående anmeldelse, godkendelse og sikkerhedsstillelse er
grundlæggende elementer.
Miljøstyrelsen er den kompetente myndighed
Miljøstyrelsen er den kompetente myndighed i forbindelse med administrationen af
ordningen, som foregår i et tæt samarbejde med kommuner og amter.
Tilsyn
Kommunerne fører, med bistand fra politiet, tilsyn med, at bestemmelserne om
grænseoverskridende transport af affald overholdes. Dog fører amtsrådet tilsyn, når
det gælder import af affald til danske virksomheder, som amtet i forvejen har tilsynet
med i medfør af Miljøbeskyttelseslovens §66, samt på vejene
2.1 Fokusskift på affaldsområdet
Med Affald 21 lægges der op til et fokusskift på affaldsområdet.
Nyt fokus - kvalitative mål
- kvalitet i behandlingen
- mindsket miljøbelastning
- øget ressourceudnyttelse
Hidtil har der været fokuseret på det kvantitative i prioriteringen - dvs.
affaldsminimering og øget genanvendelse. Nu skal der også fokuseres på kvalitative mål
- vi skal have mere kvalitet i behandlingen af affaldet. Det vil sige mindsket
miljøbelastning og bedre udnyttelse af ressourcerne på en økonomisk forsvarligt måde.
Begrebet "udnyttelse af affaldets ressourcer" skal forstås meget bredt. Ved
ressourcer forstås både de energiressourcer, der skal anvendes til at fremstille
"affaldet", de råvareressourcer, som affaldet består af, samt den
energireserve, som kan udnyttes, hvis affaldet forbrændes.
Der kan ske et direkte genbrug af produkterne. Her bevares såvel råvarerne, som den
energi, der er anvendt til fremstilling af produkterne. Det danske returflaskesystem er et
godt eksempel herpå.
Man kan også forarbejde affaldet, så råvaren kan bruges i fremstilling af nye
produkter (genanvendelse). Ved genanvendelse udnyttes råvaren flere gange. Vi sparer på
de jomfruelige råvarer og energien, der er brugt til produktion af disse. Samtidig
bevares affaldets energiindhold, som til sidst kan udnyttes, f.eks. ved forbrænding.
En anden form for genanvendelse kan bestå i at udvinde råstoffer fra affaldet. Det
kan eksempelvis være kobber eller bly. Man opnår flere gevinster ved dette. Vi sparer
på de jomfruelige råvarer, vi mindsker spredningen af stofferne - som kan udgøre en
miljøfare - samtidig med, at de i stedet udnyttes igen i nye produkter.
Ved energiindholdet i affaldet skal der både ses på den energimængde, der er anvendt
til fremstilling af produktet, og på den energireserve, som kan udnyttes ved forbrænding
af produktet. Ved bioforgasning af organisk dagrenovation kan både gødnings- og
energiindhold udnyttes, hvilket er bedre end ved forbrænding. De nævnte forhold er
sammen med andre faktorer vigtige, når de fremtidige valg af behandlingsmetoder skal
besluttes.
Forholdene kan være forskellige fra en affaldsfraktion til en anden, og valget af
metode vil være afhængig af de til enhver tid tilgængelige behandlingsmetoder og
logistiske forhold. Vi må imidlertid konstatere, at teknologiudvikling ikke sker af sig
selv på affaldsområdet. Det skyldes, dels at kompetencen på affaldsområdet er
decentralt placeret, dels at kilderne for flere affaldsfraktioner er spredt ujævnt over
landet. En affaldsfraktion kan f.eks. findes i mange kommuner i en lille mængde. Andre
affaldsfraktioner kan forekomme i store mængder i få kommuner. Forsyningsgrundlaget kan
derfor være usikkert. Dette skaber barrierer for at gå foran og udvikle rentable
indsamlingssystemer og behandlingsmetoder.
Samtidig varierer markedspriserne meget. Disse udsving betyder, at kapitalinvesteringer
i sektoren er meget risikobetonede. Der mangler incitament til at investere i udvikling af
nye anlæg og bringe dem i kommerciel anvendelse.
Det vil fortsat være kommunerne, som er ansvarlige for udviklingen af
affaldsløsninger, men kommunerne skal være fleksible og åbne over for at inddrage den
faglige kompetence i andre kommuner og private virksomheder og for statslige løsninger.
Dette bliver især aktuelt med Affald 21, idet flere og flere fraktioner skal indsamles
og behandles separat, og nye behandlingsmetoder skal udvikles til behandling af disse. Nye
behandlingsmetoder skal tilpasses fremtidens affald. Kommunerne skal forberede sig på at
omstille sig til den alternative håndtering af konkrete affaldsfraktioner.
Kommunerne samarbejder i dag om genanvendelse af f.eks. papir og pap, og batterier
bliver indsamlet særskilt og oparbejdet i udlandet. Det kan blive nødvendigt at udbygge
og indtænke et større samarbejde mellem flere aktører i valg af nye affaldsløsninger
med det formål at øge kvaliteten i affaldsbehandlingen.
Kommunerne skal derfor være indstillede på at arbejde sammen - og arbejde på tværs
af landegrænserne - ved udvikling af affaldsløsninger.
Redegørelse om affald
Fokus på de kvalitative elementer i affaldshåndteringen er ligeledes et af
hovedbudskaberne i regeringens Redegørelse om affald - Affald 21 fra januar 1998.
Bedre behandlingskvalitet er en af forudsætningerne for at sikre opfyldelse af
målsætningerne om, at spredningen af de miljøbelastende stoffer minimeres, og
udnyttelsen af ressourcerne optimeres.
Fokus på de miljøbelastende stoffer kom med opfølgningen på den Natur- og
Miljøpolitiske Redegørelse 1995, som Folketinget vedtog i
november 1995. Heraf fremgår det, at et af de fire vigtigste miljøpolitiske
indsatsområder i de kommende år er udfasningen af miljøfremmede stoffer.
Samtidig er der i regeringsgrundlaget fokus på kemikalieområdet.
I forbindelse med dette fokusskift spiller to andre strategier på miljøområdet en
central rolle.
I regeringens redegørelse om de kommende initiativer på kemikalieområdet fra maj 97
og Miljøstyrelsens redegørelse om den produktorienterede miljøindsats peges der på
redskaber i forbindelse med det forebyggende arbejde, hvor kildeopsporing og begrænsning
i anvendelse af uønskede stoffer er vigtige elementer.
Listen over uønskede stoffer
Desuden har Miljøstyrelsen udarbejdet en liste over stoffer, der er uønskede i
produkter. Listen er udarbejdet på baggrund af viden om stoffernes skadelige virkning på
mennesker og/eller miljøet. I udvælgelsen er der taget hensyn til problemer, der kan
opstå såvel ved produktion og anvendelse som i forbindelse med affaldsbortskaffelsen.
Listen er et vigtigt redskab til at identificere de stoffer, der - også - giver
problemer i affaldet og skal derfor anvendes i det grundlæggende arbejde med at udvikle
renere teknologier og med at substituere de miljøbelastende stoffer med mindre
miljøbelastende stoffer.
Det vil imidlertid tage en årrække, førend produktpolitikken får effekt på
affaldet og de uønskede stoffer bliver substitueret. Varernes levetid er en vigtig
faktor, når affaldets karakter skal ændres.
Derfor skal der sideløbende med denne forebyggende indsats etableres et moderne
affaldsbehandlingssystem, som kan tage hånd om det affald, der nu engang er produceret -
her og i udlandet - og som vil bære præg af de gamle produkter, der vil være på
markedet i en årrække frem i tiden.
______________________________
7 Landbrugsaffald og restprodukter fra kulfyrede
kraftværker håndteres dog ikke af kommunerne.
8 Lov nr. 1092 af 29. december 1997 om kommunernes styrelse,
§ 60.
|