Afløbssystemer under påvirkning af klimaændringer - Hovedrapport

4 Effekter på danske afløbssystemer

Klimaændringers effekter på danske afløbssystemer, skal ses som en del af  helheden af håndteringen af spildevand og regnvand. Dvs. vurdering af  klimaeffekter bør inkluderes i design og renoveringsopgaver, på lige fod med  analyser af udviklingen i impermeable arealer, ændrede spildevandsmængder  tilsluttet afløbssystemet og analyser af konsekvenserne (i form af  samfundsmæssige skader) f.eks. i forbindelse med nedbrud af pumper.

Traditionel dansk praksis inden for design og drift af afløbssystemer betyder,  at systemerne i dag mange steder har større kapacitet end mindstekravet i  SVK Skrift 27. Dette medfører, at en del afløbssystemer muligvis vil fungere  uden oversvømmelsesproblemer under fremtidige klimaforhold.

Problemstillingerne om klimaændringers effekter på overløbsmængder og  infiltration/eksfiltration til afløbssystemer behandles på overordnet niveau i  afsnit 9.

En lokal analyse af effekten af klimaændringers effekt på afløbssystemet bør  først og fremmest afdække, om nuværende designkriterier/designkapacitet og  funktionskrav overskrides som følge af klimaforandringer. En sådan analyse  kræver ikke nødvendigvis avancerede metoder eller modeller, men valg af  metode og model afhænger af de lokale forhold og kompleksiteten af  afløbssystemet. I nogle tilfælde kan en analyse af opstuvet vand på terræn  baseret på en terrænmodel være nok til en vurdering af, om dette vil medføre  skadevirkninger. De fleste tilfælde kræver en traditionel analyse med modeller  af afløbssystemet, som f.eks. en MOUSE model, som i visse tilfælde med  fordel kan udbygges med en beskrivelse af strømningen af vand på terræn.

I de tilfælde, hvor klimaændringer medfører opstuvning af vand på  terræn/oversvømmelser, bør kommunen lave en vurdering af  oversvømmelsens omfang, konsekvenser og eventuelle skader. Der anbefales  derfor analyser af effekter af klimaændringer på følgende niveauer for  eksisterende anlæg:

1. Niveau 1: Analyse af, om klimaændringer vil give anledning til  overskridelse af nuværende funktionskrav.
2. Niveau 2: Overskrides nuværende funktionskrav for nye designregn  baseret på scenarier for fremtidige klimaændringer vurderes hvor stor  vanddybden og udbredelsen bliver på terræn, samt hvor stor en evt.  skade som følge af overskridelsen vil være.
3. Niveau 3. Kommer der signifikante vandmængder på terræn,  foretages en vurdering af evt. skader og planlægges en håndtering af  vandet på terræn – se afsnit 7. Denne vurdering bør indgå i en  planlægning af, hvornår afløbssystemet skal tilpasses, så det kan  håndtere den ekstra nedbør pga. klimaændringer.

De tre analyseniveauer er beskrevet i detaljer i ”Katalog for tilpasning af  afløbssystemer som følge af klimaændringer”. Uanset om der kommer flere  oversvømmelser som følge af klimaændringer eller ej, så VIL de nuværende  designkapaciteter for mange afløbssystemer overskrides på et eller andet tidspunkt i systemets levetid, og der vil kunne komme vand på terræn.  Kloakforsyningen bør derfor løbende forholde sig til konsekvensen af en  overskridelse af kriterierne i Spildevandskomitéens Skrift 27.

4.1 Håndtering af vand på terræn under ekstremhændelser

Danske afløbssystemer dimensioneres i henhold til Skrift 27, se tabel nr. 2.  Når der falder større regnmængder (f.eks. som følge af klimaændringer), så er  der risiko for at der kommer vand på terræn. I sådanne tilfælde bør der  foretages en bevidst håndtering af dette vand (som enten kan være regnvand  eller en blanding af regn- og spildevand) – se afsnit 7.

Tabel 2. Minimumsfunktionskrav angivet som tilladelig gentagelsesperiode, samt anbefalet værdi  for fuld udnyttelse af rørkapacitet ved dimensionering (Gengivet fra Skrift 27).

Tabel 2. Minimumsfunktionskrav angivet som tilladelig gentagelsesperiode, samt anbefalet værdi  for fuld udnyttelse af rørkapacitet ved dimensionering (Gengivet fra Skrift 27).

Der er i sagens natur stor forskel på betydningen af oversvømmelser. Under  force majeure situationer (dvs. meget ekstrem regn, der ligger udenfor et  normalt dimensioneringsgrundlag (som angivet i Tabel 2) er nogle  oversvømmelser mindre uacceptable, hvis vandet i sig selv ikke forvolder  skade, f.eks. mindre vanddybder på en afgrænset parkeringsplads. Større  vanddybder på terræn kan i andre tilfælde også "være det mindst ringe", hvis  vandet i sig selv ikke forvolder skade og befolkningen er informeret i god tid  og på passende måde om, hvordan de bør forholde sig – således at personer  ikke påfører sig selv eller andre skader, ved f.eks. at prøve at forcere en  oversvømmet viadukt.

Det vigtige punkt her er, at vandet på terræn nogle gange i sig selv ikke  forårsager uforholdsmæssigt store skader. Man bør dog altid tilstræbe, at  oversvømmelser selv i sådanne force majeure situationer sker så kontrolleret  som muligt. Ligeledes anbefales det, at man har informeret og har aftaler med  de berørte grundejere, hvis der kalkuleres med sådanne oversvømmelser.

Belastningen af skader fra oversvømmelser kan reduceres ved at reducere  skadens hyppighed eller omfang. Reduktionen af skader kan bestå af et eller  flere elementer, herunder:

1. Reduktion af oversvømmelsers omfang.
2. Kontrol over, hvilke områder som oversvømmes.
3. Varsling af oversvømmelser.
4. Beredskab til håndtering af oversvømmelser.

Reduktion af oversvømmelsens omfang kan f.eks. opnås ved:

  • Aktiv reducering af tilstrømning af regnvand til afløbssystemet,
    f.eks. gennem forøget nedsivning af regnvand. 
  • Midlertidig, kontrolleret opmagasinering af regnvand, f.eks. brug  af vådområder og lavninger.
  • Tiltag i afløbssystemet, som forøger kapaciteten, f.eks. større rør,  forsinkelsesbassiner, mm.
  • Start af pumper og tømning af rør enten helt eller delvist, når et  kraftigt regnvejr varsles.
  • Styring af overløbsbygværker, så opstuvning i afløbssystemet  reduceres.

Afløbssystemet kan således forberedes til at kunne håndtere den kraftige regn.  Metoder til reduktion af oversvømmelser er gennemgået i detaljer i ”Katalog  for tilpasning af afløbssystemer som følge af klimaændringer”.

Kontrol over, hvilke områder som oversvømmes kan opnås ved brug af  planlægningsværktøjer. Det kan således planlægges at en del af  regnafstrømningen til et afløbssystem tilbageholdes i opstrøms vådområder.  Når regnen er slut og vandet nedstrøms er afstrømmet, så frigives vandet  langsomt fra de oversvømmede områder. Opstrøms kan områder således  bruges aktivt, som buffer for afløbssystemet. Alternativt kan overfladevandet  bevidst ledes hen på steder, hvor det forårsager minimale skader, f.eks. hvis det  er acceptabelt på parkeringspladser, på sportspladser, i parker og lignende  steder - eller direkte til vandløb/recipienter. Hvis oversvømmelser genereres på  sådanne områder, skal kommunen/kloakforsyningen sikre, at dette sker på  kontrolleret og forsvarlig vis, at der informeres om dette og at der er aftaler  herom med berørte grundejere. Arealer, der udlægges til kontrollerede  oversvømmelser, kan evt. indarbejdes i byplanlægningen, så der samtidig  opnås en rekreativ gevinst for borgerne.

Varsling af oversvømmelser er nyttig på steder, hvor der kommer til at stå vand  på terræn, som potentielt kan forvolde skade. Der kan være tale om skilte som  automatisk tændes, når vandstanden når et vist niveau eller når en kraftig  regnhændelse varsles. Varsling kan f.eks. anvendes ved viadukter, så disse  steder afspærres i god tid før oversvømmelsen er så stor, at folk kan komme i  fare under forsøg på at forcere vandet.

Beredskab til håndtering af oversvømmelser vil indebære, at kommunen er i  besiddelse af en relevant handlings- og beredskabsplan, som kan effektueres  når ekstrem regn (f. eks en 25-, 50- eller 100- års regnhændelse)  varsles/forekommer. En beredskabsplan kan udarbejdes på baggrund af  tidligere erfaringer med oversvømmelser og/eller på baggrund af  modelsimuleringer af ekstremhændelser. Når en oversvømmelse varsles eller  er en realitet, så iværksættes beredskabsplanen, f.eks. etablering af omkørsler,  start af nødpumper, etablering af nødstrømforsyning, evakuering af borgere,  mm.

 



Version 1.0 Oktober 2006, © Miljøstyrelsen.